Goed nieuws en slecht nieuws voor de liefhebbers van Bugatti. Er is eindelijk bevestigd dat de opvolger van de Veyron meer vermogen gaat krijgen, maar er is ook slecht nieuws te melden.
De Galibier en een 1.500 pk sterke ‘Super Veyron‘ zijn namelijk geschrapt volgens Martin Winterkorn, opperhoofd van de Volkswagen Group:
“The Galibier is officially dead. We won’t do it. In its place will be a second-generation Veyron with more power.”
Maar zoals je kan lezen zal de tweede generatie Veyron wel krachtiger worden dan de huidige Veyron. Met betrekking tot de opvolger van de Veyron heeft Bugatti CEO Wolfgang Schreiber zich onlangs laten ontvallen dat in Molsheim al wordt gewerkt aan deze auto.
Volgens Schreiber maakt Bugatti zich geen zorgen over nieuwkomers als de McLaren P1 en LaFerrari, want volgens hem staat de Veyron nog steeds op eenzame hoogte.
“All the next Veyron has to worry about is… the current one. The benchmark today is still the current Veyron.”
Wanneer we de opvolger van de Veyron kunnen verwachten is nog niet bekend, maar het zal waarschijnlijk nog wel enkele jaren duren. Er moeten namelijk nog ruim 40 Veyron’s verkocht worden en de productie zal naar verwachting doorlopen tot 2016. Daarna zal pas een opvolger gepresenteerd worden.
Als er óóit een opvolger komt, hahaha…
@stationcar: ze kunnen toch een Golfje VI doen? Dus technisch grotendeels het zelfde laten maar grondig faceliften. Kost niet al teveel en houdt de wagen zo nog 10 jaar op de markt.
@mashell:
Met de Golf zal die strategie wel werken, persoonlijk ben ik van mening dat de cliëntele van Bugatti dit niet echt zal accepteren:-))
@rhellema: Ach, Perridon koopt er sowieso wel 3. Arabieren gaan het ook wel kopen als je het maar duur genoeg maakt. En dan zitten ze zo alweer op 80% van hun klantenbestand.
@fant:
Hahaha ja daar heb je ook wel weer een punt…en dan de overige 20% zijn dan de omhoog gevallen rappers:-))
@rhellema: Ja, die kunnen het zich zeker niet veroorloven om in een oude Bugatti wakker te worden!
@rhellema: Toch wel hoor, de clientèle wil namelijk coûte-que-coute met het nieuwste-van-het-nieuwste rijden. Een Veyron van de vorige generatie, daar kun je je écht niet mee vertonen.
@rhellema: ik denk eerlijk gezegd dat de clientèle van de Golf heel veel kieskeuriger is dan die van de Veyron. De rib uit je lijf die je als Jan Modaal voor een Golf moet neerleggen doet meer pijn dan dat miljoentje dat de Veyron eigenaar betaald. Bovendien is er in de Golf klasse veel meer keus dan in de Veyron klasse.
@mashell: de meeste golfs zullen lease-sletten zijn, of zijn er serieus mensen die hier hun eigen geld aan besteden? ;)
Waarom die prachtige Galibier niet? Zonde!
Tsja, 1.200 pk was ook veuuuls te weinig.
En de agera R hoeven ze zich daar ook geen zorgen over te maken? Of zien ze zelf ook dat die auto weer een stap hoger staat.
@maseratizzzzzzzz: De Veyron staat ook niet op eenzame hoogte, omdat hij de snelste is. Dat is hij al een tijdje niet meer geloof ik. De Veyron is wel de enige auto die zo snel is, terwijl je die snelheid bereikt in alle luxe. Tevens is het een auto waarmee je ook lekker rustig kunt cruisen. De rest van de hypercars zijn meestal van die opgefokte hooligans.
@berlinetta: juist, het gaat om het comfort waarin die snelheden gehaald kunnen worden. Die agera is cool, maar hij zal wel eerder rammelen
Wel zonde van de Galibier, maarja. Ik hoop dat ze met een ‘second-generation Veyron’ ook echt een nieuwe auto bedoelen, en geen nog verder opgepompte huidige Veyron (zoals de SS). Ik vind het best een mooie wagen, maar na bijna 9 jaar mag er toch wel eens wat nieuws komen.
Pfff, ze durven wel een veredelde Volkswagen vergelijken met echte hypercars, MclarenP1 en LaFerrari laten elke Veyron alle hoeken van het circuit zien.
Begrijp me niet verkeerd, een Veyron is een mooie auto van hoogstaande techniek, echter vergelijkingen maken met Ferrari en Mclaren is al appels en peren vergelijken.
@tunefuldjmike: Dat is juist wat Winterkorn niet doet. Je maakt het vergelijk op het circuit, waarvoor deze auto helemaal niet bedoeld is: appels met peren vergelijken. Winterkorn heeft juist door dat dat appels met peren is en vergelijkt dan ook enkel met appels, en daar is er maar 1 van: de ‘oude’ Veyron. Laat de LaF en P1 maar peren.
@tunefuldjmike: De Veyron heeft zijn kanten op een heel ander gebied. En wat maakt het verder uit dat de techniek grotendeels VW Audi is? Het meeste zal toch opnieuw ontwikkeld zijn voor de Veyron…
Wel het voordeel dat hij er alleen maar mooier op kan worden.
De arrogantie van Bugatti blijft me verbazen.
Number one?
In top speed misschien, ik geef toe impressive maar in de echte wereld is er meer dan top speed…. Mclaren lapt sneller, is mooier, blabla alleen geen hogere top nee. Owja… en Mclaren verkocht hun P1’s wel binnen een aanzienelijke tijd.
@reistje:
De Veyron is 10 jaar oud, hoe oud is de P1?
@heyhuub: Toen was het zeker een geweldige auto hoor, nu ook nog wel in sommige opzichten.
Ik doelde meer op dat Bugatti nu al over een volgende begint terwijl deze na “limit edition”auto na 10 jaar nog niet is uitgekocht.
@reistje: Dat hangt er dan ook maar helemaal vanaf welke oplage je aan je ‘limited edition’ hangt, hè. Je vergeet even dat de aanschafprijs van de Veyron 10 jaar geleden werkelijk astronomisch hoog was, en niemand dacht dat ze die oplage ooit zouden halen. Inmiddels blijkt dat Bugatti met die prijs vooral een wegbereider was, inmiddels zijn er meer merken die in die voor min-of-meer vergelijkbaar geld hypercars verkopen die veel moderner zijn. Het feit dat Bugatti in deze markt nog steeds auto’s verkoopt, zegt toch ook wel iets.
@heyhuub: Hoe oud was de F1 toen de Veyron sneller was met maar liefst 12 km/u? Het is vrij normaal in de auto wereld dat bepaalde modellen een decennia aan de top blijven, niets nieuws onder de zon.
Dat lijkt me nog een hele opdracht om 40 bugattis te verkopen. Die auto is toch allang niet meer gewild man.
Voorlopig vergelijkt iedere fabrikant van hypercars hun auto met een veyron, die wordt nog steeds als maatstaf gezien voor elke auto met veel vermogen. Krachtiger dan een veyron, sneller dan een veyron, betere pk-gewichtsvermindering als een veyron etc. Bugatti is de standaard voor elke auto geworden en dus zijn ze niet onterecht arrogant!
@kampioentje: + 1
Geen snellere opvolger voor de Veyron”want de Veyron is onovertroffen en heeft geen concurrentie” Geen Galibier “want klanten verwachten geen sedan van ons”
Heeft u ooit wel eens van een Royale Coupé Napoléon type 41 of een type 57 gehoord meneer Winterkorn?
@sydney: tuurlijk zal Winterkorn die wel eens in een museum gezien hebben. Maar hij weet als geen ander dat het wel heel erg veel geld gaat kosten om een Bugatti te bouwen die Bentley dingen beter doet dan een Bentley. Het is al zo lang geleden dat Bugatti een sedan had, dat verwachten te klanten inderdaad niet meer.
@mashell: Waarom zouden ze ook een concurrent voor een Bentley gaan ontwikkelen? Dan zorgen ze zelf voor meer concurrentie op de markt. En om een Bugatti nou beter te gaan maken dan een Bentley? Ik wens ze veel succes. Veel beter dan Bentley en Rolls gaat het toch niet worden.
@berlinetta:
Waarom niet? Omdat ze zélf al eigenaar zijn van Bentley, en dus geen concurrentie gaan organiseren…
@stationcar: Ja, dat zeg ik.
@mashell: klanten verwachtten ook geen SUV van Porsche of BMW, en toch verkopen die als een tierelier. Vind ik dus een zwak argument.
Gezien het feit dat zo’n Bugatti sedan een factor 3 duurder zal worden dan een Bentley, denk ik ook niet dat je ze goed met elkaar zou kunnen vergelijken. Het is ook niet alsof er geen hypercars waren voordat de Veyron op de markt kwam.
Maar goed, Bugatti zal best goed nagedacht hebben over waar ze hun geld aan gaan uitgeven, en welk model ze willen/gaan ontwikkelen. En, zoals bij ieder merk, kunnen we over een aantal jaar zeggen of die beslissing de juiste is geweest.
MORE POWERRRRRRRRRR!!!
Aldi Bier is ook niet te zuipen
“All the next Veyron has to worry about is… the current one. The benchmark today is still the current Veyron.”
Muhahaha right… Hoe blind kan je zijn…
@notsobig: want: volgens jou is de benchmark de…… ?
(waarbij je, naast het aantal pk’s, ook moet kijken naar comfort, luxe, bouwkwaliteit, exclusiviteit, etc.)
Sorry,ik ben het vaak eens met je maar hier sla je de plank volledig mis.Sinds dat Bentley en Rolls Royce gescheiden zijn is het voor een conglomeraat als VW een merk als Bugatti de kers op de taart toch? Alleen Bugatti verkoopt zijn auto’s amper en dat in tegenstelling tot de LaFerrari,Porsche 918 en mclaren P1 waarvan de orderboeken al vol zijn.
Dat geeft te denken.
Waarom? 1000pk’s nog niet genoeg?
Iets met compenseren.
Niet zo gek. Eigenlijk hebben ze zelf een segment bedacht. Zo kan ik het ook; het dak van een vrachtwagen afzagen en zeggen dat dit de snelste in zijn klasse is.
Ben van mening dat een Veyron een iconische status heeft, die een P1, Laferrari, Agera of 918 nooit gaat bereiken.
gewoon omdat alle hypercars na de veyron niet meer deden dan een veyron krampachtig te overtreffen. in plaats een nieuwe maatstaf neerzetten.
enige Veyron concurrent is denk ik een Pagani Huayra. Ook snel, luxe en gebouwd uit exotische materialen.
De strijd is ook wel een beetje oneerlijk gezien de tijd en de bak met geld VAG er tegenaan heeft gegooid.
@jorden:
De Veyron is een technische tour de force waar 4 miljoen per auto op wordt verloren.
De Veyron kan verder niet in de schaduw staan van welke hypercar ook, het ding is te lomp, log en zwaar om een super sporter te zijn, te protserig om serieus te nemen en op dat vlak te vergelijken met de Huayra.
Het simpele feit dat ze al 10 jaar hemel en aarde moeten bewegen om die hokken te slijten zou de schellen van je ogen moeten doen vallen, zeker als je beseft dat McLaren’s P1 in een vloek en een zucht was uitverkocht.
Ik ben nooit echt een liefhebber geweest van de Veyron, maar Winterkorn heeft niettemin ronduit gelijk. Als totaalpakket is de Veyron na 10 jaar nog steeds onovertroffen, alle soms zeer verdienstelijke pogingen van niche-constructeurs ten spijt. Mensen die maar blijven argumenteren met “jamaar, die is sneller op het circuit zus, en die andere is sneller qua acceleratie zo” die snappen het niet helemaal. De Veyron is een technologisch hoogstandje dat alleen maar tot stand is kunnen komen middels een virtueel onbeperkt budget en dito kennis en ervaring. Op zich niet helemaal fair, maar wat maakt het uit. De Veyron is een klasse op zich, en geen Koenigsegg of Pagani die daar aan zal kunnen tippen. Al zou ik persoonlijk wel direct een Koenigsegg of Pagani boven een Veyron verkiezen, maar da’s een kwestie van voorkeur.
Voor de rest, ik vraag me af of de wereld echt zit te wachten op een nóg meer potente penisextensie. Waarschijnlijk wel natuurlijk, want de huidige gaat alweer een decennium mee, en da’s een eeuwigheid in de wereld van de snel verveelde beau monde, en zeker die van de nouveaux riches (wat me het leeuwendeel van het Bugatti-cliënteel lijkt te zijn).
Verder : +100 voor diegene die de Type 41 Coupé Napoleon vermeldde, absolute wereldklasse die wagen. Ik herinner me nog dat ik er in het Schlumpf-museum naar stond te kijken (eerder gapen en wegdromen) en een oudere steward of whatever me vroeg of ik aan het denken was wat ie dacht dat ik aan’t denken was (nee, niet de wagen stelen. Degenen die ook wegdromen bij de aanblik van de Type 41 en konsoorten zoals een 600SEL Pullman of Maybach Laundalet snappen me wel denk ik). Toen ik hem antwoordde met ‘ja’ repliceerde hij me met ‘wel, dan wens ik je veel geluk en succes toe’. Schitterend gewoon. Keep the faith.
Die Type 41 wordt de mijne, mark my words. (altijd leuk, zo alvast wat beginnen wegdromen zo net voor je gaat slapen ;))
ja dat meer vermogen was inderdaad nodig…