Het Britse eiland zonder snelheidsbeperking eist wederom zijn tol. De 43-jarige motorcoureur Yoshinari Matsushita is tijdens de kwalificaties voor de Tourist Trophy omgekomen.
Matsushita noemde het eerder op de dag nog “een wonder” dat hij was toegelaten tot het rijdersveld en voor team Tyco Suzuki mocht uitkomen op een GSX-R600. Tijdens de kwalificatie voor de TT ging het echter mis bij de Ballacrye-bocht (wiki). Verdere details zijn door de organisatie niet bekend gemaakt. De Japanner reed zijn eerste TT in 2009.
De TT-route
De dood van Matsushita markeert is het 21e fatale ongeluk tijdens de beruchte motorrace sinds 2001. Op het meer dan 60 kilometer lange circuit, dat bestaat uit smalle wegen door haast nog smallere dorpjes, zijn nu in totaal 240 doden gevallen. De motorraces van dit jaar worden op 1, 3, 5 en 7 juni verreden.
Hier een verslag van de 2012-editie, dat je meteen laat zien waarom dat getal van 240 niet zo heel gek is.
eklasse zegt
En zo is je dood een marketing instrument.
Hoop niet dat Yoshinari Matsushita er mee zit.
Design_Driven zegt
@eklasse: Ik denk dat hij nergens meer mee zit. RIP
hamerhaai zegt
@sketcher: Achtergebleven vrouw? Kinderen? Familie?
felix1989 zegt
@hamerhaai: Als je een gezin hebt begin je ook echt aan dit beroep… Snuggere vent dan..
Megakix zegt
@felix1989: zat coureurs die kids hebben ?
gregorius zegt
@Megakix: Vorig jaar was er een mooie documentaire over Guy Martin. Lachen gast, onmogelijk om mee te werken.
Anyway, daarbij werd ook aandacht gegeven aan de rijders die afgelopen jaren een familie hebben achter gelaten. Tja, het is altijd de vraag. Als je zo’n gek trouwt, die alleen gelukkig kan zijn als ie een aantal keer per jaar als een gestoorde over een paar landweggetjes mag racen.. dan moet je er rekening mee houden.
Maar als weldenkende vader… kan je dit eigenlijk niet doen.
gregorius zegt
@gregorius: Closer to the Edge heet ie dus. Excuses, had nog niet verder naar onder gelezen.
Design_Driven zegt
@hamerhaai: Uiteraard en heel tragisch maar Yoshinari Matsushita zal ook daar niet meer mee zitten. Nogmaals RIP en sterkte aan de nabestaande. (zo goed?)
papa zegt
Niet vreemd dat er doden vallen met dit evenement, ik kan me weinig gevaarlijkere sport evenementen indenken. De dagen voor IOM TT zijn geteld denk ik.
Megakix zegt
@papa: nah…immers 240 doden en 21 sinds 2001…en ze reden gewoon door.
mightymike zegt
@papa: laten we het hopen van niet want wat een bruut event is dit zeg. Al vanaf dag 1 vallen er doden daar. Dat is in de formule 1 net zo
Hupke zegt
@papa:
Waarom zouden de dagen geteld moeten zijn? Wat maken die paar doden nu uit? Die wisten waar ze aan begonnen en konden perfect om met de risico’s die ze namen. Zolang er mensen zijn die van snelheid houden zal de TT blijven bestaan.
ej20g zegt
@Hupke: inderdaad. Elke coureur daar weet de gevaren en hebben er vrede mee dat ze het eind van de dag misschien niet meer halen. En daar heb ik ook best respect voor.
papa zegt
@ej20g: De bewoners daar moeten het toch ook wel een keer beu zijn, al die mensen die sterven in hun straten.
gregorius zegt
@papa: Denk t niet; ze leven er daar voor. Alle families zijn er mee opgegroeid.
ej20g zegt
@papa: dat lijkt reuze mee te vallen. Bovendien is het ééns per jaar. Daarnaast wordt het al ruim 100 jaar gehouden dus de mensen die daar opgegroeid zijn zullen niet anders kennen.
RazorHead zegt
@papa:
daarom noem jij ook papa …
papa zegt
@RazorHead: Idd… misschien kunnen ze beter de race doen met scootmobielen
luittinke zegt
@papa: Zoiets? http://www.youtube.com/watch?v=PMW_wLrDSRE
Megakix zegt
Zal wel aan de snelheid gelegen hebben…. ^^
MARS zegt
Risco van ’t vak…
declaessens zegt
Wie meer wil zien over de TT van The Isle of Man moet de film/docu eens zien van Closer to the Edge.. Echt de moeite waard om te zien wat er in die mannen hun hoofd omgaat. :)
alfa156 zegt
@declaessens:
Is idd echt een mooie film/ docu. :-) zeker de beginscene is overweldigend waar ze langs dat kerkje denderen..
En the all time favourite coureur is toch Guy Martin, wat een kerel!
luittinke zegt
@declaessens: Closer to the Edge. Top docu, alleen hadden ze Guy Martin wel mogen ondertitelen. Die kerel praat nogal met n accent :+)
reistje zegt
@luittinke: Haha je moet maar is voor de grap een youtube video opzoeken van Guy Martin en dan Youtube subtitels.
Maar het is wel een mooie docu.
coenijn zegt
@declaessens: ik had geen 3d bril dus was nogal vervelend kijken. Of is ie ook in 2d?
declaessens zegt
@coenijn: Kan je gewoon downloaden in 2D ;) zelfs met engelse ondertitels..
luittinke zegt
Tragisch, maar risico van het vak. En nee, dat is niet hoe ik er over denk, maar de coureurs zelf.
En stoppen n.a.v. dit ongeluk? Echt niet. Er wordt een ererondje gereden en weer door gegaan.
Met alle respect, maar Matsushita is gestorven tijdens iets wat hij graag deed en waar hij de gevaren van kende.
Dit zijn mannen met ballen, van ‘de oude stempel’
freddydevadder zegt
@luittineke Mannen met ballen van de oude stempel,al goed en wel,maar een echte man zorgt voor zijn vrouw en kinderen! (en neemt niet zulke risico’s)
luittinke zegt
@freddydevadder: Tja, de beste man zorgde voor zn vrouw en kinderen op zijn manier. Met het doen waar hij goed in was en wat hij leuk vond, motor rijden.
Hoe tragisch dit ook is, hij (en met hem zijn gezin) wist waar hij aan begonnen was en wat de risico’s en gevolgen waren/zijn.
Hupke zegt
@freddydevadder:
Waarom niet?
ej20g zegt
@freddydevadder: de vrouw en kinderen hebben er vaak ook vrede mee. Voor zover je er vrede mee kunt hebben dat je vader kan overlijden natuurlijk. Maar het is echt zo.
barchetta zegt
Ik heb respect voor de mensen die daar wonen en elke keer de races weer mogelijk maken. Wat zullen daar een liefhebbers wonen… Veel mensen dromen van een 2e huisje in een tropisch land, maar wonen op Isle of Man lijkt me ook heerlijk.
desjonnies zegt
@barchetta:
Vooral fiscaal dromen er velen van …………………….belastingparadijs
Hupke zegt
@desjonnies:
Niet alleen fiscaal, het is volgens mij ook een van de weinige staten waarvan het politieke systeem niet zo corrupt is als de pest.
Hupke zegt
De TT of man is tenminste echt racen. Niet van die ingeduffelde F1 rijders die klagen en zagen over een brake balance hier en een vervelende team-maat daar.
Ik denk dat dit (en dan natuurlijk ook wedstrijden zoals de North West 200 en Macau GP) de laatste pure vorm van racen is. Waarbij de rijders echt alles geven om zo snel mogelijk te gaan.
Dat hij dood is, dat dat risico bestaat weet iedereen die aan de TT begint, da’s niet leuk voor de familie natuurlijk maar het is ook niet leuk om je hele leven veilig op een bureau te gaan zitten.
vale46 zegt
@Hupke: Waarom kan je volgens jou niet ‘echt’ racen op een veilig circuit als Spa?
Ik noemt de TT en alle andere maffe races die je daar opnoemt gewoon ouderwets en spelen met je leven. Een beetje zoals een koorddanser op 50m hoogte, leuk dat je het snelst van de ene naar de andere kant van het touw raakt, maar je hebt er niks aan. Integendeel, je kan alleen je leven verliezen.
Op een circuit zoals Spa kan je jezelf en je machine ook tot het uiterste doen gaan, maar als je een klapband krijgt, of je maakt zelf een foutje, dan plak je niet tegen een of andere boom maar kom je er nog leven vanaf.
Neem nu Rossi, een zeer grote legende, bekend als “de snelste motoracer ter wereld”. Ik heb nog nooit iemand over een held van de TT horen praten hoor. Behalve Guy Martin met zijn film dan.
Ik vind dat sterven voor je passie dikke zever is. Zo iets al zeggen tegen je lief “voor jou wil ik sterven schat”. Leuk allemaal maar als je dood onder de graszoden ligt zal je er maar weinig meer hebben aan je passie-lief-heldenstatus.
Hupke zegt
@vale46:
Jij denkt dat het bij die kerels gaat over hun heldenstatus? Daar ga je al de mist in.
Het gaat het hem om het racen zelf. Dat podium achter af is te verwaarlozen.
Zoiets zou op Spa niet kunnen omdat het er gewoon nietmeer zou mogen? Moest je tot het uiterste mogen gaan op Spa kan je er gerust racen.
Rossi is maar een prulle vent in vergelijking met de TT-racers. Hij heeft dat zelf overigens ook al meermaals gezegd. Dat hij zwaar onder de indruk is van de snelheid, de moeilijkheidsgraad en de risico’s die die racers nemen. Zelf zou hij dat nooit kunnen.
vale46 zegt
@Hupke: Daar kan je gelijk in hebben, maar waarom doe je het dan als je niet wil winnen en een held wil worden?
En waarom kan je niet meer tot het uiterste gaan op bvb Spa?
Idd, dat heb ik ook gelezen van Rossi. Maar waarom doet hij het niet?
Omdat hij het niet KAN, of omdat hij het niet WIL?
Trust me, het is het laatste antwoord!
Hupke zegt
@vale46:
Rossi is een marketing boy, die heeft er niets bij te winnen.
Waarom het niet zou gaan op Spa, ten eerste Spa is duur. De mannen die racen in de TT op de grote namen na zijn geen Pro’s en zelfs 16 voudig winnaar John Mcguinnes is doorheen het jaar gewoon een simpele loodgieter.
Ten tweede Spa ligt in België, wij hebben een nany-state als er bij ons zo op de limiet zou worden geraced en er ongevallen gebeuren dan verbieden we het of passen we de regels aan. Limiteren we het vermogen oid.
Ten derde Spa is een kort circuit, dat leer je te snel van buiten, daar ga je te clean op rijden.
Het TT circuit is extreem lang, daar kan zelfs de Nürburgring niet tegen op. Dat geeft toch ook wel een extra dimensie aan het racen.
Daarbij is de TT stukken veiliger dan vroeger tegenwoordig word er op tijd gereden ipv geraced tegen elkander zoals nog wel gebeurt in NW200 en dergelijke.
vale46 zegt
@Hupke: Ik vind al je armumenten niet zo goed eigenlijk.
Duur? Zoals jij wil, daar weet ik niet veel over, maar een TT organiseren zal ook niet gratis zijn.
Er kan niet meer op de limiet geraced worden? Als ik kijk naar bijna eender welke klassen die op spa racen gaat het er soms toch heftig aan toe. Ik zie niet ik waarom je niet voluit mag gaan op dat circuit.
Je kent er te snel je weg? Daar heb je een punt, maar dan studeer je toch gewoon wat langer.In vind die gasten op de TT ook wel zeer clean rijden om eerlijk te zijn.
& dat die gast nog steeds loodgieter is kan mij niet veel geven. Met een beetje marketing was hij al rijk op de kap van anderen maar goed.
Rossi marketing? Hij zit er idd warmpjes bij, maar hij heeft dat gedaan door zijn passie te doen(racen op een moto tegen anderen) en het geld dat kwam binnen door af en toe eens een vraagje te beantwoorden voor de camera. Hoezo slim?
Hupke zegt
@vale46:
Er is amper prijzengeld, word gewoon op de weg gereden, … en de medewerkers zijn veelal vrijwilligers en er komt meer volk (2 weken lang) kijken dan bij eender welke andere motorrace. (en da’s veel als je ziet hoeveel volk er bvb. al naar de Assen TT komt kijken). Dus ja qua kostprijs valt de TT vrij goed mee.
Wat jij op Spa op de limiet racen vind is gewoon de limiet van de machine. Bij de TT heeft de machine nog te over maar moet het mannetje dat erop zit trager gaan omdat z’n talent niet toerijkend is. Da’s een heel andere limiet.
Draait hij de gas nog wat open op dat hobbel weggetje van 3m breed tegen 290km/u of speel je op zeker. Bij Spa is het worst-case scenario dat je een foutje maakt en de race niet kan uitrijden, bij de TT ligt dat anders.
Ik zeg niet dat Rossi geen passie heeft voor motorsport, maar hij is een stuk minder racer dan de mannen van de TT.
vale46 zegt
@Hupke: Een bocht nemen op de TT of eau rouge nemen op spa, het is in beide gevallen een kwestie van parcourskennis en weten hoe snel je machine die bocht om kan. Lef hebben die gasten met overvloed(zo worden ze daar opgevoed), die rekenen even natuurkundig als iemand die op spa door een bocht gaat. Met dat verschil dat ze op de TT liever nog een beetje marge laten om niet tussen 6 planken te eindigen. Dat is wat jij bedoeld met de limiet van de rijder, maar met wat ik bedoel met “een vijsje los”. Fouten maken is menselijk, dus waarom zo een zware tol betalen als je eens iets menselijks doet?
Ik vind racen de kust om je machine te beheersen, in combinatie met parcourskennis en het inzicht hebben in een race (waar kan ik wie inhalen op welke manier).
snakeplissken zegt
@vale46: ik ben ook een heel grote rossi fan hoor.
hij rijd mooi en kan ongeloofelijke maneuvres uit zijn mouw schudden.
maar voor deze jongens heb ik duizend maal meer respect!
die leven tenminste voor hun passie.
kijken er een heel jaar naar uit terwijl ze hard werken net als de rest van ons.
er vallen iedere dag doden wegens ziekte, oorlog, arbeidsongevallen, verkeersongelukken
en als ere eens iemand sterft terwijl hij doet wat hij het liefst doet dan maak je er een hele heisa rond.
dat noemt het leven jongen!
als jij geen risicos durft nemen blijf dan hele dagen thuis voor de buis zitten want je huis verlaten de dag van vandaag is al een risico op zich.
en als jij zo’n evenement wil verbieden dan neem je de deelnemers (en ook voor een deel de toeschouwers) hun keuze af!
denk daar maar eens over na
ps
waarom geniet je van de beelden terwijl je het veel te gevaarlijk vind?
vale46 zegt
@snake plissken: Ze leven voor hun passie, maar ze gaan er soms ook aan dood…
probeer aan een kind met kanker maar eens uit te leggen dat dat het lot is en dat er elke dag arbeidsongevallen, verkeersongevallen zijn.. Die vergelijking slaat nergens op!!!
Mannen die de 24h van eender welk circuit rijden zijn soms ook maar gewone werkmensen die er het hele jaar naar uit kijken hoor… Dus wat daar de meerwaarde van is voor het racen zelf blijft me een raadsel.
Natuurlijk is er overal gevaar, als ik morgen een klapband krijg en ik knal tegen een boom dan lig ik ook tussen 6 planken. Maar een essentieel verschil met de TT is dat die mannen er zelf om vragen, ik niet.
Ik heb nergens gezegt dat ik zo iets wil verbieden, ik heb hier ergens zelfs ergens gezegd dat ik nooit deze race zou willen verbieden. Het is lekker maf, en ik hou van maffe dingen, maar de mensen die er aan mee doen verklaar ik gek wegens te gevaarlijk!
Waarom ik het leuk vind? Om dezelfde redenen waarom het leuk is om naar stunts te kijken van een stuntman. Toch steeds leuk om te zien hoe iemand zijn leven op het spel zet, lekker spannend!
fernie zegt
@Hupke: ik weet niet waar je je kennis vandaan haalt maar het is zo een partij onzin dat ik niet eens waar ik moet beginnen.
imdoctorbob zegt
@Hupke: Ik weet niet hoe het met jou bronnen is, maar racen is een sport waarbij je probeert de ‘snelste’ te zijn, oftewel sneller dan anderen.
Als je het voor de kick doet, dan ben je dus niet aan het racen maar ben je voornamelijk met jezelf bezig en hoor je dus helemaal niet thuis in een competitie.
Elke keer als er iemand dood gaat tijdens dit evenement is dat gewoon tragisch. Het maakt de sport er echt niet stoerder door ofzo.
luittinke zegt
@vale46: ”k heb nog nooit iemand over een held van de TT horen praten hoor”
En dat is juist de kracht van de IoM TT. Het gaat om de race, veel minder om de poppetjes. Vergelijk het maar met een Targa Florio of Mille Miglia. Hoeveel winnaars en/of deelnemers kent iemand daar tegenwoordig nog van? Maar de races zelf spreken nog steeds tot de verbeelding.
porsche928 zegt
Holy shit, dat gaat snel! RIP rijders.
Vanquish zegt
Wat verwacht je dan van zo’n achterlijk leipe sport? Het valt me mee dat er sowieso nog mensen bij de finish aankomen. Bizar dat dit soort sporten toegestaan zijn ook, maarja, het levert wel erg toffe beelden op!
desjonnies zegt
@Vanquish:
Zit misschien wel in de mensheid?
Ik zie persoonlijk het nut niet in van :
– Parachute springen terwijl het vliegtuig 100% goed vliegt.
– Bunjee jumpen
– Alpine skieën
– Badr Hari knokpartijen
– hanengevechten
– honden gevechten
– duiken zonder dat het schip zinkt.
– autoracen
– zweefvliegen
– botsautootjes op de kermis
– knokken in de kroeg
– darten
– golf
– schoonduiken van de duikplank in een leeg zwembad.
En toch gebeuren deze zaken met grote regelmaat en vallen er ook slachtoffers bij.
Maar dan denk ik weer, wie ben ik dan?
Mijn afwijiking is het snel rossen van een vier wielig voertuig over een smal bergweggetje, kan ook fataal aflopen.
Want ik heb absoluut de skills van bv ene Colin McRae NIET.
Simpel.
gregorius zegt
@desjonnies: misschien ben je wel beter in Heli vliegen?
desjonnies zegt
@gregorius:
niet instappen als ik achter de stuurknuppel zit, niet instappen !
vale46 zegt
@desjonnies: Mensen willen van nature hun grenzen opzoeken, ik doe dat het liefst op een karting circuit. Andere mensen liever door aan een rekker te hangen of door de TT te rijden.
BTW: het nut van golf = sport
& wat het nut is van sport, daar laat ik u graag eens over nadenken ;)
volvo-s60-adept zegt
Filmpje 3.47: W….T….F…. Hoe is het mogelijk dat die gast overeind blijft.
declaessens zegt
@volvo-s60-adept: heeft allemaal te maken met snelheid, gyroscopische precessie, en grip :)
dondeboer zegt
Jammer dat Yoshi is overleden, maar hij heeft er inderdaad zelf voor gekozen om hieraan mee te doen. Feitelijk is de reden dat het zo gevaarlijk is, ook de reden dat we met z’n allen met grote ogen naar dit soort beelden zitten te kijken.
En even stukje nationale trots: Within Temptation in de soundtrack, sweet :)
RazorHead zegt
Het is mijn bedoeling, om samen met 3 maten, hem binnen 2 jaar (als we afgestudeerd zijn) te gaan rijden. Beetje als afsluiter van de wilde jeugdjaren kun je zo zeggen.
vale46 zegt
De TT is echt zo maf als da het groot is.
Ik vind da eigenlijk gewoon te gevaarlijk!
Me ne moto tegen 350 tegen rotswanden scheuren, of met 270 door een dorpje knallen…
Doet me denken aan de F1 voor Senna, op Monza, zonder chicanes.
Ik vind het gewoon nie waard om te sterven voor u passie, maar die gasten hebben blijkbaar een vijske los en denken dr anders over.
Ik heb er maar weinig medeleven mee.
Iemand als Valentino Rossi kan minstens even goed rijden als die gasten, heeft ook ergens een vijsje los waardoor hij enorm hard kan knallen over een circuit, maar denkt aan zijn veiligheid en is nog steeds onder de levenden na X-00 tal crashes.
& Rossi heeft véél meer fans en bekendheid dan al die gasten op de TT samen.
Hupke zegt
@vale46:
Jij bent echt wel gefocust op die bekendheid. Dat laat die racers koud.
Ze hoeven je medeleven ook helemaal niet. Wat zij willen is dat je hen met rust laat zodat ze kunnen blijven racen op de limiet.
En door te zeggen dat ze gek zijn of zoals anderen hierboven dat het verboden moet worden ofdat ze tegen zichzelf beschermd moeten worden ga je hen dat nog afnemen.
vale46 zegt
@Hupke: Ik wil ze zeker niet beschermen tegen zichzelf, ik vind het persoonlijk veel te gevaarlijk, dat is alles.
Ik kijk graag naar de video-beelden van de TT, maar ik verklaar ze elke keer opnieuw voor gek.
Ik ben een beetje van dit principe:
vale46 zegt
@vale46: DIT principe:
replicant zegt
Tja, wat moet je hier nou op zeggen.
Het is egoïstisch om je leven op deze manier te riskeren terwijl er zoveel mensen zijn die juist vechten om hun leven te behouden. Natuurlijk, alles heeft zo z’n risico’s. Maar als er al 21 doden zijn gevallen sinds 2001 weet je dat je dusdanige risico’s neemt dat je de kist al kan bestellen voor je de race begint.
Dit heeft weinig meer met snelheid, gyroscopische precessie, en grip te maken, zoals hierboven wordt benoemd. Dit heeft vooral met een hoop geluk te maken dat net alles mee zit..
Hupke zegt
@replicant:
Wat is er daar nu egoïstisch aan?
replicant zegt
@Hupke: Ik denk dat het je plicht is naar anderen toe; familie, mensen die juist gezond willen zijn maar geen keus hebben, mensen van de brandweer/politie die je van de weg moeten schrapen, je vrienden etc. om voorzichtig om te gaan met je leven. Je hebt niet alleen jezelf er mee als je op zo’n zinloze manier dood gaat.
Als je het nu nog niet begrijpt dan moet je bij jezelf te raden gaan. Ik reageer hier verder niet meer op.
luittinke zegt
@replicant: (Even advocaat van de duivel spelen) Dus omdat je vrienden en familie hebt, zou je niet mee mogen doen aan een evenement als de IoM TT of het RealRoadRacing Championship?
Maar mag je die personen dan ook verantwoordelijk houden en om een vergoeding vragen voor derving in jouw levensvreugde?
Kijk, k ben t met je eens dat je een flinke steek los moet hebben liggen in je bovenkamer, wil je hier aan meedoen. Maar in mijn ogen wel een positieve steek. Ik kan er erg van genieten als k die coureurs op de limiet voorbij zie vliegen.
En als er dan een het leven laat, tja keihard maar dat risico nemen ze bewust en met hun ‘volle verstand’.
En ik ben er van overtuigd dat iemand die sterft ‘in het harnas’/ tijdens iets waar hij of zij helemaal van gepassioneerd is, meer van het leven heeft genoten dan iemand die bij elk risico dat hij/zij overweegt te nemen er voor kiest om dit niet te doen omwille van zijn/haar ‘dierbaren’.
kungfupanda zegt
@replicant:
Je hebt nog nooit aan het Nederlandse verkeer deelgenomen?
De kans dat daar morgen weer iemand zinloos sterft en daarmee (bewust!) familie achterlaat is toch even groot als in de jaarlijkse TT?
desjonnies zegt
De IOM (Isle of Man ) TT is natuurlijk wel de MOEDER der motorraces, ontstaan in 1904, is hij het beste te vergelijken wat Le Mans is voor de autosportliefhebber.
Het gaat mijns inziens dan meer om de eer dan dat de TT om het geld gaat; met schier onmogelijke snelheden rossen over weggetjes waar 70 kilometer op een motorfiets al bijna niet te doen is.
Ik denk dan ook dat de TT groter is dan het leven zelf, ja er vallen slachtoffers maar me dunkt dat een ieder die hier op de race motor stapt zich er ergens bewust van zal zijn dat dit zijn laatste rondje kan wezen.
Is het daarom niet meer van deze tijd?
Nee, als je de pampermaatschappij bekijkt, waarin iedereen huilie huilie doet als iemand bv tegen je schutting heeft staan pissen; dan is de TT niet meer van deze tijd.
Of dat de wereld te klein is als het netwerk een uurtje plat ligt.
Dat er mannen zijn die bereid zijn hun leven in de waagschaal te stellen voor de eer en de glorie van deTT, dan is het niet meer van deze tijd.
Ooit werd er aan een oud auto coureur gevragd, die in de vijftiger jaren ( de jaren van ware slachtingen in de racerij) waarom hij het had gedaan.
Zijn antwoord was simpel:
” Ik heb de tweede wereldoorlog overleefd waarin er zoveel nutteloze slachtoffers zijn gevallen, jonge jongens die geen keuze hadden; ik had een keuze : ik hoefde dat niet te doen ”
Misschien zijn we wel stront-verwend met zijn allen !
Misschien is het wel zo simpel.
Misschien zijn er geen echte mannen meer, behalve op Man in begin juni, die lederen motorpakken dragen en gewoon de consequenties van hun eventuele fouten accepteren…………………………………………..
vale46 zegt
@desjonnies: Ik denk dat je met iets te veel nostalgie terug kijkt naar het verleden.
Dat we nu schrikken als er een dode valt tijdens het racen is dat omdat er zo veel mensen zo veel moeite hebben gedaan om de algemene veiligheid te verbeteren en nutteloze slachtoffers te vermijden.
Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die hier de tyfus aan hebben en op de old-school manier hun leven willen riskeren.
Ik ga er geen traan om laten, ze kozen er zelf voor.
& helden zijn het voor mij ook niet, eerder stomme mensen die zo naïef zijn om “held” te worden. Om held te worden moeten er namelijk mensen zijn die je willen beschouwen als held, en als daar een gebrek aan is (in de huidige tijden is dat zo) dan ben je dom.
desjonnies zegt
@vale46:
Sorry, niets romantisch, eerder over het paard getilde mensen die niets geen tegenslagen meer kunnen hebben.
Dat zie je tegenwoordig ook steeds meer en meer bij de F1 rijders.
Dat de veiligheid verbeterd wordt cq is, dat kan ik me voorstellen en ben er een voorstander van.
Maar zoals hier eerder is gezegd, de F1 bijvoorbeeld is doodgereguleerd en is alleen nog maar big business, meer niet.
En op Le Mans ben ik altijd tegenstander geweest van de twee chicanes op het Mulsanne straight, ten eerste konden rijders daar ’s nachts rusten (klinkt gek maar ze zeiden het allemaal zelf) dat ze dat prettig vonden) , ten tweede hoort dit lange rechte stuk gewoon bij Le Mans.
Mocht men de IOM TT veiliger willen maken, zou ik eerder aan de liter inhoud van de motorfietsen sleutelen, dan aan het circuit.
Iedere deelnemer kent de risico’s.
Gevaarlijke dingen zijn nu een keer altijds spectaculair.
replicant zegt
@vale46: Amen. Helemaal mee eens.
Rare mensen hier die dit soort gedrag als held aanschouwen. dan heb je geen enkel besef van het verleden. Vroeger moest je echt iets nuttigs doen om een held te zijn.. Als we dan toch met z’n allen nostalgisch gaan doen..
vale46 zegt
@desjonnies:
* om een “held” te willen worden.
reistje zegt
Het is vreselijk, maar het maakt ook de TT Isle of Man. (ook bij de iets minder bekende Southern 100, Nort West 200 en nog wat road races daar)
Ik kan de racers alleen respecteren.
Hupke zegt
@reistje:
Macau en Ulster GP niet te vergeten.
pimmetj zegt
Mensen die zeggen dat dit verboden moet worden moeten echt ophouden. Er wordt tegenwoordig al zo veel verboden, dat dit soort races gewoon moeten blijven bestaan. Ze weten dat ze zichzelf aan barrels kunnen rijden, en als ze dat ervoor over hebben, so what?
hamerhaai zegt
@pimmetj: Zeker waar! Er wordt al zoveel verboden. Laten we het leven een beetje spannender maken, of in ieder geval dit soort evenementen koesteren zolang het mogelijk is.
Als je dit de pamper omdoet gaat hij ook nooit meer af. Veiligheidseisen en moraal zijn echt eenrichtingsverkeer. En zo, beetje bij beetje wordt alles een stuk minder interessant.
Vroeger ging het om de prestatie, nu draait het om de persoon en een bizarre ophemeling daarvan.. Te treurig. Waar vroeger de motor werd geëerd, is dat nu de coureur. Je ziet dat heel erg bij classic evenementen. Hoe meer het evenement zich op de jaren 90 gaat richten, hoe meer men geïnteresseerd is in de coureur i.p.v. de machine.
snakeplissken zegt
@pimmetj: inderdaad het is HUN keuze zij kiezen erzelf voor en weten maar al te goed wat de risico’s ervan zijn
lamborgfan zegt
Wauw! Gaaf filmpje van dat verslag 2012.
Volgend project.. Motorrijbewijs halen!
rsvbf1 zegt
Deze race wil ik ooit ook rijden
snakeplissken zegt
@rsvbf1: als je door de qualificaties raakt betaal ik je een bak bier naar keuze
rsvbf1 zegt
@snake plissken: daar hou ik je aan :)
luittinke zegt
Voor iedereen die eens wil ervaren hoe een rondje IoM TT nou is, in de link een on board video met instructies
http://www.youtube.com/watch?v=94wwS_J95Lg&list=PLw9iIYi7j8b3pt67plpMyWGJ1covoGnxj
Onehp zegt
Jammer natuurlijk en je kunt er idd vraagtekens bij plaatsen bij de geestesgesteldheid dat men bewust zulke risicos neemt. Maar met wat creatieve statistiek is het vast makkelijk aan te tonen dat autorijden (gerelateerd aan obesitas), roken en alcoholisme “gevaarlijker” is…
kungfupanda zegt
@Onehp:
Amen!
jeroenbosma zegt
De IOM is de plek waar je het dichtste bij het circuit kan komen, je voelt de motoren letterlijk voorbij komen. Heb daar achter een rood wit lint gestaan terwijl de motoren op een (1!!) meter afstand voorbij knalden met ruim 250 km/h . Levensgevaarlijk voor toeschouwers en rijders , maar wel iets wat je nergens anders kan meemaken. Dus als je ’t risico bereid bent te nemen…. It’s a once in a lifetime experience… en inderdaad misschien ook je laatste :-)
kungfupanda zegt
Sommigen doen aan bungiejumpen of springen vrijwillig uit een vliegtuig.
Anderen mixen elk weekend graag teveel Red Bull met alcohol.
Wat een stel egoisten zijn we toch allemaal dat we onze famillie hiervoor achterlaten!!
Maar laten we vooral weer de TT verder afzeiken als “iets gevaarlijks wat verbannen moet worden”. (iets met oogkleppen geloof ik)
Ik kende Matsushita nog niet , maar ik hoop dat als ik de keuze ooit krijg , ook ik kan eindigen tijdens iets wat ik met passie deed.
RIP Matsushita
bertuss zegt
Mooie discussie hierover ! Mijn complimenten ! Ik heb nu zoveel meningen gelezen dat ik zelf niet meer weet wat ik vind …. een beetje van alles wat denk ik ;). Erg leuk om te lezen in ieder geval.
norge zegt
Geeneen motor rijder denkt dat het hem gebeurt allen zijn waaghalzen die denken het eeuwige leven te hebben.Voor anderen is dit een race voor idioten, ik vind dit een mooie race. Niet omdat er doden vallen, maar omdat het kan. En dat geeft een spanning die je bij andere race’s niet hebt.Jammer voor deze knul dat het fout ging.
tripeldaytona zegt
Lijstje verrongelukte wielrenners is ook oneindig,ook afschaffen dan maar?tuurlijk niet
Even ernstig ,beter een passie in je leven die een bepaald risicio inhoud dan een leven zonder passie,
Hoeveel willen er niet uit het leven stappen omdat ze hun te pletter vervelen en dan hun heil zoeken in alcohol en drugs, en ja die hebben ook nabestaanden.
Dat is pas triest, en zo zijn er veel.
Ook niet onbelangrijk die gasten leven doorgaans gezonder en zijn fitter dan gemiddeld,
Een tt racer met overgewicht en verslaafd aan alcohol zal je niet snel vinden.
Dus wat mij betreft als die jongens dat willen doen,wie zijn wij om daar over te oordelen?