Het aantal fatbike-ongelukken neemt alarmerend toe. Artsen pleiten voor snelle maatregelen.
Het aantal fatbikes op de Nederlandse wegen neemt toe en daarmee het aantal ongelukken ermee ook. Vooral jongeren zijn bovenmatig aanwezig in de getallen.
Alle 82 spoedeisende hulpen in Nederland hebben een week lang fietsongelukken geteld. Uit die telling blijkt dat 96 slachtoffers op een fatbike zaten en dat 44 procent daarvan in de leeftijdscategorie van 12 tot 15 jaar zat.
Veel hogere cijfers dan verwacht
Die cijfers blijken veel hoger dan gedacht, zo lezen we in de Telegraaf. VeiligheidNL had namelijk becijferd dat in de eerste helft van 2024 er 140 slachtoffers op de spoedeisende hulp terecht waren gekomen door een ongeluk met een fatbike.
Zij hadden hiervoor een steekproef gedaan bij 13 van de 82 spoedeisende hulpen van ons land. Na de turfweek van begin deze maand blijkt het aantal ongelukken dus vele malen hoger. Extrapoleer je de aantallen van deze turfweek naar het hele jaar dan kom je op 5.000 slachtoffers van de fatbike in een jaar tijd.
Ongeluk met een fatbike vaker ernstig
Nog los van de vraag of die 5.000 slachtoffers wel klopt, alarmerend is het zeker. Al was het alleen maar omdat slachtoffers van ongelukken met een fatbike vaker moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Het gaat hier vaak om comlex letsel, meerder botbreuken en ernstig tot zeer ernstig hersenletsel.
Het lijkt erop dat de fiets met dikke banden zorgt voor duizenden behandelingen op de spoedeisende hulp per jaar en dit soort getallen zijn dusdanig hoog dat er keiharde maatregelen voor de fatbike nodig zijn. En wel meteen.
Artsen luiden de noodklok
Genoeg is genoeg vinden artsen nu. In de T. vertelt Intensive Care arts Marcel Aries dat hij slachtoffers soms maanden ziet vechten voor hun leven.
Samen met tientallen andere artsen pleiten wij sinds 2021 voor het vrijwillig dragen van een fietshelm. Maar alleen die maatregel is op dit moment onvoldoende. Er moet heel snel veel meer gebeuren
Arts voor veilig fietsen Marcel luidt de noodklok
Exponentiële groei jonge slachtoffers
Dat aantal slachtoffers groeit ook nog eens exponentieel en een relatief groot deel van de patiënten is dus tussen de 12 en de 15 jaar jong. Ook voor de artsen is dit een zwaar gelag. Bij ernstig hersenletsel zullen die jongeren bijvoorbeeld een leven lang zorg nodig hebben van hun omgeving.
Overigens zegt de week tellen niets over dodelijke slachtoffers, maar dat heeft met de privacy te maken. Voor onderzoek mogen de individuele fietsers niet te herleiden zijn. Arts Marcel Aries durft in de krant van wakker Nederland wel de uitspraak aan dat hij schat dat er één of twee dodelijke slachtoffers per week vallen.
Maatregelen fatbike nodig
Met dit soort cijfers zijn er direct maatregelen voor de fatbike nodig, aldus de artsen. De Tweede Kamer vindt dat ook want in september nam die al een motie aan voor een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helmplicht voor de fatbike.
Nog niet zo simpel, want de wet moet daar grondig voor worden aangepast omdat de kamer de regels alleen wil invoeren voor fatbikes en niet voor alle e-bikes. Een lang traject te gaan dus.
Artsen willen zelfs een nog strengere leeftijdsgrens van 16 jaar en een helmplicht. En een aanpassing van de infrastructuur. Bijvoorbeeld bredere fietspaden, mono rijden en alle paaltjes weg. Maar dat is natuurlijk nog langere termijn.
Nou is er al heel wat beleid van kracht waar de overheid ook gewoon op kan handhaven. Want ook het opvoeren van een fatbike is schering en inslag, maar mag niet. Doe mij maar gewoon een auto. Zit je ook meteen droog.
't Peugje zegt
“Die cijfers blijken veel hoger dan gedacht”
Laat mij niet lachen, ieder weldenkend mens die af en toe door een binnenstad van een willekeurige stad rijdt zag dit al lang aan komen. Dit is exact waarom we zoveel regels hebben in Nederland. Het ligt niet aan de pubers en het ligt ook niet aan de fabrikanten. Het ligt aan de achterlijke ouders die ze er op laten rijden. Het verpest het voor de mensen die wel gewoon veilig om kunnen gaan met dit soort apparaten.
potjak zegt
Eens. De pest is dat iedereen dit wel had kunnen bedenken alleen wordt er pas actie op ondernomen als het écht het uit de hand dreigt te lopen.
mashell zegt
Vrijheid is zelden treffender omschreven…
Rokende Wielen zegt
+1
Een aantal apparaten wordt technisch aangepast (niet allemaal) en overtreed daarmee wetgeving en vervolgens wordt er door een groep ouders geen tekst/uitleg/opvoeding gegeven (niet allemaal). En vervolgens zijn er onvolgroeide puberbreinen die nog niet in staat zijn om lol van gevaar te onderscheiden (niet allemaal) en gebeuren en ergere ongelukken doordat snelheden hoger liggen.
En vervolgens deugt het apparaat niet en om het af te maken moet het DE GEHELE JEUGD verboden worden om op elke vorm van elektrisch ondersteunde fiets te gaan fietsen.
Mijn kind moet 30 km op een dag fietsen naar voortgezet onderwijs en doet dat op een goedgekeurde e-bike van Nederlands fabrikaat die al stopt met vol ondersteunen vanaf 20 km/h om bij 26km/h niet meer te ondersteunen. Velen uit het dorp en omliggende gebieden doen dat ook al jaren met goedgekeurde legale e-bikes en er was niets aan de hand. En nu wil men dat al die kinderen maar 2x zo lang over de fietstocht doen, waardoor ze in deze periode in het donker thuis weg fietsen en in het donker thuis komen van school. Daarna ligt er altijd wel wat huiswerk, zijn er ook toetsen en willen sommigen ook nog wel een of 2x per week in groepsverband sporten omdat ze dat leuk vinden.
Als het komt tot zo’n achterlijk verbod dat niet de schuld is van “de e-bike” of de puberbreinen blijft mijn kind gewoon fietsen op die legale e-bike. Man man man….
Jaaaag zegt
Ik zie ze hier rijden, een jaar of 12, telefoon in de hand, gangetje van zo’n 40 km/h, 2 anderen nog achterop en druk in gesprek. Het is niet verbazingwekkend dat er dan ongelukken gebeuren. Wel triest.
sparks zegt
Precies dat ja. Hier ligt een fietspad voor het huis. Elke 5 minuten wel weer een idioot die voorbij komt razen. Echt te bizar voor woorden dit. Na zoveel aandacht en onglukken valt het kwartje nog niet bij veel jongeren en ouders.
Geen medelijden meer van deze kant.
potjak zegt
Dat er ongelukken gebeuren met die dingen dat lijkt mij logisch, jongere mensen (kinderen) zien niet altijd het gevaar en denken vooral dat iets niet hen maar een “ander” gebeurt. Toch begrijp ik de jeugd volkomen, wat is er leuker dan lekker vrij zijn op je fatbike. Zelf heb ik twee jongens die maar wat graag zo’n fiets willen, helaas ze krijgen deze niet om de voorgaande redenen. Dat is vragen om ongeluk, ik begrijp ouders die dit wel voor hun kind kopen niet. Waarom? Je zet je kind toch ook niet op een scooter zonder helm e.d.? Hopen dat er snel duidelijke en toepasbare regels zijn. Tot die tijd is het voor de artsen wel lekker factuurtjes schrijven, dus het is niet enkel negatief…
't Peugje zegt
De welbekende fractuur factuur ;)
JanJansen zegt
Als arts verdien ik niets meer of minder als er weer een gevalletje binnenkomt. Er zijn ook weinig artsen die het leuk vinden om weer de ouders van een kind te vertellen dat er onherstelbare schade is.
Het gros wat in het weekend bij mij op de SEH met hersenletsel binnenkomt zijn wielrenners, fatbikes en paardrijders. Er valt nog veel laaghangend fruit te halen.
mashell zegt
“wielrenners, fatbikes en paardrijders” Dus de dokter zegt dat we moeten gaan mountainbiken?
Er zullen altijd risico’s zijn, voetbal is ook een sport met een hoog blessure risico, het gaat erom dat de risico’s tot de risiconemer beperkt blijven en daar zit natuurlijk wel een verschil tussen wielrenners, paardrijders, mountainbikers ten opzichte van winkelcentrum racende fatbikers.
audirs3 zegt
Gewoon elk soort e-bike verbieden onder de 16.
't Peugje zegt
De meeste E-bikes zijn nieuwer dan 16 jaar dus daar los je ook niks mee op.
Rokende Wielen zegt
Gewoon alle Audi RS modellen verbieden en direct in beslag nemen want daar worden ramkraken mee gepleegd.
jaso013 zegt
De ouders/verzorgers hoofdelijk aansprakelijk stellen en op laten draaien voor de schade bij een ongeval. Daarnaast Veilig Thuis in kennis stellen om te kijken of ouders wel capabel zijn om kinderen te hebben. Tevens bij overtreding direct de fatbike uit het verkeer en verbeurd verklaren. Zonder pardon. Dat zet zoden aan de dijk al het andere is weer eens slappe hap uit Den Haag.
't Peugje zegt
Veilig thuis heeft al te druk om kinderen uit erbarmelijke omstandigheden te redden, verwende knapen op een fiets van 4000 euro lijkt mij niet de hoogste prio haha.
jaso013 zegt
Mee eens hoor maar dat er gekeken mag worden naar waarom ouders hun meest “kostbare” bezit op zo’n fiets laten rijden denk ik zo. En de fietsen waar we het doorgaans over hebben kosten niet meer dan 1K. Voor 4K heb je bijv een Brekr en dat is kwaliteit van een hele andere orde.
't Peugje zegt
Aha oké dat wist ik dan weer niet. Je kind ook nog op goedkope troep zo hard laten gaan is bij nader inzien toch rijp voor een melding bij thuiszorg haha.
mashell zegt
De ongelukken gebeuren omdat de kinderen zich te snel en te onoplettend door het verkeer bewegen, niet omdat de fiets te goedkoop is. Een dure fatbike is precies even gevaarlijk als een goedkope fatbike, het gevaar komt namelijk van de bestuurder.
sparks zegt
Ja eens, precies dat zie ik elke dag voor de deur hier.
Tonnie zegt
Waren het maar fietsen van €4k en bijbehorende kwaliteit… Het zijn fietsen van €1k met Ali kwaliteit. Goedkoopste onderdelen die het binnen no-time begeven. Daarom willen de meeste fietsenmakers er ook niet aan sleutelen. Het mag niets kosten, maar het moet wel hard gaan! Garantie voor de meest leipe ongelukken natuurlijk. Helemaal icm jonge kinderen welke nergens gevaar in zien. Een brommer vanaf 16 met rijbewijs en helm was echt al gevaarlijk genoeg…
't Peugje zegt
Ja helemaal eens! Ik vond het al belachelijk op kwaliteit spul, laat staan op goedkope bende.
Robert zegt
@jaso013:
Bij kinderen onder de 14 zijn ouders al hoofdelijk aansprakelijk. En voor de leeftijd tussen 14 en 21 in veel gevallen ook. Tel daarbij op dat de berijder van een niet toegelaten, omgebouwde of opgevoerde fatbike (of om het even welke andere e-bike) niet is verzekerd, dan kun je je wel indenken dat een aanrijding met schade en/of letsel al snel tot grote financiële rampspoed kan leiden (lijden?).
In meer detail: https://bg.legal/ben-je-wel-verzekerd-als-je-een-ongeval-met-de-fatbike-maakt/
petroldrinker zegt
iets met rubberen tegels….
Robert zegt
Iets met de vrijheid en verantwoordelijkheid niet aankunnen…
“Je zal ze de kost moeten geven.”
Tonnie zegt
Om al die regelellende uit te sluiten kunnen ze de e-bike het beste gelijkstellen aan de snor/bromfiets. Een gemotoriseerd voertuig, rijbewijs, min leeftijd, helmplicht, verzekeringsplicht etc. En anders ga je lekker zelf trappen.
mashell zegt
Zo simpel kan het zijn.
Rokende Wielen zegt
Als er fatsoenlijk OV voor de schoolgaande jeugd is heb ik daar geen probleem mee. Maar in menig dorp is dat er simpelweg niet meer. En door menig fusie zijn kleinere onderwijslocaties dichter bij kleinere kernen verdwenen naar grotere locaties in grotere kernen op grotere afstand van die dorpen. Oh, verhuizen naar zo’n grotere locatie is doorgaans niet te betalen, als er überhaupt wat passends te koop staat. Vergelijken met vroegâh is de makkelijkste smoes op een slecht antwoord. Ik ben zeker tegen die fatbike-meuk maar dat komt vooral door het gedrag van de veelal zelfde soort bestuurders. Het apparaat lokt dit soort gedrag uit. Importtarieven op Chinese EV’s is kennelijk snel geregeld, maar importtarieven op dit soort meuk-bikes komt niet ter sprake. Of een verplicht e-bike-rijbewijs bij aanschaf van een fatbike wordt ook niet voorgedragen. Of een aanpassing van het aloude verkeersexamen dat kinderen in groep 8 krijgen.
Robert zegt
Ach, wij reden vroeger dagelijks twee keer 15 km per dag, door weer en wind. Je had geen alternatief. En niemand die er echt een punt van maakte, behalve als je een lekke band kreeg misschien.
De jeugd is zó veel softer geworden…
sparks zegt
Echt he. Wij hadden geen auto (want bijstand). Gewoon fietsen dus en niet zeuren was het.
Wat een verwende generatie is het.
thijsdeg zegt
En zo moeilijk zou dat niet moeten zijn gezien de speedpedelec ook al onder deze wetgeving valt.
rwdftw zegt
Hier in het oosten zie je ze nog niet zoveel. Ik denk dat 50% van wat hier rond rijdt opgevoerd is. Ik ga op mijn mountainbike (zelf trappen) al niet al te langzaam maar als ze zachtjes peddelend met een rotgang voorbij zetten weet je wel ongeveer hoe laat het is. Of, in een ander geval, blafte ik er eentje voorbij op de afdaling van de brug. Ze deed super voorzichtig. Zo voorzichtig dat ik denk dat de remmen van de Ali Expresse het amper deden.
De overheid doet in dit geval geen moer, er valt niets te verbieden. Of ze willen een wet die niet kan. Het is allemaal te makkelijk geworden. Dus dat gaat allemaal niet helpen.
Uiteindelijk zal ieder kind een ander kind kennen wat weken door een rietje moet eten en hopelijk lost dat beeld iets op.
JanJansen zegt
Je zoontje een opgevoerde vetfiets geven is ook wel een vrij late vorm van abortus.
werf76 zegt
Alles wat niet alleen door spierkracht wordt aangedreven is helmplichtig. Uitzonderingen daargelaten. Dan zijn de fatbikes, halfbakken E stepjes en wat voor gedrochten qua E vervoer ineens niet meer interessant.
mashell zegt
Zullen we dan wel de auto tot die uitzonderingen laten behoren want als we een helmplicht in de auto krijgen verwacht ik meer wannabee Verstappen gedrag en nog slechter om zich heen kijken.
Maar het zou ook kunnen dat we de ijdeltuiten uit de auto in het openbaar vervoer jagen en het daardoor juist veiliger wordt.
cossiekiller zegt
Een fatbike is helemaal geen probleem. Een elektrische fatbike daarentegen…