De opvolger van de Grand Scénic komt al heel snel, goed nieuws voor grote gezinnen.
Toevallig waren we vorige week aan het praten over een Fiat Multipla. Deze auto kwam uit in de tijd dat Midi-MPV’s ontdekt werden. Toegegeven, deze rijdende zetpillen waren zelden leuk om te rijden (op de Multipla na) en zagen er niet fraai uit. Maar, man wat waren ze handig! Ondanks vele Renault Scénic-concurrenten was de Opel Zafira die het recept perfectioneerde: zeven zitplaatsen in een compacte C-segment auto. De wereld ging uit zijn dak en alle Opel-dealers in de biblebelt deden goede zaken.
Grand Scénic opvolger komt eraan!
Alle andere merken namen het idee snel over. Sterker nog, Volkswagen staakte de ontwikkeling van hun vijfzits midi-MPV om een paar jaar later met de Touran op de proppen te komen. Uiteraard pareerde Renault met de Grand Scénic, die vanaf de tweede generatie leverbaar was.
Daarna kwamen er nog twee generaties van de Grand Scénic, maar die wordt sinds kort niet meer geleverd. Tegenwoordig wil men geen MPV, maar een crossover. Daarmee laat je niet alleen zien dat je jezelf uitstekend voort kan planten, maar ook dat je een avontuurlijk leven leidt. Renault heeft met de nieuwe Austral een opvolger voor de Kadjar in de aanbieding. Die auto biedt plaats aan vijf personen. Goed nieuws voor mensen die voorbehoedsmiddelen maar niets vinden, want de Renault Austral komt er ook als zevenzitter!
Langere versie van de Austral
Dat meldt het Britse Autocar. De auto staat gepland voor marktintroductie in 2023. Het zal geen wezenlijk andere auto worden, maar gewoon een Austral die iets langer is. De naam van de auto zal heel verrassend Renault Grand Austral worden. Dezelfde tactiek als Volkswagen toepast met de Tiguan en de Tiguan Allspace. Er komen diverse aandrijflijnen: een 1.3 viercilinder met 12v (140 pk), 1.3 viercilinder met 48v ondersteuning (160 pk) of een 1.2 driecilinder met 160 of 200 pk.
De Renault Austral, die zal concurreren met auto’s als de Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en Seat Tarraco (plus de Mercedes-Benz GLB als geld niet uitmaakt). De komst van Grand Austral verwachten we begin volgend jaar, in 2023. Of de auto naar Nederland komt, is niet 100% zeker, alhoewel wij natuurlijk voldoende vruchtbare huishoudens hebben die een zevenzitter vereisen.
Meer lezen? Dit zijn de coolste zevenzitters voor petrolhead papa’s!
Habanero zegt
Je meent dit toch niet? Renault, de uitvinder van de MPV die alleen nog ruimte ziet voor een groot gezin in een lompe 2-volume-doos zoals die Austral? Nadat de turnoefening met de originele Espace geheel ontspoord was (wat een schande was dit), werd de Grand Scenic een beste te pruimen, elegante en financieel redelijk te veroorloven gezins-allerdoener. Zoals z’n voorvader was het geen break, geen busje, geen saaie veel stoelen-op-een rij-auto maar een leuke grote vriend die elke gezinsreis tot een vlotte trip maakte, moeiteloos de IKEA liet leeghalen of het net langere deel van de DHZ moeiteloos kon herbergen. Ze reden behoorlijk dik in thuisland Frankrijk ook. Shame come over you Renault, evenzeer met die opgepepte Clio-motortjes die zoiets zwaar gaan aandrijven, ik kan me er echt niets leuks bij voorstellen.
Jagris zegt
Uiteindelijk zal Renault toch winst moeten maken, en dat kan alleen maar door genoeg marge op een auto te hebben en er genoeg van te verkopen. En dat kan niet meer met een MPV want de mensen willen SUV’s. Leuk als Renault sterk vast zou willen houden aan slimmere ontwerpen, maar daarmee houdt je niet je bedrijf draaiende als het niet genoeg verkoopt.
chefke1969 zegt
3 cilinder met 200 pk.
Dat gaat vragen naar problemen.
Olieverbruik.
Distributie kettingen.
Maar ja heel veel merken hebben deze zelfde problemen.
Houd de werkplaats gevuld.
rwdftw zegt
Alles staat of valt met het ontwerp van het blok. In principe is zoveel PK/liter makkelijk te doen maar de rest moet dat wel aankunnen. Daar komt bij dat ze een motor gerust 150-200.000 km achter elkaar kunnen testen, wat op zich prima zal gaan. Maar als Henk en Annie zo’n auto kopen en er dagelijks 15 km enkele reis mee doen dan heb je een gebruikspatroon waar blokken stuk van gaan.
Verder roep je wel distributieketting maar die heeft niets met het vermogen te maken. Goed ontworpen gaat een ketting een autoleven mee, onafhankelijk of dat een 5 liter V8 is of een 0.9 3 cilinder.
sizedoesmatter zegt
Helaas gaan alle mpv7-zitters eraan en moet het su/f worden. Puur praktisch een teruggang.
Voor grotere gezinnen heeft concerngenoot Dacia de Jogger. Betere keuze!
ronnys zegt
Maar waarom mag je alleen op de biblebelt met een 7 zitter rijden?
Het is toch ook handig om de achterste 2 stoelen plat te gooien en een beetje ruimte te hebben, of naar de voetbal te gaan met meer kinderen in de auto zodat je minder vaak hoeft te rijden. Of ergens naar toe met je (schoon)ouders zonder dat je daar met 60 achter aan moet hobbelen.
Een beetje ruimte en flexibiliteit is altijd een pre!