![De McLaren MP4-4, voorzien van Honda-blog](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/mclaren-wil-aandelen-honda.jpg)
De Japanners willen de aandelen van de Bahreinse staat in McLaren overnemen, maar waarom?
Als investeerder van de Bahreinse staat weet je waarschijnlijk van gekkigheid niet wat je met je geld moet doen. Behalve als een van de andere oliestaten in de regio dreigt een duurder speeltje te kopen, zoals de sjeiks van Ahu Dhabi deden met hun aandelen in Ferrari. Mumtalakat, de investeringsmaatschappij van de Bahreiners, was er dan ook als de kippen bij om een paar jaar geleden de helft van McLaren over te nemen.
Zij lijken nu echter uitgekeken op de autofabrikant en het Formule 1-team uit Groot-Brittannië, want alle aandelen zijn weer beschikbaar. McLaren CEO Ron Dennis werd zelfs al met de Britse premier David Cameron gespot in China, op zoek naar een nieuwe investeerder. Hij kan het mogelijk een stuk dichter bij huis zoeken, want Honda heeft wel interesse, zo schrijft het Duitse Speedweek.
Japan ligt ook niet bepaald naast de deur voor Dennis en consorten, maar Honda en McLaren hebben al een deal om in 2015 weer samen te gaan werken in de F1. Honda levert dan net als in de succesjaren 1988-1992 de motoren, maar zal niet toestaan dat het team blijft aanmodderen zoals het sinds 2013 doet. De laatste overwinning dateert namelijk alweer van 2012. Honda wil daar wat aan doen door zichzelf met de helft van alle aandelen meer inspraak te geven binnen de McLaren Group. En wie weet bemoeien ze zich ook nog eens met de ontwikkeling van een nieuwe supercar.
Een andere aanwijzing voor de op handen zijnde deal tussen Honda en McLaren is het uitblijven van een nieuwe hoofdsponsor bij de laatste. Vodafone zwaaide eind 2013 af, maar heeft vooralsnog geen opvolger gekregen. Niet zo gek, als Honda op de achtergrond alvast een mooie plek op de auto heeft afgedwongen voor 2015.
Nou ja, op zich. Honda in Europa staat toch zeker te boek als stoffig (en betrouwbaar). Prima partner voor McLaren.
En als ze dan ook nog samen gaan werken in F1 is dat ook makkelijk.
En zo kunnen ze door McLaren een nieuwe NSX laten ontwikkelen en die vervolgens zelf in serie laten bouwen; natuurlijk met wat coole McLaren Type R badges.
Daarnaast past het qua motoren (ok, misschien meer vroeger) wel bij Honda: dat vroegah leuke hoogtoerige kleine motertjes met leuke pk’s maakte; past precies bij was McLaren nu ook doet.
@gregorius: Honda stoffig? Niet voor mij, fabrikant van mooie en sportieve auto’s.
Waren ze dit niet jaren geleden ook van plan?
@norge:…ze hebben dit in feite al gedaan met BAR
@norge: kijk voor de grap even op Honda.nl Leuke banner op de main site met 5 pages: 1x Honda Jazz. 2x Civic Tourer en 2x CRV.
En vroeger hadden ze leuke sportieve modellen: een Civic Type R, de Integra, Accord modellen gestyled als de BTCC en andere tourwagen varianten; de coole CRX Del-Sol en ja, natuurlijk een NSX.
Nu? De dikste Civic die in NL op de site staat is een 1.8 Vtec met 140 pk. En dus ene Jazz; ook niet bepaalde de uitblinker in zn klasse en een CRV die naast een Kuga, Quasqua, Tiguan ook verbleekt, maar lang niet zo goedkoop is al de Kia/Hyundai concurrentie.
Verder hebben ze 2 hybrides in de line-up en de Accord: top motorisering: een 2.4 liter met 201 pk. Lekker ouderwets Euro5 blok met 200gr CO2 uitstoot (vergelijk: VAG’s 2.0s doen ongeveer 140 gr): 8.3 tellen naar de 100… ten mnste: als je de handbak neemt: de automaat doet er 10 seconde over. Nou wil ik niet lullig doen, maar als je in je TOPmodel anno 2014 een automaat levert die niet net-zo-snel naar de 100 optrekt als de handbak, maar die t gewoon echt een STUK langzamer doet ; ja sorry, maar dan loop je toch echt achter? De top diesel doet 180 pk met 150 grammetjes (de instap diesel is hetzelfde blok, 150 pk en met de automaat zelfs nog meer uitstoot dan de top versie) hadden Volvo & BMW niet een 180 pk diesel blok dat minder dan 100grammetjes doet?
@gregorius:
Gelukkig kijkt de echte liefhebber verder dan hetgeen de Nederlands importeur aan modellen voert.
Het klinkt misschien heel gek, maar deze Duitse provincie is NIET het middelpunt van de wereld..
Was al op zoek
http://automobiles.honda.com/all-models.aspx
@tupperware: als je AB een beetje volgt, weet je ook dat @norge en ik beide niet in NL wonen, dus dat van dat middelpunt…
Maar goed, mijn punt was dus: stoffig imago; en NL zal niet het enige land zijn waar dit is. En ja, de huidige lineup is vrij stoffig.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat er tussen die all-models lineup van @norge nou ook weinig tussen zit waar mijn hart veel sneller van gaat slaan. Of, naar mijn mening, ik vind eigenlijk alle modellen (op de Accord Coupe) niet om aan te zien; laat staan dat er ook maar 1 model qua design, naar mijn mening, bovenaan staat in hun klasse.
@gregorius: ja stoffig? Nog nooit iemand horen zeggen over honda. Over een Duits,merk des te meer.
P1 v-tec jonge
Honda heeft wel een hele goede beslissing gemaakt door volgend jaar in te stappen en niet dit jaar. Motoren van de rest zijn ‘bevroren’ maar Honda heeft alle vrijheid om de Mercedes te kopieren en verbeteren…
Doen ze handig.
@jaapiyo:
Dat ze weten welk prestatieniveau ze moeten halen is iets heel anders dan kopiëren.
Nu ben ik best een Mercedes mannetje maar qua motoren kunnen ze echt nog wel het een en ander van Honda leren i.p.v. andersom.
@tupperware: daar ben ik het wel mee eens, hoewel ze vooral in het verleden ook gewoon een ander soort motoren bouwden; Mercedes ging altijd voor luxe overkill en hoefde niet zo nodig 100 pk/L uit een atmosferisch productieblok peuren.
Maar wat Honda nu bijvoorbeeld kan doen is dit even lezen http://jalopnik.com/mercedes-f1s-secret-is-it-split-its-turbo-in-half-1558154190 en het ingenieuze turbo idee van Merc kopieren om maar wat te noemen. De andere fabrikanten kunnen dat de komende jaren niet doen.
Lijkt mij een mooie combi, 2 toonaangevende fabrikanten die de handen ineen slaan.
@tupperware: stiekem wil ik ook dat bmw alfa overneemt.
Ot : lijkt mij een verstandige beslissing Voor beide partijen. Ik kijk er naar uit.
@bmw7:
Als dat ik dat ooit mag mee maken gaat hier de vlag uit en loop ik met hoedje en toeter rondjes door de kamer..
@tupperware:
liever jaguar, maar dat is mijn mening :-)
@grrrrommmmm:
Je bedoelt Tata, dat zou ik ook prima vinden, al zie ik die liever eerst lotus opkopen.
Alleen al vanuit het (race)historisch besef mooi dat deze 2 merken elkaar weer hebben gevonden.
Als Marlboro en zelfs Senna dan ook nog terug komen is het tijd wakker te worden uit de droom.