Hoelang gaat het nog duren?
De Lamborghini Aventador is inmiddels een dinosaurus in het actuele gamma van de Italiaanse autofabrikant. De supercar met atmosferische V12 kwam in 2011 op de markt. In 2016 werd de ‘Aventador S‘ geïntroduceerd. Lamborghini’s omschrijving van een facelift van de Aventador. We zijn inmiddels drie jaar verder en na de SVJ kijkt men vooruit. Wat gaat er nu nog komen?
Voorlopig nog niks, althans dat stelt Automobile Magazine. Volgens de bron zou Lamborghini in eerste instantie in 2020 de opvolger van de Aventador presenteren. Dat streven gaan ze niet halen. Een nieuwe productstrategie van de Volkswagen Groep zou roet in het eten hebben gegooid. In eerste instantie werd de lancering vertraagd naar 2021, toen 2022 en nu blijkbaar 2023 of zelfs 2024.
De reden zou zijn dat Audi, de eigenaar van Lamborghini, geen (financiële) zin zou hebben om een EU7 hybride V12 te ontwikkelen. In plaats daarvan zou er een hybride V8 naar de opvolger van de Aventador komen. Het zou het topmodel een stuk minder speciaal maken, want die hybride achtcilinder komt natuurlijk uit de rekken van de Volkswagen Groep.
Mochten de geruchten kloppen dan komt de vraag naar boven wat Lamborghini de komende jaren met de Aventador gaat doen. De wijziging van 2016 is immers ook niet voldoende om de supercar vers te houden tot 2024. Maserati GT-achtige praktijken bij Lambo? De tijd zal het leren.
grasvreter zegt
Ligt het aan mij, of zijn dit soort auto’s echt heel saai? Ja het is een lambo / ferrari en ja hij is snel / duur. Maar eigenlijk zijn ze jaar in jaar uit hetzelfde. De nieuwe ford GT bijvoorbeeld is dan toffer, want debiele gaten, waarom de keuze voor een v6, en, rijdt deze lambo op het circuit aan gort. Porche is ook dodelijk saai aan het worden. Een nieuwe hyundai hot hatch wekt bij mij nog meer intresse op.
pielemuis zegt
@grasvreter: je geeft het antwoord zelf al.
Het ligt aan jou.
kratoss zegt
@pielemuis: nah kan hem wel begrijpen.. Er wordt geen moeite meer gedaan zoals vroeger. Tegenwoordig draait alles om geld
pielemuis zegt
@kratoss: dat schijnt vaker te zijn, dat het bij bedrijven om geld gaat. Anders was het wel een stichting.
mashell zegt
@kratoss: er is zelfs veel meer aanbod dan vroeger, mensen zouden eigenlijk tevredener moeten zijn.
Het probleem zit bij sommige consumenten, die willen meer, meer, sneller, sneller, nieuwer, nieuwer. De “I want it all, and I want it now” houding.
Opmerkelijk is ook dat het andere uiteinde van het spectrum, de wagens die expliciet niet mee evolueren zoals de Defender, de G-klasse die gewoon stilstaan in de evolutie ook door scharen toegejuicht worden.
Daarom is er ook niks mis met een langzame evolutie zoals bij de de 911, de Golf en de Lamborghini modellen, daarmee bedien je het grote midden van de markt. Wel een steeds betere maar niet een steeds andere auto.
raceface zegt
@kratoss: ja ze doen nu veel moeite om alles zo goedkoop mogelijk te maken en er zo veel mogelijk op te verdienen bij onderhoud.
maotje zegt
@kratoss: vroeger draaide het ook al om geld. Maar toen waren de mogelijkheden ruimer aangezien er minder supercars ontwikkeld waren.
Het mag natuurlijk ook weer niet te veel op een ander lijken.
w0ut zegt
@grasvreter: Zo ene wagen in je garage kan ik nog begrijpen. Maar soms zie je er doorkomen die verschillende modellen hebben van en Lambo en Ferrari en Porsche en en en…. Dat lijkt me inderdaad weinig meer waarde te bieden m.b.t. rijervaring / voldoening. Maar misschien is het omdat ik het geld niet heb dat ik het daarom ook niet begrijp. :-)
vaakbenjetebang zegt
@grasvreter: Het ligt niet aan jou. Zelf ervaar ik het ook zo. Althans, ik vind een verhaal over de nieuwe Lamborghini helemaal niet zo interessant meer als ik een soortgelijk verhaal 25 jaar geleden vond. Volgens mij ligt het enerzijds wel degelijk aan de auto’s, maar anderzijds ook aan het feit dat het echt exotische er vanaf lijkt. ‘Vroeger’ kon je wel eens een jaartje geen Ferrari tegenkomen in Nederland, zeg maar. Als je dan eens zoiets zag staan, kon je er echt een half uur omheen draaien en dan was je er de hele dag vol van. Tegenwoordig breek je bijkans je nek over snel of exotisch spul, zeker in een stad waar een beetje professionele voetbalclub resideert. Iedereen en zijn moeder kan zo’n ding ergens huren, kopen of huurkopen en doet dat dan ook, om er vervolgens op wandeltempo mee door de binnenstad te binken. Daar komt nog bij dat het gedeelte van het internet dat niet vol staat met pr0n of kattenvideo’s voor een groot deel wordt opgeëist door mensen die graag foto’s of video’s van zulke auto’s plaatsen, en helaas zijn dat ook vaak ook lieden die weinig sympathie opwekken (prototype Gumballer, zeg maar). Daardoor raak je toch wat afgeknapt op dit soort auto’s, omdat er net iets te vaak een akelig type mens in rijdt. Dat zal ‘vroeger’ niet anders zijn geweest, maar toen werd je daar niet zo mee geconfronteerd. Bovendien is de kans dat je ooit een Lamborghini of iets dergelijks zal kunnen kopen minimaal, dus ja, wat zou het dan ook? Dan is een i30N al een stuk leuker. Die ga je op een dag gewoon kunnen betalen en dan kun je er nog lekker mee trappen ook zonder dat iedereen denkt dat je een instagram-verslaafde aandachtsh03r bent.
jeroenwz zegt
@vaakbenjetebang: zeer herkenbaar! Ik weet nog uit mijn eigen jeugd dat ik in Rotterdam – op bezoek bij oom en tante – een half uur liep omdat ik onderweg naar hen een Espada had zien staan. Of de keer dat ik in Waddinxveen uitstapte om die De Tomaso Deauville te bewonderen. En de rest naar Boskoop naar huis liep. Nu is er elke week wel een nieuwe fabrikant van superhyper cars. En zie je ze veel vaker. Ik word blijer wanneer ik een gave XJ6 van de eerste serie zie rijden, of een W124 Benz of een gave CX (eergisteren nog!). Of een Kattenrug die ik regelmatig zie.
Al die supercars: gooi maar in mijn pet.
vaakbenjetebang zegt
@jeroenwz: Zo zagen mijn basisschooljaren er ook uit. Als ik wist (of dacht…) dat er ergens iets bijzonders te zien was, werd het een expeditie.
jwcroy82 zegt
Haha een lamborghini vlaggenschip zonder v12, en dan zo’n pruttel hybride v8 erin. Dat koopt niemand, dan is het R.I.P lamborghini.
daihatsucuore zegt
@jwcroy82: Precies net zoals een SUV van Lamborghini. Wie zou nu een SUV kopen van dit tractor ehrrr sportwagenmerk.
mashell zegt
@jwcroy82: niemand, behalve dan bijna iedereen die nu een Lamborghini koopt.
karaya zegt
@mashell: Nieuwe doelgroep aangeboord. Er zijn nu eenmaal meer mensen met een slechte smaak.
VAG heeft zijn bestaan daaraan te danken
Gooi een gietijzeren diesel op de vooras in de nieuwe Aventador. Ze kopen het toch wel.
allesmetturbo zegt
@karaya: Aventador V12 TDI is best leuk
lotuselises2 zegt
@jwcroy82: ja net als een McLaren P1 en een Porsche 918, die kocht ook niemand
rijnounsdoor zegt
Ach joh, douw er gewoon de motor van de SQ8 in en een vlammenwerpertje aan de achterkant met wat externe luidsprekers. De gemiddelde Aventador eigenaar houdt toch het meest van stationair revven in een luxe straat in Londen, Cannes of Dubai.
b00m3rang zegt
@rijnounsdoor: stationair revven, dat is een nieuwe voor mij. Stilstaand bedoel je? ;)
rijnounsdoor zegt
@b00m3rang: he lekker ding! Deze komt als een bOom3rang terug ;)
Je hebt een stationair toerental, maar als je auto stationair is (staat), kun je wel degelijk revven!
tvklarenbosch zegt
Een Lambo vlaggenschip zonder V12 kan echt niet
antoombom2000 zegt
@tvklarenbosch: ze moeten wel. Ik verwacht dat je vanaf 2023/24 weinig v12’s tegen gaat komen in nieuwe supercars
spykerboy zegt
Een v8 in het top model hierna? dat zal me een afgang zijn zeg! (en dat zal de waardes van aventadors enorm goed doen in de toekomst!)
mvdd zegt
@spykerboy: Het zal de status ook goed doen, ik denk dat de Aventador echt een icoon gaat worden
vaakbenjetebang zegt
@spykerboy: Ja, het is me wat. Een V8. Boehoe, tranen met tuiten.
Het overgrote deel van de clientèle boeit dat niet. Het ding moet visueel drama bieden, opzichtig duur zijn, vleugeldeuren hebben en een eerst en vooral een enorme hoop kabaal kunnen maken in de binnenstad zodat iedereen afkeurend omkijkt en denkt: “wat een stumper” en de bestuurder denkt: “iedereen kijkt naar me, ik ben cool!” Dat gaat prima lukken met een V8 en dankzij het hybride-pakketje mag het ding dan ook in de toekomst nog de binnenstad in. Dat is immers de natuurlijke habitat van zo’n auto.
spykerboy zegt
@vaakbenjetebang: jaloers much?
vaakbenjetebang zegt
@spykerboy: Nog nooit van mijn leven jaloers geweest. Zal wel nooit gaan gebeuren ook.
nout zegt
Geef ‘m lekker de SQ8 V8 TDi mild hybrid joh, Audi. ?
E550 zegt
Ik blijf er bij dat ik de Adventador echt een hele vette bak vind. Toen al, en nu nog steeds. Waar ik de LP640 een redelijk verouderd uiterlijk vond hebben aan het einde van van zijn levensjaar, vind ik dat de Adventador nog steeds modern oogt, zowel interieur als exterieur.
Dutchdriftking zegt
Dus als ik het goed begrijp is de auto klaar, de motor nog niet. Kan de W12 van de Bentley er niet in? Natuurlijk zie ik vele malen liever een atmosferische V12 van Lamborghini, maar liever een W12 Lamborghini, dan geen Lamborghini.
karaya zegt
@dutchdriftking: Van VW bedoel je.
dracae zegt
Wat een shitboel…
agnelli zegt
Ik zag zaterdag een Maserati Khamsin, wat een geweldige ervaring was dat.
Wakker liggen van een nieuw VAG product doe ik niet.
Het mooiste van de laatste tijd; een Jaguar i-Pace, de vormgeving dan, niet de motorisering.
Dat was het.
hjhj zegt
Een Aventador is best aardig.
ik ben blijven hangen in de tijd van de Countach, toen sportwagens nog stoer waren, en de bestuurder spierballen, een hangsnor en een gouden rayban aviator, mét zweerbandje, op had.
vbarchetta zegt
Uiteraard loopt de VW groep weer eens achter de feiten aan en hebben ze geen zin om op het laatste moment een V12 Hybride te ontwikkelen, wellicht ook een sjoemel software programma op de opvolger toepassen en ze kunnen weer een paar jaar voorruit met die omgebouwde tractoren.