Dat de Lamborghini Gallardo inmiddels op zijn laatste benen loopt is geen geheim meer, ook weten we al dat volgend jaar een gloednieuwe opvolger op de markt zal komen. En nu heeft Stephan Winkelmann (CEO Lamborghini) alvast een klein tipje van de sluier opgelicht.
Zo verklapt hij dat het design radicaal anders zal zijn dan dat van de huidige Gallardo:
“We always say that design is not an evolution but a revolution, and this will be the philosophy of the follow-up to the Gallardo.”
En als je dacht dat de huidige Gallardo al (te) veel overeenkomsten had met de Audi R8, dan moeten we je teleurstellen. De tweede generatie Gallardo zal namelijk 15 tot 20 procent meer onderdelen met de nieuwe Audi R8 delen dan nu het geval is.
Op een carbonfiber chassis zoals bij de Aventador hoeven we dan ook niet te rekenen, want dat zou veel te prijzig zijn voor zo’n ‘betaalbare’ Lamborghini. Het platform waarop de Cabrera gebouwd zal worden heeft de naam MSS (modular sports-car architecture) meegekregen en zal niet alleen door Audi en Lamborghini gebruikt worden maar ook door Porsche. (via: caranddriver.com)
PS Wist je dat er al meer dan 12.000 Gallardo’s gebouwd zijn?
Polo90 zegt
Ben wel benieuwd!
MAB zegt
het gaat gewoon veel scherper worden net als de aventador.
norge zegt
Nog meer overeenkomsten ? En tussen neus en lippen door daar ook Porsche bij betrekken ? Gatverdamme vag maakt zefs de supercar (relatief) saai.
Tommy2 zegt
@norge: Zonder VAG was er helemaal geen Lamborghini meer. Dat is pas saai.
akrapovic zegt
fuck VAG
911GT2 zegt
@akrapovic: Zinvolle, reactie! Intelligent ook!
akrapovic zegt
@911GT2: lees mijn reactie hieronder maar, dan snap je wat ik tegen VAG heb
Jokkebrok zegt
Ja, heel benieuwd!
lincoln zegt
mooie quote van die Winkelmann .. “we always say that bla bla bla bla” ..
weten jullie wel zeker dat hij bij VAG werkt ??
mout zegt
@lincoln: Dat vroeg ik me ook af, ja. Laten we het erop houden dat er in zijn omgeving koppen zijn gerold voor de radicale wijzigingen van Golf V naar Golf V,5…
meneersander zegt
12K Gallardo’s? Ja, alle rappers hebben er ook een.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@meneersander: je bent de voetballers vergeten.
meneersander zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Uiteraard, voetballers!
BmwMPower zegt
@meneersander: En iedereen die geen LP640 of Aventador kan betalen.
meneersander zegt
@BmwMPower: dus de niet zulk succesvolle rappers/voetballers.
mout zegt
@BmwMPower: Nee hoor. Ik kan geen aventador betalen – en heb toch geen gallardo.
syliaca zegt
@mout: Jij doet het toch met de Opel Corsa LP65 SuperMassive?
mout zegt
@syliaca: Ik heb de pest aan super massieve LPs. :mrgreen:
Voor mij het eerste direct ingespoten 2.4 benzine familiehok.
integralechubasco zegt
Lekker een soort stealth bommenwerper achtige ontwerp maken…
En je dan afvragen waarom Ferrari zich met de formule 1 bezighoudt en waarom zij de vormgeving op de autosport baseren…
Die Stephan met zijn winkel heeft nog heel wat revoluties nodig voor ze het gaan begrijpen…
pexiges zegt
@integralechubasco: Wat begrijpen? Dat de vormgeving van een auto niet per se gebaseerd te zijn op de autosport om snel te zijn? Vormgeving van de Aventador blaast de nieuwe ferrari lichtelijk weg..
akrapovic zegt
@pexiges: Ja maar helaas voor jou is dat maar een mening. Naar mijn mening zijn Ferrari’s mooier dan Lambo’s
pexiges zegt
@akrapovic: zo jammer is dat niet. Als het geen mening zijn zouden er niet veel ferrari’s meer gekocht worden
akrapovic zegt
@pexiges: haha dat is waar. Iedereen zijn eigen mening!
integralechubasco zegt
Voor de nozems… De stealth bommenwerper heeft afgevlakte kanten aan elke zijde zodat radarsystemen de vliegtuig moeilijk kunnen traceren… daar wordt een bommenwerper of een sportwagen niet veel sneller van en is dus onbruikbaar in de autosport…
Met andere woorden, GIMMICK!
lincoln zegt
@integralechubasco:
Audi heeft zich toch echt wel bewezen de laatste 10 jaar Le Mans ..
integralechubasco zegt
@lincoln: ik chargeer wat uit verveling..
toch gezegd, als ze de vormgeving van die r10 zouden gebruiken dan zou het veel minder een lood om oud ijzergehalte hebben..
Hupke zegt
12.000 gallardo’s bewijst nog maar weer eens dat het eigenlijk een golfje is.
Daarnaast is het verre van schokkend dat er 15-20 gedeelde onderdelen in zitten, dat zal hem echt niet minder schreeuwerig of trager maken, integendeel dat zijn stuk voor stuk zaken die onzichtbaar zijn voor de leek.
Renesis zegt
@Hupke: procent niet aantal onderdelen. Dat die de “Cabrera” gaat heten vind ik minder, al is het nog niet officieel.
flatsix zegt
@Hupke: 15 tot 20 procent meer onderdelen he. En de aandrijflijn was al bijna hetzelfde.
agera zegt
Lambo kan beter voortborduren op de Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera, een strakke en een mooie wagen. Hopelijk wordt de auto niet te scherp en te hoekig maar we zullen zien.
joosthoeve zegt
Die 15% – 20% is hopelijk onderstel etc. Want bij de R8 is dat gewoon goed, en dat mag een merk als Lamborghini best overnemen. Daar zal niemand overklagen, zal zelfs de kostprijs naar beneden drukken.
Uiterlijk zal wel typisch Lamborghini worden en zal totaal niet op de R8 lijken. Jammer genoeg zal waarschijnlijk wel het interieur erg op Audi gaan lijken, denk ik. Dat vind ik geen vooruitgang de afgelopen jaren bij Lamborghini.
RazorHead zegt
@joosthoeve:
niet met eens, een R8 is een goede wagen die ook comfortabel kan zijn en waar je dagelijks met kan rijden, een lambo is per definitie een auto die je niet dagelijks gebruikt, schreeuwerig is en hard knalt, blaast en listig op de limiet is. dus ik hoop dat ie niet teveel op de R8 gaat lijken nee, comfortabel moet die niet worden, dan heb je het concept van lambo’s niet begrepen. helaas gaat het die weg nu wel op (zie de aventador)
joosthoeve zegt
@RazorHead: Klopt. Ik heb het verkeerd verwoord;). Wat ik bedoel is dat Lamborghini wel veel techniek uit een R8 kan halen. Deze techniek kan uiteraard aangepast worden aan het karakter van Lamborghini. Let wel dat er veel geïnvesteerd is door audi in b.v. de R8, dus dan hoeft Lamborghini dat niet te doen. Zou zonde zijn als ze daar geen gebruik van maken.
Het aanpassen van deze technieken aan Lamborghini is dan wel een must!
akrapovic zegt
Audi heeft Lamborghini aan de ene kant goed op weg geholpen, maar aan de andere kant ook verneukt. Vroeger waren Lambo’s gammele, onbetrouwbare bakken, maar wel met karakter. Het was alsof je echt op een wilde stier reed die je moest temmen. Audi heeft ervoor gezorgd dat de kwaliteit van de auto’s enorm is verbeterd, maar tegelijkertijd is de wilde stier ook ingeruild voor een jong kalfje. Begrijp me niet verkeerd, het zijn indrukwekkende auto’s met goede prestaties, maar het wilde is er wel vanaf bij Lambo.
En dat is hetgeen wat ik jammer vindt aan VAG, ze weten er wel iets moois van te maken, maar verneuken het merk toch altijd weer een beetje (in mijn ogen dan)
lincoln zegt
@akrapovic:
Renault heeft Dacia ook helemaal verneukt ..
echt klote is dat ..
geen enkel bedrijf mag eigenlijk een goed product leveren en winst maken tegelijk ..
RazorHead zegt
@akrapovic:
jep, zoals al veel autojournalisten zeiden:
De aventador is een supersnelle wagen die je veel sensaties geeft, maar het is geen lambo meer.. zoals Hammond zei: It won’t kill you in every corner anymore.
en dan is jammer, lambo’s moeten gewoon extreme auto’s zijn!! op elk vlak, als je snel en efficient wilt rijden en comfortabel koop dan een snelle audi(R8) of porsche, niet geheel ook VAG producten..
lincoln zegt
@RazorHead:
snij je toch gewoon zelf je remslangen door als je zonodig “spannend” wil zijn ..
joosthoeve zegt
@lincoln: Zou eigenlijk een al een optie moeten zijn die fabriek af zou moeten kunnen bestellen.
RazorHead zegt
@lincoln:
liever die van jou dan door, dan moet ik jou belachelijke comments niet meer lezen die steeds op twee puntjes eindigen ;)
dennisr zegt
@RazorHead: dat is nog wel het meeste belachelijke, je ergeren aan 2 puntjes..
raphael zegt
@akrapovic: Klopt, dat is nu ook juist de reden dat merken als Pagani en Koenigsegg een plaatsje hebben weten te veroveren in de supercarmarkt. Gewoon omdat Lamborghini weg is uit de onafhankelijke knotsgekke ultracar sector en meer serieus richting Ferrari is gegaan, met goede afwerking, betrouwbaarheid en een line-up die uit meer dan 1 auto bestaat.
agera zegt
@raphael: Ook al vind jij de Koenigsegg en een Pagani uit de hand gelopen hobby, moeten we zulke merken koesteren en blij zijn dat ze er zijn.
raphael zegt
@agera: Doe ik zeker, met name Pagani kan ik persoonlijk erg waarderen. Maar dat betekend wel dat ze in die sfeer moeten blijven. Lamborghini heeft de stap naar serieuze supercarfabrikant gemaakt. Terwijl er altijd vraag is naar onafhankelijke uit de hand gelopen hobbyisten zoals meneer Pagani.
akrapovic zegt
@raphael: precies, en dat komt omdat ze winst moeten maken van papa VAG.
MAB zegt
@akrapovic: volgens mij heeft dat niks met audi te maken maar gewoon met modernisering, veel mensen zullen dit ook over Ferrari zeggen.
kaasboerin zegt
@akrapovic: Kom op zeg, dat heet succes.. Ze zijn niet voor niets gigantisch en succesvol. Dat rebadgen kan misschien af en toe ‘pijnlijk’ zijn voor fans e.d. maar ja, wat zou jij doen als jij er belang bij had…
akrapovic zegt
@kaasboerin: ik heb ook totaal niks tegen Lamborghini, begrijp me niet verkeerd. Misschien had het merk niet eens meer bestaan als Audi het niet had overgenomen.
Stiekem zou ik nog willen dat lambo’s echte brute killerauto’s zijn. Laat dat moderne en technische gedoe maar aan ferrari over
xilver zegt
@akrapovic: Geef mij maar een Lamborghini die normaal doet… ik heb niet de skills om met een auto te rijden die je dood wil en ik heb al helemaal geen zin om elke week met mijn paradestiertje bij de dealer te staan. Jij noemt het karakter, ik noem het mechanische defecten die je kan missen als kiespijn. Voor mij doet VAG heel goed zijn werk, want de Lamborghini’s van nu blijven gewoon rondrijden wat uiteindelijk de bedoeling is van een supercar.
syliaca zegt
Vind hem er op het eerste gezicht dik uitzien.
aallex zegt
@syliaca: *facepalm* dat plaatje is niet de nieuwe… dat is/was een concept de sesto elemento..
syliaca zegt
@aallex: Dat zou toch de harcore opvolger van de Gallardo worden?
raphael zegt
“We always say that design is not an evolution but a revolution”
Haha marketing blabla marketing blabla..
Murcielago – Reventon – Aventador
Erg revolutionaire design ontwikkeling ja..
4991 zegt
@raphael: Ik weet niet of je dat weet maar de regenton is een murci.
raphael zegt
@4991: One point for captain obvious!
michelyman zegt
12k Dat is erg veel, er komen waarschijnlijk toch nog 3 versie. Streepje meer, ander kleurtje, ietjes meer vermogen en niet te vergeten, 20 stuks om er van af te komen. Jammer dat de leukste versies vaak op het einde komen en dan heb je een oud model.
Stellantis rules the sky zegt
Laten we maar even afwachten, maar ik vrees het ergste.
Ben het met de meesten hier eens, VAG heeft Lamborghini betrouwbaar gemaakt, maar ook een tikkeltje saai. Alleen al vanwege de audi-nav en climaknoppen zou ik nooit (als ik hem kon betalen) een Gallardo kopen. Te triest voor woorden is het. En een door VAG geplaatste CEO die durft te zeggen dat design “always” een revolutie is, moet snel z’n mond gaan spoelen.
lincoln zegt
@psarulez:
wie had die toko dan over moeten nemen ??
288gto zegt
Lambo en Porsche? Cabrera en Carrera? Hmm, sinds VAG daar de scepter zwaait is Lambo ook niet meer wat het geweest is hè?
288gto zegt
@288gto: Neem nou zo’n Countach, een ruwe diamant. Kijk dan naar auto’s als de Diablo (nooit mooi gevonden) en de Gallardo, dan zijn dat toch zielloze auto’s? Of ben ik de enige die het zo ziet? (Ik denk het niet).
lincoln zegt
@288gto:
Chysler deed het idd beter dan VAG ..
gerard1710 zegt
Huilen met z’n allen hier. Boehoe, Audi heeft van Lamborghini een saai merk gemaakt, geen karakter meer… Het was veel leuker toen je gegarandeerd om een boom geklapt stond bij een bocht…
tombiesheuvel zegt
@gerard1710: Eigenlijk wel.
akrapovic zegt
@gerard1710: er zijn tegenwoordig zeker nog lambo die je hart sneller laten kloppen als je gas geeft, maar het is gwn niet meer zoals vroeger..
En ja de veiligheid is nu beter, dat is absoluut een pluspunt
speedie zegt
Als sportwagens bouwen niet meer rendabel is dan loopt het uiteindelijk niet goed af. Dus best goed dat de ingenieurs van Audi, Lambo en Porsche de koppen bij mekaar steken. Zo blijft er voor ieder merk meer speelruimte om meer energie in de eigenheid van ieder merk te steken.
dennisr zegt
ja man, saai merk dat Lamborghini.. neem bijvoorbeeld de Aventador.. 700pk..
doodsaai.. en totaal geen spannend ontwerp ook.. want zulke lijnen heeft zelfs een DAF..
vreemd volk hier, nooit tevreden..
Tommy2 zegt
@dennisr: Inderdaad ontdankbare honden hier. Help je een merk uit de shit en krijg je stank voor dank.
Gelukkig zijn er nog mensen die Lambo’s wél gaaf vinden! :D
tombiesheuvel zegt
@dennisr: pk’s maken een auto niet spannend. Heel hard rijden is echt niet zo eenvoudig, het gaat om het gevoel dat je krijgt terwijl je dat doet.
200 met Miura heeft een véél hogere ‘billendichtknijp’/kippenval-factor dan 300 met een aventador.
tombiesheuvel zegt
@tombiesheuvel: Heel hard rijden is echt niet zo lastig*
akrapovic zegt
@dennisr: en met je 700 pk kun je nog niet eens een burnout of een donut maken. Dat bedoel ik met saai.
Reken maar dat als je gaat rijden dat je het uitkraait van plezier, dan is een lambo niet meer saai
jordy14 zegt
Hopen dat die wat bruter word dan de huidige gallardo, net zoals de LP-700.
aadr zegt
Een Lamborghini CEO die Winkelmann heet. Misschien leuk als onderbaas maar het is niet het italiaanse temparament dat bepaalt. De Aventador is met alle respect toch ook een halve Audi.
Darahan zegt
@robbie
Sowieso wordt de McLaren MP4/12C met carbon (semi-)monocoque uitgerust en dat is toch echt een concurent..
rufctr01 zegt
Lambo’s moeten extreem blijven!!! Maar een walgelijk bedrijf dat VAG heet snapt dat niet. Een Lambo tot bijna 20% meer laten delen met zo’n R8, zonde voor het merk Lambo. Net zoiets als je een Aston met Lada onderdelen gaat produceren!
lincoln zegt
@rufctr01:
20% !!
welke Lamborghini was unieker dan ??
maximaal zegt
Wie van de gene die commentaar heeft op het nieuwe Lamborghini heeft wel eens in een aventador gereden?
akrapovic zegt
@maximaal: ik baseer me op de meningen van journalisten, die in de geval redelijk overeen komen.
Ik weet dat als ik in een lambo mag rijden ik de gelukkigste persoon op aarde ben
kaasboerin zegt
Sja, als je ’t saai vind dan maar een muscle car ofzeauw.
xilver zegt
Veel zeikers hier die zitten te jammeren dat het zo boze VAG Lamborghini heeft kapot gemaakt… Wees eens een beetje realistisch, technisch zit een Lamborghini goed ineen door VAG, meer wil je toch niet. En voor diegenen die zeggen dat een Lamborghini een beetje saai is… vanwaar haal je het idee. Een VW Polo of een Ford Fiesta… DAT is saai…
Een Aventador heeft scissor doors, spuwt vlammen op de meest onmogelijke momenten, brult meer decibels uit dan Brian Johnson op speed tijdens een metalconcert en het ziet er uit alsof hij je wilt opeten. Voor de criticasters, rij eerst effe in zo’n wagen rond voor je een oordeel velt ipv Top Gear na te lullen.
akrapovic zegt
@xilver: lambo’s zijn niet saai en heb ik ook niet gezegd. Lambo’s zijn alleen saaier dan vroeger, maar daar staat de veiligheid en betrouwbaarheid tegenover. Begrijpelijke en noodzakelijke keuze, maar ik verlang wel naar de oude lambo’s die je echt lieten werken. Sowieso ben ik geen fan van 4wd
jeffreym3 zegt
akrapovic lul niet zo stom! Dit is echt het typische ”veilig vanachter je computer stoer doen praat” . Je mag een lamborghini pas saai noemen als je er zelf 1 hebt en er een tijd mee hebt gereden.
jeffreym3 zegt
Edit: Voor het zeggen van ”ze zijn alleen saaier dan vroegah” hetzelfde.