De SUV wordt al tijden vanuit verschillende hoeken gedemoniseerd en bestookt met pesterijen die het gebruik van de terreinwagens moet ontmoedigen. Ditmaal een keer een opsteker voor de zielige SUV, want de strengere EU-normen die vanaf 2009 van kracht worden ten aanzien van de uitstoot van roet en stikstofdioxine, zullen voorlopig niet van toepassing zijn op de SUV. Het Europees Parlement en de Europese Raad van Ministers hebben in een akkoord hiertoe besloten. Dit is opmerkelijk, want het zijn juist de SUV’s die gemiddeld het meeste uitstoten.
Het besluit is de uitkomst van een voorstel van de Britse Europarlementariër Martin Callanan, die meent dat zware wagens die ‘sociale doeleinden’ kennen, nog even niet aan de nieuwe eisen hoeven te voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ambulances, maar Callanan noemt ook familieauto’s met 7+ zitplaatsen en ook de “normale” SUV valt onder de uitzonderingen van Callanan. De SUV’s werden aanvankelijk beschouwd als lichte bestelwagens en die mochten al meer stinken, maar Brussel wilde dit aanpassen. Het akkoord tussen Raad en Parlement verhindert dit nu.
Milieubewegingen zijn uiteraard not amused en verzetten zich hevig tegen het besluit. Dorette Corbey, Europarlementariër namens de PvdA, vindt dat met deze maatregel het verkeerde politieke signaal is afgegeven en roept iedereen in de plenaire zitting op om tegen te stemmen. (via: zibb.nl)
Franqie zegt
Wat een onzin… Juist die SUV’s aanpakken.
Oja, en het is stikstofdioxiDe en niet stikstofdioxine.
Citrofiel zegt
Compleet met Franqie eens. SUVs uitzonderen… Terwijl zíj juist zo vervelend voor het milieu zijn. Rare jongens, die gasten in het Europees Parlement en de Europese Raad van Ministers. :(
Rossi zegt
Bah weer een flauwe actie van PVDA en oa Wouter Bos aka de kwal
JLJ zegt
Ik vind dat ALLE voertuigen aan dezelfde emissie-eisen moeten voldoen
Alwood zegt
wat een ongeloofelijke onzin… niks tegen suv’s maar óf loop dan ook niet over grote middenklassers te zeiken óf trek de lijn door voor alle personenauto’s!
Michael zegt
Ik ben het roerend eens met JLJ!
Hetzelfde moet gelden voor iedereen!
Lampredi zegt
Dit lijkt verdacht veel op de wetgeving in de USA: Daar golden de CAFE verbruiksregels niet voor “kleine vrachtwagens”, waardoor mensen juist meer SUV’s zijn gaan kopen en en het gemiddelde benzinegebruik niet omlaag, maar omhoog is gegaan. Gaan we dit nu in Europa ook krijgen? Kopen we nu straks allemaal een SUV omdat we dan niet aan de eisen hoeven te voldoen?
mercedes g 55amg zegt
’t is een keer iets nieuws hé maar ja ook niet zo mooi natuurlijk
Rick dos zegt
Hmmm heeeellll vreemd begroet dit met open armen…………… ;) :D
Appeltje zegt
’sociale doeleinden’
???
Mensen laten zien dat jij de dikste lul hebt zeker? Heel sociaal, net als de overlevende persoon zijn bij een aanrijding, terwijl de andere een stuurwiel door zijn hersenpan heeft, of in je eentje 2000kg meeslepen teriwjl je maar 1000 kilo nodig hebt. Right…
Rick dos zegt
Ja, nog ff en ik voel me schuldig! NOT! ;)
Topless zegt
Ik hoop dat ze dan ook een uitzondering maken voor sportwagens (mocht dat nodig zijn). Een hybride-Ferrari is het toch ook niet helemaal.
@appeltje
Zullen we dan alleen nog maar kleine, lichte en zuinige autootjes toelaten? Want meer dan 1000kg heb je niet nodig, toch?
@citrofiel
Oude citroëns zijn vervelender voor het milieu dan nieuwe SUV’s (maar als oldtimerliefhebber heb ik dat natuurlijk nooit gezegd. We willen geen slapende honden wakker maken).
w0o0dy zegt
belachelijke uitzondering…. de oorzaak zal wel liggen in een hele zware lobby van Porsche, Audi, Daimler-Chrysler, Volvo en BMW kan niet anders dan dat er straks een heleboel europarlementariers met een SUV voorkomen rijden…. stelletje zakkenvullers….
Onehp zegt
Niks aan de hand.
Het gaat in eerste instantie om verplichte partikelfilters voor kleine dieselautos die anders de EURO4 halen zonder zo een ding. Nu is het zo dat ongeveer alle SUVs reeds een partikelfilter nodig hebben om de huidige norm, EURO4, te halen om verkocht te mogen worden. Het is dus niet zo dat ze plots zonder gaan rijden.
Ik vermoed sterk dat sommige SUVs met de reeds gemonteerde partikelfilters de Euro5 niet halen voor NOx (Stikstofoxide en stikstofdioxide en andere combinaties), want die kan je niet zo eenvoudig wegfilteren. Toyota gebruikt een absorbtiefilter, maar die heeft zijn begrenzingen volgens andere fabrikanten.
Geen uitzondering voor SUVs hier zou kunnen betekenen dat sommige modellen niet op de markt mogen. Dan kan “sociale doeleinden” vertaald worden als “werkgelegenheid bij de SUV fabrieken”.
Geheel tezijde: hoe minder SUVs, hoe beter. Je wordt echt niet ontsterfelijk door met zo een ding rond te rijden, je kan wel andere sneller de hoek om helpen… en die andere dat zijn “wij”! Ik hoop op een vrijwillige verandering in de autocultuur… SUV ZIJN ZIELIG!! Dank u ;-)
explorer zegt
Nou dat ze eerst maar eens die oude auto’s aanpakken zonder filters ed.
En al die gasten die tegen SUV’s zijn zullen wel in een of ander oud opeltje rijden.
PFFT zegt
WAT…
wat is dat gezaag toch altijd tegen die SUV’s als mensen er 1 willen hebben, laat ze dan toch, ik kan zoiets ook niet betalen, daarom lig ik toch ook niet op alle mogelijke manieren dwars om die mensen die het wel kunnen betalen lastig te vallen… En die autos zijn misschien wel wat slechter voor het milieu, maar dan is het aan de ministers om ze meer te belasten en niet aan jullie! En een gevaar op de weg.. Dat zijn zoveel mensen, zullen we dan ook enkel mensen tussen de 25 en 55 jaar laten rijden die nog perfect zien en geen bril hoeven :s zieligaards allemaal