Over zes weken verplaatsen we ons naar de Franse hoofdstad voor de Autoshow van Parijs. De afgelopen tijd hadden we al de nodige artikelen over hetgeen we daar mogen verwachten en deze berichtenstroom zal nog wel even aanhouden. Bijvoorbeeld met dit bericht van Chevrolet die alvast wat foto’s vrijgeeft van de opvolger van de Nubira die luistert naar de naam Cruze.
De Cruze beleeft in Parijs zijn debuut en is het antwoord van Chevrolet op bijvoorbeeld de populaire Kia Cee’d. Vanaf maart volgend jaar zal de nieuwe Chevrolet leverbaar zijn met twee benzine vierpitters: 1,6 liter met 112 pk en 1,8 liter met 140 pk. Bovenaan de ladder een 2.0 liter turbodiesel met 150 pk. De prijzen zijn nog niet bekend.
Wereldprimeur voor nieuwe Chevrolet Cruze op Parijs Motor Show
De eerste foto’s van Chevrolet’s compleet nieuwe Cruze sedan, die in oktober zijn werelddebuut beleeft op de Autosalon van Parijs, onthullen een opvallende vierdeurs coupé die bewijst dat een spannend design en hoogstaande kwaliteit niet zijn voorbehouden aan het topsegment.
De Cruze, die volgend jaar maart in Europa op de markt komt, zorgt voor een opvallende invulling van de traditionele stijlkenmerken van een sedan, gebaseerd op de nieuwe, wereldwijd gehanteerde designtaal van Chevrolet. Deze stijlopvatting is de ‘handtekening’ geworden op alle producten die trots het gouden Chevrolet-embleem dragen.
De gebogen daklijn van de Cruze, die loopt van de voorruit met een steile hellingshoek naar de aflopende achterstijlen en de korte achterkant, zorgt ervoor dat de sedan een coupé-achtige uitstraling heeft.
De Cruze, die breder en langer is dan de meeste van zijn concurrenten, heeft een krachtige uitstraling mede veroorzaakt doordat de wielen op de uiterste hoeken van het spannende koetswerk zijn geplaatst. De koetswerkdelen sluiten nauw aan en er is geen gebruik gemaakt van onnodige uiterlijke opsmuk waardoor de indruk van kwaliteit en robuustheid wordt versterkt.
De dynamische uitstraling aan de zijkant wordt versterkt door het krachtig vormgegeven front, voorzien van grote koplamphuizen die in speervorm in de zijkant en de gebolde motorkap doorlopen. Andere onderscheidende designthema’s zijn de ronde schouderlijn, de grille uit twee delen en de naar buiten geplaatste wielen. Het ontwerp van de ‘twin cockpit’ is een ontwerpstijl die voor het eerst voor de Corvette werd geïntroduceerd.
“Onze opzet bij het stileren van de Cruze was om stoer te zijn, en niet revolutionair,” zegt Chief Designer Taewan Kim. “Wij wilden een fikse stap voorwaarts maken en daarbij een sterk designstatement afgeven voor alle Chevrolet-producten wereldwijd.”
Bezoekers van de Parijse autoshow zullen ook merken hoe het progressieve design van Chevrolet wordt doorvertaald naar het kwaliteitsniveau van het interieur van de Cruze. Het gebruik van korrelige oppervlakken, zacht aanvoelende materialen en de matte afwerking van de deurpanelen zorgt voor een gevoel van kwaliteit dat uitstekend aansluit op het strakke, harmonieuze ontwerp van het exterieur.
De Cruze zal in Europa worden geïntroduceerd met een 1.6-liter (112 pk/82 kW) en 1.8-liter (140 pk/103 kW) zestienkleppen benzinemotor, voorzien van variabele kleptiming (VVT). Dit resulteert in meer motorvermogen, een lager brandstofverbruik en lagere emissies. Een nieuwe 2.0-liter turbodiesel, die 150 pk/110 kW ontwikkelt en een koppel heeft van 320 Nm, is nog krachtiger en spaarzamer. Handgeschakelde vijfversnellingsbakken en een volledig nieuwe automatische transmissie, de eerste zesbak van Chevrolet in dit marktsegment, completeren de opties voor deze modellijn.
Chevrolet is met een verkoopstijging van 23% in de eerste helft van dit jaar in Europa het snelst groeiende merk van GM Europe. De komst van de Cruze is de speerpunt van de roll-out van een opwindend nieuw productgamma dat het merk naar nog grotere successen zal stuwen.
“Wij zijn trots dat Europa als eerste aan de beurt is om dit model, dat wereldwijd op de markt komt, te introduceren,” zegt Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe. “Chevrolet staat bekend om de buitengewone gunstige prijs-kwaliteit verhouding en de Cruze maakt die als geen enkele ander model volledig waar. De Cruze herdefinieert het begrip prijs-kwaliteitverhouding door de geboden kwaliteit, het design, de gebruikte materialen en de fraaie styling van het interieur en het exterieur. Daarnaast zet de afwerking een nieuwe standaard voor dit segment in Europa.
De Cruze is het resultaat van een ontwikkelingsproces dat is gebaseerd op de wereldwijde ervaring van General Motors en het model is het eerste van een nieuwe familie van compacte modellen die hoogstaande kwaliteit leveren. Het is de verwachting dat de Cruze uitstekend zal presteren bij de belangrijkste botsproeven wereldwijd.
De Chevrolet Cruze zal in Europa vanaf maart 2009 leverbaar worden, gevolgd door andere markten met een gewijzigde, op die markten afgestemde motorenkeuze.
Audiofreak zegt
aha, al interieur foto’s??
babbaloerie zegt
Chevrolet Nubria? Was het niet Nubira?
-edit: Nubira! Dat staat er toch?- ;)
Philip zegt
Best leuk.
RenJie zegt
Ziet er stoer uit moet ik zeggen!
luc zegt
Ziet er goed uit, chevrolet wordt weer chevrolet en niet aziatisch. Ik herken er wel wat lijnen van de vectra gts in.
Bramzel zegt
Leuke auto :) Ik moet zeggen dat die balk in de grille wat lager had mogen zitten zodat hij iets minder ‘zijn neus ophaalt’, maar het is zeer zeker een verbetering ten opzichte van de Daewoo’s.
Edje® zegt
Ik krijg een Ford Focus Deja Vu gevoel…
victor zegt
waaaaaaaarom chevrolet waarom toch die balk in het midden van de gril dat verpest het plak gwn het logo in het midden en veder niks in die gril! die balk verpest het!!
Tom zegt
Wat is de reden dat hij op Duitse platen staat? Wordt hij in Duitsland gebouwd?
Jandepandaman zegt
Mmmmmja…..
Saaie auto met naam die me eerder doet denken aan iets van kookspul “Le Creuzet” en zo- “Cruze- het betere pannenwerk” of zo.
Suze rijdt in een Cruze…
Nee- Ik vind het echt helemaal niks.
GerreLekker zegt
Mooie verschijning! Beter dan Daewoo-chevrolets die we zien rondrijden.
@Victor: had die balk daar niet gezeten was het weer de zoveelste audi-neus geinspireerde auto of plankton zuigende franse walviskop….
Dit is eens iets anders
VonStroke zegt
Wat een absurd lelijke auto zeg, die zou niet eens mogen geproduceerd worden.
VonStroke zegt
Wat een absurd lelijke auto zeg, die zou niet eens mogen geproduceerd worden.
Jasper zegt
Hij doet mij een beetje aan een Saab denken. Verder wel een mooi ding opzich.
Eric zegt
Zijkant trekt op nieuwe A4.
voorkant op Mondeo.
Nu een corvette motor erin aub.
RobertJ zegt
Die 1.8 VVT levert toevallig net als de Opel 1.8 twinport 140 pk… is dit toeval of delen ze de motor?
a. zegt
wat een lelijke en saaie auto waar alleen oudere mensen in gaan rijden.
ik snap niet dat chevrolet zoiets kan ontwerpen
alleen de gril is oke
a. zegt
ik bedoel de voorkant is oke.
de uitingen van net gingen over de achterkant van de auto ;)
Alex zegt
@ RobertJ: Herken er Vectra-lijnen in, dus lijkt me geen toeval. Zeker niet als je bedenkt dat de Chevrolet Captiva een Opel Antara met een andere badge is
Lustigson zegt
Ziet ‘r zeker niet verkeerd uit. Als ze er nu ook nog een leuke prijs op plakken, kan het beste eens een (bescheiden) succes worden.
RRRobert zegt
Kan iemand die balk eens uit die gril wegphotoshoppen? Dat zal heb net ff een beter smoeltje geven, denk ik zo. Het idee is best leuk hoor, maar de uitwerking… tja, ff wennen nog, denk. Maar over het geheel genomen toch een heel aardige auto.
Verder laten die Koreanen (??? Amerikaanse merknaam en semi-Europees design???) wel zien dat ze flinke inhaalslagen aan het maken zijn t.a.v. hun design en kwaliteitsbeleving van pak em beet 10 jaar geleden.
lincoln zegt
wat een chaggerijn .. maar zal best wel een symphatieke inborst hebben ..
INSIDEMAN zegt
Zeer keurige auto….interieur zal niet bijzonder zijn maar ze zijn zeker op de goede weg…gezien de beat..captiva…enz.
Ik had deze foto’s denk ik al vanaf april op me pc staan…alleen dan had de auto een andere kleur :P…maar mocht deze niet doorsturen….
Hopen voor Nederland dat er ook een station variant komt want een middenklasser-sedan verkoopt niet in NL
jodocus zegt
niet kwaad,
én het is ‘em nét die “balk” overheen de grill die het ‘em doet, die de wagen onderscheid van z’n 23 banale soortgenoten!
Alhoewel “balk” ?
Met dat chevrolet-logo centraal lijkt het mij eerder een focusje of een jap met feestverpakking: met een strikje er omheen !
Zeker met Kerst onder de boom en bij de dealer ?
pj zegt
Wauw, echt een lekker ding.
Nu nog een goede prijs en en een goed verbruik en ik denk dat ze al een eerste koper hebben !!!
TBK zegt
Ziet er zeker niet slecht uit. Beter als degene die ie moet vervangen iig.
TBK zegt
Beter dan bedoel ik natuurlijk
betaveloce zegt
@ Alex: net omgekeerd: de Antara is eigenlijk een Chevrolet Captiva met een Opel-logo. (het interieur al eens gezien?)
Citrofiel zegt
Toch niet verkeerd. Blij dat ze de neus van de Aveo iig niet hebben overgenomen… :roll:
luukiesubarie zegt
ff een vraagje: wat rijdt er nou met het wtcc mee de aveo of nubira?