Het aantal fatbike-ongelukken neemt alarmerend toe. Artsen pleiten voor snelle maatregelen.
Het aantal fatbikes op de Nederlandse wegen neemt toe en daarmee het aantal ongelukken ermee ook. Vooral jongeren zijn bovenmatig aanwezig in de getallen.
Alle 82 spoedeisende hulpen in Nederland hebben een week lang fietsongelukken geteld. Uit die telling blijkt dat 96 slachtoffers op een fatbike zaten en dat 44 procent daarvan in de leeftijdscategorie van 12 tot 15 jaar zat.
Veel hogere cijfers dan verwacht
Die cijfers blijken veel hoger dan gedacht, zo lezen we in de Telegraaf. VeiligheidNL had namelijk becijferd dat in de eerste helft van 2024 er 140 slachtoffers op de spoedeisende hulp terecht waren gekomen door een ongeluk met een fatbike.
Zij hadden hiervoor een steekproef gedaan bij 13 van de 82 spoedeisende hulpen van ons land. Na de turfweek van begin deze maand blijkt het aantal ongelukken dus vele malen hoger. Extrapoleer je de aantallen van deze turfweek naar het hele jaar dan kom je op 5.000 slachtoffers van de fatbike in een jaar tijd.
Ongeluk met een fatbike vaker ernstig
Nog los van de vraag of die 5.000 slachtoffers wel klopt, alarmerend is het zeker. Al was het alleen maar omdat slachtoffers van ongelukken met een fatbike vaker moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Het gaat hier vaak om comlex letsel, meerder botbreuken en ernstig tot zeer ernstig hersenletsel.
Het lijkt erop dat de fiets met dikke banden zorgt voor duizenden behandelingen op de spoedeisende hulp per jaar en dit soort getallen zijn dusdanig hoog dat er keiharde maatregelen voor de fatbike nodig zijn. En wel meteen.
Artsen luiden de noodklok
Genoeg is genoeg vinden artsen nu. In de T. vertelt Intensive Care arts Marcel Aries dat hij slachtoffers soms maanden ziet vechten voor hun leven.
Samen met tientallen andere artsen pleiten wij sinds 2021 voor het vrijwillig dragen van een fietshelm. Maar alleen die maatregel is op dit moment onvoldoende. Er moet heel snel veel meer gebeuren
Arts voor veilig fietsen Marcel luidt de noodklok
Exponentiële groei jonge slachtoffers
Dat aantal slachtoffers groeit ook nog eens exponentieel en een relatief groot deel van de patiënten is dus tussen de 12 en de 15 jaar jong. Ook voor de artsen is dit een zwaar gelag. Bij ernstig hersenletsel zullen die jongeren bijvoorbeeld een leven lang zorg nodig hebben van hun omgeving.
Overigens zegt de week tellen niets over dodelijke slachtoffers, maar dat heeft met de privacy te maken. Voor onderzoek mogen de individuele fietsers niet te herleiden zijn. Arts Marcel Aries durft in de krant van wakker Nederland wel de uitspraak aan dat hij schat dat er één of twee dodelijke slachtoffers per week vallen.
Maatregelen fatbike nodig
Met dit soort cijfers zijn er direct maatregelen voor de fatbike nodig, aldus de artsen. De Tweede Kamer vindt dat ook want in september nam die al een motie aan voor een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helmplicht voor de fatbike.
Nog niet zo simpel, want de wet moet daar grondig voor worden aangepast omdat de kamer de regels alleen wil invoeren voor fatbikes en niet voor alle e-bikes. Een lang traject te gaan dus.
Artsen willen zelfs een nog strengere leeftijdsgrens van 16 jaar en een helmplicht. En een aanpassing van de infrastructuur. Bijvoorbeeld bredere fietspaden, mono rijden en alle paaltjes weg. Maar dat is natuurlijk nog langere termijn.
Nou is er al heel wat beleid van kracht waar de overheid ook gewoon op kan handhaven. Want ook het opvoeren van een fatbike is schering en inslag, maar mag niet. Doe mij maar gewoon een auto. Zit je ook meteen droog.
't Peugje zegt
“Die cijfers blijken veel hoger dan gedacht”
Laat mij niet lachen, ieder weldenkend mens die af en toe door een binnenstad van een willekeurige stad rijdt zag dit al lang aan komen. Dit is exact waarom we zoveel regels hebben in Nederland. Het ligt niet aan de pubers en het ligt ook niet aan de fabrikanten. Het ligt aan de achterlijke ouders die ze er op laten rijden. Het verpest het voor de mensen die wel gewoon veilig om kunnen gaan met dit soort apparaten.
potjak zegt
Eens. De pest is dat iedereen dit wel had kunnen bedenken alleen wordt er pas actie op ondernomen als het écht het uit de hand dreigt te lopen.
Jaaaag zegt
Ik zie ze hier rijden, een jaar of 12, telefoon in de hand, gangetje van zo’n 40 km/h, 2 anderen nog achterop en druk in gesprek. Het is niet verbazingwekkend dat er dan ongelukken gebeuren. Wel triest.
potjak zegt
Dat er ongelukken gebeuren met die dingen dat lijkt mij logisch, jongere mensen (kinderen) zien niet altijd het gevaar en denken vooral dat iets niet hen maar een “ander” gebeurt. Toch begrijp ik de jeugd volkomen, wat is er leuker dan lekker vrij zijn op je fatbike. Zelf heb ik twee jongens die maar wat graag zo’n fiets willen, helaas ze krijgen deze niet om de voorgaande redenen. Dat is vragen om ongeluk, ik begrijp ouders die dit wel voor hun kind kopen niet. Waarom? Je zet je kind toch ook niet op een scooter zonder helm e.d.? Hopen dat er snel duidelijke en toepasbare regels zijn. Tot die tijd is het voor de artsen wel lekker factuurtjes schrijven, dus het is niet enkel negatief…
't Peugje zegt
De welbekende fractuur factuur ;)
audirs3 zegt
Gewoon elk soort e-bike verbieden onder de 16.
't Peugje zegt
De meeste E-bikes zijn nieuwer dan 16 jaar dus daar los je ook niks mee op.
jaso013 zegt
De ouders/verzorgers hoofdelijk aansprakelijk stellen en op laten draaien voor de schade bij een ongeval. Daarnaast Veilig Thuis in kennis stellen om te kijken of ouders wel capabel zijn om kinderen te hebben. Tevens bij overtreding direct de fatbike uit het verkeer en verbeurd verklaren. Zonder pardon. Dat zet zoden aan de dijk al het andere is weer eens slappe hap uit Den Haag.
't Peugje zegt
Veilig thuis heeft al te druk om kinderen uit erbarmelijke omstandigheden te redden, verwende knapen op een fiets van 4000 euro lijkt mij niet de hoogste prio haha.
jaso013 zegt
Mee eens hoor maar dat er gekeken mag worden naar waarom ouders hun meest “kostbare” bezit op zo’n fiets laten rijden denk ik zo. En de fietsen waar we het doorgaans over hebben kosten niet meer dan 1K. Voor 4K heb je bijv een Brekr en dat is kwaliteit van een hele andere orde.
Tonnie zegt
Waren het maar fietsen van €4k en bijbehorende kwaliteit… Het zijn fietsen van €1k met Ali kwaliteit. Goedkoopste onderdelen die het binnen no-time begeven. Daarom willen de meeste fietsenmakers er ook niet aan sleutelen. Het mag niets kosten, maar het moet wel hard gaan! Garantie voor de meest leipe ongelukken natuurlijk. Helemaal icm jonge kinderen welke nergens gevaar in zien. Een brommer vanaf 16 met rijbewijs en helm was echt al gevaarlijk genoeg…
petroldrinker zegt
iets met rubberen tegels….
Tonnie zegt
Om al die regelellende uit te sluiten kunnen ze de e-bike het beste gelijkstellen aan de snor/bromfiets. Een gemotoriseerd voertuig, rijbewijs, min leeftijd, helmplicht, verzekeringsplicht etc. En anders ga je lekker zelf trappen.