Nu Martin Winterkorn Bernd Pischetsrieder per 1 januari stilletjes heeft afgelost aan de top bij VW, lijkt het er op dat er meer koppen gaan rollen.
Wolfgang Bernhard, de merkenchef van Volkswagen, zal waarschijnlijk het veld moeten ruimen, nadat, met steun van aandeelhouder Porsche en VW-patriarch Ferdinand Piech, besloten wordt de merken van de VW-groep te herstructureren in een premium-groep (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini) en een volume-groep (VW, Skoda, Seat).
Ook zal Winterkorn waarschijnlijk een aantal werknemers van zijn oude werkgever, VW-dochter Audi, meenemen, waaronder designer Walter da Silva.
Bernhard, die bekend staat om zijn harde saneringsacties, zou in de belangstelling staan van DaimlerChrysler, maar door een clausule in zijn contract is een overstap voor de komende 2 jaar onmogelijk. Het lijkt er dus op dat Wolgang Bernhard kind van de rekening gaat worden, ondanks zijn contract dat nog tot 2010 loopt.
smaakversterker zegt
dat begint intressant te worden, ik denk dat er kleur zal komen in het leven bij vw groep
Fej zegt
Dat is alvast goed nieuws! Ik hoop dat dit voor een frisse wind zal zorgen, en dan vooral bij Audi. Want als Audi-liefhebber moet ik toch sommige (alle?) bmw en mercedes-rijders gelijk geven als ze zeggen dat er te weinig onderscheid is tussen de huidige modellen. Ik vind nog steeds dat de huidige modellen van AUdi er zeer goed uitzien (persoonlijke smaak), maar ik hoop dat ze in de toekomst iets vernieuwender voor de dag zullen komen!
Greg zegt
Inderdaad een mooie ontwikkeling.
Alleen die Walter da Silva zie ik niet zo zitten… Hij is degene die ervoor gezorgd heeft dat nu alle Seat’s zo’n beetje dezelfde neus hebben en hij heeft ook als ik me niet vergis de Toledo verkracht en de lelijke Altea getekend. Hij moet niet in de buurt komen van VW want als hij kan net zo makkelijk een Golf verpesten.
alfa156 zegt
Hopelijk leidt dit ook tot mooiere wagens, want met die gedrochten van vandaag, nee dank u. :-)
En die Walter Da Silva, gooi die ook is buiten aub. Die man verkracht het alfa-gen door dit op Seat te gaan toepassen. Pure …. ja, hoe moet je dat noemen???
MrSelected zegt
Zou VW niet bij de premium merken moeten horen? Gezien hun prijzen van tegenwoordig..
@Greg; volgens mij heeft de Silva alleen de Altea ontworpen en heeft Seat zelf de styling over het gehele modellengamma gesproeid.
Greg zegt
Nou.. ik weet in ieder geval zeker dat Da Silva ook verantwoordelijk is voor de nieuwe Leon.
Hij heeft diverse styling-elementen die hij voor de 147 bij Alfa ontworpen heeft, overgenomen op de Leon. Dat maakt de Leon voor mij nog de enige Seat die door de beugel kan. Maar al met al is deze man de spil in de nieuwe designstrategie geweest bij Seat en of we daar zo happy mee moeten zijn?? Daarom zeg ik: laat ‘m niet bij VW beginnen, want iets legendarisch als een Golf mag niet worden verkracht.
KVK zegt
@ MrSelected : ik zou eerder zeggen, prop Audi ook maar bij die volumegroep. Je ziet haast meer Audi’s dan VW’s tegenwoordig…
Sammie zegt
Van mij mag Audi maar bij de volume-groep. Staat stukken dichter bij VW en z’n vriendjes dan bij Bentley, Bugatti of Lambo qua klasse, prijs en vooral uiterlijk. Er moeten nog grenzen zijn hé.
– sammie
Iggy Pop zegt
@ KVK: mja, den A3 zou voor mij ook gerust bij de volumegroep mogen.. A4 twijfelgeval maar A6 en A8 zou ik toch bij de premium houden
Greg zegt
Heel Audi is gewoon premium…
Het criterium is niet de hoeveelheid auto’s die je op straat ziet rondrijden. Het stikt van de A4’s en de A6 Avants, maar dat maakt t nog geen volumemodellen. Volumemodellen zijn de modellen die in een lagere prijsklasse gedaan zijn. Om een groot marktaandeel te behalen. Een A3 is structureel duurder dan een Golf en een A4 duurder dan een Jetta/Passat enz…
Fej zegt
Volgens mij rijden er even veel audi’s rond als bijvoorbeeld bmw’s en mercedessen en dat is ook de klasse waarin audi zich wilt meten. Je kan ze moeilijk bij de groep van skodas en seatjes plaatsen he!
KVK zegt
@ Greg : een volumemodul is een model dat in, jawel, grote volumes geproduceerd wordt. Dus : Audi is een volumemerk.
Kijk, moest het aan de hand van kwaliteit bepaald worden, dan zou ik zeggen OK, Audi is een premium-merk. Maar dat is, volgens dit bericht althans, niet het geval.
KVK zegt
modul = model.
Rick dos zegt
Eindelijk gaan ze onderscheid maken! Dit kan alleen maar positief zijn voor Audi.
Audi zou opzichzelfstaand moeten zijn en de premiumbrand van VAG moeten representateren. En daar boven krijg je de luxe merken Bentley, Lamborghini etc.
Ze zullen de vrijheid en ruimte moeten krijgen om hun eigen filisofie en image te kunnen creeeren.
Bugatti moeten ze gewoon van de hand doen. Heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Greg zegt
@kvk
Grote volumes. Jij spreekt alsof het een absoluut begrip is, maar grote volumes is relatief. Voorbeeld: Er zijn in ons land meer BMW’s dan Subaru’s verkocht en er zijn ook meer Audi’s dan Daihatsu’s verkocht. Wil dit gegeven dan zeggen dat BMW en Audi volumemerken zijn en Daihatsu en Subaru premium merken? I don’t think so. Een premium merk kan ook heel veel auto’s afzetten, maar dat maakt die auto’s nog steeds geen volume-modellen. Het woord “Premium” wordt in de autobranche gebruikt voor topklasse automobielen en de prijs maakt uit of iets tot te topklasse behoort of niet.
Greg zegt
tuurlijk.. volumemodellen zijn modellen die in grote getalen geproduceerd en verkocht worden.. Dat zijn dan binnen VAG de Golfjes, Polo’s, Ibiza’s, Passat’s enz.
Daarnaast krijg je de premiums binnen VAG A4, A6, Continetal GT enz. En de A4 is behoorlijk verkocht qua aantallen, maar vanwege de prijsstelling (duurder dan vergelijkbare auto’s in dezelfde klasse Jetta/Passat/Octavia) is t een Premium model
KVK zegt
@ Greg : nogmaals, het gaat me om productievolumes, niet afzetvolumes. En in de autowerled mag de prijs dan nog bepalend zijn voor al dan niet het label ‘premium’ opgeplakt te krijgen, feit is en blijft dat dat niet is waar de versgebakken VAG-directie op aanstuurt. Wederom : althans niet volgens dit bericht. En ook de gemiddelde BMW en Mercedes is imo een volumemodel ja.
Greg zegt
Ok.. dan verschillen we van mening. Dat kan altijd off course :-)
Al moet ik wel zeggen dat het onderscheid tussen productie en afzet volumes dat jij maakt, mij best wel zinloos lijkt. Want geen enkel bedrijf wil een groot verschil tussen de volumes komen te zitten. In het ene geval heb je onnodig veel kosten ivm voorraadvorming, en in het andere geval kan je niet aan de vraag voldoen.
dekster zegt
patrick (onderlijveke) jansens annyone? ;)
Citrofiel zegt
Eindelijk. Verandering kan geen kwaad bij VW. Ik hoop dat er ook wat verandering komt bij de modellen, deze saaie zooi interesseert me niet (behalve de Passat R36, die is dík!).
KVK zegt
@ dekster : nu je het zegt, lol. Zou het familie wezen? ;)
Sammie zegt
@greg:
LOL: A4, A6, CONTINENTAL GT,… (dat bedoel ik dus met vervagen van grenzen)
zeg en pff, ’t is nie omdat Audi een klasse hoger is dan VW, Seat of Skoda dat ze bij premium moet horen. Neem nu bijvoorbeeld Bentley: het houtwerk alleen al wordt zo grondig uitgekozen dat het in beide portieren net hetzelfde partoon van nerven heeft om maar een voorbeeldje te geven. En Bugatti: de productieprijs is 5 miljoen ballen, de verkoopprijs is 1 miljoen. Audi kan zich naar mijn mening daar niet mee meten. Het is een commerciëel merk als VW e.a., zelfs de A8. (ik heb trouwens ooit eens voorzichtig mijn eerlijke bescheiden mening verteld over de A8 en zijn uiterlijk in bijzijn van de dochter van een eigenaar. Nu wat zijn die mensen trots op hun investering! Laat ons in een eufemisme zeggen dat ze niet met mijn mening gediend was. Ook eigenaren van een Hummer kunnen nogal een dikke nek opzetten.
– Sammie
Sammie zegt
zie je het al ebeuren bij Fiat? Fiat en Lancia in de ene en Ferrari, Maserati en ALFA ROMEO in de andere groep? Dacht ik niet, maar net dezelfde situatie. Heb ik gelijk of heb ik gelijk?
Sammie
Greg zegt
@Sammie
Je begrijpt me niet helemaal. Ik weet ook niet hoe ik het anders kan uitleggen dan in mijn voorgaande commentaren. Bottomline is dat Audi hoger is gepositioneerd binnen VAG dan andere merken, en daarom wil VAG Audi als Premium merk behandelen. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar zo liggen de feiten.
In de compacte klasse zag je het met de (enigszins mislukte) A2. Deze was praktisch even groot als een Polo maar een flink stukje duurder. Ook de A3 die zeer veel onderdelen deelt met de Golf heeft niet hetzelfde prijskaartje. Zo kan ik verder gaan. Zo liggen de feiten, take it or leave it.
mashell zegt
Greg je hebt helemaal gelijk op 1 ding na: “Het woord “Premium” wordt in de autobranche gebruikt voor topklasse automobielen”. Nee, het woord Premium wordt voor van alles en nogwat gebruikt, van echte premium auto’s tot actie modellen van Peugeot (arrghhh).
mashell zegt
Sammie, als ik Fiat zou moeten indelen werd het Fiat en Alfa in de groep voor de massa. En Lancia, Maserati en Ferrari in de groep voor de ehh snobs.
Laten we eerlijk zijn, Alfa is geen echt premium merk. Een beetje wannabee, net als Saab.
De echte premium merken zijn: Mercedes, BMW, Audi, Lexus, Jaguar en wat op afstand Volvo en Mini. Merken die zich hoger proberen te positioneren (lees hun auto’s duurder proberen te verkopen) maar waar dat niet echt lukt zijn Saab, Alfa, Subaru, Honda en VW, waarbij VW het in de klasse onder de Passat heeft opgegeven en daar weer aan een goede kwaliteit/prijsverhouding werkt.