De komst van de Chinese elektrische auto vormt een groot risico, zegt Caroline Nagtegaal. Europarlementariër voor de VVD.
BYD, Aiways, Lynk & Co, Nio, XPeng. Stuk voor stuk merken die je inmiddels bekend in de oren klinken. En je ziet de auto’s van Chinese komaf ook steeds meer rijden. Met name Lynk & Co heeft met de plug-in hybride 01 een hit te pakken in ons land. Maar niet iedereen is blij met al die nieuwe merken uit China.
Risico Chinese EV
In het programma BNR Mobility waarschuwt VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal voor grote risico’s met de komst van de Chinese EV. De Europarlementariër gaat zelfs zo ver door het een gevaarlijke ontwikkeling te noemen. De angst zit hem in het delen van data. De Chinese overheid staat erom bekend maar wat graag mee te kijken met wat de Chinese bedrijven uitspoken, zelfs over de grens.
Voor Nagtegaal reden om te zeggen dat ze nooit een Chinese auto zou kopen. En ze adviseert Nederlanders hier ook over na te denken. ‘Wees je bewust van wat je koopt’, aldus de VVD’er. Zelf is ze gecharmeerd van EV’s van de Duitse merken. Zonder daar verder op in te gaan. Nou, de Fransen hebben ook prima elektrische auto’s hoor. Toen ik het laatst checkte behoorde Frankrijk nog tot Europa.
Zelf adviseert ze Nederlanders dan ook een elektrische auto van Europese komaf te rijden. Ook is ze van mening dat Europa sowieso minder afhankelijk moet worden van China. Het Aziatische land levert belangrijke grondstoffen voor de productie van elektrische auto’s.
drdre1 zegt
Mensen zullen blijven kiezen voor goedkope auto’s uit China en daarbij is het mogelijke risico van data die door de Chinese overheid wordt buitgemaakt vrijwel nooit een overweging. Dat is het bij andere merken ook niet. Pas wanneer er een duidelijk nadeel is, wat de klant ook begrijpt en kan vertalen naar zijn eigen wereld, zal er op worden geacteerd. En dat is nu eenmaal knap lastig.
PunicaOase zegt
Vraag het me af: zie zelden een Chinese EV rijden.. Tesla’s en Europese EV’s continu..
Auto is voor velen ook een statussymbool en dan koop je echt geen Chinese EV met een onbekende naam en 0 inruilwaarde.. Zuid-Koreaanse auto’s krijgen na 30 jaar nu pas echt voet aan de grond hier en nog worden die modellen door velen als cheapass gezien..
maotje zegt
Uiteindelijk is het voor veel mensen ook kostenoverweging.
De chinese evs zijn gewoon in relatie tot de europese evs en tesla een stuk goedkoper als je twee vergelijkbare grote vvan auto’s bekijk incl uitrusting.
0 inruilwaarde is natuurlijk flauwekul.
wimbers zegt
let op: de volgende uitspraak wordt een steunpakket voor de Europese auto industrie om innovatie te stimuleren, dat moet worden betaald met importheffingen, want een auto voor minder dan 50K waar je met je gezin in kan uit china kunnen kopen, dat moet natuurlijk niet kunnen.
audirs3 zegt
Dan moeten we ook alle iPhones verbieden, en alle Android die in China zijn geproduceerd. En alle Chinese modems en routers en laptops en webcams etc etc.
b00st zegt
Productie is niet gelijk aan R&D en de software.
audirs3 zegt
@b00st Niet mee eens, bij productie kunnen ze het natuurlijk ook precies zo maken zoals ze zelf willen, kleine tweaks uitvoeren, firmware van kleine componenten veranderen, etc.
dolledries zegt
Bewijs maar. Feiten. Anders alleen meer ‘we denken dat …’ … en ondertussen lekker doorgaan met alles delen op Facebook, Tiktok, Insta, Snapchat, en en en …
Robert zegt
@dolledries @audirs3: dit dus.
Het is een dezelfde discussie als met communicatieapparatuur, waarbij vooral de Chinese merken Huawei en ZTE de zwarte piet kregen toebedeeld, al hoewel er niets was bewezen. De politici buitelden over elkaar heen om te zeggen dat we op ons merken als bijvoorbeeld Siemens (Duits), Thomson (Frans) of Cisco (Amerikaans) moesten richten; en laten er van die merken in het verleden nou wel aantoonbaar kwetsbaarheden in hun apparatuur zijn ontdekt…
Overigens vind ik die Chinese EV’s helemaal niet zo goedkoop als (gemakshalve?) vaak wordt aangenomen. Het enige wat deze fabrikanten aantoonbaar anders (lees: beter) voor elkaar hebben als de Europese merken, is de gemiddelde levertijd.
berlinetta zegt
Aan de andere kant is het natuurlijk niet zo gek om je eigen industrie te beschermen. En we weten allemaal dat China nou niet het beste met ons voor heeft als ze eenmaal de machtigste ter wereld zijn.
mashell zegt
Het is gewoon een hetze tegen China, opgezet door de VS. Dat er uiteindelijk ook een EU parlementariër in zou trappen was natuurlijk een kwestie van tijd. Maar mevrouw Nagtegaal kan er wel wat aan doen, verplichten dat data van EU burgers binnen de EU blijft en EU telco’s verkeer naar Chinese spionage servers laten blokkeren. Maar daarvoor moeten die laatste ook wel echt bestaan natuurlijk.
Richmond zegt
In feite gewoon de EU boete aan META voor het verkopen van gegevens aan Amerikaanse bedrijven,
Stefje zegt
Een ‘hetze’ die wordt aangevoerd door de US. Nee meneer Mashell, gezond verstand van mevrouw bedoelt u. Mevrouw heeft namelijk volledig gelijk. Ik begrijp niet waarom dit niet al eerder naar voren gebracht is.
racerx zegt
Geen hetze: realiteit. USB sticks uitdelen danwel ‘per ongeluk’ laten slingeren met malware, op militaire VN kampementen. Chinese werknemers die ter plaatse aan de woongebouwen moeten werken, maar vervolgens erg geïnteresseerd zijn in de laptops van collega’s (dus bewaking op gezet). Of dat diezelfde bouwlieden na hun lunchpauze ‘per ongeluk’ afdwaalden richting het vlieggebied waar de heli’s geparkeerd stonden. Wederom afgevoerd door de bewaking. Nee joh, het is maar een hetze. Beetje onderzoek doet wonderen, ‘chinese intelligence’ in combinatie met ‘grain of sand method’ in de gangbare wetenschappelijke databases opzoeken verduidelijkt wellicht een en ander. Het Chinese MSS verzamelt werkelijk alle data die ze kunnen bemachtigen, ookal hebben ze er ogenschijnlijk niets aan.
herve11f zegt
Ze beginnen te begrijpen dat de de-industrialisering in Europa vormen begint aan te nemen. Eens de de Duitse economie zal stilvallen, nog altijd de motor van Europa, zal het over zijn met hun chocolade leven daar in Brussel.
petroldrinker zegt
Was sowieso niet van plan een EV te kopen laat staan een auto uit china, dus dat scheelt!
Edge zegt
In dat geval hoop ik dat je van de pensioengerechtigde leeftijd of ouder bent. Als je wat jonger bent ga je er echt niet aan ontkomen om een uiteindelijk EV te rijden vrees ik.
petroldrinker zegt
Jawel hoor, gewoon emigreren naar waar het nog wel mag na 2030, en ja ik ben zo gek om dat te doen puur om die klote EV’s
mashell zegt
Gek is inderdaad de juiste omschrijving om naar Afrika of het midden oosten te verhuizen omdat je auto perse moet stinken, vibreren, lawaai maken en het milieu vervuilen. Misschien zijn een paar gesprekken met een psychiater wel een betere oplossing.
Loek zegt
@petroldrinker: vanavond in Ik Vertrek, het verhaal van de familie Drinker, die na het meermaals falen van een camping in Mogadishu het nu probeert in de B&B-business. Pater familias Petrol legt uit: “campings zit niemand op te wachten hier. Staatssubsidie kunnen we op onze buik schrijven. Ook eten en drinken is moeilijk. Het enige waar ik comfort uit haal is dat ik elke dag voor een hongerloontje rondtrek in mijn Toyota Corolla automaat uit 1997 met 450.000 kilometer op de teller, de airco is stuk maar gelukkig is hij niet elektrisch!” Ik Vertrek, vanavond om 21:00 bij NPO2.
drdre1 zegt
Loek for president!
Jagris zegt
Succes in Afrika, Amerika of Azië dan. In Europa zal het spoedig gedaan zijn.
roadster zegt
Nergens voor nodig. Pas na 2035 is de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor grotendeels (een nieuwe 911 op e-fuel mag gewoon nog) verboden. Tweedehands blijft daarna nog gewoon mogelijk. Dus nog decennia lang kun je nog met een verbrandingsmotor in Europa blijven rondrijden. Het zal er niet goedkoper op worden, maar dat geldt voor EV’s net zo goed.
maotje zegt
Stoere praat.
Autokenner zegt
Vind het ook te gevaarlijk.
Die gekke Chinezen weten niet wat een vrije markt is
awesome zegt
Ik zou een Volvo kopen in plaats van een Lync & co!!1! Oh, wacht….
Richmond zegt
met vredesteinbanden die gemaakt worden in Nederland maar de eigenaar chinees is
basman147 zegt
Apollo is Indiaas, ipv Chinees.
Svenska II zegt
Vooralsnog zijn de Chinese fabrikanten betrouwbaarder en eerlijker gebleken dan de Duitse… De track record van grensoverschrijdend beleid en oplichting van klanten en overheden liegt er niet om bij de Duisters natuurlijk. Dus ja, beetje rare opmerking dit.
florisje zegt
Ja want in China zijn ze zo ontzettend transparant en democratisch dat dergelijke dingen direct op straat komen! Wie hou je voor de gek…
HGB2022 zegt
Nee China zijn ze niet geheel transparant. Maar waarom denken wij westerlingen dat onze eigen landen en regeringen wel transparant en democratisch zijn! Ik weet niet of je recent opgelet hebt maar het kabinet had al meerdere keren moeten vallen na diverse schadalen en affaires. In welk universum leeft men om te denken dat het er bij ons beter aan toegaat. Het gaat bij ons anders dan in China maar niet per definitie beter!
drdre1 zegt
Beetje rare opmerking inderdaad.
fransananas zegt
Moest zij geen disclaimer geven voor de gesponsorde mening? China gaat het winnen van de Europese EV’s.
jandevries zegt
Als ze daar oprechte zorgen over heeft, moet ze pleiten om alle EU maatregelen die auto’s ‘connected’ maken, terug te draaien.
cdlop01 zegt
Alles en iedereen is connected, grote bedrijven weten al alles van ons in de Usa, Uk, China, niet te stoppen.
c-ad zegt
Hebben we bij Tesla geen last van…. 🤭
arta zegt
Jarenlang hebben de Europese merken de ontwikkeling van de EV tegengehouden. Nu worden ze aan alle kanten ingehaald en proberen ze de markt te beschermen op andere manieren.
Als dit de enige manier is om Europese merken overeind te houden ben je toch al failliet?
De Chinese merken bieden misschien nog niet dezelfde kwaliteit als de Europese merken op gebied van interieur en afwerking, maar dat zeiden we ook ooit over de Koreanen en die voeren inmiddels de verkooplijsten aan.
Europa liet te lang de oren hangen naar de autolobby en oliemaatschappijen en daardoor hebben we boot gemist.
gilettelubbers zegt
Haha zo typisch. Middels forse subsidies zorgen dat het ene na het andere vage Chinese merk voet aan de grond krijgt in Nederland, om vervolgens met dit soort berichtgevingen te komen. Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat dit soort auto’s een lange levensduur hebben. We zijn zo lekker duurzaam bezig..
wimof zegt
Hoe zit de na verkoop dienst in mekaar, ook onderdelen, binnen de 4 uur?
Richmond zegt
Zal niet anders zijn dan bij japanse auto’s.
jeroenm83 zegt
Er staan twee plaatjes hij het artikel van -ik neem aan- Chinese EV’s.
Ik snap dat mevrouw die wil verbieden. Wat een hokken zeg.
ericc zegt
Ik kijk altijd naar “made in” . Ja, ik verkies Europese constructeurs boven niet Europese. Iedereen kan zelf beslissen want we leven in een vrij en democratisch werelddeel.
screamer zegt
De belangrijkste keuze voor een auto is in Nederland nog altijd de prijs, dat is heel duidelijk te zien aan wat er op Neerlands wegen rondrijd. Dus ga maar nadenken over een “chickentax” voor Chinese (of niet Europese) auto’s ;)
Hubert zegt
AUB niet in algemene termen spreken.
Ik kijk of ik iets kan betalen. En als dat alleen een Chinees blijkt te zijn, dan koop ik wel iets tweedehands (en uit Europa)
Schmetterling zegt
Probleem is niet de Chinese EV maar de EV op zich. Of beter gezegd de batterij die erin zit. Voor productie daarvan zijn we bijna volledig afhankelijk van China. Dus stoppen met ICE’s betekent de westerse mobiliteit afhankelijk stellen van de grappen en grollen van China. Een no go wat mij betreft.
maotje zegt
En voor de markt van smartfoons, laptops, tabblets boormachines enz. Is dat allemaal geen probleem?
gregorius zegt
Vroeger had je zoiets als importheffingen.
Zoiets doen landen in verschillende mate nog steeds: zoals de US (van dingen uit China) en China zelf.
Heffing van 30 of 50% op Chinese auto’s zodra ze in Europa aankomen.
Doe die 30% in een potje voor subsidie voor Elektro onderdelen in Europa.
Prima.
Overigens heeft ‘China’ al een hele hoop data; mochten ze dat willen. Zowat alle grote Europese merken hebben ook een onderneming in China. Mocht er data zijn wat handig is voor China, kunnen ze mooi daaraan komen.
Richmond zegt
Die heffingen zijn er ook gewoon, als het is om de eigen markt te beschermen. Maar desondanks is een Apple Iphone nog steeds 1500 euro ook al zit er een importheffing op bepaalde onderdelen. Je mag niet zoveel heffen dat je de chinese auto 3x zo duur maakt als een vergelijkbaar europese auto. Want dan ga je op het wereldpolitieke niveau problemen krijgen. Want de export markt is heel erg afhankelijk van de chinese import (of zelfs fabrikage) van West Europese auto’s. Als wij teveel gaan heffen aan de importkant dan gaan zij het heffen aan de export kant en komen de west europese fabrikanten nog steeds in de problemen, die zij niet gaan oplossen met meer binnen EU verkoop. Want het is niet alleen dat de Chinese auto’s goedkoper zijn en daarom hier voet aan de grond krijgen, zij spelen in op een vraag waar blijkbaar vanuit de EU te weinig aanbod voor is om daarop aan te sluiten. Zolang dat niet opgelost wordt, ga je nog meer de keuze ontnemen wat voor mobiliteit mensen mogen aanschaffen.
Hubert zegt
Terwijl de oplossing heel simpel is.
Koop geen chinese auto en ben gewoon tevreden met iets lokaals
maotje zegt
Want?
Dutchdriftking zegt
Mocht deze VVD’er echt zo Chauvinistisch zijn, dan had ze wellicht op de partij bijeenkomst moeten opperen om van Lightyear een staatsbedrijf te maken. Het is maar een idee…
bmwadept zegt
Keuze: Peugeot met beperkte range, weinig opties en hoge instapprijs of een vergelijkbare Chinees met meer range en lagere prijs?
Keuzestress.
roadster zegt
“Zelf is ze gecharmeerd van EV’s van de Duitse merken”
Het loon van een Europarlementariër is €9.808,67 per maand, exclusief onkostenvergoeding. Dan ga je inderdaad voor (te) duur premium, i.p.v. Chinees waar-voor-je-geld. Gewoon het minimum loon in de EU verhogen naar dit niveau, en we gaan allemaal voor premium. De Chinezen kunnen dan inpakken met hun budget auto’s, probleem opgelost.
slickrick zegt
Ik zou me meer druk maken over zaken als TikTok waarmee je je kinderen geestelijk kapot maakt ipv de vrije markt economie van auto’s
MarcoM zegt
En de overige artikelen uit China dan… Tjonge jonge, nagenoeg alles hangt aan het internet tegenwoordiger, van afwasmachine tot zonnepaneel. Maken we ons nu opeens druk over die data van de EV?
Marf zegt
Ah daar begint het Europees gejank in de vorm van propaganda tegen China. Ja China luistert met ons mee. Terwijl bewezen is dat de Amerikaanse overheid Europese politici afluistert. Toch nog huilen om China.
Dat is het superieure denken dat nog afstamt van de koloniale tijd. Denken dat je superieur bent terwijl je eigenlijk gewoon wordt ingehaald op gebied van innovatie en techniek. Dan maar terugvallen op de het zwart maken van je concurrent ipv te concurreren op de markt.
Europese autos zijn veel te duur punt. Doe daar wat aan en de consument komt vanzelf terug. Die worden echt niet meer afgeschrikt van het afgezaagde “je data wordt gebruikt door grote boze Chinezen” verhaal.