Subaru neemt een drietal potente Impreza’s mee naar Londen, met dank aan Prodrive.
Hoewel het waarschijnlijk niet zo lekker is voor Subaru dat hun Impreza onlangs werd afgefakkeld door Jeremy Clarkson, en dat aartsrivaal Mitsubishi met de Evo X veel lof oogste, wanhoopt het Japanse merk niet. Prodrive ontwikkelde 3 opvoersetjes.
De eerste is voor de ‘gewone’ WRX, die hiermee wordt omgedoopt tot WRX-S. Het vermogen stijgt van 230 naar 255 pk, terwijl het koppel van 320 Nm naar 395 Nm omhoog gaat. De sprint naar de 60 mph (96 km/u) wordt hiermee ingekort van 6,1 naar 5,5 seconden.
De STI wordt getransformeerd tot STI 330S, met een vermogenstoename van 30 pk, en een 0-96 tijd van 4,4 seconden. De 330S krijgt extra dikke uitlaatpijpen voor een gevaarlijk geluid, en binnenin zijn met leer beklede Recaro-stoelen en een startknop te vinden om de sfeer te verhogen.
De overtreffende trap wordt geleverd met een 380 pk sterk concept. De onofficiële aankondiging hiervan hadden we in oktober vorig jaar al opgepikt. Hiervan geeft Subaru aan dat hij er komt als de fans er genoeg enthousiasme voor opbrengen.
HIGH-PERFORMANCE HAT-TRICK FROM SUBARU
* Three new high-performance Special Edition Imprezas
* 255 PS Impreza WRX-S at £22,495 OTR
* 330 PS Impreza WRX STI 330S for around £30,000 OTR
* Ultimate 380 PS Impreza WRX STI 380S conceptSubaru has scored a high-performance hat-trick for the British International Motor Show with the launch of no less than three new Special Edition new-shape Impreza models – two of which can be seen at the show.
All receive Prodrive engine upgrades plus comfort and styling tweaks, giving enthusiasts an unprecedented choice of sporty Subarus.
The 255 PS Impreza WRX-S costs a highly-competitive £22,495 while the 330 PS Impreza WRX STI 330S will be priced at around £30,000 (both on-the-road). First deliveries are expected in September.
Still in concept stage is the 380 PS Impreza WRX STI 380S which could become available within the next six months pending positive customer response.
Visitors to the show (July 23 to August 3, ExCeL, London) can see both the STI 380S concept and the WRX-S on Subaru’s stand N23.
Impreza WRX-S Offers More Power And Style
Based on the new Impreza WRX, the ‘S’ model offers £4,500 worth of extras for a £2,500 premium, costing £22,495 OTR.Banbury-based Prodrive has re-programmed the 2.5 litre ‘boxer’ engine’s ECU (electronic control unit) and modified the exhaust system. This sees power leap from 230 PS at 5,200 rpm to 255 PS at 5,400 rpm while the torque improvement is even greater, growing from 236 lb.ft at 2,800 rpm to 287.6 at 3,000 rpm – a staggering 51 lb. ft more.
Maximum speed remains at 130 mph but the 0-60 mph time drops from 6.1 seconds to 5.5 seconds. Naturally, in-gear flexibility is greatly enhanced.
The new Impreza WRX-S also boasts 18×7.5 ins anthracite GT1 alloy wheels with 225/40 tyres, an STI front grille, STI front lip spoiler and STI rear wing and body-colour tailgate moulding.
Also standard is a MOMO ‘Air-Race’ gearknob while the colour choice is between San Remo Red, WR Blue Mica, Obsidian Black Pearl and Satin White Pearl.
Standard equipment on the Impreza 2.5 WRX-S includes front and rear spoilers, side skirts, a rear diffuser, leather-covered steering wheel, all-wheel drive, a rear limited-slip differential with Subaru Vehicle Dynamics Control, 10-speaker, six-disc radio/CD player and xenon headlamps.
Impreza WRX STI 330S Brings Back The Burble
The new Impreza WRX STI 330S also benefits from a Prodrive Performance pack with modified ECU and exhaust system – this time with paired twin 90 mm diameter stainless steel exhaust pipes to bring back the burble so loved by ‘scooby’ fans.Power goes up to 330 PS at only 5,400 rpm compared to the 300.5 PS at 6,000 rpm of the standard model.
Torque is boosted from 300.2 lb ft at 4,000 rpm to 346.6 lb ft at a lower 3,400 rpm making for an even swifter, effortless driving experience.
Top speed is the same 155.3 mph but the 0-60 mph time drops from an already swift 4.8 seconds to only 4.4 seconds.
Expected to be priced at around £30,000 OTR, the new Impreza WRX STI 330S has an especially luxurious specification – even compared to the already well-equipped standard STI which costs £26,595 OTR.
Upgrades include leather-covered Recaro front seats, satellite navigation, Smart-entry and push-button start.
Visually, the new special-edition sports new five-spoke 18×8.5 ins alloy wheels wearing 245/40 R18 tyres. It will be available in the full range of STI colours.
Standard equipment on the Impreza WRX STI includes a six-speed gearbox, Si-Drive giving three different engine response modes, a Multi-mode Driver Control Centre Differential, Subaru Vehicle Dynamics Control and – of course – symmetrical all-wheel drive with front and rear limited-slip differentials.
Show-Stopping WRX STI 380S Concept
Sure to be a crowd-puller is Subaru’s range-topping special edition Impreza WRX STI 380S which previews at the London International Motor Show.Dubbed a concept, the STI 380S could reach dealers within six months pending positive response. Its final specification will be finalised following customer input and will be hand-built to order.
The STI 380S will include a complete engine rebuild by Prodrive with many up-rated components to reliably achieve the target 380 PS.
Improvements over the standard Impreza WRX STI will include uprated suspension and exhaust system plus an enhanced body kit.
Other visual changes will be the option of either gold or silver-coloured 18×8.5 ins BBS alloy wheels with 245/40 tyres.
TBK zegt
Ik snap niet dat iedereen de Impreza zo lelijk vind. Sure, het is niet moeders mooiste, maar ie is zeker niet lelijker dan pakweg een Mazda 3 ofzo. Toegegeven, het is ff wennen tov de vorige Impreza’s, maar ie kan er best door. En technisch zit het wel goed met dit bommetje natuurlijk. 380PK, laat maar komen :)
JD zegt
Opvoerkitjes of niet ik blijf het een lelijk ding vinden. Sja om een auto nou mooi te gaan vinden om het hoeveelheid pk’s das ook nie alles. Stel je voor dat er 500 pk in een multipla zit dan nog blijft het een lelijk hok.
Xowen zegt
Klopt inderdaad TBK, en in het echt ziet hij er nog een pak strakker uit!
Ik heb afgelopen zondag, als passagier, nog kunnen genieten van een ritje op de ring in een opgevoerde STI en ik moet zeggen: dat ding gaat hard!
En in het terug naar huis rijden nog achter een Ferrarri 360 blijven hangen, dat wil al wat zeggen.
Jandepandaman zegt
“En in het terug naar huis rijden nog achter een Ferrarri 360 blijven hangen, dat wil al wat zeggen.” – Ja: Dat de Ferrari zich houdt aan de snelheidslimieten op de weg of dat er file is. ;-)
Oom Agent zegt
@TBK
Het verschil is dat de huidige Mazda 3 in 2003 op de markt verscheen. We zijn inmiddels 5 jaar(!) verder, Mazda heeft notabene al een gecamoufleerde nieuwe 3 rondrijden.
Dus niet zozeer lelijk, maar veel mensen krijgen bij deze auto denk ik de indruk dat die achter de feiten aanloopt. Dat is gewoon zonde…
JanJansen zegt
@ TBK
hij is idd “ff wennen tov de vorige Impreza’s”
ja en die waren al lelijk, dat betekent dat dit de overteffende trap is!
Eerst een nieuwe bodykit en brembo’s/AP’s rondom (die el-cheapo standaard remmen faden über-snel). Maar dan zit je alweer in de EVO prijsklasse.
Jonas zegt
ik heb hem onlangs in het echt gezien en ik vond het nog te pruimen eigelijk :)
Xowen zegt
@Jandepandaman
Haha, dat had gekunnen ja:)
Maar dat was even niet het geval, we reden nog in Duitsland dus aan dat eerste moest hij zich al niet houden. En file was er ook niet, niet dat wij er voorbij konden maar konden hem toch mooi blijven volgen.
Jandepandaman zegt
@Xowen- Ah…! Nou ja, ik moest het toch proberen… :-D
Nou, ik vind het wel een aardig karretje hoor.
Maar goed- ik ben ook fan van de oude jaren ’80 CRX en dat soort wagentjes, :lol: dus ik heb volgens velen toch volstrekt geen smaak.
:mrgreen: Over het nieuwe verbruik mosten we waarschijnlijk maar geen vragen stellen…?
Oli4K zegt
Sinds wanneer is een startknop tuning?? Zelfs de Mini Cooper van m’n vriendin heeft dat standaard 8-)
Xowen zegt
@Jandepandaman
Proberen mag altijd natuurlijk;)
Over smaak valt gelukkig niet te twisten, dat zal ik dan wijselijk ook maar niet doen:)
Het verbruik is tov de vorige versie wel verbeterd maar kan je niet bepaald zuinig noemen. Na de rit naar vanuit Mechelen (bij Antwerpen) en een rondje op de ring moesten we toch stilaan tanken. (bereik was nog 150km).
Dus 250km, rondje ring, nog 150km over… zuinig is dat niet en echt zuinig hebben we nu ook niet gereden;
Hamburger zegt
Die ‘witte’ achterlichten zijn gewoon fout… Voor de rest ziet hij er toch wel bruut uit. En die sedan versie, daar gaat toch wel een dikke spoiler op moeten komen, om hem toonbaar te maken.
disco3 zegt
Kijk op zo’n manier wordt zo’n bak gewoon echt DIK
ballenjongen zegt
Toch jammer. Ik zie liever de sedan versie in Nederland.
MATSS zegt
4,4 seconde is toch weel héél snel en dan ist nog nie de 380PK versie,netjes!
sander zegt
De techniek is echt super van een subaru! ze waren zo met de techniek bezig dat ze de carrosserie helemaal zijn vergeten. en egh toen maar een oude daewoo gepakt en iets aangepast.
Arie Nap zegt
Subaru hoeft ook niet bang te zijn dat iedereen masaal een Evo gaat kopen want die zijn wel een aardig stukje duurder.
wotevajjjj zegt
kijk allemaal eens naar de foto’s niemand wil tog nog een wrx sti als op de foto een vrouw achter het stuur zit ?
clubbtraxx zegt
@ wotevajjjj
Maakt mij geen moer uit wie of wat er op de foto staat.
Zo’n ding mag best bij mij op de oprit, hij is niet heel erg mooi ofzo maar gaat wel als een kogel :-)
Toch (jaja LET OP…) wel dus.
Tombnolz zegt
Zie ‘m daar eens staan blinken, in het zilver. Machtige machtige machtige auto! En met 330 wilde boxerpeekaas lijkt het me dat je je de eerstkomende jaren niet gaat vervelen.
Scuderia zegt
Netjes 380 PK.!!
Thomas zegt
Ik heb helaas nog maar in de standaard versie mogen rijden maar vind de STI toch wel best bruut. Hoewel ik toch ook wel lichte heimwee heb naar de oude sedan in het blauw met goude velgen..
Maar erg indrukwekkende statistieken!! Vind je niet goedkoper denk ik..
Porschist zegt
Zet dit maar in mijn garage hoor, danku!
Heb het dan over de STI versie, die btw, altijd Brembo’s standaard heeft en een EVO X kost (handgeschakeld) ong even veel!
En aan de “Lexus “achterlichten” is wel iets te doen, kijk maar eens op de website bij Litchfield Imports!
Luuk zegt
http://wrx2202.hyves.nl/