Maar dankzij Autoblog gaan jouw muntjes niet naar Leeuwarden.
Anderhalf jaar lang heeft de trajectcontrole op de A12 a.k.a. de Regenboogroute ter hoogte van Utrecht uitgestaan. Werkzaamheden aan de snelweg én vervanging van de apparatuur heeft dit deel van ’s lands meest rendabele vorm van inkomsten buiten dienst gesteld. Maar, zo heeft de politie laten weten, op maandag 30 mei wordt de schakelaar weer omgezet.
Het gaat om het baanvak tussen knooppunt Lunetten (A12-A27) en knooppunt Oudenrijn (A12-A2). Op dit 3.1 kilometer lange traject geldt een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Op de parallelbaan wordt je snelheid ook gemeten en daar mag maximaal 80 km/u worden gereden. Overigens hoef je vanaf morgen enkel de cruisecontrol aan te zetten als je vanuit de richting Arnhem-Den Haag rijdt. De trajectcontrole in tegenovergestelde richting wordt pas later deze zomer weer actief.
Originele foto: Kuifje op Autojunk, met dank aan Vincent voor de tip!
bigbrabo zegt
Degene die de trajectcontrole heeft uitgevonden moet toch wel een P hekel hebben aan auto’s
Dizono zegt
@bigbrabo: de Nederlander die de snelheidscamera heeft uitgevonden was coureur en bouwde daarnaast enkele sportwagens onder zijn eigen naam…
e1000bmw zegt
@Dizono: een voorbeeld van hoe techniek uit de autosport haar weg vindt naar het dagelijks leven.
Dit is dan toevallig een negatieve…
Janalleman zegt
@e1000bmw523i: behalve dat ze de veiligheid in het verkeer wel bevorderen, alleen jammer dat de boetes zo mega duur zijn, dat is ongeveer het enige nadeel
faalhaas zegt
@bjornvdschelde:
“Veiligheid”
rdamnn zegt
@bjornvdschelde: het is gevaarlijker hoe mensen met 80 invoegen op de snelweg, dan mensen die met 130 over de linker rijbaan rijden. Dat wordt pas gevaarlijk wanneer andere mensen weer met 100 naar links komen zonder ook maar even te kijken.
mashell zegt
@rdamnn: als je er 100 mag dan is 130 echt veel te snel. Is met 80 invoegen niet zo snel, en is zonder kijken van rijstrook wisselen nog altijd onvergeeflijk. Maar dat is het met elke snelheid.
exotic zegt
Melkkoe erbij. Huppekee
flos zegt
@exotic: is het zo moeilijk om voor 3.1 km die naald voor je neus op het getal 100 of 80 te houden?
dutchcorvette zegt
Altijd leuk.
Robert zegt
Net over heen gereden; Flitsmeister meldde hem (veiligheidshalve) al.
moveyourmind zegt
Die roofkat op de topic-foto ziet er in elk geval wel heel flitsend uit!
VROAAAAP!
lekbak zegt
Wèèr een traject controle op een stuk waar ik veel kom. Tot nu toe heb ik me nog niet vergist maar het risico word zo langzamerhand wel groot.
Rick-dos zegt
Tenzij je de boetes voor lief neemt kan ik er nog steeds met mijn verstand niet bij dat mensen boetes krijgen bij een trajectcontrole.
Als je een boete krijgt en vervolgens een trajectcontrole een “melkkoe” of iets dergelijks noemt dan ben je echt dom…..O wacht, ik heb mijn antwoord al…
lekbak zegt
@Rick-dos: het kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen er gewoon niet bekend zijn. En dat ze bijvoorbeeld het bord over het hoofd zien doordat ze met het verkeer bezig zijn in plaats van op het oerwoud aan (meestal onnodige) borden te letten.
Rick-dos zegt
@lekbak: Dat kan, maar ik mag toch hopen dat de uitzonderingsgevallen zijn en niet hetgeen waar de staat miljoenen aan verdient.
Als dat wel het geval is dan is het nog treuriger met de capaciteiten van bestuurders in Nederland gesteld dan het beeld dat ik er al van heb.
Maar ook dan is het je eigen schuld als je je meer met andere zaken bezighoudt dan met het letten op de weg.
Ik zelf hou altijd de achterkant van borden en matrixborden aan de andere kant van de weg in de gaten, want als je aan die kant camera’s ziet hangen dan kun je er donder op zeggen dat ze ook op jouw rijrichting hangen.
MARS zegt
@lekbak: nee, je bent gewoon een enorme sukkel als je op trajectcontrole een boete scoort!! Als je de borden niet ziet, hoor je niet op de weg, punt.
mashell zegt
@lekbak: mensen die ergens niet bekend zijn letten dan misschien niet op de enorme borden met het bord “trajectcontrole” maar wel op de gewone ronde met de snelheid. Juist als je ergens niet bekend bent dan let je extra goed op en rijd je gewoon dat wat op de borden staat.
Ik gok dat de meesten die gepakt worden bij een trajectcontrole er juist elke dag voorbij rijden, weten dat er traject controle is maar op een dag dat het allemaal niet zo lekker loopt gewoon niet op tijd de cruise control aanpassen.
grandmasterb zegt
@Rick-dos: trajectcontrole is overheidsterreur om de automobilist nog verder uit te melken. Het heeft niets met verkeersveiligheid te maken en veroorzaakt ook nog veel irritatie en gevaar, mensen vallen n.l. in slaap achter het stuur en/of , gaan andere dingen doen i.p.v. op de weg te letten.
Rick-dos zegt
@grandmasterb: Het is alleen een melkkoe als je zo dom bent om er aan mee te werken door er met hogere snelheid dan toegestaan er doorheen te jakkeren.
Wil je van dit soort “overheidsterreur” af? Hou je dan in ieder geval aan de max. snelheid tijdens zo’n trajectcontrole. Zul je zien dat de lasten hoger zullen gaan uitvallen dan de baten voor de overheid en dat zo’trajectcontrole toch niet zo rendabel is.
Laten we het eens met z’n allen proberen. Kost je misschien hooguit 30 seconden meer reistijd ipv een boete maar lol dat we achteraf zullen hebben als de overheid inkomsten begint mis te lopen…
grandmasterb zegt
@Rick-dos: Het beste zou zijn als iedereen de halve snelheid ging rijden, b.v. 50, zodat ze geen enkele bekeuring krijgen en er files ontstaan, kijken of ze dan nog doorgaan met die tratectcontroleterreur.
pinut187 zegt
Hebben ze geld nodig voor nieuwe stickers?
kennethr zegt
Wist niet eens dat ze uitstonden.
volvoturbo zegt
Goed om te weten! Heb er in ieder geval genoeg van geprofiteerd, ook al is het maar 3 km van m’n dagelijkse route. Compenseren we wel weer op de rest van de A12.
stekel zegt
oh kut, dit lees ik nu dus een dag te laat!
nou dan zal hij binnenkort wel binnen komen
morgen maar weer opletten