Je kan ook met een stille auto zoals deze Mansory Spectre goed opvallen. Is dat niet mooi?
Er zijn mensen die het heel erg belangrijk vinden welk geluid een auto maakt. Hoe meer kabaal, hoe beter de auto. Nu is er een verschil tussen een mooi geluid en een heel erg hard geluid. Of in het geval van een Ferrari F50 met Tubi-uitlaat: allebei.
Met een aftermarket uitlaat kun je meer geluid produceren en dus de aandacht op je vestigen. Een open uitlaat is namelijk een vereiste als je rondgaat op Circuit Park Coolsingel. Met zo’n hard geluid kun je de aandacht op je vestigen dat je geld hebt voor een sportuitlaat en dat je hoogstwaarschijnlijk vrijgezel bent. Of niet voldoende tederheid en genegenheid ontvangt van je wederhelft. Logisch dus dat tuners automatisch het uitlaatsysteem als eerste aanpassen in veel gevallen.
Maar ja, hoe moet je dat doen met een elektrische auto? Want als je die gaat modificeren kun je niet een open uitlaat monteren. Maar hoe kun je dan aan andere mensen kenbaar maken dat het echt wel goed met je gaat? Nou, door bij Mansory aan te kloppen. Die hebben namelijk een Rolls-Royce Spectre onder handen genomen. Die is niet vernoemd naar de ietwat matige Bondfilm, waarschijnlijk.
Mansory Spectre
De Spectre is een geheel elektrische coupe die voornamelijk bedoeld is om van te genieten. Laten we eerlijk zijn, een elektrische motor past extreem goed bij een Rolls-Royce. Stil, geruisloos, geen trillingen en een enorme hoop koppel.
En het blijkt dat er nog een bedrijf is dat aan de slag kan met zo’n milieuvriendelijke coupé. Uiteraard is het Mansory dat laat zien dat ze een compleet arsenaal hebben aan upgrades voor de auto en nee, een sportuitlaat zit er dus níet bij.
Wel krijg je een complete carbon bodykit. Dat is een beetje het paradepaardje van Mansory. Ze hebben daar in Duitsland drie autoclaves (een soort ovens) waarin ze zelf het spul vervaardigen. Om met @martijngizmo te spreken, daar zit geen ‘Chinezium’ bij. De auto is zwart en het forged carbon (je weet wel, met van die vlokken) is donkergrijs. Gelukkig zijn er heel erg subtiele oranje details.
Dat is een kleine voorbode voor het interieur. Het is wel vaker het geval bij Mansory dat hun interieurs zo mogelijk nog meer om de aandacht schreeuwen dan het exterieur. Dat is nu eigenlijk ook het geval. Het interieur van een Rolls-Royce verbeteren is toch wel een dingetje, hoor. Alsof je met een flesje Maggi, Aromat en Persillade een tien gangen-menu van Michel van de Kroft gaat verbeteren. Dat is toch een beetje not done, toch?
Slechts 428 km op een accu
Het resultaat is dan ook, tja, kijk zelf maar. Het is absoluut origineel. En over het algemeen zit het met de fit & finish van Mansory-producten wel snor. Het wringt alleen een beetje.
Oh, voordat we het vergeten, uiteraard heeft de Spectre van Mansory enorme putdeksel. Drie keer raden hoe groot ze zijn. 21 inch? Nee. 22 inch? Nein. 23 inch? Nope. De wielen meten maar liefst 24 inch in diameter! 24! Daar vragen ze in Utrecht gewoon 500 euro per maand aan huur voor. De banden zijn 295/30 R24 groot, dus al gauw 500 euro per slof.
Qua techniek is het allemaal bij het oude gebleven. Elektrotuning is toch een andere tak van sport. Dat betekent een vermogen van 577 pk en een koppel van 895 Nm. Daarmee kun je in 4.4 seconden naar de 100 km/u rijden. Ondanks de 120 kWh-batterij, moet je toch om de 428 km laden.
Prijzen van de auto zijn niet bekend, maar reken op een hele hoop. Voor een complete Mansory-conversie leg je vaak wel een tonnetje of twee neer.
Check hier de rijtest met de Rolls-Royce Spectre:
Wolflow zegt
Hoezo past electrische aandrijving goed bij een Rolls Royce? Hebben de mensen die zo’n ding bezitten allemaal zeeën van tijd en eindeloos geduld om te wachten tot hok weer is opgeladen of rijden ze alleen maar rondjes om de kerk?
pomoek zegt
Ah, laadpaal anxiety. Dat is niet zoals het in de praktijk gaat juffrouw.
petroldrinker zegt
@pomoek zo gaat het dus wel in de praktijk. Als je met een redelijk recente EV nog geeneens van haarlemmermeer naar hengelo en terug kan, is het volledig terecht die vraag, want dat is een afstandje van niks waar je wel ruim 40min extra kwijt bent door het laden elke keer vergeleken met een ICE….
pomoek zegt
@petroldrinker: Ben benieuwd over welke auto jij het hebt. Haarlemmermeer Hengelo op en neer is 336km. Dan heb je het dus over een auto die een bereik heeft van minder dan 360km. Vaak zijn dit SUV’s of auto’s uit het goedkopere segment. Een beetje moderne sedan haalt die afstand gewoon met een lading. Tesla Model 3 Long Range Dual Motor heeft bijvoorbeeld een bereik van 500km.
Voor het gemak: Laten we stellen dat, in de situatie die jij beschrijft, er gereden wordt met een Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC. Met een bereik van 350km. en dat je deze na 250km wil laden. Want tja, laadstress. Laten we zeggen dat je dan nog voor 100km bij wil laden, dat is 22kW. Bij een snellader doe je dit in minder dan een half uur. Als je dit bij een gewone straatlaadpaal doet ben je inderdaad al snel een uur kwijt.
Daarnaast is de afstand natuurlijk niet “normaal” te noemen. Gemiddeld legt een auto in Nederland echter 27-76 km per dag af. Dat afstandje van niks is dus bijna 4,5-12,5 keer zoveel als gemiddeld.
Kortom: je beschrijft een uitzonderlijke situatie waarbij er gereden wordt in een inefficiënte auto, of een auto met een kleine accu, waarbij er geladen wordt bij een reguliere laadpaal, en waarbij er 4,5-12,5 keer zo lange afstand wordt afgelegd als de gemiddelde Nederlander per dag doet. Dan vind ik een laadtijd van 40 minuten niet eens zo slecht?
petroldrinker zegt
@pomoek een 2 jaar (dacht ik, misschien iets ouder maar niet veel) oude Hyundai Kona gaat het om… haal je die afstand gewoon niet mee, zelf als je 100 rijdt de hele weg niet. En dan laden we gewoon bij de fastned langs de snelweg met de snelladers , meestal halverwege ongeveer van hengelo terug naar haarlemmermeer, en staan er echt 30-45min te wachten en bij thuis komst nog 10 a 20km erin (meer nog niet gehad bij thuiskomst). Een afstand die wij met flinke regelmaat rijden (en genoeg andere mensen ook hoor met ouders aan de andere kant van het land)
pomoek zegt
Hoi 2petroldrinker: uiteraard zijn er mensen die dat soort afstanden met regelmaat afleggen. Maar nogmaals, gemiddeld rijden we 27-76 km per dag af. Woon werkverkeer is geloof ik gemiddeld zelfs 20km. Je kan dus, gemiddeld, makkelijk 2 dagen rijden op 1 lading. Tuurlijk, ook mij lukt dat niet iedere dag. En niet op ieder potje past een EV dekseltje. Wanneer je vaak lange afstanden rijdt zal je dus een keuze moeten maken voor een EV met een grote batterij. Of wat vaker moeten laden onderweg.
antoonniels zegt
Volgens mij legt RR het zelf anders uit. Ze geven aan dat mensen die een RR bezitten ook in het bezit zijn of gebruik maken van prive helicopters / vliegtuigen etc. Daarmee is de 450km bereik ruim voldoende, want als de reis verder gaat zijn er ( snellere ) alternatieven voorhanden.
mashell zegt
Klopt ze rijden alleen rondjes rond de kerk. Voor langere afstanden nemen ze de helikopter of de privé jet. Omdat die helikopter zo’n ongelooflijk kabaal maakt moet de auto dat juist niet doen, rust is comfort. En u uiteraard hebben deze mensen ook nog eens zeeën van tijd want zaken als haast en werken en de kinderen naar volleybal brengen besteden ze uit aan hun personeel.
pomoek zegt
De zwarte grille is wel aardig ten opzichte op deze auto. Eigenlijk wel een ding natuurlijk bij een EV waar ze bij Rolls Royce ook nog niet echt een antwoord op hebben gevonden desing technisch: Hoe ga je om met de grille? Nu laten ze het gewoon, ik neem aan dat ie gesloten is, en is het eigenlijk niets meer dan een soort logo.
kniesoor zegt
Man, sorry, maar vind dit verschrikkelijk. Niet eens de Spectre an sich, maar wat die knutselaars er mee gedaan hebben.
PrettyAwesome zegt
Wat ik nog steeds niet kan plaatsen, is dat Duitsers qua vormgeving bekend staan om strakke naar clean neigende, soms saaie, belijning. En dat schommelt in tijdsgbieden; een beetje minder, dan weer wat meer, maar eigenlijk wel herkenbaar Duits. En dan is er Mansory. De eerste keer dat ik een creatie van hun zag kon ik het met best wel veel landen associëren, maar Duitsland… nee, die stond helemaal onder aan het lijstje. Mansory: functioneel absoluut nutteloos, over the top, schreeuwerig, decadent 2.0. Barok van de 21e eeuw en dat dan in het kwadraat. Visuele ‘in your face design’ die doet denken aan een foto van een kat als je perongeluk op zo’n staart trapt. Alles waar een Duitser NIET bekend om staat… en dit is dan een Duits bedrijf? Hoe dan?! Uiteraard ieder zijn ding natuurlijk, ik hoop wel voor de klandizie van Mansory, dat de afwerking en kwaliteit van materiaal, wel van het typisch Duitse niveau zijn.
intimrasiert zegt
Denk dat het import-Duitsers zijn uit Oost-Europa of nog verder weg.
Gele Koplamp zegt
Over twee jaar te zien op YouTube bij Mat Anderson?
Was niet echt bekend met Mansory, tot ik zijn project met de ex van Rashford voorbij zag komen. Blijf het bizar vinden dat er zo’n verdienmodel zit in producten met enkel als doel; kijk eens hoeveel ik heb uitgegeven aan nonsense.
Maar goed, ieder z’n ding. Ik gooi het geld in een bodemloze, Italiaanse put.
kniesoor zegt
@PrettyAwesome: Behalve, dat het bedrijf in Duitsland gevestigd is, is er dan ook weinig Duits aan :
https://www.mansory.com/about-us#:~:text=British%20luxury%20cars%20and%20their,craftsmanship%20and%20well%2Dengineered%20technology.
ra-smit zegt
Die Mansory onderdelen zijn echt bizar duur!
petroldrinker zegt
Ja idd, ik vind mansory veelal echt wel gave autos etc, maar toen ik de prijzen hoorde bij Mat Armstrong dacht ik laat maar, zou er nooit mee durven rijden als een dom mansorry logo al 5K is, laat staan andere onderdelen, niet bang voor mezelf, maar zo een alleenstaande bakfiets moeder met een kleine wiens deur zo open gaat in mijn auto en dan zeggen “oopsie, maakt niet uit hoor kleine, die man zal rijk genoeg zijn als je zo een auto kan kopen”….
mashell zegt
Sterrenrestaurants, designer kleding, Zwitserse horloge fabrikanten halen allemaal hun verdienmodel uit “kijk eens hoeveel ik heb uitgeven”. Luxe producten is de manier om snel rijk te worden.
ra-smit zegt
Money can’t buy you taste!
antoonniels zegt
Alles aan de onderzijde is wel te doen ( lees voorbumper / skirts en achterbumper ). Alles daarboven mogen ze houden. Zo zwart met dat oranje interrieur kan ik wel waarderen. De 800 logo’s mogen ze dan weer houden. Wel apart om te horen wat het allemaal kost bij Mat op YT. Voorlopig nog even sparen….
gallardogt zegt
“21 inch? Nee. 22 inch? Nein. 23 inch? Nope.” Wat leest dat allemaal lekker weg. Dan scroll ik weer even naar boven of Willeme dat geschreven heeft. Serieus.
Bedankt Willeme!
mashell zegt
Haha. Willeme en Jaapiyo zijn inderdaad heel gemakkelijk aan hun schrijfstijl te herkennen.
gallardogt zegt
En jij bent één van de benchmark reaguurders hi hi.
Anonieme zegt
Intro: … Is dat niet mooi?
Antwoord: inderdaad, dat is niet mooi!