
Hij zit nog maar amper in het zadel bij Volkswagen, maar de jaarcijfers over 2006 betekenen een prima start voor de nieuwe VW-chef Martin Winterkorn. Als cadeautje wil het concern extra dividend uitkeren, wat goed nieuws is voor de aandeelhouders, en met name voor grootaandeelhouders Porsche en de deelstaat Nedersaksen.
De omzet steeg met 11,6 procent naar 104,87 miljard Euro (da’s voluit €104.870.000.000), het nettoresultaat naar 2,75 miljard Euro, tegenover 1,12 miljard Euro in 2005. Bij de winst over 2006 zitten wel eenmalige inkomsten, zoals de verkoop van dochter Europcar. Waarschijnlijk waren ze bij VW zo blij met de cijfers dat ze zich niet in konden houden, want ze werden vroeger dan gepland naar buiten gebracht.
Voor 2007 verwacht Volkswagen de stijgende lijn vast te houden. De beurs reageert positief op het bericht, op het moment van schrijven noteert het aandeel VW een plus van maar liefst 6,5%.
Op 9 maart geeft VW een persconferentie met nadere toelichting van de cijfers.
(via VW en Automobilwoche)
zo die steekt weer een paar miljoentjes extra in zijn zak
Dus het vorige management is voor niks weg gebonjourd?
Blijf me verbazen over de enorme winststijgingen die producenten van auto’s kunnen behalen. Geweldige bedrijven, Volkswagen, Porsche.
Dat is zeker niet mis nee, hoewel ik het VW zeker niet gun…
@klaas,
vergeet vooral niet te zeggen waarom je hun die winsten niet gund.
Als het dan toch zo lekker loopt, waarom al die negatieve berichten de laatste maanden? (Vorst, Golf 6,5 , nieuw management,…) ?
Je moet een ding niet vergeten, je kunt met cijfers werken eenmalige baten/lasten, voorzieningen opnemen etc, etc.. Kijk eens naar Ahold jarenlang prachtige cijfers maar de uitkomst van dat verhaal is naar ik veronderstel bij iedereen bekend. Het veranderen van CEO’s lijdt doorgaans in z’n eerste jaar al tot mooie cijfer, dat was toen Kleisterlee (Philips)het over nam van Boonstra het lijkt bij beursgenoteerde ondernemingen (bijna) een wetmatigheid .
En je verkoopt een paar onderdelen en je kunt weer een paar 100miljoen bij het jaarresultaat schrijven.
@ Klaas
Wat is dat nou weer voor een opmerking, die afgunst is echt wat ik zo verschrikkelijk haat. Een Europees bedrijf dat zulke mooie cijfers laat zien is prima, wij gaan langzamerhand naar Europese wetgeving toe en over een paar eeuwen hebben we een Europees belastingklimaat (helaas maken wij dit niet meer mij door al die nationalisten zoals jij).
Maar wie gun jij het dan wel, een Asiatische autofabrikant die zijn werknemers veel slechtere arbeidsomstandigheden biedt, en die kwaliteit niet zo hoog in het vaandel heeft?! Je weet niet eens waar je over praat man, hou alsjeblieft je mond dicht met je niet onderbouwde tekstjes.
@ Mark
Heel goed, ik had je comment gemist, whaha ik had het sarcastisch moeten brengen zoals jij inderdaad :).
ik gun het vw wel:D ze maken goeie, betrouwbare, mooie auto’s.. Mijn vader heeft ook 2 vw’s en die is heel tevreden..
@ Ricky
Eh, je moet zelf ook even goed onderbouwen vriend. Want je scheert gemakshalve even alle Aziatische fabrikanten over één kam met hun slechte arbeidsomstandigheden. Beetje knullig van je..
Ik heb zelf heel veel respect voor de Fiat groep wat uit een diep dal is terug gekomen en nu weer winst gevent draait.
Fiat zal de komende tijd verder door groeien en meer markt aandeel verwerven, met de Panda en de Punto en de nuova Cinquento en de nieuwe Bravo. Waardoor de winst nog verder door zal groeien.
Ook de dochter ondernemingen Maserati en Ferrari draaiden erg goed alleen Alfa Romeo blijft momenteel nog wat achter: Ik heb trouwens gehoord voor alle Alfa freaks dat Arese behouden blijft nu de fabriek dicht is en alleen het centro stile en het museum er nog maar zijn. Het museum zal gerenoveerd gaan worden en groter worden het Centro Stile zal ook vernieuwt worden en er zal ook een hoop gesloopt gaan worden en Alfa Romeo plant om er een race afdeling neer tezetten om de oude test baan die er nu nog ligt te gebruiken als race baan om nieuwe Toerwagens en snelle Alfa’s te kunnen testen.
Het idee komt een beetje van Volkswagen die ook een heel centrum hebben waar je alle modellen kunt zien en zelfs je auto kan afhalen in Duitsland.
Alfa Romeo wil ietsje verder gaan maar dit is toekomst muziek dus afwachten wat de Italianen met de Oude fabriek gaan doen waar voor het laats nog alleen de V6 motoren nog werden gemaakt en tot 2002 de spider en GTV van de band rolde nu is het er erg still.
Maar knap van Volkswagen ik zie de toekomst ook zonnig voor Volkswagen die met de nieuwe Cirocco en de nieuwe Golf die goedkoper moet worden weer 2 sterke troefen krijgen.
Groeten
Niels
De nieuwe golf zou goedkoper worden?
Was ‘ie daarvoor dan te duur geprijsd? ;)
Maar het klopt inderdaad dat je met enkel cijfers veel kan zeggen en ook niets. Waarom eerst cijfers vrijgeven en dan pas de uitleg doen?
Nog effe nadenken wat ze gaan zeggen misschien.
Ik vind dit op zich een niet veel zeggend bericht. Maar gun het natuurlijk elk automerk om mooie cijfers te halen, mooie wagens te maken en concurentieel te zijn.
Ergio conclusio: Het vorige management was dus helemaal niet zo verkeerd bezig blijkt. OK, de mooie cijfers van BMW en Porsche hebben ze nog niet, maar het begin is er toch maar. Uiteraard ben ik wel erg nieuwsgierig welke onderdelen (merken) nu echt winst opleveren en welke niet.
Zulke mooie auto’s maakt VW nou ook weer niet wel? En voor elk dingetje moet je bijbetalen. Misschien vandaar die hoge omzet :P:P…
Lekker dan. :( VW doet het goed, dus meer saaie auto’s op de weg (hoewel VW de goede kant op gaat!), en minder Citroëns. :( ;)
Vergeet niet de torenhoge staalprijzen, denk aan corus, mittal
voor de volledigheid zou eigenlijk de free cashflow er bij moeten staan…. Cash is KING, Profit is an oppinion!
opinion natuurlijk
… da’s maar 2,5 % rendement. Mijn spaarrekening doet het beter…
ferrari draait niet goed, maar dikke winst!
http://www.nu.nl/news/983512/32/Meer_omzet_en_winst_voor_Ferrari.html
ja klopt de volgende generatie Golf zou al voor eind 2008 op de markt moeten komen teminste als je de Duitse pers moet geloven, en die geloof ik dus echt nooit: Want die schrijven het Volkswagen product altijd boven een ander standaard.
Een Duitse test hoef ik ook nooit te lezen je weet van te voren wie wint. De Volkswagen Golf zou goedkoper moeten worden geproduceerd teminste dat schrijft de Duitse test want die zou momenteel te duur zijn, hopelijk gaan ze dan niet net zo als Mercedes en opel begin jaren 90 deden ook de kwaliteit naar beneden bij stellen.
Voor de rest doet Volkswagen veel onderzoek naar een betere vorm om auto’s lichter te maken want een beetje midden klasser weegt al bijna 1500 kilo.
De Fiat groep werkt momenteel hard aan hun Turbo techniek een 1.4 turbo met 170 pk is toch leuk of een 0.9 Turbo met 90 Pk.
Volkswagen heeft ook die techniek momenteel in de Golf GT met een Turbo en een Compressor maar de Fiat ingeneurs vonden die compressor onzin omdat die het motorblok alleen maar zwaarder maakt.
Jeremy Clarkson vond de Golf GT helemaal niks hij raade aan om dan de GTI te kopen dan heb je een echte Golf.
Groeten
Niels
De Engelse JC is niet heilig!
Daar hebben we een andere JC voor (en dus niet Johan Cruyff)
Winterkorn kan nog niet zoveel invloed heben gehad op de jaarcijfers van 2006.
@Fons: ChristenUnie gestemd?????