De nieuwe topman van Jumbo vindt het sponsoren van Max Verstappen eigenlijk maar onzin.
Jumbo was jarenlang een trouwe sponsor van ons aller Max Verstappen. De reden daarachter was geen geheim: Frits was een hartstochtelijk raceliefhebber en hij combineerde zijn hobby graag met zijn werk. Helaas is dat uiteindelijk een beetje verkeerd gelopen, zoals we allemaal weten.
Het eind van het liedje is dat Frits geen topman meer is en Max Verstappen niet meer wordt gesponsord door Jumbo. Bij de supermarkt staat er nu iemand anders aan het roer, namelijk Ton van Veen. En die is niet bang om zich kritisch uit te laten over het beleid van zijn voorganger, ook al is die nog steeds aandeelhouder. Dat blijkt uit een interview wat vandaag verscheen in de Volkskrant.
Aanleiding voor de kritische uitlatingen zijn de tegenvallende resultaten van Jumbo: het marktaandeel zakte vorig jaar van 22% naar 21% en ook de winst daalde. Van Veen schuift de schuld daarvan deels in de schoenen van Frits: “De laatste jaren is Jumbo zijn focus wat kwijtgeraakt. We zijn een aantal activiteiten erbij gaan doen die de formule niet noodzakelijk hebben versterkt.”
Met deze activiteiten doelt hij onder andere op het sponsoren van Max Verstappen. Van Veen laat doorschemeren dat hij dit eigenlijk onzin vindt: “Max Verstappen is een wereldkampioen. Maar wij zijn een Nederlands supermarktbedrijf, niet eens het grootste. Op het wereldtoneel hebben we niet zoveel te zoeken.”
Met dat laatste heeft hij natuurlijk niet helemaal ongelijk, maar aan de andere kant: de populariteit van Verstappen in Nederland kent geen grenzen. Zo raar is het dus ook weer niet om Max Verstappen te sponsoren als Nederlands bedrijf.
Enfin, het is dus duidelijk: Jumbo gaan we niet meer terug zien op de helm van Max Verstappen. Tenzij Frits van Eerd zijn naam weet te zuiveren en weer het roer overneemt…
Bron: Volkskrant
kniesoor zegt
Verstappen(‘s entourage) zal er vermoedelijk niet wakker van liggen, dat Jumbo als sponsor afhaakt, de vrijkomende vierkante centimeters op helm etc zullen naar verwachting zonder al te veel problemen aan andere sponsor(en) verkocht kunnen worden. Frits van Eerd zelf zal zich misschien in z’n hemd gezet voelen door de gang van zaken, benieuwd hoe z’n verhouding met de andere grootaandeelhouders/leden van de familie inmiddels is.
p.s.: Is dat dezelfde Van Veen, die zich graag voor zo’n 100 miljoen per jaar laat belazeren door z’n niet-betalende ‘klanten’ ?
ouwedibbes83 zegt
Ja, Ton van Veen was vandaag ook aan t woord in dat item op t NOS journaal over de niet-betaalde boodschappen.
mashell zegt
Hoezo voor 100 miljoen laat belazeren? Als de klant bij de zelfscan kassa het werk van de kassiere loopt te doen is het volstrekt logisch om daar een procent korting voor te geven. Als de supermarkten dat niet uit zich zelf geven moeten ze niet vreemd opkijken dat sommige mensen dan zelf maar een “korting” regelen.
kniesoor zegt
Jij vind dat je als ‘klant’ van een supermarkt eigenhandig kan bepalen, dat je een deel van je boodschappen kan meenemen zonder te betalen ? Hoop, dat het een – overigens mislukte – poging tot humor is. Anders ben je rijp voor een inrichting. Een gesloten, wel te verstaan.
ghini zegt
+1
mashell zegt
Jij vindt dat je me woorden in de mond kunt leggen? Nee, ik vind niet dat je mag stelen. Ik vind dat als supermarkten op kassières (m/v/d) bezuinigen, die resultaat van bezuinigen onder het bed van meneer van Eerd verstoppen in plaats van aan de klant door te geven en dan vervolgens ook nog eens het stelen erg gemakkelijk maken ze niet vreemd moeten opkijken en niet in de pers moeten jammeren dat er meer gestolen wordt. Dat betekent niet dat ik zelf zou stelen maar wel dat ik me in de gedachtengang kan verplaatsen van mensen die het wel doen. Zouden jij en vooral de supermarkt uitbaters ook eens moeten doen.
kniesoor zegt
Ik moet niks, run geen supermarkten. En stelen is stelen, welke krampachtige draai je er ook aan geeft. Maar diegenen, die wél supermarkten uitbaten zouden zich inderdaad af kunnen vragen of ze het kind niet met het badwater weggooien als ze caissières omruilen voor zelfscanners. Wegens de gelegenheid helpt de dief.
Flutterbear zegt
Dan gebruik je de zelfscan kassa toch niet in plaats van dat jezelf korting geeft? Persoonlijk vind ik het zelf meerwaarde dat niet alles weer op de band moet.
Daarnaast heb ik een hekel aan zinloze baantjes die niets toevoegen. Nederlandse supermarkten hebben ook geen onzin als werknemers die de karretjes bij je auto weer ophalen. Dat werk doen we zelf en daarom zijn de boodschappen voor iedereen goedkoper. Er is zat concurrentie tussen supermarkten.
mashell zegt
Daar waar ik boodschappen doe is er vaak helemaal geen kassa met band meer open. “Zinloze baantjes die niets toevoegen” zorgt dat iedereen een inkomen kan verwerven en niet zijn hand hoeft op te houden bij de staat, niks mis met werken voor je geld. En nee, er is in Nederland niet zat concurrentie tussen de supermarkten, sterker nog de markt is totaal verziekt. Albert Heijn heeft er voor gezorgd dat we heel veel kleine en dure supermarkten hebben en geen grote goedkope zoals in Duitsland of Frankrijk.
waterisnat zegt
Stelen is voor een grote groep van nederlanders al lang niet erg meer, zolang je het maar herdefinieerd. Kraken “helpt tegen leegstand”, subsidies “helpen ter heropvoeding” en jatten uit een winkel is logisch, want minder service daar mag je zelf korting voor “regelen”. Wat een mooi land!
ponnie zegt
Stelen bij de jumbo valt nog te rechtvaardigen aangezien het de meest corrupte supermarkt van Nederland is die stelselmatig van hun klanten steelt.
kle500 zegt
En hoe dan? Speciale vakkenvuller/tassenrovers teams? Wellicht vind je ze te duur, dan ga je naar een andere winkel. Dit soort onzin spuien omdat je boos, gefrustreerd en niet heel slim bent heeft niemand iets aan.
bunnylebowski zegt
@amghans “Verstappen(‘s entourage) zal er vermoedelijk niet wakker van liggen”
Het is tegenwoordig wel het typische jumbo volk ;). Uitzonderingen daargelaten
escort77 zegt
Jumbo sponsorde veel meer in de auto- en motorsport en het is niet gek dat je daar dan na een tijdje mee stopt en andere keuzes maakt.
Dat er tot voor kort nog een klein Jumbo stickertje op zijn helm zat was volgens mij ook meer een stukje dank en loyaliteit richting een trouwe sponsor die Max ook al steunde lang voordat hij wereldkampioen werd. Zonder dit soort sponsors wordt je ook geen wereldkampioen.
rwdftw zegt
Eensch! Jumbo sponsorde veel meer. Niet alleen een stickertje met Max, maar ook andere sporters. Daarnaast de Jumbo racedagen en de acties met oa schaalmodellen.
Ik durf er wel een tientje op te zetten dat het bedrijf Jumbo meegegroeid is op de populariteit van Max en de vruchten heeft geplukt van de samenwerking. Max is Jumbo een beetje ontgroeid, dat klopt.
Het is wel jammer dat aanstormend talent in de autosport niet meer bij Jumbo hoeft aan te kloppen. Het is en blijft gewoon duur en je hebt als sporter een sponsor nodig.
mashell zegt
Zou de Jumbo voor die “loyaliteit en dank” sticker niet gewoon serieus betaald hebben? Team Verstappen staat nou niet bepaald bekend om hun filantropische houding.
Volgens mij is het simpel, Jumbo deed veel aan sport sponsoring in lijn met de hobbies en interesse van meneer van Eerd. Door het incident met het contant geld onder het bed is die sport sponsoring besmet, beëindigd Jumbo die en zoekt andere promotie middelen. Jumbo dient nog wel netjes de bestaande contracten uit.
bunnylebowski zegt
@mashell “ Door het incident met het contant geld onder het bed is die sport sponsoring besmet, beëindigd Jumbo die en zoekt andere promotie middelen. Jumbo dient nog wel netjes de bestaande contracten uit.”
Ja inderdaad. Al denk ik ook wel dat van Veen serieus nu een houding heeft van doe maar even normaal. Marktaandeel holde achteruit, winkeldiefstal gezeur, gedoe met leveranciers. Even pas op de plaats en niet zo groot doen, eerst het huis weer op orde.
Edge zegt
Raymond Vermeulen heeft inderdaad al eens verklapt dat Jumbo’s financiële bijdrage verre van marktconform is, maar dat ze loyaal richting Jumbo zijn omdat Frits van Eerd de eerste (of een van de eerste) sponsor was die in Max geloofde.
mark997gt3 zegt
De bijdrage aan het begin van Max zijn carrière was waarschijnlijk ook verre van marktconform. Het werkt twee kanten op.
Maar mooi dat de loyaliteit blijft, zeker als je de ander eigenlijk niet meer nodig hebt. Dat zegt wel iets over Max.
shibby zegt
Misschien kan Max onderhand de jumbo wel gaan sponsoren
waterisnat zegt
Ik had uit eerdere interviews begrepen dat Jumbo nu een behoorlijke korting kreeg per reclameuiting tov de latere sponsors. Klinkt netjes.
Rick-dos zegt
Met van Veen zit er dus weer een typische naar spruitjes riekende Nederlander aan het roer. Je kunt van van Eerd zeggen wat je wil maar hij deed tenminste iets wat bijna geen enkele grote Nederlandse onderneming doet en dat is Nederlandse sporters en teams steunen. En hij was er ook nog succesvol mee.
Was het niet van Eerd dan hadden we wellicht niet eens een F1 race op Zandvoort gehad.
In het buitenland is het niet vreemd om lokale sporters of sportevenementen op het wereldtoneel te steunen.
Het is jammer dat Frits zich in heeft gelaten met witwaspraktijken.
Gulli zegt
Een collega van me is een jaar geleden bij de Jumbo vertrokken (vanuit een redelijk hoge positie op het hoofdkantoor). Ze zegt dat vanaf het moment dat Frits moest vertrekken de sfeer compleet omgedraaid is. Frits runde de boel als een groot familiebedrijf en hield die sfeer er ook in, Ton van Veen komt als oud CFO natuurlijk uit de financiële hoek en staat er (dus) ook een heel stuk zakelijker in. De gezelligheid is er wel een beetje uit daar.
Nou hoeft daar niets mis mee te zijn, en voor het bedrijf is het wellicht goed dat er eens met een financiële kam door de boeken wordt gegaan, maar het wordt er blijkbaar niet leuker van. Ze is dan ook niet de laatste die daar de tent heeft verlaten.
pomoek zegt
@gulli: dat runnen als een familie bedrijf moet je als medewerker overigens ook maar net liggen. Ik snap best de voordelen van een dergelijke organisatie maar er zitten zeker ook nadelen aan als micro managen nepotisme, favoritisme en noem maar op.
Robert zegt
@rick-dos: Frits van Eerd is nog niet veroordeeld, hè.
Maar ik ben het wel met je eens, dat veel sporters zoals Verstappen, maar ook zoals het wielerteam en schaatsteam, niet tot zulke grootse prestaties was gekomen zonder de financiële rugdekking van een royale en loyale sponsor. En op dat vlak is ons bedrijfsleven veel te Calvinistisch van aard. Terwijl er hier op dat vlak toch ook wel een aantal grote wereldspelers zijn gehuisvest, of hun geboortegrond hebben.
Hoi ASML, lezen we even mee?
Benny_Weisz zegt
De kans dat ASML mee gaat doen aan high profile sponsoring acht ik vrij klein…..puur omdat ze gewoonweg geen concurrenten hebben.
Wel zie ik ze eerder stappen in een benefitfonds á la “The Johan Cruijff Foundation” of “Stichting Spieren voor spieren”
mashell zegt
Ik denk niet dat er iemand is die een ASML machine gaat kopen omdat ze ASML op een shirt van een wielrenner zien staan. Vergeet niet sponsoring doe je voor de reclame, heel de F1 is er alleen maar voor de reclame en de eredivisie ook, de sport is slechts nog bijzaak. Als geld weggeven je doel is, kun je als bedrijf veel beter goede doelen gaan steunen dan aan sportsponsoring doen.
SpiderIV zegt
Max als uithangbord van het vele auto- en motorsport sponsoring. Hobby’s van Frits waar terecht mee gestopt wordt. Was al enkele maanden bekend natuurlijk.
Willy500E zegt
Ga er maar vanuit dat alles wat naar buiten gecommuniceerd wordt, goed intern met alle belanghebbenden is afgestemd. Van Veen is geen eigenaar, enkel CEO, dus passant. Hij doet wat de aandeelhouders willen. Achter de schermen bepalen zij wat er gebeurt, zij hebben immers het grootste belang
bunnylebowski zegt
@willy500 das een beetje te simpel gedacht
kniesoor zegt
Dat zal je verbazen, @Willy500E heeft er goed kijk op.
moveyourmind zegt
Het sponsoren van topsporten gaat natuurlijk niet zo goed samen met het imago dat ze weerwillen krijgen dat Jumbo een goedkope supermarkt is.
En met die 20 miljoen die naar sponsoring ging kunnen ze bijna twee maanden lang irritante reclamespotjes uitzenden die je moeten doen laten geloven dat ze echt heel goedkoop zijn.
pomoek zegt
Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat er voor die paar vierkante centimeter op de helm van Verstappen is betaald door Jumbo. Ik kan me best voorstellen dat dit een “vriendenprijsje” was in vergelijking met wat andere sponsoren betaalden aangezien Jumbo al zo lang aan Verstappen verbonden is.
Maar ik snap goed dat Jumbo, na alles wat er zich heeft voorgevallen, nu ver weg wil blijven van het sponsoren van autosport.
Dutchdriftking zegt
Een helm zonder Jumbo en Viaplay, die wordt steeds mooier.
Edge zegt
Hehe, wacht maar. Verstappen’s entourage zal ongetwijfeld wel andere bedrijven vinden die zich maar wat graag aan onze MV1 willen verbinden.
mashell zegt
Wat zal het gaan worden, een wazig crypto currency bedrijf of een onethisch gokbedrijf?
vindik zegt
Nu maar hopen dat Max z’n hypotheek nog kan betalen..😢
flyerbunch zegt
Jammer dat de speciale edities van F1 RB model autootjes (sparen met zegels) dus niet meer Jumbo zullen verschijnen.