Elektrische auto’s worden steeds populairder en de opmars in Europa zet dan ook door.
We gaan steeds meer aan de stekker. Dat wisten we al en dat moeten we ook, maar nu zijn er nieuwe cijfers binnen die dit bevestigen. Het marktaandeel van elektrische auto’s blijft stijgen, of we het nu leuk vinden of niet.
Opmars elektrische auto’s in Europa niet te stoppen
Ja, we ontkomen er niet aan. Over een niet zo lange tijd is de verbrandingsmotor verboden. Waarom dan nu een nieuwe auto kopen met een dergelijke motor, terwijl je ook al een elektrische kan kopen? Voor veel mensen wordt dit steeds meer een makkelijkere keuze bij het kopen van een auto.
De Europese brancheorganisatie van autoproducenten ACEA kwam vandaag met deze cijfers. Hieruit blijkt dat er vorige maand 803.188 auto’s verkocht zijn, dat is een goede 17% meer dan de maand ervoor. Dat lijkt indrukwekkend, maar de verkoop ligt nog steeds onder het oude niveau dan voor de coronapandemie.
Er zijn 94.561 volledig elektrische auto’s verkocht, dat is bijna 52% meer dan de maand ervoor. Dit maakt elektrische auto’s goed voor een marktaandeel van 11,8% van de totale verkoop. Hybride auto’s, zowel met als zonder stekker, zijn goed voor een derde van de verkopen.
Benzineauto populairst
Ongeacht de stijging bij stekkerauto’s, de benzineauto is nog steeds koning. 38,2% van alle nieuw verkochte auto’s stoten nog steeds gewoon emissies uit, tel daarbij op dat dieselaars met een marktaandeel van 14,7% in het rijtje staan. Dus ja, we rijden meer elektrisch. Maar nee, we doen dit (nog) niet massaal. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de hoge prijzen van dit soort auto’s.
Volkswagen was in april het populairste merk met een marktaandeel van 11,4%. De voorsprong op de nummer twee, namelijk Renault, is nog best groot. De stokbroden-bakkers hebben 6,3% van de markt in handen.
Nederland
In ons land zien we een toename van 35% aan verkochte auto’s dan de maand ervoor. Dat is een flinke stijging en zelfs de grootste stijging in de EU. Er werden 8.316 elektrische auto’s verkocht. Nog even en ze zijn net zo populair als de benzineauto, daar werden er 9.623 van verkocht.
Hoelang zal het nog duren voordat de stekkerauto de benzineauto in ons land voorbij streeft? Laat het weten in de comments.
Foto: duurtester Volkswagen ID.Buzz en de Renndienst ID.Buzz gespot door @wouter
Johanneke zegt
Mwoa die prijzen, EV’s zijn al goedkoper hoor, als je naar afschrijving en kosten voor gebruik kijkt. Aanschaf scheelt niet zoveel:
Corsa (met die robuuste PSA 1.2) vs Corsa-E: 24k vs 34k. toch nog 10k, maar die heb je met inruilen wel terug. Plus geen oplossende distributieriem.
Golf 110pk vs ID3: 34k vs 38k. Maar 4k verschil in het C segment!
En natuurlijk de model 3, het D segment. 42k. dat is EVENVEEL als een 130pk Peugeot 508. De enige goedkopere D segment auto is de Skoda Superb voor 38k.
Ik ben totaal niet in de markt voor een nieuwe auto, maar als ik nu een nieuwe auto zou kopen, 100% elektrisch. Dief van je eigen portemonnee anders.
gekketurbo zegt
Nou, vooral in het segment dat steeds meer verkoopt (suffe suv’s) zijn de prijzen nagenoeg gelijk. Dus niet gek dat Elektrisch steeds meer verkoopt, maar dat komt in Nederland door de BPM/cO2 belasting. In andere landen zijn de prijs verschillen steviger…
TheMaster zegt
Tesla Model Y is in Q1 de best verkochte auto (EV/PHEV/ICE) in 2023. Dit gaat alleen nog maar meer groeien. Ondanks alle haat hier, snappen veel mensen gelukkig wel dat dit (alles bij elkaar) één van de beste auto’s is die je op dit moment kan kopen.
En aangezien de EV markt slechts 11,8% is in EU, kan je nagaan over een paar jaar als de EV markt 50%+ is.
toniominestrone zegt
Autotests laten een heel ander beeld zien.
karhengst zegt
Om te bepalen welke auto de beste is, moet je eerst bepalen aan hand van welke criteria je dit beoordeelt.
Doe je dit op basis van de aandrijflijn dan heeft Tesla een streepje voor. Is dit op basis van vroem vroem en Duits, is het resultaat anders. Hoewel dat laatste ook aan wordt gewerkt bij Tesla.
Jens_Roadster zegt
Jammer.
steephh zegt
@jensss Jammer dat 120 jaar geleden de opmars van de brandstofauto niet te stoppen was. Je ziet nu nergens meer een paard, die zijn volledig uitgestorven.
Of nee wacht…
cdlop01 zegt
1/3e verkopen hybrids…dat zet pas echt door.
MarcoM zegt
Vet gesubsidieerde auto’s in Europa, wacht maar tot alle voordeeltjes eraf zijn, kijk alleen al in ons land als vanaf 2025 de MRB langzaam begint op te lopen, dat is ook al met de verzekering. Oke, onderhoud mag dan wel goedkoper zijn, maar ik ben benieuwd waar het omslagpunt gaat komen.
Fernando zegt
Hier in Duitsland zijn openbare laadpalen tieg duur en nadat het laden is gestopt en je blijft staan ( ook tijdens de nacht) mag je nog eens flink dokken om stil te staan.
0,69-0,79kwh is normaal.
Doe 1.500 a 2.000km per week, EV is dus niet te doen zonder eigen laadplek 0.35kwh en zelfs dat is flink duurder dan met LPG 0,52/L dus voor mij geen EV
tatog zegt
Waarom zou je nu nog 80.000 km per jaar rijden? Tenzij je kourier bent maar anders ben je gruwelijk inefficiënt bezig. Met de huidige middelen is het helemaal niet meer nodig om zoveel te hoeven rijden. Ik denk dat een gedragsverandering aan jouw kant een betere oplossing is dan schoppen tegen een EV.