Chuanfu Wang, de oprichter en directeur van BYD Auto, schijnt China’s rijkste man te zijn. Zijn persoonlijk vermogen wordt geschat op 5,1 miljard dollar. Mede dankzij de investering van Warren Buffett is de waarde van de aandelen in de afgelopen 12 maanden vervijfvoudigd!
Dat is fijn voor Warren, maar ook heel fijn voor Meneer Wang. Hij werd door de Hurun Report uitgeroepen tot de rijkste man in China, via de jaarlijkse Hurun China Rich List.
Het Chinese Byd is opgericht in 1995, maar de hybride-en elektrische-voertuigfabrikant “Byd Auto” bestaat pas sinds 2003. Wang heeft ongeveer 28% van het bedrijf in handen en wil in 2025 groter zijn dan Toyota!
Meer info over Byd in de onderstaande video-reportages…
Peer zegt
Wellicht leuk om erbij te vermelden dat Buffett zelf 10 miljard is verloren in een jaar…
autoblogger zegt
@Peer: dat verlies is niet vanwege BYD?
Wang’s worth leapt from $880 million last year after a unit of Buffett’s Berkshire Hathaway Inc. agreed to buy a 10 percent stake in BYD. The company’s F3 has also become China’s bestselling car this year, as BYD pushes beyond its traditional focus on making rechargeable batteries for mobile phones.
Buffett’s company announced a year ago it would buy 225 million new shares in BYD for HK$8 apiece. The shares, have surged 387 percent this year.
The company has a market value of HK$140.7 billion ($18.2 billion), according to Bloomberg data. Wang, 43, owns 28 percent, according to the Hurun Report statement.
E36 zegt
Rijkste met hun clone’s megane cabrio,a-klasse,c-klasse,s-klasse-7serie-toyota aygo,vsvs dan met zo’n domme slogan,Build Your Dreams (nightmare):/
db zegt
Rijkste Chineens 5.2 Miljard dollar?
Eigenaren van Inbev in België hebben al €13.7 miljard.
rikl zegt
HMMMM wel heel orgineel dat logo! *kuch* *bmw rip* *kuch*
JamesBond007 zegt
zn kop staat schuin
jl13 zegt
@db
Die van Inbev bestaan uit 3 families oa de Spoelberghs
met een totaal van 250 leden. Dit gaat om individuen.
RickB. zegt
Zou hij zelf ook in BYD’s rijden?
Of kiest hij toch voor een simpele S65 noch Maybach?!
Edman zegt
@ db
Kortzichtig…? Vriend, China heeft pas sinds kort de westerse kapitalistische trekjes overgenomen. ‘The Five Pillars Of Western Wisdom’. Zoek maar eens op Kishore Mahbubani, die legt het allemaal haarfijn voor je uit.
lincoln zegt
(begin 2de filmpje) ..
do you like cars ??
yes .. since i started the job .. before that i didnt know how to drive one ..
lijkt me een bescheiden kerel .. die komt er wel ..
@Peer .. ik heb afgelopen jaar minder dan 10 miljard verloren ..
ben ik nu slimmer dan Warren Buffett ??
Peer zegt
@Autoblogger.
Nee klopt, Buffett’s verlies heeft geen directe link met dit artikel. Maar blijft een mooi gegeven dat hij twee keer het vermogen van deze Chinees heeft verloren.
@Lincoln,
Yep, je bent slimmer. Wesley Sneijder daarentegen heeft meer dan jij verdiend dit jaar en is dus nog slimmer. Overigens, Donald Trump, nu miljardair, heeft ooit begin jaren negentig aan de grond gezeten met gigantische schulden. Hij liep in die tijd door NY met een vriend, wees naar een zwerver en zei: “Gek idee eigenlijk, die man is een half miljard meer waard dan ik”.
Rick dos zegt
En iedereen maar bang zijn voor het communisme.
Zie je nou dat er niks engs is aan communisme. Zolang het in naam communistisch is natuurlijk….dat dan weer wel.
coskesh zegt
aardige vent
Jaap zegt
Jammer dat Chinezen alles wat los en vast zit kopieren en namaken. In het westen worden kapitalen geïnvesteerd in innovatie en R&D. De Chinese markt zit voor deze bedrijven op slot, en zo zorgt de Chinese overheid voor valse concurrentie. Nu nog komen de nep producten alleen in China op de markt. Maar het is een kwestie van tijd. Als het ons nou voordeel op zou leveren, maar er komt weinig innovatiefs vandaan. Zou me niets verbazen als dit tot een boycot van Chinese producten en grondstoffen gaat leiden. We verplaatsen de lage lonen industrie dan naar andere landen.
lincoln zegt
@Jaap .. wat moeten die lui kopieeren dan ??
in de laatste 20 jaar is er geen flikker veranderd aan auto,s ..
en zeker in het westen niet ..
ja .. een stoel met massage stand ..
maar zeker geen echte dingen ..
buiten het feit dat chinezen niet zeiken maar doen ..
olympisch stadion/luchthaven in zee/infrastructuur ..
daar lopen die lui ver voor mee ..
en kunnen in het westen alleen maar hopen hun te kopieeren ..
ilya zegt
@Jaap:
Ze maken alles wat duur is goedkoper!!
Innovatie genoeg lijkt me.
bovendien zijn het ook diezelfde westerse bedrijven die alles uitbesteden naar het oosten omdat ze daar goedkoper uit zijn dus de schuld ligt eerder bij het westen dan bij het oosten. En aangezien china al het rotwerk doen waar het westen zich te goed voor voelt zal een boycot ook een niet zo slimme actie zijn.
niels_1992 zegt
dat logo, aftreksel van bmw, zucht, domme bamivreters.
Roy zegt
5,1 miljard? Das toch niet gek voor een communist! Marx en Mao draaien zich om in hun graf.
WizardOfOss zegt
@Jaap, de Chinese markt zit zeker niet geheel op slot voor Westerse merken, al gooien ze inderdaad de deur niet wagenwijd open. Maar dat doet bijvoorbeeld Japan evenmin, met hun achterlijk hoge importheffingen. Het probleem is echter dat wij nauwelijks fatsoenlijke auto’s bouwen die voor de gemiddelde Chinees te betalen zijn, de Dacia Logan komt dan nog het meest in de buurt. Niet voor niets doet VW nog altijd prima zaken met opgefriste versies van dik 25 jaar oude modellen als de Jetta II en Santana, en Citroën met de ZX, die zijn nu eenmaal ter plekke spotgoedkoop te bouwen. De Chinese merken springen vooral in dat stuk van de markt, behoorlijk formaat auto’s voor een lage prijs. Verfijning is slechts bijzaak.
Bedenk wel dat China nog altijd een ontwikkelingsland is. Voor het idee: ondanks alle groei de afgelopen jaren is het totale BNP nog altijd lager dan dat van Duitsland, ondanks een 16 keer zo grote bevolking. Er is wel een rijke toplaag die zich reguliere westerse auto’s kan veroorloven, maar dat is maar een fractie van de markt. Met name BMW, VW, en de Japanse en Koreaanse merken verdelen dit segment, daar is nauwelijks een Chinees merk te bekennen.
Vergelijk het eens met Japan. Hoe lang hebben die erover gedaan om van licentiemodellen en kopieën via auto’s die het vooral van een laag prijskaartje moesten hebben zich op te werken naar hun huidige niveau, minstens gelijkwaardig aan de Europese merken? Daar hebben ze meer dan een halve eeuw over gedaan. Of anders Zuid-Korea, die zijn ook al 35 jaar bezig en benaderen nu pas het Westerse niveau. De ontwikkeling die China in de afgelopen 5 jaar heeft doorgemaakt heeft bij hen decennia geduurd. Het is dan ook een kwestie van tijd tot China een volwaardige speler op de automarkt is, met eigen innovaties en R&D. Hoe ze het doen doen ze het, het is hoe dan ook een prestatie van formaat.
@Niels, bami is een Indonesisch gerecht, niet Chinees. Wie is hier nu dom?
cardesigner@USA zegt
@Rick Dos, doordat China geleidelijk overstapt naar kapitalisme kennen ze een groei van welvaart. Hier is niks communistisch aan.
Rick dos zegt
@cardesigner@USA:
Dat is inderdaad wat ik ook impliceerde.
Markus zegt
Leuk voor wang. Let’s move on now.
Jeroen zegt
Tja, als je auto’s alleen hoeft te kopieren ipv zelf ontwerpen, dan verdien je ook makkelijker meer per auto.
Enige reden waarom die kopien zo goed verkopen daar is omdat ze op alle auto’s geproduceerd buiten China, enorm hoge belastingen heffen. So far voor eerlijke concurrentie in China.
Hmm, wat zal ik kopen, een ECHTE bmw met 10000 euro extra belasting of een bmw van BYD voor – 10000 euro….
blag zegt
Leuk logootje van die vent … in China betekent copyright right to copy … wat een grapjassen …. ik hoop dat bmw dit kan waarderen … ikke niet: met alle Chinezen, maar niet met de deze…
WizardOfOss zegt
@Jeroen, hoeveel Europese auto’s ken jij die voor zeg, 5 mille (kale prijs zonder belastingen) in China verkocht zouden kunnen worden? En dan graag geen klein karretje, maar een volwaardige, robuuste gezinsauto. Buiten de Logan kan ik er geen enkele bedenken.
In een land waar het gemiddelde maandinkomen rond de €200 ligt is ook een nep-BMW van 10 mille lastig te verkopen.
lincoln zegt
en maar janken om een logootje ..
laat dat nou net het minst belangerijke onderdeel van een auto zijn ..
behalve voor dom yuppie-scum dan ..
voor hun is dat het belangerijkste ..
Beetje Verward zegt
Ik heb niets net BYD. Maar bij mijn weten hebben die geen logo wat lijkt op dat van BMW. Dat heeft Autoblog alleen als grapje gesuggereerd.
Dat vervolgens heel wat van de lezertjes nu gelooft dat BYD ook het logo van BMW kopieert zegt vooral veel over het niveau van deze lezertjes (die ook over andere onderwerpen voornamelijk onzin uitkramen).
autoblogger zegt
@Beetje Verward: blijkbaar heeft men onlangs het logo aangepast, want de afbeelding bij dit artikel was wel degelijk een echt logo van BYD, zie oa http://images.google.nl/images?hl=nl&source=hp&q=byd+logo
Beetje Verward zegt
Dat was dan heel dom van ze.
floryn zegt
let op deze man gaat het nog veel veder schoppen met zijn auto’s. Dit is verreweg de beste massa propositie die nu bestaat. Ondanks copycat gedrag een betaalbare auto met goede batterijen…
Cantago zegt
Verschrikkelijke auto’s, verschrikkelijk logo (BMW naaap iemand?), echt weg er mee!
lincoln zegt
@Cantago .. hoi ..
ik probeer effe in te schatten hoeveel mensen in jou zouden willen investeren ..
BYDM zegt
LOL man hij heeft in maar 10 jaar tijd 5 mijarden verdiend wij hier zeikers allemaal loon slaven of niet ?
LOL te gek voor woorden :)
BYDM zegt
Btw dit is de BYD Logo
More to KIA dan BMW
LOL