Een nieuwe dag, een nieuw persbericht van Saab over de toekomstplannen en Chinese + Russische partijen die willen instappen maar nog steeds op goedkeuring wachten. Maar hela, zien we daar opeens een aankondiging over nieuwe Saabjes? Ja, die zien we. En hierbij reiken we ook meteen de Optimisme Award 2011 uit aan VM, de man weigert om stilletjes toe te kijken vanaf de zijlijn.
We weten inmiddels dat Saab een aantal intentieverklaringen heeft getekend met Pang Da en Youngman, twee Chinese spelers op de automarkt. Tot voorheen waren deze contracten niet-bindend, en dus bestond er ondanks de goede intenties altijd een kans dat één van de partijen zich zonder duidelijke reden terug kon trekken. Maar vandaag maakt Swedish Automobile bekend dat de overeenkomsten van ‘niet-bindend’ naar ‘hartstikke ontzettend & keihard bindend’ zijn omgezet. Kat in het bakkie? Nog niet helemaal, want de samenwerking tussen Saab en de Aziatische geldschieters (€245 mln) en productiepartners moet nog altijd eerst worden goedgekeurd door B.V. China, B.V. Zweden en de Europese Investeringsbank. Net als Antonov, die ook nog steeds wacht op goedkeuring om te mogen instappen als aandeelhouder en geldschieter. Oh wacht, dat laatste deed hij al via de achterdeur.
Daarnaast wil Saab een nieuwe joint venture met Youngman Passenger Car beginnen. De productielijn in Trollhättan staat nog altijd stil, maar er moeten modellen bijkomen voor de langere termijn. De aandelen in dit bedrijf zullen 50/50 worden verdeeld tussen de twee partijen en mocht alles lukken zoals Victor Muller het wil, dan komen hier drie nieuwe modellen uit voortrollen: de langverwachte Saab 9-1 (premium stadsdinges), de Saab 9-6X en Saab 9-7. Kort samengevat: Saab levert de expertise en het design, Youngman hoest het geld op om dit te realiseren.
sebasjuhh zegt
Go Victor!!
valetparker zegt
Het lijkt me in dit kader gepaster om de BV China, de Cooperatie China u.a. te noemen
Jokkebrok zegt
Inderdaad zeer optimistisch! :o
zdev zegt
Ik wacht op de aankondiging dat ze met de Formule 1 mee gaan doen…
desjonnies zegt
@zdev:
Fout, ze nemen straks de hele wereld over !
Lucb zegt
@zdev: Dat berichte zal al zeker als concept klaar staan in de mailbox.
stationcar zegt
Nou dat klinkt goed! Ja natuurlijk is het verschrikkelijk optimistisch, maarja, ik snap het wel, tussen alle slechte berichten door ook wat positieve aandacht genereren, er zal toch langzaam aan herstel van vertrouwen gewerkt moeten worden. Simpel zat. Volgens mij was Antonov al een tijdje goedgekeurd als aandeelhouder of heb ik wat gemist en moet er nog meer goedgekeurd worden? http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1881980/2011/04/28/Antonov-mag-geld-in-noodlijdend-Saab-gaan-pompen.dhtml
robbie zegt
@stationcar: Antonov is nog niet door alle betrokken partijen goedgekeurd.
stationcar zegt
@robbie:
Aha, op die manier. Mmm, nou dan hopen we maar dat dat snel gaat gebeuren…
mclarenf1lm zegt
Hmm, ik hoop dat dit ze lukt,
eigenlijk zouden ze wel moeten beginnen met de 9-1 in plaats van de 9-4X, want ik denk dat de 9-1 wat meer geld in het laatje zal brengen en dat ze dan de rest gaan uitbrengen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mclarenf1lm: ik ook! Je laatste opmerking zou misschien opgaan voor Nederland, maar een 9-4X is natuurlijk veeeeeeel belangrijker voor de markten die ertoe doen momenteel: China en de VS.
Verder OT: Zeer goed bericht. Als de goedkeuringen komen, ligt er een supergoede samenwerking a-la-Jaguar (ontwikkeling volledig in handen Jag, centjes van Tata) in het verschiet.
Pang Da heeft dit eerder gedaan met o.m. Subaru en Chrysler, dus ik verwacht vanuit China geen problemen met de goedkeuring. De bottle neck zal i.m.o. bij de stugge EIB liggen.
mashell zegt
@mclarenf1lm: de 94 is klaar, de Chinees om het geld van te lenen om de 91 te ontwikkelen moet nog gevonden worden. Bovendien is er na de MINI, DS3, A1 en Mito nog wel wat te verdienen in dit segment?
jaguarsaab zegt
@mclarenf1lm: ik vind dat je gelijk hebt!
eigenlijk had 9-4x niet hoeven kopen!
voor dat zelfde geld koop je een Land Rover!
themenace zegt
En die klanten die zitten te wachten op hun 95, zullen ook wel blij zijn dat over nieuwe modellen wordt gesproken terwijl de productie nog niet eens loopt van de huidige auto’s. VM handelt in lucht
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@themenace: ten eerste zijn de voorgestelde modellen geen vervangers van de 9-5, ten tweede zullen ze er echt niet over een paar weken staan! Is allemaal lange termijn werk dit natuurlijk.
raphael zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Welke lange termijn? Saab is niet levensvatbaar, ik denk dat op Muller na daar niemand aan twijfelt.
timmy zegt
@raphael: En een paar potentiele grote investeerders ;)
raphael zegt
@timmy: Echt ja? Of wachten ze tot Saab failliet is om vervolgens alles voor een prikje over te nemen?
robbie zegt
@raphael: reken op 2015/2016. De nieuwe 9-6X en 9-7 zullen naar alle waarschijnlijkheid op het nieuwe Phoenix platform komen en dat is nu nog volop(?) in ontwikkeling (voor de 9-3). Pas al de 9-3 gereed is zullen ze in Zweden eens gaan kijken naar andere modellen die op dat platform gebouwd kunnen worden.
Ook is het nog maar de vraag of Saab de capaciteit (en het geld) heeft om 3 modellen tegelijk te ontwikkelen. Dat vraag namelijk zeer veel resources (die Saab als klein merk niet heeft). Er zal dan dus een keuze gemaakt wordt welk model de voorkeur heeft.
Ga er voor het gemak even vanuit dat de ontwikkeling van een nieuw model zo’n 2+ jaar duurt en dat je op minimaal 500 miljoen euro (per model) moet rekenen. Dan heb je een aardig idee wanneer de nieuwe Saab op de markt gaan komen (als ze ooit komen).
Search zegt
@robbie: 500 miljoen per model… dan moet je wel heel veel verkopen om dat eruit te halen.
vincenzo zegt
Haha de fietsenmaker gooit er weer een luchtkasteeltje in.
En dan zijn er ook nog kleuters hier die hem geloven. Hij kan beter weer truien gaan breien, dat kan die vm wel…..naast het incasseren van bonus.
stationcar zegt
@vincenzo:
Zoals jij ook wel had kunnen weten is de bonus uitgesteld tot de zaken weer goed lopen bij Saab…
72bug zegt
@stationcar:
Dan kunnen ze wel fluiten naar hun bonus..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@vincenzo: Gelukkig ben jij er nog met je oneindige wijsheid en volwassen, goed onderbouwde reacties!
FIAT127 zegt
Die 9-1 was toch al een tijd geleden voorgesteld? Waarom zijn ze (VM) daar niet mee begonnen? Downsizen is de trend en een volume model is wat ze nodig hebben.
Een lifestyle concurrent zoals de Volvo C30 tegenover de stortvloed aan Golfjes lijkt me een beter plan dan maar door blijven modderen met de 9-5.
Ga door Victor, het moet toch een keer lukken
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@FIAT127: Onder GM zijn er een aantal studiemodellen gemaakt van een 9-1. GM vertikte het echter daarin te investeren, en bleef liever geld pompen in Cadillac om te proberen met dit merk in Europa binnen te dringen…
Waarom Saab daar nu nog niet mee begonnen is? Omdat de 9-5, 9-5 Estate en 9-4X klaar stonden. De 9-3 is aan vervanging toe, daarna komt de 9-1. En vergeet niet: de ontwikkelingstijd van een auto is gemiddeld 4 jaar!
timmy zegt
@FIAT127: Voor zover ik weet staat de 9-1 al een tijd op de wensenlijst maar was er geen geld voor. Dat is nu dus veranderd (uitgaande van de noodzakelijke goedkeuringen).
robbie zegt
@FIAT127: aangekondig? Victor had een of andere schets op zijn Blackberry en hij hoopte ooit een 9-1 te kunnen gaan maken. Er was nog niks definitief (want er was/is geen geld).
jaguarsaab zegt
@robbie: misschien dat ze eerst de schulden afbetalen en daarna met een goedkoop project beginnen?
of dat ze anders meerde versies en goedkopere van de 9-5 gaan bouwen….
timmy zegt
Mooi dat er de laatste tijd (vooralsnog op papier) grote stappen worden gezet op weg naar een levensvatbaar Saab. Ik hoop van harte dat men er in slaagt om de benodigde goedkeuringen te verkrijgen en ik ben heel erg benieuwd wat de invloed van de Chinesen exact zal zijn.
Overigens ben ik vooral benieuwd of de nieuwe 9-3 nog op schema ligt of dat de lancering inmiddels al doorgeschoven is naar 2013…
RubenPriest zegt
Ben toch benieuwd hoe het hele Saab gebeuren afloopt straks.
BobbyD zegt
Hartstikke slim toch van VM? De fabriek staat nu stil, dus kunnen ze makkelijk wat extra modellen maken….
Overigens lijkt het mij totaal niet handig om de 9-1 te produceren, het is algemeen bekend dat op kleine auto’s bijzonder weinig tot niets verdiend wordt…
raphael zegt
@BobbyD: Een fabrikant moet opzoek naar volume, ze moeten een positieve cashflow gaan genereren, dat lukt niet door 20 stuks van de 9-5 te verkopen.
BobbyD zegt
@raphael: Ik denk dat Saab eerst maar eens moet focussen op het verkopen van de winstgevende modellen. Volume draaien lijkt me echt niet aan de orde, daarvoor hebben ze de supply-chain totaal niet onder controle
robbie zegt
@BobbyD: op kleine premium auto’s wordt juist onwijs veel geld verdiend. Waarom denk je anders dat BMW MINI heeft en zelf ook kleine FWD modellen gaat bouwen. En Audi heeft daarom de A1 ontwikkeld en zo kan ik nog wel ff doorgaan…
raphael zegt
Het schijnt dat door alle problemen rond Toyota, Muller in gesprek is om via het IMF en de Wereldbank een lening los te krijgen om Toyota over te nemen. Abramovic staat garant voor wat shady financiering, Europa staat voor een paar miljard garant en Muller kan weer lekker bonussen incasseren en zeiken op Nederlanders.
Hubert zegt
@raphael:
Ik dacht dat VM een bod op Griekenland had gedaan….
E34M5Touring zegt
@Hubert: Daar valt wel wat subsidie te halen. Als hij zich aanmeld als een gepensioneerde ambtenaar die recent is overleden, heeft Saab genoeg geld voor 10 nieuwe modellen
raoulkroes zegt
Te optimistisch! Hoe lang houd saab het nog vol?
love4sportcars zegt
hoe lang kunnen ze dat optimisme toch volhouden?
themenace zegt
@Svenska_Aeroplan_AB
Ik heb het niet over vervanging van de 95, ik heb het over andere modellen. Verder is het allemaal prima dat jij er nog geloof in hebt, samen met jou nog een paar duizend andere Saab-liefhebbers. En ik moet een beetje lachen om die blinde adoratie welke de realiteitszin een beetje wegneemt.
gt5guidenl zegt
@themenace:
Liefde maakt blind, misschien moet @Svenska_Aeroplan_AB zijn naam veranderen in Svenska_Aerokasteel ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gt5guidenl: HIHIHI HAHAHA! Wat een geweldige grap jongen!
@menace: is het blinde adoratie als je het gewoon tot in de puntjes volgt? Adoratie wellicht, blind niet hoor!
Denk dat ik mijn reacties een stuk beter onderbouw dan de gemiddelde gemakszuchtige Saab-prammer hier, met die gt5 kneus voorop…
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik weet dat een beetje hopeloos is om op je te reageren, sommige mensen gaan zou eenmaal met oogkleppen door het leven. Allereerst ben ik geen Saab prammer, vind Saab een erg leuk merk en een leuke afwisseling tussen al de standaard leasebakken die ik dagelijks op de snelweg tegen kom. Helaas is de realiteit dat dit merk in de huidige vorm ten dode is opgeschreven. Wie gaat er nog een Saab bestellen en hoeveel Saabs zijn en worden er inmiddels af-besteld na alle vertraging in de productie van de afgelopen maanden. Om bestaansrecht te hebben zijn klanten nodig en VM is zo druk met zijn speurtocht naar geld, dat de klanten volledig over het hoofd worden gezien. Tot op heden is er nog geen target gerealiseerd en zijn de schulden alleen maar toegenomen. Het doet me allemaal een beetje denken aan…uhm…oja..Spyker a.k.a. bodemloze put.
Trouwens dat “jongen” kwam hard bij me aan en “kneus” deed zelfs nog meer pijn. Ik zal het je maar niet kwalijk nemen, deze langzame ondergang van Saab zal emotioneel wel erg zwaar voor je zijn. Veel beterschap kerel!
desjonnies zegt
’t was spannend of SAAB de salarissen zou kunnen betalen.
Nog geen maand geleden.
Geen onderdelen om auto’s te kunnen produceren
Wat heb ik gemist dan?
Stopwearingpants zegt
Saab is een gezonken schip
robbie zegt
@ricardo, je bent vergeten om te schrijven over die plannen voor Saabs ruimteprogramma!
Saab is namelijk de eerste autofabrikant die maanauto’s voor het volk gaat bouwen. De productie zal plaatsvinden on the dark side of the moon.
Daar heeft Victor namelijk goede dingen over gehoord.
Ook schijnt het dat maanmannetjes nog veel goedkoper zijn dan Chinezen. Gegarandeerde winst dus!
FIAT127 zegt
@Bobby D.
Verklaar de Golf dan eens. Massa is kassa. Maar SAAb moet niet willen concurreren tegen Golf maar tegen kleine audi’s, BMW’s en Range Rovers. Premium met hogere marges is een veiligere methode om je vaste kosten terug te verdienen voor een niche aanbieder.
BobbyD zegt
@FIAT127: Dit is een formaatje kleiner dan de Golf… Je moet je realiseren dat de productiekosten tussen een Polo en Golf nihil zijn!
Griffin zegt
Niets aankondigen en alle R&D stopzetten is zeker een definitief einde. Victor zal wel moeten dus, zelfs al lijkt het op dit moment erg slecht te gaan.
robbie zegt
@Griffin: de ontwikkeling van de nieuwe 9-3 ligt toch al enkele maanden op zijn gat? Die gaat volgens mij nooit meer op tijd komen (eind 2012/begin 2013).
Als er niet eens geld is om salarissen te betalen kan ik niet geloven dat er wel geld is om een nieuw model te ontwikkelen. Het zou mij verbazen als de nieuwe 9-3 voor Q4 2013 bij de dealers staat.
(onthulling van een pre-productie versie is natuurlijk een ander verhaal)
timmy zegt
@robbie: Alleen het productiepersoneel zit thuis, de rest is aan het werk. De ontwikkeling van de nieuwe 9-3 gaat gewoon door maar het zou mij niets verbazen als deze toch wat vertraging heeft opgelopen.
lincoln zegt
de 1 ziet problemen .. de ander ziet kansen ..
de 1 zit met zijn luie aars te autobloggen .. de ander runt een auto-fabriek ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: goed punt!
consumptieverplicht zegt
Alhoewel ik van harte hoop dat Saab het red, trek ik het bestaansrecht van het merk toch sterk in twijfel.
Persberichten als deze zijn alleen bedoelt zodat stakeholders weer vertrouwen in het merk krijgen. Stakeholders zijn in dit geval: (potentiele) klanten, leveranciers, maar in het geval van Saab/Spyker ook aandeelhouders.
Een organisatie kan niet bestaan zonder dit vertrouwen. Dat is in mijn optiek ook de reden dat Saab het bijzonder moeilijk gaat krijgen: want hoeveel mensen gaan 50.000 euro (van hun eigen spaargeld?) in een auto steken, waarvan ze niet precies weten of het morgen nog bestaat? Helaas echter moet een autofabrikant veel (lees: verdomd veel) auto’s verkopen, oftewel doorloop hebben in de fabriek voordat het winstgevend is. Want het ontwikkelen van een modelletje kost wel een paar honderd miljoen! En een fabriek draaiend te houden (en die van je leveranciers) kost ook nog een miljoenen! Er is dus nog heel wat voor nodig om dit lange termijn plan succesvol te maken.
Maarrrrr… uiteindelijk begint het met ons, de consument, dus steun Victor en koop vandaag nog een Saab!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@consumptieverplicht: goed onderbouwd verhaal. Maar je baseerd je logischerwijs op het (enigszins vertekende) Autoblog verhaal. Het originele persbericht meldt met name dat de intentieverklaring van de nieuwe Chinese partners omgezet is in een contract. Dat is de insteek.
Ergens in een klein achteraf regeltje staan de toekomstplannen voor de nieuwe producten. Hier maakt AB.nl een mooie sappige kop van.
Het feit dat deze contracten getekend zijn is juist een basis voor een solide financiële constructie. Denk aan Tata/Jaguar.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: niet te hard van stapel lopen he ;)
Er is alleen een non-binding MoU omgezet in een binding MoU, maar de term MoU staat nog steeds voor:
Memorandum of Understanding. En de waarde daarvan is niet heel groot…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Memorandum_van_overeenstemming
ricardo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
“Ergens in een klein achteraf regeltje staan de toekomstplannen voor de nieuwe producten. Hier maakt AB.nl een mooie sappige kop van.”
HET LIGT AAN DE MEDIA!!!!ELEVEN!1
Maar even serieus: ik ga ervan uit dat jij het pb gelezen hebt. Daarin zie je dat het nieuws over de modellen al vrij snel (ergens in het midden) aan bod komt. Vervolgens gaat het over de joint venture die dit mogelijk moet maken, Kortom, die nieuwe modellen zijn hét autonieuws uit het pb. Vandaar dat autosites zich in de titel richten op de modellen, beursgerelateerde sites koppen met binding MoU’s.
robbie zegt
Vastgoeddeal is goedgekeurd?
http://www.saabsunited.com/2011/07/eib-aproves-real-estate-deal.html
lincoln zegt
@robbie:
en toen werd het stil ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: ZO! Een mooie dag voor de Saab-adepten…
Zeker in deze patstelling waarbij ‘iedereen op de ander wacht’ kan zo’n goedkeuring alles zomaar in een stroomversnelling brengen! SDE accoord is ook vandaag of morgen verwacht, wéér een stap dichterbij!
JNTHN zegt
@robbie: arme robbie
phantom95 zegt
Eerst zien dan geloven en de auto op de bovenstaande foto hoef ik echt niet te zien, man wat lelijk!
wimbers zegt
even tussendoor…
die saab hierboven is goed!
alfamail zegt
Zou wel helemaaaaaal geweldig zijn….
Kom op Victor, laat die azijnpissers maar eens een poepie ruiken!!!
Ps; benieuwd welke van die idioten straks vent genoeg is om zijn/haar excuses aan te bieden…
Of staan ze straks weer langs de kant” I told you so” te roepen, want ” ze hebben altijd vertrouwen gehad…”?
PortRo zegt
Zolang ze om de dag een halleluja bericht eruit gooien, heeft niemand door dat de keizer geen kleren heeft.
DannyHoff zegt
Ik hoop (nogmaals) dat saab het red.
Hoe meer variatie op de nederlandse wegen. hoe beter! :o
captainslow zegt
@DannyHoff: Ik denk ook dat er nog plaats is op de markt voor “Nordic” design (Deens/Zweeds/Noors), naast Duits, Italiaans en Aziatisch.
captainslow zegt
Een kleiner model is zeker voor Saab een goed idee. Tegenwoordig verkopen kleine modellen ook in VS. De doorslaggevende factor wordt design IMO. Net zoals VM zegt: mensen vragen een echte Saab. Als de 9-1 een eigen “identiteit” krijgt zoals de Fiat 500, dan zie ik het zitten.
baasbas zegt
Bij het krijgen van leningen helpt het als je op zijn minst de indruk wekt dat je er iets goeds mee gaat doen en dus levensvatbaar bent en dus perspectief biedt dat de partij die de lening verstrekt zijn geld met rendement binnen krijgt :)
Berichten over nieuwe modellen zijn noodzaak. Ik hoop dat het lukt. Ik ben die saaie Audi A3’s overal op de weg wat beu. Dat lijkt mij bij uitstek volk wat een Saab 9-1 zou overwegen?
jaguarsaab zegt
ik vindt dat een goed voorbeeld van VM!
niet opgeven maar DOORZETTEN!!
jaguarsaab zegt
ik denk dat saab 9-5 estate beter gaat verkopen dan de saab 9-4X….
ik vnd de 9-5 estate lekker laag en lang ;D