Komt er dan toch een opvolger voor de puristische 914
Vergeet de Golf R en mocht je een Audi TT RS overwegen zet deze dan ook maar uit je hoofd. Hoofd van de Porsche ontwerpafdeling, Michael Mauer, laat zich namelijk enthousiast uit over een betaalbaar instapmodel. Een instapmodel waar bijna geen elektra in zit. Terug naar de basis kunnen we ook letterlijk nemen, Ferry Porsche bracht de 914 namelijk ook uit als betaalbaar instapmodel.
Terug naar 1969
In 1969 kwam de 914 na een ontwikkelingsfase van 5 jaar op de markt. Ferry Porsche wilde jonge automobilisten in een Porsche zetten. Zijn zoon was hoofd van de ontwerpafdeling en ging met zijn team aan de slag. Hoewel het ontwerp van de 914 op zichzelf staat heeft het team van Ferdinand Alexander inspiratie gehaald uit de 550 Spyder. De 914 kwam namelijk met een middenmotor. De jonge generatie moest het doen met een 1.7 viercilinder boxer.
Typisch Porsche
Sinds 2004 is Michael Mauer verantwoordelijk voor het design van Porsche, hij is pas de derde hoofdontwerper in het bestaan van Porsche. Hij blikt terug op het proces en het ontwerp van de Porsche 914. Typerend voor Porsche zijn volgens Mauer de hoge spatborden. Deze laten goed zien wat de lengte van de neus is. Dit zien we ook in huidige modellen terug. Niet alleen in het ontwerp van de 914 waren typische Porsche kenmerken terug te vinden. De middenmotor was ook echt iets van Porsche.
Een puristisch instapmodel zou typisch iets voor Porsche zijn
Michael Mauer – Hoofdontwerper Porsche
Het is opvallend te noemen dat de hoofdontwerper de 914 zo analyseert. Het ideaalplaatje heeft volgens Mauer bijna geen elektra. Een Porsche waaraan alles nog mechanisch is klinkt in deze tijd als een onwerkelijke droom.
Zou Porsche nog een keer teruggaan naar de basis en met een opvolger van de 914 komen?
bron: Porsche newsroom
brammetjedeb zegt
Dream on.
tvklarenbosch zegt
Een Alpine A110 concurrent? Bring it on!
basman147 zegt
Porsche heeft er al verschillende keren naar gekeken en er zijn ook prototypes gebouwd, maar iedere keer was de conclusie dat ze met iets anders meer geld konden verdienen. Ik vrees dat het nu niet anders zal zijn.
mr27 zegt
Een Golf R is toch niet vergelijkbaar met een kleine sportauto?
Edge zegt
@basman147: Wellicht dat men nu wel mag produceren, onder het mom van een ‘last hurrah’ voordat de elektrificatie het hele Porsche-gamma gaat overnemen?
p993 zegt
@Edge: ik zou er niet op rekenen…EV zou natuurlijk kunnen…met een klein batterijtje voor stadsgebruik
ericc zegt
Ben benieuwd. Hopelijk komt ie er nu wel. Ik overweeg een A35 of 135i of 2’hands M2 maar nu ga ik toch even wachten.
rolov zegt
@ericc: even wachten? Dat duurt nog wel 3 jaar minimaal
Dutchdriftking zegt
Klinkt een beetje als een Cayman T met handbak en atmosferische 4 cilinder, of zeg ik dan gekke dingen?
henkp1 zegt
Puristisch??
Bedoel je wellicht gewoon ‘pure’?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Purisme_(beeldende_kunst)
Schrijf toch gewoon Nederlands in plaats van proberen interessant te doen.
jules713 zegt
@henkp1: purisme is in de automotive gewoon een gevestigd begrip. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, maar in plaats daarvan probeer je interessant te doen.
p993 zegt
@jules713: ja Henk, je gaat hier echt te ver
Robert zegt
Volledig mechanisch, dat zal niet meer lukken, vrees ik. Er zitten tegenwoordig zoveel verplichte veiligheidssystemen op een auto die elektronisch worden gestuurd, dat een ‘puristische’ auto alleen al qua toelating niet meer haalbaar is – of je moet jezelf in een uitzonderingspositie plaatsen zoals bijvoorbeeld Noble of Morgan.
@henkp1: lekker hè, in één keer zo’n fles azijn wegtikken…
tenaci zegt
@RRRobert: ik zie het al voor me, airbag inclusief sensoren die werken op het vacuüm van je motor…. ???
bogey zegt
Gingen ze niets doen met Toyota?
Jantje_555 zegt
@tvklarenbosch ik hoop van niet want een Alpine is enkel met automaat
basman147 zegt
@ Edge € 95,00 voor iedere gram Co2 uitstoot boven de 95 gram maal het aantal verkochte verkochte auto’s binnen de EU. Dat is op dit moment het enige wat de auto-industrie bezighoudt, ook Porsche. Als er nog een laatste HURRAH komt van Porsche verwacht ik eerder een koolstofvezel apparaat met de motor uit de GT3 of de GT2RS dan een kleine lichte pure sportauto. Om te kunnen concurreren met een Alpine A110 of een MX5 qua gewicht en kosten zullen ze een nieuw platform moeten gaan bouwen, en de ingenieurs daarvoor zijn druk bezig met elektrische voertuigen. Tel daarbij op dat de winstmarges op dit soort apparaten lager zijn dan Porsche gewend is, en ik zie het niet gebeuren, hoe graag ik ook een nieuwe 912 of 914 zou willen zien. Zie de Porsche 984 voor een eerdere poging.
PunicaOase zegt
@basman147: precies, uit bovenstaande tekst maak ik ook niet op dat Porsche het gaat doen.. meer gedachtenspinsels.. helaas..
niex zegt
Wie wil er nou een Porsche?
emping zegt
@niex: wie niet?
WinkeB zegt
@niex: 280.000 mensen in 2019.
p993 zegt
@niex: ikke en met een boxer!!
w0ut zegt
Voor als de purist ergens niet kan aankomen met zijn paupert Alpine A110 of Fiat 124. :-)
spence zegt
Alpine 110, Lotus Elyse, Mazda MX5, Alpha Romeo 4C, allemaal voertuigen die begrepen hebben dat gewicht de eerste vijand is van het rijplezier. Porsche hoorde daar ook toe in een ver verleden met de 550 en de 356.
Dat vandaag enkele Porsche liefhebbers liever hun geld steken in een Singer dan in een 918, is bij Porsche zeker niet onopgemerkt gebleven.
Ook de outlaw beweging kan niet genegeerd worden.
Nu, Renault trachtte ooit een extreem vereenvoudigde roadster zonder assistenties: de Spider. Niet echt een succes. Er zijn limieten in de vereenvoudiging.
Hoeveel Porsche GT4 werden besteld zonder airco en gps ?
Hoeveel Porsche Spider werden besteld zonder verwarmde zetels ?
BaRa zegt
Een pure Porsche? Dat begint dus bij anderhalf ton aan gewicht, anders is het geen Porsche.
frank2b zegt
Ik wil gewoon een wagen met stoomaandrijving.
Op kolen.
Met een stoomfluit.
Al dat nieuwerwetse gedoe!