Je zou verwachten dat het aantal verkeersdoden in deze tijden van coronacrisis zouden zijn afgenomen. Niets blijkt minder waar.
Weet jij nog hoe het voelt om in een file te staan? Sinds de coronamaatregelen in maart is het verkeer in Nederland drastisch afgenomen. Tijdens de oorspronkelijke spitstijd kun je nu in één ruk van Rotterdam naar Amsterdam rijden op een rustige A4. Wel netjes met 100 km/u, dat dan weer wel. Ook op andere doorgaans drukke trajecten is het de afgelopen maanden zeer rustig met verkeer.
1 + 1 = 2 zou je denken. En dan hebben we het over het aantal verkeersdoden. Als er door deze coronacrisis minder verkeer op de weg is te vinden, zal het aantal doden ook wel drastisch afnemen toch? En dat is juist niet het geval. Uit nieuwe cijfers van de politie en verkeerskundig ICT-bureau blijkt dat er nauwelijks sprake is van een daling, aldus het AD vandaag.
De cijfers
In de periode van 16 maart tot en met 26 april waren er 62 verkeersdoden te betreuren. Als je dit tegenover de cijfers van de afgelopen drie jaar zet is er amper te spreken over een verschil. In dezelfde periode vielen er 65 verkeersdoden. Een kleine afname, al moet hier een kleine kanttekening geplaatst worden. De cijfers zijn nog niet definitief. De kans bestaat dat er nog één of tweede dode kan bijkomen. Men registreert namelijk ook een slachtoffer als verkeersdode wanneer deze persoon binnen een maand na een ongeval komt te overlijden.
Risicogroepen
Het aantal verkeersdoden tijdens deze coronacrisis vielen dan ook niet op de nu zo lege snelwegen, maar onder andere op de provinciale wegen. Bovendien doen we nu dingen anders. Er zijn meer ouderen op de e-bike buiten te vinden dan voorheen. In deze periode waren ook de scholen dicht, met meer kinderen op straat. Tevens zijn er meer verkeersongelukken met bedrijfswagens. Online webshops hebben het drukker dan ooit, met soms haastig rijgedrag van de bezorgers tot gevolg. En wat te denken van al die motorfietsen op de weg, die eveneens genoten van het mooie weer van de afgelopen tijd. Stuk voor stuk risicogroepen.
‘Corona-racers’
Als laatste is er een flinke toename van het aantal automobilisten waarvan het rijbewijs wordt afgepakt door de politie. Er werden in deze periode 1.100 rijbewijzen ingevorderd door de politie. Een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. De lege snelwegen nodigen uit tot hard rijden, maar de invoering van 100 km/u helpt natuurlijk ook een handje mee.
tjorque zegt
Sjah de onkunde verdwijnt er niet door.
En diegenen die lak hebben aan verkeersregels zullen net zo goed de corona-restricties als herstelling voor hun laars gebruiken…
Verrassend is dat niet… verassend mogelijk wel.
lincoln zegt
Laten we gewoon samen afspreken met elkaar dat elk voertuig anderhalve meter van elk ander willekeurig object afblijft ..
En anders gewoon een dikke vette prent op je grafzerk ..
“sjo sjo distens “ noemen we dat ..
Want sociale afstand klinkt niet populistisch genoeg ..
winniedepooh zegt
https://m.youtube.com/watch?v=aMMlG45-w4s
tjorque zegt
Sausiale distans, zouden ze bij Devos & Lemmens zeggen.
r525 zegt
Komen er ook niet relatief veel mensen om bij eenzijdige ongelukken? Dat zou de relatieve stijging ook deels kunnen verklaren. Het is een stuk minder druk op de weg, dus mensen hebben ook meer ruimte om harder te rijden. Dan zou het aantal eenzijdige ongelukken natuurlijk redelijk stabiel kunnen blijven.
joost1234 zegt
@r525: er was een grote stijging in het aantal ongelukken met ouderen op e bikes, op de grote weg was er een daling. Wat een opgeblazen onzin artikel. Dit heeft niets met auto’s te maken maar met oudjes die niet opettne op de fiets
olibaron zegt
Als jonge autoliefhebber had ik nooit kunnen voorstellen dat ik later als een soort paria van de maatschappij zou worden gezien. Nu weer dit bericht. Halve info met een ondertoon van “stomme auto’s maken mensen dood”. En dan weer de link met snelheid op snelwegen. 65 doden op 16 miljoen is niet bepaald veel en statistisch gezien zouden we hier niet eens aandacht aan moeten geven. Om het in perspectief te zetten, het aantal verdrinkingen in dit land is hoger dan het aantal verkeersdoden..
schreute01 zegt
@olibaron: niet alle 16 miljoen mensen zaten op de (snel)weg
olibaron zegt
En ook niet in het water, in het ziekenhuis, op de keukentrap etc. 65 doden is gewoon heel weinig.
joost1234 zegt
@olibaron: je hebt gelijk, de hele wereld is doorgedraaid op kleine absolute cijfers. Zie ook die pushbetichten over corono doden elke dag, ’t zijn verwaarloosbare aantallen maar de media hysterie doet het heel erg lijken
mashell zegt
“Om het in perspectief te zetten, het aantal verdrinkingen in dit land is hoger dan het aantal verkeersdoden”
Nepnieuws! 2018: 678 verkeersdoden en 138 verdrinkingen. Bron: CBS.
Aan het voorkomen van verdrinkingen doen we al veel, zwemlessen, toezicht op badwater en daarbij is het vaak een eigen vrijwillige keuze het water in te gaan. Maar verkeersdoden zijn veel diverser dan dat, het kan de dronken jongeling zijn die in de nacht van zaterdag op zondag z’n auto om een boom vouwt en daarbij omkomt, sukkel denk je dan. Maar misschien zaten er ook ook 3 vrienden in dezelfde auto en kwamen die ook om, diep triest denk je dan. Of een kind dat naar school fietst en omkomt omdat een gehaaste moeder meer op de groepsapp let dan op het verkeer. We kunnen dus niet ophouden met het strijden tegen verkeersdoden. Overigens moet de focus daar niet alleen liggen, als het aantal verkeersdoden kleiner wordt stijgt vaak het aantal zwaargewonden. We moeten vooral streven om het aantal ongelukken en de ernst van de ongelukken te verkleinen. De ernst van een ongeluk heeft een 1:1 relatie met de snelheid vandaar ook dat men het zo veel over snelheid als bron van gevaar heeft.
olibaron zegt
Chapeau.. Nog steeds een statistisch dusdanig laag getal dat het de aandacht niet verdiend. Alle dood is triest maar hoort bij het leven. Ik ga dood en jij ook en de kans is 6 keer groter dat we sterven aan een incidentele val in plaats van aan een verkeersongeval. Jouw voorbeelden waarmee je probeert in te spelen op emotie ten spijt. Voor wat betreft snelheid blijkt uit de cijfers van onze oosterburen dat die relatie er op de snelweg niet is.
mashell zegt
Ehh. Hoezo blijkt die relatie met snelheid er niet te zijn? 2018 Duitsland: 39 doden per miljoen inwoners, Nederland 31 doden per miljoen inwoners. Dat komt overigens niet eens door de snelweg (want in tegenstelling wat de Nederlanders elkaar wijs maken wordt er in Duitsland helemaal niet zo snel gereden, ik kan het weten want ik werk al sinds 2006 in Duitsland) maar ligt het vooral aan de hogere snelheid op het gevaarlijkste wegtype: de weg buiten de bebouwde kom.
Jij wilt gewoon lekker snel rijden, vind dat zelf acceptabel, zoekt een drogreden om dat te kunnen verantwoorden, bediend je daarbij zelfs van dooddoeners als: je gaat toch wel een keer dood. Prima, maar je kunt het niet voor een ander bepalen. De afweging van wat wel en niet verantwoord vinden en of het aantal doden nou wel of niet statistisch laag is maken we samen, als democratie.
Mijn plan is ergens na mijn 80e in een bed in een verzorgingshuis te sterven aan iets stoms als Covid60 en liever niet in het verkeer, dat komt altijd te vroeg en is vaak zo pijnlijk. Want helaas is snelheid wel degelijk de primaire factor bij de ernst van een ongeluk.
olibaron zegt
Dat je er een andere mening op na houdt is prima. Ik ben hier niet om je te overtuigen. Het enige dat ik je mee wil geven is dat er meer in het leven is dan de je door jezelf gecreëerde bubble waarin het eindigen in een verzoverzorgingstehuis het uiteindelijke schijnt te zijn
fordnut zegt
Met 100 km/h en weinig verkeer zie ik veel mensen uit verveling de smartphone pakken. En er wordt niet gehandhaafd.
hiostu zegt
Tja mensen hebben geen enkele vorm van zelfbeheersing tegenwoordig. Telefoon zit gewoon in mijn broekzak en komt er gewoon simpelweg niet uit tijdens het rijden. Geen enkel excuus kan dat rechtvaardigen, ook geen 100km/u op een lege weg.
fanboy zegt
Het is juist wat aantrekkelijker geworden om door te rijden omdat de weg leger is.
Je vergeet dat er ook veel snelwegen zijn, vooral in randstad, waar altijd al 100km/u is.
padoempats zegt
@fordnut: er staat toch dat het aantal slachtoffers ip de snelweg WEL is gedaald…
fordnut zegt
Telefoon wordt niet alleen gepakt op de snelweg.
vondick zegt
We zaten gewoon al op t minimum. Je kunt het gewoon niet lager krijgen. Dus opzouten met die betuttelende snelheidslimietjes overal. Waar meer op bekeurd moet worden is telefoongebruik.
mpgc zegt
@vondick: dat kan wel degelijk. Een kwart van de verkeersdoden zijn fietsers. Verlaging van de snelheid in de steden naar 30 km/u heeft echt heel veel effect. Met betrekking tot dodelijke een verlaging van de snelheid naar 60 km/u op 80 km/u wegen ook. Dodelijke auto ongelukken gebeuren ook relatief vaak op 80 km/u wegen verlaging van de snelheid en het weghalen van bomen langs die wegen gaat het aantal doden ook sterk verminderen. Begrijp me goed, ik sta niet te springen om verlaging van de snelheid en het kappen van bomen. Maar het kan echt nog wel een stuk omlaag.
Foramen zegt
@mpgc: ergens is er natuurlijk een sweet spot waarbij het aantal doden “acceptabel” is en de leefbaarheid in stand blijft.
Er zou natuurlijk een vangrail tussen de twee tegenliggende banen kunnen komen, dat zal een hoop doden op provinciale wegen schelen.
mashell zegt
Klopt. 1000 longkanker doden per jaar zijn acceptabel anders hadden we de rookwaren al wel uit de handel gehaald. Maar zo’n sigaret steek je zelf op, dat is een vorm van vrijheid. Bij verkeersdoden is het lang niet altijd je eigen schuld, als je op een zebrapad wordt overreden bijvoorbeeld. Daarom ligt de acceptatiegrens voor verkeersdoden veel lager.
arhanso zegt
Daar gaan we weer. Misschien op specifieke punten of wegen waar de snelheid er uithalen is niets mis mee maar om nu heel NL op te zadelen met 50 naar 30 en 80 naar 60 is gewoon belachelijk.
Er zullen vast nog minder verkeer slachtoffers kunnen worden gehaald. Toch denk ik net zoals @vondick dat we al tegen de maximale veiligheid aanzitten. Je kunt grote stappen maken om iets op te lossen maar wanneer je 90% hebt gehaald wordt het moeilijk om die overige 10% te overbruggen. Dat zijn de 678 doden in 2018.
Ik zou liever de focus leggen op andere zaken waar ook veel doden te betreuren zijn als bijv zelfmoord. Die cijfers zijn 3x zo hoog. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet nodig is. Maar er moet meer geld naar acute hulp. Zeker naar de jeugdzorg.
Nu zal @toniominestrone wel weer met een mooi vergelijk komen….
bernoulli zegt
@mpgc: van 50 naar 30 heeft veel meer consequenties dan alleen iets minder hard rijden. Zo wijzigen de voorrangsregels ook. In een 30-zone heb je geen voorrangswegen, dus elke zijstraatje van rechts heeft voorrang op een doorgaande weg. Hoe lang denk je dat dat goed gaat?
jelmer zegt
Succesvol beleid is een reden om door te gaan met dat beleid, niet om het af te schaffen.
mashell zegt
We zitten nog lang niet op het minimum, als we bijvoorbeeld motorfietsen uit het verkeer zouden halen zou dat zomaar een dode op 30 tot 40 kunnen schelen. Maar dat is het blijkbaar niet waard.
lincoln zegt
Joh .. 100km/u is schijnveiligheid ..
Wat een verassing ..
dirkiii zegt
@lincoln: maar 100 rijden heeft ook niks met de veiligheid te maken. Stikstof waar we trouwens geen last meer van hebben.
lincoln zegt
Stikstof !!
Stikstof is gewoon lucht ..
Behalve als je er “crisis” achter zet ..
Dan wordt het een IQ test ..
2wheeler zegt
@lincoln: Ik heb dit toch zo gemist he
joost1234 zegt
@2wheeler: sinds wanneer is hij terug? Om letterlijk op alles te reageren hahah
hiostu zegt
Ik vind het niet gek als ik kijk naar hoe achterlijk mensen hier rijden. Het lijkt hier in het dorp wel een racebaan af en toe. Deze week ook weer eentje die hier in de woonwijk dacht dat het Zandvoort was. Je zag hem hangen in de auto, omdat hij de bocht zo hard nam. Totaal debiel in een woonwijk met geparkeerde auto’s langs de weg en weinig overzicht.
Twee weken terug ook zo’n totaal malloot. Ik rem voor een zebrapad, omdat er iemand wilde oversteken. Kereltje achter mij helemaal over de rooie, middelvinger en al. Wilde die nog even via de andere kant van de vluchtheuvel zijn weg vervolgen. Kansloos dat soort volk.
lincoln zegt
En 3 weken geleden ??
VeniVidiVici zegt
Een Corona-racer ben je al vrij snel met die trage sukkel snelheid van 100.
ghost zegt
@venividivici: ja en vroeger kon je op een 130 weg nog rustig even de 170/180 aantikken zonder rijbewijs invordering. (Kan natuurlijk altijd maar beduidend hoger risico).
Tegenwoordig ben je bij 150 al de Sjaak en zelfs een picanto haalt dat prima. Mocht je hem al een keer kwijt zijn geweest, moet je al oppassen bij 130, en laten we eerlijk zijn, dat doet iedere frikandel op z’n sloffen…
mcshine zegt
Veelal mensen zonder autopilot.
timh zegt
Ik ben benieuwd naar het aantal ongevallen zonder doden. De rust op de weg zou dit wel moeten verbeteren.
In de file rij je jezelf niet zo snel dood maar even niet opletten en je hebt schade.
berlinetta zegt
Kun je hieruit niet afleiden dat we het dan normaal gesproken gewoon goed doen? Als we met z’n allen de weg op gaan, vallen er dus niet meer doden. Misschien hebben we daarom inderdaad het minimum aantal doden bereikt zoals hierboven aangegeven. Nog meer maatregeltjes zit niemand op te wachten.
lincoln zegt
Yep ..
En dat fietsen gezond is ..
Vooral voor 70plussers ..
tttijn zegt
@lincoln: toch goed voor het klimaat, die elektrische fietsen.
lincoln zegt
@tttijn ..
Zolang die hufters het maar compenseren dmv een crematie ..
tge2 zegt
De lockdown werkt prima. De lafbekken blijven thuis, de lefgozers gaan alsnog naar buiten om lekker gas te geven!
timh zegt
@tge2: …en zich dood te rijden…
alper zegt
“Ja Koos Spee, mogen we uw reactie hierop?” ?