Lamborghini roept 2.133 voertuigen terug om een opmerkelijke reden.
Terugroepacties. Alle merken hebben er mee te maken. Riemen die door de olie lopen en slijten, remmen die het niet goed doen, airbags die vervangen moeten of een te klein lettertype op je dashboard. Vaak is het een technisch probleem dat gevaar oplevert.
De terugroepactie van vandaag betreft een opmerkelijk geval. Het is de Lamborghini Urus en als je de terugroepactie niet uit laat voeren kan het zomaar zijn dat je bij het doorjakkeren op de Duitse Autobahn opeens helemaal niets meer ziet.
Zicht door voorruit compleet weg
Met een Lamborghini wil je doorrijden. Ook als die Lambo een SUV is. Daar kun je alleen wel een probleempje tegenkomen dat ervoor zorgt dat het zicht door de voorruit compleet weg is.
Bij hoge snelheden kan namelijk de motorkap open vliegen en het is zelfs mogelijk dat die kap helemaal los komt van de auto. Dan zie je overigens meteen alles weer. Al is ook dan doorrijden waarschijnlijk geen goed idee.
Bevestiging motorkapvergrendeling
Het probleem zit hem in de bevestiging van de motorkapvergrendeling. Die is niet goed. Bij snelheden boven de 150 kilometer per uur, daar zit je natuurlijk zo aan met je Lamborghini, kan er een kleine opening ontstaan tussen motorkap en bumper. Door de kracht van de luchtstroom kan dan vervolgens de bevestiging van de vergrendeling het begeven.
Het gevolg is dat je dus een motorkap in je zichtveld krijgt. En met die snelheid kan die kap je voorruit ook nog eens ernstig beschadigen door de terugslag. Als de motorkap volledig loskomt is dat gevaarlijk voor de overige weggebruikers.
Terugroepactie 2.133 stuks Lamborghini Urus
De recall betreft in totaal 2.133 voertuigen. Het gaat om de Lamborghini Urus Performante en de Urus S. Allemaal productie 2023-2024. Overigens denkt de fabrikant zelf dat het maximaal om twee procent van dit aantal gaat die het defect echt hebben. Maar het zekere voor het onzekere nemen is altijd beter.
Vanaf eind juni zal Lamborghini alle kopers terugroepen naar de garage en indien nodig de bevestiging van de vergrendeling verstevigen.
Nou hoeven jullie je als Autobloglezer en Urus bezitter ook niet meteen zorgen te maken, vooralsnog is er pas één geval bekend waarbij de motorkap echt los is gekomen en dat was in Indonesië. Gewoon je aan de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur houden (130 mag straks pas) en dan is er niets aan de hand.
wimof zegt
Lambo werd nooit getest voor RHD gebruikt, best mogelijk
okdoei zegt
Is deze opmerkelijk? Kan me herinneren dat ik een dergelijke terugroepactie voor m’n Nissan Altima had in 2017 ofzo. Dus komt vast wel vaker voor, wat op zich raar is want het zit op zo goed als iedere auto.
smokin zegt
Volgens mij had ik deze inderdaad ook al eens gehoord. Oa bij de Chevrolet/Daewoo Spark.
Ik weet niet of dat voor die auto ook bij 150km/h gold.
Dutchdriftking zegt
Als het daar ook bij 150km/h was ben ik wel benieuwd hoe ze er achter kwamen :P
tortuga zegt
De maximumsnelheid is 160. Dus het zal wel een minuut geduurd hebben voor ze er achter kwamen
Taron zegt
Over rare motorkap-terugroepacties gesproken: mijn Chevrolet Spark uit 2011 is ook voor een motorkapvergrendeling teruggeroepen in 2014 (verassend lang na de productie dus, Chevrolet had zich op dit moment al gedeeltelijk teruggetrokken uit Europa), maar nu kreeg ik een paar weken geleden (dus TIEN jaar later) een aangetekende brief uit de USA, verzonden door Bpost, om mij even te melden dat ik NOG een keer een ander vergrendelingsmechanisme moet laten plaatsen. Bij de Opel-dealer, wat mij verbaasde gezien Stellantis daar nu eigenaar van is. Maar goed, blijft dus apart dat Chevrolet.
smoked zegt
Dit klopt, de recall is nu gaande, er is kans op dat bepaalde onderdelen van de vergrendeling doorroesten. (Ik zit dicht bij het vuur ;) )
Taron zegt
Bahaha, ik weet dat deze reactie nogal laat is maar wow, echt weer een GM-momentje dus. Het is inderdaad wat mashell zegt, ondanks het feit dat deze terugroepactie behalve grappig ook zorgwekkend is, is het toch goed dat dit met een omweg toch even gefixt word.
mashell zegt
Blijkt maar weer dat de goede consumenten bescherming regels van de Europese Unie toch wel handig zijn.
tenaci zegt
Ik hoop dat ze besluiten ze allemaal preventief te vernietigen
cossiekiller zegt
Allemaal een carbon motorkap van Mansory plaatsen en het is ook in orde hahaha