Inclusief hybride systemen!
Terwijl Jaguar zich steeds meer begint te richten op volledig elektrische auto’s als de I-PACE (rijtest), heeft het schijnbaar nog steeds tijd om na te denken over smakelijke sportauto’s. De bejubelde F-Type (rijtest) moet op een zeker moment immers een opvolger krijgen. Het Britse AutoExpress zegt exact te weten hoe deze auto eruit moet gaan zien.
Hoewel, de publicatie kan nog geen beloftes doen over het uiterlijk, maar de techniek schijnt voor hen glashelder te zijn. Als we de uitgesproken woorden mogen geloven, lijkt de opvolger van de F-Type weinig op de auto zoals we hem nu kennen. De Britten beweren niet alleen dat de motor van de voorkant naar het midden wordt verplaatst, tegelijkertijd moet de opvolger van de F-Type – die mogelijk de J-Type zal heten – in bed duiken met hybride technologie.
Het resultaat is uiteraard nog niet duidelijk, maar om iets van een beeld te schetsen weet de publicatie te vertellen dat de ingenieurs bij Jaguar de Honda NSX aanhouden als maatstaf. Niet direct de beste optie, aangezien deze nu niet de meest succesvolle sportwagen van zijn tijd is, maar dat deert ze niet. Jaguar schijnt het concept van de NSX namelijk goed te kunnen gebruiken. Met name de manier waarop de auto de elektrische motoren gebruikt om het totale vermogen de lucht in te sturen, vinden ze bij Jaguar admirabel. Volgens de publicatie kunnen we rekenen op tenminste twee elektromotoren i.c.m. een in het midden geplaatste V6. De ‘J-TYPE’ moet het o.a. opnemen tegen de McLaren 570S en de Audi R8 (rijtest).
Althans, dat is het idee. Of het nog een logische vergelijking is in het jaar 2022 – wanneer de auto op de markt gebracht moet worden – is nog maar de vraag. Daarbij kunnen we grote twijfels zetten bij het idee dat er überhaupt een dergelijke auto zal komen. Bijna tien jaar geleden had Jaguar namelijk eenzelfde idee. Destijds was het nota bene AutoExpress dat exclusieve informatie had over het project dat uiteindelijk niet verwezenlijkt zou worden.
tvklarenbosch zegt
Zouden ze dan tegelijk een opvolger van de XK lanceren? Daar hoop ik een beetje op.
jules713 zegt
@tvklarenbosch: Ja, daar waren een tijdje geleden wat geruchten over, toch..? Zou wel gaaf zijn!
piedlourd zegt
Ik zou graag een elektrische XK willen zien, wel met een lichtere en sterkere accu met 3 fase lading. Afgezien van het motorgeluid (alleen echt interessant bij merken als Ferrari, lamborghini, aston en dergelijke) kunnen we hopelijk weer ranke, slanke en elegante auto’s tegemoet gaan zien. Hoop ik dan. Nu maar hopen dat mijn mening een feit kan gaan worden
tvklarenbosch zegt
@piedlourd: ooit een F-type S vol weg horen accelereren?
PunicaOase zegt
@tvklarenbosch: moet ie wel het sportuitlaatsysteem hebben anders is het toch wat gewoontjes…
piedlourd zegt
@tvklarenbosch: jazeker wel, zowel van binnen als van buiten. Tikje provocatief wilde ik graag zeggen dat 98 procent van de auto’s gewoon een saai motorgeluid heeft wat niemand zal missen en die andere twee moeten we zolang mogelijk rijdend houden. Mooie taak voor de echte autoliefhebbers.
tvklarenbosch zegt
@piedlourd: daar ben ik het wel mee eens, als het over moderne auto’s gaat. Wel onhandig om een F-type te gebruiken om dit punt te maken;)
utregcity zegt
Zo zie je maar weer eens. Honda loopt weer eens voorop, alleen niemand snapt het/dat. Moet helaas wel concluderen dat de marketingafdeling van Honda niet één van de betere is…
PunicaOase zegt
@utregcity: designafdeling ook op de NSX na enkel gedrochten…
johanw zegt
@punicaoase:
wat is er mis met design dan? neem even de top 10 beste verkopende modellen wereldwijd, staan er 3 honda’s in…denk dat men daar de telmachines voor het geld continue met lachende gezichten staat te draaien in japan.
torsen zegt
@johanw: design van de Civic en CR-V is m.i. duidelijk gericht op de US markt.
Dat zijn ook de enige twee in de top 10 en daarvan zal een derde van de afzet, of meer, in de US zijn.
Ik vind ze er beiden echt niet meer uit zien.
utregcity zegt
@punicaoase: Tja, smaken verschillen.
moveyourmind zegt
Dat Jaguar zich laat inspireren door Honda is niks nieuws…
Al sinds jaar en dag is er een hele flauw raadsel, dat wij op bijeenkomsten van de Jaguarfanclub steevast weer uit de kast trekken. Gewoon als lolletje onder mekaar, oude kakkers krentenbrood.
Komt ie, waar zijn de letters van Jaguar de afkorting van?
Antwoord, Jaguar staat voor:
Hoge
Onderhoudskosten
Na
Dure
Aanschaf
johanw zegt
ja, jaguar begrijpt het concept van honda, dit kan je niet vergelijken met elke andere concurrent in deze klasse.
De honda kan je meer vergelijken met de Porsche 918 enkel deze is 4 a 5x zo duur.
Destijds was de oude NSX ook een auto die niet werd begrepen (wordt nu geroemd en gerespecteerd), apart dat nu eigenlijk hetzelfde lijkt te gebeuren met de huidige NSX. Echt autokenners als een Chris Harris weten deze auto wel te waarderen, zoals hij zegt:
de nsx is gemaakt voor mensen die geven om het rijden en dat is altijd waarom honda om bekend stond…het is een kleine porsche 918, een pioneering supercar en weer worden grenzen verlegd.
jammer dat juist een blog als hier totaal dat miskent….maarja daarom ook audiblog he, komt niet zomaar ergens vandaan…achja.
erind zegt
Rip lekkere V8. De mijne zal ik nooit wegdoen. Dat is zeker
kemi zegt