De Bovag vraagt, nee smeekt, nee eist, duidelijkheid en bestendig beleid voor de komende jaren… please?
Niets zo veranderlijk als de vaderlandse politiek. We mogen 120 rijden, nee 130, oh nee toch 100 en nu gaan we wellicht weer naar 130. We moeten allemaal een bijna gratis Mitsubishi Outlander PHEV gaat rijden, EV’s stimuleren of toch niet meer.
De Bovag ziet met het nieuwe extreem radicaal rechtse extraparlementaire kabinet de bui al weer hangen. Nou was de periode Rutte al niet echt een periode van bestendig en consistent beleid, maar met dit hoofdlijnenakkoord en experimenteel kabinet vreest de Bovag het ergste.
Kabinet Plasterk I gaat allerlei leuks invoeren en terugdraaien en als er dan weer gewoon een extreem radicaal links meerderheidskabinet komt onder leiding van Timmerfrans of Klaver (of god verhoede Jan Paternotte) dan wordt weer alles anders. Maar vragen kan altijd natuurlijk.
Bovag: DUIDELIJKHEID PLEASE!
Daarom dus vandaag de oproep van de Bovag om nu eens te zorgen voor duidelijkheid op de lange termijn. Dan kunnen de Bovag leden weer gewoon auto’s verkopen en EV-rijders blijven profiteren van korting op de motorrijtuigenbelasting.
Bovag is constructief en feliciteert de vier onderhandelaars dat ze deze fase hebben overleefd en een akkoord op tafel ligt. De brancheorganisatie is blij met het voornemen van de nieuwe ministersploeg om de mobiliteit betaalbaar te houden, te blijven investeren in infrastructuur en om de gewichtscorrectie voor EV’s voor de MRB te behouden.
Wensenlijstje
Verder levert de Bovag ook meteen even een wensenlijstje in. Graag ook een gewichtscorrectie voor plug-in hybrides en schaf die subsidiepot voor elektrische auto’s nu niet af, want dan raken de leden die auto’s aan de straatstenen niet meer kwijt. Gratis geld is altijd goed.
Bestendigheid in beleid
De oproep van de Bovag om duidelijkheid, bestendig en meerjarig beleid leest vervolgens wel een beetje als een wanhopige oproep van de brancheorganisatie. Als een kabinet voortvarend aan de slag gaat, van alles invoert maar ook staand beleid weer afschaft, is er geen sprake van een betrouwbare overheid.
De Bovag vraagt, smeekt bijna, om eindelijk eens beleid uit te stippelen waar burgers en ondernemers op kunnen rekenen en naar kunnen handelen.
Sympathieke oproep, maar als we de “experts” moeten geloven haalt dit experimentele kabinet de kerst niet eens, want Greet twittert teveel en Pieter kan geen keuzes maken. Dan komt er weer een demissionaire periode en een nieuw kabinet die ook weer zijn eigen plannetjes wil gaan doorvoeren. Maar goed, +1 voor de poging!
Je eigen mening vormen? Hier vind je de belangrijkste punten uit het akkoord op ons interessegebied en hier vind je het gehele hoofdlijnenakkoord van PVV, BBB, NSC en de VVD.
verdebosco zegt
Bovag bedoelt: met dit rechtse kabinet kunnen we jaren de smaak van de Bovag vastleggen.
Dutchdriftking zegt
Ze hebben wel een punt toch? Met name het niet meer stimuleren van de plug-in hybride is natuurlijk een doodzonde. Elektrisch rijden blijven stimuleren kan ik mij wel in vinden, maar dan wel het maximum bedrag van de auto naar 35.000 euro. Kan de Tesla importeur mooi lobbyen.
MarcoM zegt
Lange termijn visie? Vergeet het maar, niet alleen zie je dat aan auto’s, ook zonnepanelen, warmtepompen en ga zo maar door, oja, de Alfa Mito diesel was eerst ook wegenbelastingvrij om zodoende weer zwaar belast te worden. Resume, trap niet in lokkertjes van de overheid of energiemaatschappijen, dat is alleen voor eigen gewin, net als de slimme meter, ja voor wie slim?
petroldrinker zegt
Puur eigen belang vd Bovag weer zoals altijd, het staat zelfs al in jullie stukje met de zin: “schaf die subsidiepot voor elektrische auto’s nu niet af, want dan raken de leden die auto’s aan de straatstenen niet meer kwijt.” Dat is dan omdat de markt ze niet wilt hebben, de enige reden waarom ze nu dus verkocht worden is door de subsidie, als je die weghaalt krijg je dus weer een eerlijke markt tussen alle motor keuzes, en zullen er velen inderdaad weer een brandstof auto kiezen, logisch natuurlijk!
Richmond zegt
tuurlijk want die al diesels in het verleden met 14 en 20 % bijtelling werden ook niet gekocht vanwege de subsidie
mashell zegt
Van een eerlijke markt is door accijnsverlaging waarvan de afschaffing alweer uitgesteld wordt toch al geen sprake. Lijkt wel benzine subsidie…
pomoek zegt
Yup mee eens. Ooit heb ik eens geleerd dat bestendig, fiscaal, beleid een soort van basisbehoefte is voor een maatschappij. We krijgen nu een coalitie waarvan de partijen een paar maanden geleden nog tegen het stoppen van de salderingsregeling voor PV panelen stemde. En nu gaat het dus toch gebeuren. Met een, zinloze, vertraging van 2 jaar dus. Maar dat zal de stemmers op deze partijen een rotzorg zijn ben ik bang.
potver7 zegt
Bovag moet niet zo zeuren. Deze branche zou zolangzamerhand moeten weten dat ze onderhevig zijn aan regeldruk en belastingmaatregelen. Als ze dat niet willen hadden ze het beter bij peper- en zoutmolens kunnen laten, want dan weet je tenminste zeker dat je zo onbetekenend bent dat je feitelijk je gang kunt gaan.
degrotemuis zegt
Bovag praat natuurlijk lekker voor de garagebedrijven, waar ze ook voor zijn ook al vermommen ze zich graag als voor de klant, maar ze hebben wel een punt.
Waar de vorige kabinetten goed waren in korte termijn scoren en lange termijn doorschuiven, gooit dit kabinet de boel weer lekker op de schop. Het beleid zwalkt zo al jaren alle kanten op, zonder een duidelijke lijn of toekomstvisie. En onderaan de streep kost het bakken met geld om iedere keer een andere kant op te gaan en gebeurt er niet veel. Als we vooral bezig zijn het vorige kabinet ongedaan te maken blijft er weinig over voor nieuw, constructief beleid waar toekomst in zit.
mashell zegt
Omwille van beleidsvrijheid van de democratische keuzes hoeft het beleid niet langer hetzelfde te zijn dan de zittingsperiode van het kabinet. Als het beleid goed kan een nieuw kabinet natuurlijk ervoor kiezen beleid te laten voortduren maar een nieuw kabinet is ook vrij om slecht beleid aan te passen.
Het nieuwe kabinet heeft als streven de leefomgeving net zo giftig te maken als de tweets van Geert dus wordt duurzaamheid stimulerend beleid afgeschaft. Niet leuk maar heel misschien leert het volk de komende periode dat ze gewoon niet op populisten moet stemmen.
THSD zegt
Altijd weer van die huilende evangelisten als het voordeel of de subsidie verdwijnt.
Dat moet dan toch geen drempel zijn lijkt mij als je er zo verzot op bent.