We zien steeds meer Chinese elektrische en hybride auto’s op de weg en dat heeft een reden.
Sta je in de file dan sjeest de ene na de andere Chinese elektrische of hybride auto je voorbij. Denk aan een BYD, een Polestar, een Xpeng of een Lynk en Co. En laten we eerlijk zijn, sommige van deze auto’s zien er goed uit en voor het geld dat je moet neerleggen is het vaak ook nog eens een goede deal. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in de Autoblog Garage twee Lynk en Co’s staan.
Opmars Chinese elektrische auto
De Europese auto-industrie is net op tijd wakker geworden en heeft nu ook goede elektrische auto’s. Maar toch wordt er met argwaan gekeken naar de opmars van de Chinezen, lezen we deze ochtend bij RTL Nieuws. En terecht, want een op de tien nieuw verkochte stekkerauto komt van een Chinees merk.
Toch slim van die dekselse Chinezen. De Europese auto-industrie kon jarenlang achterover leunen en tijdens de benzine en diesel-periode hadden ze nauwelijks concurrentie uit het Oosten. Dat is nu wel anders in het EV-tijdperk. Hoe komt het toch dat de Chinezen nú wel meer kunnen doen?
Dat is vrij logisch. Veel van de grondstoffen (accu’s!) komen uit het land. Ook hebben ze ervaring in het in elkaar zetten van auto’s en kunnen we spreken van goedkope arbeidskrachten. Hiernaast heeft de overheid een flinke vinger in de pap, waardoor er goedkoper en sneller geproduceerd kan worden. Tevens is de binnenlandse vraag sterk toegenomen. Chinezen hebben meer geld en besteden dat. Vergeet ook niet dat er knetterveel Chinezen zijn: sinds 2014 halen per jaar 25 miljoen inwoners van het land hun rijbewijs. Het aantal auto’s is gestegen tot 320 miljoen. Bijna niet voor te stellen!
Groei
Er is dus een enorme markt. In China is 20 procent van elke nieuw verkochte auto elektrisch. In Europa is dat ‘maar’ 12 procent en daardoor is China nu de grootste EV-markt ter wereld. Ze hebben dus wel wat ervaring, laten we het maar zo zeggen.
Dat zien we terug in de verkopen in ons land. De Chinezen zijn goed voor bijna 8 procent van alle nieuwe stekkerauto’s. De verwachting is dat dit nog verder gaat groeien. Experts verwachten dat Chinese autofabrikanten in Europa zelf gaan produceren. Dat maakt het logistiek en financieel wat aantrekkelijker en daardoor kunnen ze nog meer gaan concurreren met bestaande Europese en Amerikaanse merken.
Goed, sluiten we af met dé belangrijkste vraag van vandaag. Is het erg dat Chinese auto’s onze markt veroveren? Moeten we onze eigen markt, als we die al hebben, niet beschermen met bijvoorbeeld importheffingen of willen we stiekem allemaal in een Xpeng met vleugeldeuren rijden? Laat het ons weten in de comments.
dalmore zegt
Als we het erg vinden moeten we zelf stoppen met het bestellen van de Chinese auto’s
Hubert zegt
Precies.
Genoeg alternatieven beschikbaar.
En ja, er zitten Chinese componenten in, maar hopelijk dat in de toekomst meer en meer er ook voor deze componenten hier lokaal geproduceerd gaat worden.
En daar heb ik heel wat voor over.
Robert zegt
Dat heeft iedereen er voor over, zoals ook met een meerprijs voor biologisch vlees, verantwoord geteelde koffie, cacao en suiker, of kleding wat niet door moderne slavernij in elkaar is gezet, enz., enz. Totdat we daadwerkelijk voor de keuze staan: dan wordt er toch vooral ‘met de portemonnee gestemd’.
rollingstoned zegt
Beetje makkelijk om alles bij de consument neer te leggen, terwijl de multinationals hier veel meer in kunnen betekenen. Alles moet zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden immers, ten gunste van een zo groot mogelijke winstmaximalisatie voor de aandeelhouders…
rollingstoned zegt
Tja, aan de anderwe kant heeft het Westen zichzelf in deze situatie geplaatst door alles maar uit te besteden aan China (en andere lagelonenlanden) vanwege de lagere productiekosten e.d…
pomoek zegt
@rollingstoned: kleine nuance: je hebt het over de aandeelhouders van bedrijven die besloten de ooit lokale producten nu in China te bouwen. Hierdoor is de maakindustrie verplaatst en doen wij alleen nog aan consultancy.
rollingstoned zegt
Zie mijn reactie iets hierboven (die was blijven hangen in het moderatiefilter) ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/opmars-chinese-elektrische-auto-niet-te-stoppen-3529893#comment-5736890
pomoek zegt
Oh, pardon!
slickrick zegt
Nog een verdere nuance , de consument wil het goedkoopste van het goedkoopste dus het bestuur kan niet anders dan productie naar China te verplaatsen , van auto’s tot telefoons tot alles wat je in de action koopt
MarcoM zegt
Als de kwaliteit van de Europese EV’s beter wordt en prijstechnisch beter, dan ja.
krisp zegt
Zoals wel vaker opgemerkt begint het steeds lastiger te worden om een BEV te kopen zonder Chinese invloeden:
– Stellantis is deels eigendom van Dongfeng
– VW haalt toekomstige platformen van XPeng
– Geely heeft verschillende Europese merken gekocht en laat auto’s/platformen (deels) in China ontwikkelen
– grondstoffen komen uit voor een belangrijk deel uit China, dit geldt voor alle merken.
China is domweg heel belangrijk als het gaat om de productie van EV’s en meer generiek: batterij(technologie). En aangezien dat een essentiële capability in de toekomst, is dat een groot probleem. China staat om deze reden ook pole position voor elektrische vliegtuigen, hoewel de Chinese vliegtuigindustrie nog vrijwel niet bestaat.
Flutterbear zegt
Die grondstoffen hebben we in Europa ook hoor. Mijnbouw is alleen niet zo populair..
petrolicious zegt
Vergeet ook niet dat de chinezen zich heel wat knowhow, brand real estate en marketing expertise hebben ingekocht. Cfr Geely die Volvo heeft opgekocht en dit dan heeft opgesplitst in Volvo, Polestar & Lynk & Co.
De groei die we nu zien is dus niet enkel omdat ze accu’s maken en weten hoe ze een auto in elkaar moeten schroeven.
gregorius zegt
Europese Automerken hebben zitten slapen?
Of is Nederland misschien niet zo belangrijk in Europa?
Buiten Noorwegen en Nederland, valt het reuze mee met de hoeveelheid EV’s.
Daarnaast: zolang de ouderwedse Europese automerken ze een grotere marge kunnen halen op een benzine auto dan op een EV, dan doen ze dat toch? Daarnaast hebben de Europese automerken allemaal EV’s in de aanbieding; alleen zijn we wat duurder? Waarom: we snappen allemaal dat produceren in China wat goedkoper is en dat het misschien iets makkelijker is om een fabriek van 2-10 miljard te bouwen in China tov Europa (zelfs als je het geld hebt, heb je nog jaren gezeur –> Tesla in Berlijn).
Dus tja, het is NL dat hun regels verandert naar een situatie waar de NLer richting de Chineze EV wordt geduwd.
Joris24 zegt
De vraag is hoe erg het is. Er zijn voldoende nadelen. In China wordt veel met kinderhandjes gemaakt, neemt men het niet nauw met mensenrechten, en het milieu komt ook lager op de ladder dan bij ons. Daardoor is productie veel goedkoper. En zo lang er meer geëxporteerd wordt dan geïmporteerd hebben ze ook zakken met geld om goedkoop auto’s of ander spul op onze markten te dumpen.
Rationeel gezien vinden we het niet fijn om in een auto te rijden waar misschien (Oeigoers) bloed aan kleeft, waar het milieu voor naar de haaien geholpen wordt, en waarvan je data 24/7 real-live op chinese servers opgeslagen wordt. En als ze het zouden willen, zouden ze al die auto’s met een druk op de knop kunnen deactiveren.
Maar als het een tientje meer kost om een product te maken dat voor een redelijk deel in het westen wordt gebouwd, dan schuiven we dat ook wel weer aan de kant. En uiteraard zitten er heel veel zijsporen aan, bijvoorbeeld de grondstoffen voor accu’s die ook gewoon uit Afrika komen, en of dat nou via China of Europa is, de mijnen daar zijn hetzelfde.
Ik ben zelf redelijk traditioneel als het aankomt op consumptie en achtergrond van mijn spullen, maar ik weet ook dat in mijn duitse auto’s zat chinese delen zitten. Toch kies ik liever wel gewoon voor bijv. in Duitsland of Japan geproduceerde delen (schokdempers, airco’s etc komen ook vaak uit Japan) als het om onderhoud gaat. Ik zou zelf geen chinese auto kopen, ook niet onder concurrerende prijzen. Niet per sé vanwege de kwaliteit, maar wel omdat het communistische gedachtengoed en een deel van wat daaruit voortvloeit zoals kinderarbeid, strafkampen en milieuvervuiling niet mijn gedachtengoed is. Maar veel mensen interesseert het simpelweg geen pepernoot en of dat op lange termijn gevolgen gaat hebben, zullen we vanzelf meemaken.
China is op rap tempo bezig om niet-westerse landen voor zich te winnen, door de nieuwe zijderoute, het belt and road project wereldwijd waar ze chinese arbeiders de wereld overvliegen om landen zich chinese schulden te laten steken en daar infrastructuur voor in ruil krijgen. Op termijn gaan ze ons wel eens voorbij, en de vraag is hoe en wanneer.
Hawkeye72 zegt
We kunnen ook besluiten dat we deze Chinese diaspora niet willen en een meer protectionistische koers varen, het kan maar vergt een ander denken.
MetalLaires zegt
Wat een westerse angst weer.
Stel je eens voor dat een andere cultuur het op enkele vlakken ietsie beter doet, oh oh oh!
Nee ik ben blij met de chinese opmars, de westerse kapitalistisch propaganda weg die we nu bewandelen ken ik nu wel.
De wereld is groter dan west europa en de usa en als ik die beter wil begrijpen dan zullen dit soort dingen moeten gebeuren.
En 1 ding weet ik wel zeker, ze zullen over 50 jaar geen schuur vinden met allemaal oude chinese BEV’s erin.
tjorque zegt
Is dat erg? Jazeker!
We mogen gerust wat meer in onze eigen achtertuin gaan graven voor de grondstoffen (die we in Europa eigenlijk ook wel hebben en op een duurzame sociaal verantwoorde manier zouden kunnen ophalen)
En onze knowhow op peil houden.
En zelf produceren.
En …
Voor dat eerste zouden we wel dringend van het NIMBY syndroom af moeten geraken…
jensoffbutton zegt
Je moet niet altijd de eerste zijn in de markt, je moet vooral de beste zijn en een eco-systeem creëren waarbij je mensen bindt.
Apple had met de iphone niet de eerste smartphone, maar de beste op de markt.
Het grootste probleem bij Europa & de bijhorende industrie blijft niet de kwaliteit van de producten of het design, maar de loonkosten. Vroeger konden we dit counteren met kennis maar dit wordt moeilijker en moeilijker door alle hulptools, eerst het internet en nu de doorbraak van AI.
pomoek zegt
Ik ben allang blij dat je niet zegt dat Apple de eerste was, dat is iets wat zo veel mensen denken… ;-)
Flutterbear zegt
Tesla doet hetzelfde als Apple destijds. Tesla zal winst blijven maken, de Aziatisch spelers vullen de massa en andere westerse bedrijven kunnen het niet bijbenen na decennia enkel maar uitbesteden en opkopen.
flatsix010 zegt
Geen problemen mee dat het niet-Europees is, dit is nou eenmaal hoe de meeste markten werken tegenwoordig. Enige moeite die ik er mee heb is dat de winsten naar een communistisch bolwerk gaan, waar daarbij regelgeving omtrent o.a. mileu en arbeid slecht zijn over slecht gehandhaafd worden.
petroldrinker zegt
Mij niet gezien, feit dat er chinese components in eu autos zitten is al erg zat… ik zal het niet kopen.
In mijn ogen koop je alleen zo een chinabak als je niks met autos hebt en echt zo goedkoop mogelijk een auto wilt hebben…
simonbv zegt
Denk dat een aantal Europesche merken iets moeten doen aan de kosten. Veel minder showrooms, internet verkoop, minder keuze’s aanbieden, minder marketing en veel meer op prijs. De laatste jaren zijn de nieuwprijzen omhoog geschoten en merken die wel duidelijk op kosten letten zoals Dacia en Tesla doen het ook goed.
Joost zegt
Disruptie die we al heel lang hadden zien kunnen aankomen.
https://youtu.be/q33XXQDJnQw?si=cFZJKh5qf5oDavMB&t=410
pomoek zegt
Topgear besteedde hier jaaaren geleden ook eens aandacht aan. Het is simpelweg niet tegen te houden. Tenzij we een handelsoorlog willen beginnen met China. Maar ja, wie koopt dan nog onze bloembollen?
e36thuglife zegt
Het is net als met de snack bars eerst dacht iedereen oh snackbar frikandel kaassouffle lekker Hollands en toen namen de Chinezen op eens PONG!! alles over en nu zijn er geen Hollandse snack bars meer ja zo gaat dat.
alloallo zegt
Volgens mij gooi jij alle Aziaten op een hoop! Chinese restaurant kampen met grote personeel gebreken omdat de volgende generatie gestudeerd heeft en andere ambities heeft.
Veel snackbars zijn van Vietnamezen
e36thuglife zegt
Luister vriend niemand tjapt meer oudhollandse fu yong hai en babi pangang want als mensen nog chinees gaan tjappen dan willen ze OG style dimsum of Szechuan of Cantonese en al die andere chinesen die hebben nu een snack bar of een AliExpress allyoucanvreet dus ik denk dat jij in de war bent met een Vietnamese ploempia kraam die upgraden nu naar Vietnamese eet huisje met Dip your own spring roll en Banh Mi en zo
driver79 zegt
Dit zorgt er iig voor dat de Europese auto industrie weer competitief wordt. Jaren heeft die industrie gelobbyd en vertraagd om zo min mogelijk te hoeven innoveren. En dan soms nog steeds nauwelijks winstgevend vanwege veel te grote organisaties en een gebrek aan schaalvoordelen (alles wat met Stellantis samengeraapt is). Kijk naar de VS, die stonden decennia stil met de ontwikkeling van auto’s. De Japanse auto bouwers begrepen dat maar al te goed en kwamen met kwalitatief hoogwaardige auto’s (Toyota, Lexus, Honda, Acura, etc). Detroit raakte in verval…
VerArie zegt
Het is bagger en blijft bagger. Dus iedereen stop met bestellen van die Chinese rommel. Ga voor (oa Duitse) kwaliteit!
rollingstoned zegt
De ironie…
https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2022/06/24/bmw-neemt-derde-fabriek-in-china-in-bedrijf/
slickrick zegt
De Chinezen zijn slim , iedereen lachte ze uit toen de eerste Chineese auto op de markt kwam. Prima , dan plakken we er gewoon een westers merkje op, volvo , Lotus …..er zullen er meer volgen