Altijd leuk, die online configurators. Ook op de Alpine A110S en Porsche 718 Cayman T zijn diverse opties mogelijk. Ligt je portemonnee al klaar?
Keiharde concurrenten
De Porsche 718 Cayman en Alpine A110S laten zich goed met elkaar vergelijken. De modellen hebben een soortgelijk concept: achterwielaandrijving, een middenmotor en twee zitplaatsen. Het zijn keiharde concurrenten van elkaar.
Alpine A110S: de opties op een rij
De A110S is het absolute topmodel binnen de A110-familie. De basisprijs start bij 83.290 euro betalen in Nederland. Het accent van de S-uitmonstering ligt op sportiviteit. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u bedraagt 4,2 seconden, alleen de topsnelheid van de S-versie is hoger. De GT haalt 250 km/u en de Alpine A110S houdt het bij 272 km/u pas voor gezien.
Wie een beetje gaat strepen op de optielijst, kan uitkomen op een bedrag van dik 100.000 euro. Een paar opties op een rij.
Configuratie Alpine A110S
- Gris Tonnerre mat KPX-lak: 4.940 euro
- 18-inch lichtmetalen ‘Fuchs’ wielen: 1.400 euro
- Focal Premium multimediasysteem: 620 euro
- Bagagenet achter voorstoelen: 520 euro
- Pack Spiegels: 520 euro
- Parkeersensoren voor en achter met camera: 810 euro
- Michelin PS2 Cup-banden: 750 euro
- Dak in carbon in glanzende afwerking: 2.470 euro
- Pack Aero met frontsplitter en forse achterspoiler: 5.450 euro
- Microfiber-afwerking van stuurwiel, hemelbekleding, middenconsole en dashboard: 1.670 euro
- Oranje veiligheidsgordels: 250 euro
Eindprijs: 103.420 euro
Porsche 718 Cayman: de opties op een rij
Nu de Porsche 718 Cayman. Die start in Nederland bij 92.200 euro. Ook deze Porsche heeft 300 pk. De 0-100-tijd bedraagt 4,9 seconden en de topsnelheid ligt bij 275 km/h. De Porsche 718 Cayman heeft nagenoeg dezelfde specificaties als de Fransoos dus. Omdat we ook voor de Alpine A110S de duurste opties hebben geselecteerd, doen we dat ook bij de 718 Cayman.
Configuratie Porsche 718 Cayman
- Exterieur Sport Design Pakket zwart hoogglans gespoten: 3.129 euro
- Afdekking koplampsproeiers gespoten: 214 euro
- Zwart hoogglans raamlijsten Porsche Exclusive Manufaktur: 491 euro
- Portiergrepen hoogglans zwart gespoten: 127 euro
- Luchtinlaat zijkant gespoten: 491 euro
- Modelaanduiding op portieren in zilver: 220 euro
- Modelaanduiding gespoten: 252 euro
- Tankdop in alu optiek: 139 euro
- Achterspoiler hoogglans zwart: 364 euro
- PDK: 2.985 euro
- PASM: Porsche Active Suspension Management: 1.509 euro
- Porsche Torque Vectoring incl. mechanisch sperdifferentieel: 1.383 euro
- Sport Chrono Pakket: 2.350 euro
- Sporteindpijpen zwart: 565 euro
- 64 liter tank: 127 euro
- Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB): 7.728 euro
- Stuurbekrachtiging plus: 277 euro
- Wielen 20-inch Carrera Sport wiel: 3.387 euro
- Velgen platina zijdegelans gespoten: 1.257 euro
- Bandenvulmiddel met elektrische compressor: 63 euro
- Led-koplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus): 2.086 euro
- Donkere achterlichten: 649 euro
- Licht-design pakket: 315 euro
En nu zijn we wel zo’n beetje klaar met deze opsomming. Weet in ieder geval dat we nog tientallen andere opties hebben aangevinkt met een totale waarde van 71.606 euro. Pardon? Jawel: dik 71 mille. Dat brengt de eindprijs op een stevige 173.437 euro, een verschil van 70.000 euro met de Alpine A110S, mocht je all the way gaan.
pignon zegt
Daar hoef je dus niet over na te denken
erikabarth zegt
Idd zonder na te denken de Porsche.
50mchljn zegt
Tja, daar komt bij ; een Alpine is tres chic en die andere armoe !
sportabgasanlage zegt
Hoe is ’t met je Volvo?
PunicaOase zegt
@50mchljn: sorry, maar vind de Alpine maar een lelijk ding.. echt helemaal niks chiques aan.. Cayman is zeker chiquer aangezien het een Porsche is, wel een met een zielig klinkende 4-cil. helaas. Eigenlijk vind ik beiden niet heel gaaf en zeker niet het geld waard..
erikabarth zegt
Haha een Frans gebakje chic.
sportabgasanlage zegt
Er is natuurlijk niemand die al die, meestal optische maar compleet zinloze, opties gaat aanvinken.
Mijn 981 kostte nieuw iets van 89K. Opties waren PDK, 20″ Carrera III velgen, PASM, sportstuur, leren bekleding, sportstoelen, stoelverwarming, PCM met navi en BT, p-sensoren rondom met camera, en automatisch dimmende en inklappende spiegels. Dat was ’t wel zo’n beetje en meer heb je ook niet echt nodig. Zelf had ik PASM en die fancy spiegels lekker achterwege gelaten, maar wel PSE aangevinkt.
PunicaOase zegt
@sportabgasanlage: ik snap dit artikel (ook) niet zo.. op heel veel auto’s kan je helemaal los gaan qua opties.. Waarom nu deze twee worden gekozen, wat de informatieve waarde daarvan is, en daarmee het doel van dit artikel, is me een raadsel.
maarteno zegt
Een van de meest waardeloze opties is de Alu look tankdop…het is nog steeds plastic….voor 139 euro! 😱
vaakbenjetebang zegt
5000 euro extra betalen voor de zoveelste tint grijs. Gekkenwerk. Zo’n Alpine kan een kleurtje prima hebben en dan houd je dat geld lekker in je zak voor benzine. Geldt trouwens voor vrijwel al die opties….
p993 zegt
@vaakbenjetebang: helemaal eens…de andere opties heb je evt nog wel iets aan…al twijfel ik nog bij het carbon dak.
berlinetta zegt
Viel me ook al op. 5.000 euro voor een grijze lak. Op een sportwagen. Er zijn betere manieren om 5.000 euro te spenderen.
aerotic zegt
Bij die Alpine kan je dus 10k besparen door een leuke kleur te nemen en geen foei lelijke spoiler te plaatsen?
mats106rallye zegt
Potverdriedubbeltjes, doen ze toch slim bij Porsche kan niet anders zeggen maar man, 500+ euro voor zwarte eindpijpen? Dat doe ik zelf wel voor 2 euro met een action spuitbus…
rogerzz zegt
Ja dit is toch wel stevig in de categorie appels met peren vergelijken. Torque Vectoring, Keramische remmen, adaptief onderstel van de Porsche versus oranje gordels, een bagagenetje en Focal logootjes op de speakers in de platte Twingo..
Zullen we anders er ook een Nissan 400Z, Toyota Supra en Ferrari F8 naastzetten en kijken waar de leren stoeltjes, carbon spiegelkapjes en panoramadakjes het duurst/goedkoopst zijn?
DeGoudenRaket zegt
Afdekking koplampsproeiers gespoten: 214 euro…
Je zou juist geld moeten krijgen om die sproeier weg te laten. Meest zinloze onderdeel van een auto.
marcus1963 zegt
Voor zoveel extra koop je een GT4. Je kunt een Porsche toch ook niet met een Renault vergelijken.
joostdetaalnazi zegt
@marcus1963: je kunt alles met elkaar vergelijken. Dat heb je zelf ook gedaan.
vpowert zegt
En dat is dan precies de reden dat er van Duitse automerken zoveel schraperige modellen rondrijden. Overigens kijkend naar de opties voor die Cayman – is een mechanisch sperdifferentieel niet eens standaard op een Cayman? Zelfs de MX-5 2.0 heeft dat standaard, haha.
kooss zegt
Afdekking koplampsproeiers gespoten: 214 euro, Portiergrepen hoogglans zwart gespoten: 127 euro… Zijn deze opties niet verward met een Dacia?
Donkere achterlichten: 649 euro… Hallo Golf type II 👋🏼
En dan een Tankdop in alu optiek: 139 euro. Dus ik krijg geen echte aluminium dop, zoals een Peugeot 206 die wel heeft, maar grijs gespoten plastic rommel…
Gelukkig rijdt het beter dan de optie lijst doet vermoeden.
humpyourdog zegt
Bijbetalen voor een tank van normale grootte? Damn…
berlinetta zegt
Is toch logisch? Door een grotere benzinetank te kiezen, houden ze minder ruimte over in de auto om je andere dure opties aan te smeren. Dat verlies willen ze compenseren.
911targa zegt
Als Porker-bezitter: de Renault. No doubt.
julian06 zegt
Porsche verkoopt de 718 toch wel, waarom dan goedkoop?
tinnemans zegt
Ik kijk eigenlijk nooit naar optielijsten, alleen op het moment dat ik zeer 2e handse auto’s met elkaar moet vergelijken, en dan nog alleen maar naar de ‘belangrijke’ opties.
Dat je kunt bijbetalen voor een ander kleurtje van koplampsproeiers vind ik echt heel erg grappig.
De enige optie waar ik tijdens het rijden niets aan heb en waar ik misschien ooit wel geld voor over zou hebben, zouden de prachtige spaakvelgen van Alpina zijn, maar voor de rest.. ik ga echt niet op een stoeltje op m’n oprit naar de koplampsproeiers zitten te kijken.
De enige keren dat ik naar m’n auto kijk is als ik erop afloop, dus dat de basisvorm mooi is, is wel prettig, maar verder.. chrome of zwart, splittertje, een tierletantijntje daar.. who fuckin cares?
thjvanvlerken zegt
Alpine is wel mooi, blauw met bruin interior als het kan.
w0ut zegt
Haha, Ceramic brakes aanvinken bij Porsche en dan de prijs gaan vergelijken met een model dat waarschijnlijk nog trommelremmen heeft. ;-)
Met die geselecteerde opties kan je beter voor de GTS gaan. Gaat niet veel meer schelen in prijs. Hier in Belgie toch. In Nederland zal de bpm het feestje verstoren waarschijnlijk.
melcon zegt
Wat moet je met ceramic brakes op een auto van 1100 kg? Dat zou je inderdaad wel haast zelfs met trommelremmen nog wel af kunnen ja (voor de goede orde, trommelremmen werken beter als schijfremmen, het enige probleem is warmtehuishouding waardoor we nu toch allemaal met schijven rondrijden omdat die makkelijker en beter koel te houden zijn).
De Alpine in een leuk kleurtje met de relevantie opties (dus niet de gehele optie lijst) kom je z’n beetje uit op de vanaf prijs voor de Porsche. Z’n 718 rijdt leuk maar een Alpine rijdt leuker, als ik de keuze zou hebben wist ik het wel (helaas verkeer ik niet in die gelukkige omstandigheid).
Dizono zegt
Doe mij maar een standaard Alpine A110, met als enige optie de blauwe kleur a 1870 euro. Verder helemaal goed en voor 70.860 euro een behoorlijk complete en bovenal heerlijk agiele sportwagen. Mensen die zich druk maken over snellere Porsches kunnen de Alpine sowieso beter overslaan.
Pibasso zegt
Wat een no-brainer zeg. 70K verschil met de Alpine.
Google maar eens op Alpine en Cayman Nurnbergring. Die Alpine is duidelijk ondergemotoriseerd, maar rijdt de Cayman het snot voor de ogen. Daarnaast zie je Porsches rijden alsof je ze gratis krijgt bij aanschaf van een willekeurig huis. Ik merk al een tijdje dat ik niet meer hebberig wordt van om het even welke Porsche (oké de GT3 Touring niet meergerekend dan). Ik ga voor de Alpine, die staat hoog op mijn lijstje voor over 2-3 jaar!
Dizono zegt
Duidelijk ondergemotoriseerd? Wel eens met een A110 gereden? Dan weet je dat vermogen echt niet het enige is dat belangrijk is om leuk te rijden. Nurburgringrtijden kunnen me gestolen worden, als ik tijdens het rijden maar dikke pret heb.
sabrerator zegt
@Dizono:
Ik heb een 120pk MGF.
En ik ben het volledig met je eens..
Nog nooit zo veel plezier gehad achter het stuur.
goodvibrations zegt
Ik vind Porsche een prachtig merk.. Maar ook een beetje “exclusief” zoals de iPhone dat is… Wel het gevoel & de kwaliteit maar stiekem heeft “iedereen” er een.. Beetje de CBR of R6 of GSXR onder de motoren.. Doe mij maar een Ducati en in dit geval dus: de Alpine.. Niet persé de beste wel de begeerlijkste.. (Mening)
Brol zegt
Geef de Alpine een wat minder Clio-achtig dashboard. Een stel analoge tellertjes met een mooi design.
Voor de rest is dit een bijzonder leuk te rijden auto. Klinkt ook aangenamer dan de flat-4 van Porsche en houdt goed zijn waarde.
net10 zegt
Beide auto’s zijn aantrekkelijke sportwagens.
Ik nam zeker de Alpine, wat is die gaaf. Goedkoper om te kopen, en door de goede Renault techniek veel goedkoper in onderhoud en reparaties.
Porsche rijden is nu eenmaal duur of heel duur.