Je kunt opgelucht ademhalen als je dacht dat Ferrari’s plannen met hybride motoren ook de lekker ‘puristische’ Roma en Portofino omvatten.
Ondergetekende was aangewezen als degene die de eerste persinfo van de Ferrari Roma zou schrijven. Het zou gaan om een coupéversie van de Portofino, waardoor er niet zo veel bijzonders mee zou zijn. Maar dat was het wel: de Roma sloeg, in ieder geval bij mij, in als een bom. Wat een schitterend mooie auto! In een donkere kleur met vijfspaaks velgen en gele remklauwen mag die hier zo voor de deur.
Nieuw oud design
De reden is natuurlijk een modern jasje met allerlei knipogen naar vorige Ferrari-designs. Dat gebundeld in een auto die wat wegheeft van de eveneens prachtige Ferrari 365 GTB/4 en voilà: een design wat Ferrari op zijn Rooms ‘La Nuova Dolce Vita‘ noemt. Het nieuwe goede leven. Je begrijpt wel dat de Roma onthuld werd vóór 2020.
Bekende specs
Onder de koets zit trouwens weinig verrassends. Daar zit dan ook het hele ‘coupé-Portofino’ verhaal hem in. Net als de Portofino is het de instapper van Ferrari, met dezelfde 3.9 liter V8 en slechts een paar pk meer. De Roma is een coupé en heeft een nieuwer interieur. Maar verder is het een vrij universele auto qua prestaties en specs. Deze motor zat en zit met meer pk ook in de California T, GTC4Lusso T, 488 GTB, 488 Pista, F8 Tributo, SF90 Stradale en wordt waarschijnlijk de basis voor de Purosangue SUV. Sterker nog: op de GTC4Lusso, 812 Superfast en 812 GTS na is het hele Ferrari-portfolio voorzien van deze motor.
Meer
Ferrari wil dan ook meer met deze motor. In de SF90 Stradale is hij bijvoorbeeld al voorzien van een plug-in hybride-systeem wat de auto 1.000 pk geeft. De vervanger voor de F8 Tributo zou naar verluidt ook een standje hoger komen te staan door middel van hybridekracht. Allemaal rondom diezelfde motor. Bovendien is Ferrari van plan om de komende vijf jaar een ‘McLarentje te doen’ en heel veel modellen de wereld in schieten in rap tempo. Een Ferrari Portofino en Roma met hybride tierelantijnen zouden hier zo in passen. Krachtiger, dat wel, maar is dat niet nét te veel heiligschennis? Of volkomen terecht?
Geen hybride Roma
Wat je er ook van vindt: waar is het in ieder geval niet. Autocar kan bevestigen vanuit binnenin Ferrari dat de Roma en Portofino bespaard blijven van hun hybride ongein. Een grotere motor zit sowieso niet in het verschiet dus voor de komende paar jaren zijn de specs van de Portofino en Roma wat we nu zien van het tweetal.
Puristisch
En zo blijft de bloedmooie Ferrari Roma voorzien van een blok zoals den ouden dage en wordt het geen hybride. Wel met turbo’s, maar goed, je kan niet alles hebben. Wij vinden het puristisch zat. Over die hybride gesproken: Ferrari is ook driftig aan het testen met een V6 hybride, naar verluidt. De mule is een 488 GTB, maar wie weet of die nog ergens in verschijnt.
reactief zegt
Deze auto wordt weggezet als een GT, dus juist de Roma zou prima hybride kunnen zijn. Zo bijzonder is de huidige V8 met turbo’s ook weer niet…
Wel een erg fraaie auto op wat rare dingetjes na zoals bijvoorbeeld de grille.
ghini zegt
@reactief: eens. Daarnaast kan je met hybride techniek eenvoudig het karakter van een auto veranderen, rustig/zuinig/stil cruisen VS max acceleraties/tussen sprints/dipjes in power opvangen. Doe mij er maar een mét hybride techniek.
karaya zegt
@ghini
Zoals ze tegenwoordig op zoek zijn naar uitvoeringen van oudere auto’s met een handbak zal je in de toekomst een grote vraag krijgen naar modellen zonder hybride troep.
Hybride is een heel lelijk compromis. Ga dan gewoon voor volledig elektrisch.
daniel1975 zegt
@reactief: volgens mij was het niet lang geleden dat dit engine of the year was?
karaya zegt
@reactief
Ik denk dat ze die grille expres zo hebben gemaakt, mensen die daar een probleem mee hebben wil je niet als klant.
En klanten heeft Ferrari zat.
hhitalia zegt
Waar kan ik een van m’n kinderen verkopen, zodat ik zo’n Roma kan betalen? Wauw!
okdoei zegt
@hhitalia: het is vrij optimistisch om te denken dat je kinderen de waarde van een nieuwe Ferrari Roma hebben.
lpgbarrel zegt
@okdoei: nou kinderen kosten in 18 jaar meer dan een Roma. Dus elk bod is voldoende..
maferick74 zegt
@lpgbarrel: je zou het eens kunnen proberen bij de ex zakenpartner van Epstein…. ze heeft vast nog wel wat connecties
okdoei zegt
@maferick74: damn son…
lpgbarrel zegt
@maferick74: niet zo eng doen, je lijkt mijn waif wel
ericd zegt
Daytona 2 was een betere benaming geweest. Overigens opvallend hoe de ‘lagere modellen’ in het gamma qua design zo lekker puristisch in mekaar zitten. De rear-engine modellen zijn vaak zo’n kakafonie aan vormen. Wordt die dan goedkoper dan de complexere Portofino?
Richmond zegt
@ericd: yep 232k vs 244k
rollingstoned zegt
@ericd: Alleen is Daytona nooit de officiele benaming van Ferrari geweest…
The unofficial Daytona name is reported to have been applied by the media rather than Ferrari and commemorates Ferrari’s 1-2-3 finish[3] in the February 1967 24 Hours of Daytona with a 330 P3/4, a 330 P4 and a 412 P.[4] To this day, Ferrari itself only rarely refers to the 365 as the “Daytona”, and refers to it as an “unofficial” name.[5]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Daytona
ericd zegt
Thx, mate.
dracae zegt
Dit is de mooiste Ferrari in jaren, zou inderdaad Daytona hebben kunnen heten. Ik vond ook de California al leuk, leuker dan de ‘ dikkere ‘ modellen.
joor241 zegt
Qua uiterlijk vind ik het meer een Mazda dan een ferrari. Niet bepaald lelijk (ook niet erg mooi), maar niet “Farrari”. Zo vind ik bijvoorbeeld de achterlampen van de 430, 458 en de 488 een stuk mooier!
jorden zegt
Wie zou je een plezier doen met hybride techniek!? Of zaten er een hoop mensen te wachten wat een Roma in de bijtelling ging doen?
Jantje_555 zegt
een auto die niet beschikt over manueel kan moeilijk puristisch genoemd worden…
v10m5 zegt
GT reïncarnatie van de Opel GT ; P