Afgelopen juli beëindigde Fiat de productie van de Bravo in zijn Italiaanse fabriek te Cassino. De opvolger gaat echter aan de neus van de Italiaanse fabrieksarbeider voorbij, want deze rolt per 2016 namelijk in Turkije van de band.
Banden tussen Fiat en Turkije bestaan al decennia, de Tofasjes die massaal in Turkije rondrijden zijn in de basis allemaal Fiats, en de Italianen hebben samen met partner Koç Holding dan ook een meerderheidsbelang in Tofas.
800 miljoen euro
Voor de totstandkoming van de Bravo-opvolger investeert Fiat ongeveer 800 miljoen euro in de fabriek in het Turkse Bursa, zo vond Automotive News uit. Dit betekent een verdere boost voor de auto-industrie daar, dat met een jaarlijkse output van 1,25 miljoen exemplaren al de vijfde producent van ‘Europa’ is. Naast de nieuwe Bravo gaat Tofas ook een sedan bouwen die de (hier niet-verkrijgbare) Linea vervangt.
De beslissing zal ongetwijfeld kwaad bloed zetten bij de Italiaase vakbonden: de 500L wordt al in Servië geproduceerd, en alle 500’jes rollen nog steeds in Polen van de band. Echter: Cassino produceert momenteel de Giulietta, en de faciliteit in Melfi kreeg als toevoeging de 500X en de Jeep Renegade.
Update: aanvankelijk werd foutief vermeld dat de Bravo in Melfi geproduceerd werd. Dit is aangepast naar Cassino.
rdamnn zegt
Turkij altijd nummer 1
mercedesclk350 zegt
@rdamnn: spellingscheck altijd nummer 1…
Design_Driven zegt
@rdamnn: In de corruptie statistieken wellicht.
drugsrunner zegt
@sketcher: Nee, in de heroïne. Al dat goudbruine heerlijkheid wat uiteindelijk in de aderen van de Nederlander belandt.
carmasterr zegt
@drugsrunner:
Jij kan het weten.
rdamnn zegt
@sketcher: Over corruptie gesproken.. De politici in NL zijn totaal niet corrupt! Toch? Het volk uitmelken met domme regeltjes etc. etc. etc.
gerjanm zegt
@rdamnn: Ik wist niet dat we ook turken op autoblog hadden, ik geloof niet dat er geen turkse autoblog/forums zijn, ga daar lekker nederland afzijken. Nederland is natuurlijk veel slechter dan jullie land die IS helpt.
drugsrunner zegt
@gerjanm: Kerel. Hij heeft gelijk. Doen PON, politie en de landmacht je niet ergens aan denken? Dat is geen corruptie toch?
Wat is dat trouwens voor achterlijke opmerking. Is autoblog alleen voorbehouden aan Nederlanders? Nu is het mijn beurt, in iedere Nederlander schuilt er racisme.
roppp zegt
@gerjanm: wat ben jij voor halve randdebiel?
Esprit_de_Flandre zegt
@gerjanm: Wat voor kutreactie is dat nu?? De grootste NederlandAfzijkers zijn de Nederlanders zelf…
gerjanm zegt
@Esprit_de_Flandre: En ’turkije altijd nummer 1′ is wel een leuke opmerking? Sorry maar ik kan daar echt niet tegen. Vergeleken andere landen mogen we blij zijn hoe het is hier. Mijn laatste zin was misschien niet gepast, maar het is wel zo. http://joostniemoller.nl/2014/08/het-vuile-isis-spel-van-turkije-in-10-punten/
Esprit_de_Flandre zegt
@gerjanm: Ik zie geen enkel probleem als iemand zegt “Turkije nr 1”, of “NL nr 1”, of “BMW nr 1”. Het lijkt me een weinig waardevolle mening en een simplistisch statement, maar daarom hoef ik me er nog niet aan te storen. En al zeker niet alle Turken negatief af te schilderen.
Joost Niemöller, geloofwaardigheid, zucht…
bofkont zegt
@rdamnn: Enkele reis terug dan aub!!
Den zegt
@bofkont: Well that escalated quickly…
roppp zegt
@bofkont: naar????
paddo zegt
De Bravo werd in de Cassino fabriek gebouwd en niet in Melfi. In Cassino wordt op dit moment alleen de Giulietta gebouwd. In Melfi wordt op dit moment de Punto, 500X en Renegade gebouwd.
w0o0dy zegt
Tja, gek dat een bedrijf dat het financieel moeilijk heeft niet blind kiest voor productie in fabrieken die geregeerd worden door communistische vakbonden… Heel gek, NOT!
joejojo2012 zegt
Ik zie die Linea nog wel eens voorbij komen in Roemenistan. Vind het een van de weinige mooi gelijnde compact sedans i.t.t. een Skoda Fabea sedan.
Die Tofas sedan zal waarschijnlijk een doorontwikkeling zijn van de Linea die op de Punto is gebaseerd en niet op de huidige Bravo.
Carreza zegt
Verstandige keuze.
Overigens jammer dat die Linea nooit hier verkocht werd. Is namelijk een leuk sedannetje.
mashell zegt
Wat is dat toch met die Italianen? Ze stoppen de levering van een model en laten je jaren wachten op een opvolger. Dat is toch geen manier om je klanten te behouden?
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Geen productie van de Bravo meer = een verliespost minder…
heidekonijn zegt
@Esprit_de_Flandre: LOL, pas als ze alles opdoeken en Sergio naar huis sturen is er kans op winst,
Esprit_de_Flandre zegt
@heidekonijn: En jij baseert je op welke cijfers?
Of lul je gewoon wat uit je nek? SergioBashing is in tegenwoordig…
thetown zegt
Doen meerdere merken hoor, zo heeft Toyota ook een fabriek in Turkije staan.
series2 zegt
Als het maar geen 500 achtig ding word… de bravo was mooi!
Sracerr zegt
Nog een paar jaar en dan wordt Turkije volledig met sancties geboycot!, kunnen de Italianen thuis gewoon weer hun eigen auto’s bouwen en de turken wederom in de Zastava’s vloot. incl. gerecyclede Mercedes verder tuffen.
lastbiltekniker zegt
Oh oh, weer van die schaamteloze reacties over Turkije! Negative reacties over een trots volk die het werk doen wat verwende NLers niet willen/kunnen doen. Maar wel iedere vrijdag en zaterdag na het zuipen een broodje döner doen voor dat ze de taxi van een turkse chauffeur onder kotsen.
OT; in Turkije liggen de lonen gewoon veel lager, dus meer marge voor FIAT.
bkw38 zegt
Ik hoop dat Turkije eindelijk zijn eigen merk gaat uitbrengen. De bevolking zal er gegarandeerd achter staan zowel de Turkije die in Turkije wonen en de Turken die in andere landen wonen..
Er word echter ieder keer een stokje voor gestoken door KOC en SA Holding en de andere..
pudi zegt
In zweer ischh goedd