En dat was 9% BTW, opladen van je elektrische auto gaat dus flink duurder worden. Of toch niet?
We schreven eerder dat de ‘korting’ op opladen nog zou blijven. Dan hebben we het over de belasting dat geheven wordt over de elektriciteit. Om de aanhoudende stijging van de energieprijzen te verzachten heeft de overheid de btw op energie en netbeheerkosten verlaagd van 21% naar 9%. Daar komt dus dan toch verandering in.
Opladen duurder door btw
Het amendement dat was ingediend (en aangenomen) wordt dus niet uitgevoerd. Het amendement had voor ogen de korting langer in stand te houden. Dat gebeurt dus niet en de btw gaat gewoon naar 21%, een fikse verhoging dus. Dit gaat in vanaf 1 januari 2023.
Over je energierekening betaal je dan ‘gewoon’ weer 21 procent btw. Dit betreffen ook je laadsessies. De verhoging betekent dat je meer geld zal betalen als je je auto aan een paal hangt. Bij het opladen van je accu betaal je dus 12% meer.
Energieplafond
Dit wordt geaccepteerd, omdat we straks een energieplafond krijgen. Hiermee wordt het leed nog wat verzacht. Althans, zo wordt het door de politici aan ons verkocht. Het kabinet zegt dat de inflatie ongekend hoog is en dat de energieprijzen de pan uit rijzen. Joh, echt! Daarom stelt het kabinet het zogenaamde energieplafond in om een hoognodige verlichting te bieden. Maar hoe werkt dat?
Nou, ze willen alle huishoudens helpen. Het is echter wel een tijdelijke maatregel (tot eind 2023) en zal starten in het nieuwe jaar. Voor gas komt er een maximaal tarief van € 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub.
Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot € 0,40 per kWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Hiermee zou je dus goedkoper kunnen laden, want dit tarief is aanzienlijk lager dan de huidige prijzen. Het CBS weet te vertellen dat de gemiddelde prijs eind 2022 € 0,73 per kWh was. Dan ‘tank’ je dus € 0,33 goedkoper. Maar als jij veel rijdt, dan ga je al snel richting het plafond. En dan betaal je gewoon het veel duurdere tarief dat je overeengekomen bent met je energieleverancier.
By the way: we hebben het hier over thuisladen. Laden bij een openbare laadpaal met bijvoorbeeld een ANWB-laadpas kost € 0,439 per kWh. Echter, hier zal de verhoging van het btw-tarief vermoedelijk nog in moeten worden doorgevoerd.
Heb jij een elektrische auto? Laat het ons weten in de comments hoe deze maatregelen voor je uitpakken.
peekaas zegt
Tja, de meeste mensen die hun auto thuis laden zullen toch ook wel zonnepanelen hebben?
De opbrengst daarvan mag je aftrekken van je verbruik en wat er over blijft moet dan onder de 2900kWh blijven. Dat lijkt me best aardig voor de meeste situaties?
koeberg zegt
Ik niet. Geen ruimte voor. Klein dak met dakkapel op het zuidwesten. Ruimte zat op het noordoosten, maar daar schijnt de zon niet.
hollow zegt
Heb je zonnepanelen? Dan zou je weten dat die tijdens de wintermaanden totaal onvoldoende opbrengen. Enfin, ruim onvoldoende voor het huishouden, een eventuele warmtepomp (die massa’s verbruikte tijdens deze hele koude periode) en dan nog een EV….
peekaas zegt
Ja ik heb zonnepanelen, en ook een warmtepomp. Die zonnepanelen zorgen gedurende het jaar voor ongeveer 0 op de meter. In de winter te weinig inderdaad, maar in de zomer ruim voldoende. Lang leve de salderingsregeling.
En dan heb je dus de volledige 2900kWh voor het laden van je auto.
koeberg zegt
Ik heb de laadpaal in de meterkast uitgeschakeld. Op straat laden is goedkoper. Punt is wel dat ik een paar minuten moet lopen naar de dichtstbijzijnde openbare laadpaal.
Friez zegt
Wij gaan vanaf 1 januari de openbare laadpaal gebruiken om te laden. Als we het thuis zouden doen, dan vliegen we binnen no-time door het energieplafond heen.
We zullen vast niet de enige zijn.
dalmore zegt
Precies ja. Thuis opladen is een absolute no-go als je onder de 2900kWh wilt blijven. We gaan er al net overheen zonder te laden, met auto erbij gaan we richting de 7500kWh per jaar. Voor de mensen om een beeld te scheppen hoe veel stroom er eigenlijk in een auto gaat
raoufff zegt
En nog blijven er hele volksstammen geloven in elektrisch rijden.
steephh zegt
@raoufff
Yep. ;-) Het is nu eenmaal een stuk efficiënter omgaan met energie en zorgt daarnaast (zelfs op onze huidige energiemix) voor een lagere uitstoot én het helpt ons de klimaatdoelen te halen.
Kwestie van tijd voordat elektrisch rijden voor de grote massa betaalbaar is, de meeste autoconstructeurs zijn pas de afgelopen jarig bezig geweest om hun roadmap aan te passen om volledig naar BEV’s om te schakelen. Dan is het nog een kwestie van tijd voordat op grotere schaal auto’s geproduceerd gaan worden, waardoor ze uiteindelijk ook betaalbaarder worden.
Degenen die geen nieuwe auto kunnen kopen die zullen nog even ICE blijven rijden totdat er ook in de 2e/3e/4e/Xe segment voldoende aanbod is.
kas_par zegt
Klopt. Dat krijg je als iets (nog steeds) goedkoper is, een stuk duurzamer en bovenal verschrikkelijk veel prettiger rijdt dan brandstof wagens.
anthwan zegt
Als elektra al 0.40 per kw is en gas ‘maar’ 0.73 gaat kosten dan weet ik zeker dat gas stoken in veel gevallen van de Nederlandse huishouden goedkoper is/was.
Het rendement van een cv ketel (max 10J oud) is zo slecht nog niet en de luch/lucht warmtepomp is pas de energie slurper in dit geval voor je portemonnee.
Het elektrisch rijden ‘wat wat onze overheid zo graag wilt’ wordt ze wel heel erg de kop in gedrukt.
fanboy zegt
@anthwan: Ik zou nog een keer lezen. Gas is niet 73 cent per kuub, en dat gaat ook helemaal niemand je meer geven.
lucht/lucht warmtepomp is juist een van de goedkoopste en meest praktische manieren om je huis mee te verwarmen. Eventueel voor 90% van de tijd en gas ketel er nog bij voor afgelopen kouden dagen bijvoorbeeld, in een ouder huis.
hollow zegt
Je hebt het over lucht/lucht, maar veel woningen hebben klassieke radiatoren. Een lucht/water pomp, zelfs met vloerverwarming, is totaal NIET rendabel tijdens echte koude periodes zoals vorige week. 50kwh voor de pomp vorige zaterdag. Een warmtepomp verbruikt dan veel meer elektriciteit. Je kan dan kiezen voor een geothermische, maar dat is best duur.
fanboy zegt
@hollow: Juist voor die huizen lucht/lucht. Dan heb je al wat hangen voor 2000 a 2500 euro, en kun je je radiatoren laten hangen. En heb je al veel gas reductie.
Huizen die vloerverwarming of andere geschikte verwarming hebben voor lucht/water warmtepompen moeten die vooral nemen. Maar die zijn duurder en ook de installatie kost veel geld.
Ik heb overigens zelf een huis gebouwd met alleen maar lucht/lucht verwarming, dat scheelde een hele hoop aanleggen.
anthwan zegt
Inderdaad, kennelijk ben ik daar gestopt met lezen. Sorry
sprankel zegt
Je maakt een paar rekenfouten, je verbruik is afhankelijk van je energievraag wat 1 op 1 overeenkomt met hoeveel energie er ontsnapt uit je huis. Als je energievraag 10 000 kWh warmte is dan moet jij 10 000 kWh warmte produceren, of je dat nu met gas, elektriciteit of iets anders doet maakt niet uit, het 1 gaat niet meer verbruiken dan het ander om je huis warm te krijgen.
Een andere fout die je maakt, jij denkt dat om 10 000 kWh warmte te produceren je 10 000 kWh elektriciteit nodig hebt, dat zou kloppen mocht je een simpel elektrisch vuurtje gebruiken maar een warmtepomp trekt warmte van buiten naar binnen met een effecientie van 440% voor een lucht-lucht warmtepomp, een getal dat omhoog gaat als je een ander type warmte-pomp neemt zoals geo-thermisch met 550%. Dan zit je op een elektrisch verbruik van 1818 kWh (440%) om 10 000 kWh warmte te produceren.
Gelet 1 kuub gas met een moderne ketel ergens 10 kWh warmte geeft (en daarbij technisch op zijn limiet zit) moet je 2.27 kWh elektriciteit in de goedkoopste vorm van een warmtepomp steken (die bijlange niet technisch op zijn limiet zit) om hetzelfde resultaat te hebben.
Een kuub gas kost momenteel ergens tussen de 2 en de 4 euro waarbij gas de duurste vorm van elektriciteitproductie is en het is de duurste elektriciteitscentrale die de prijs van elektriciteit bepaalt. Gezien die 2 aan elkaar vast hangen, als de gas prijs in elkaar zakt dan zakt ook de elektriciteit in elkaar. Koppel daaraan dat je gas niet zelf kan produceren en elektriciteit wel dan krijg je een onmogelijk verhaal waarbij gas nog goedkoper kan worden dan een warmtepomp.
Het enigste wat kan veranderen is dat er zoveel gas gedumpt word op de EU markt dat gas spotgoedkoop word. Maar dan mag je niet teveel kosten hebben in het transport (=enkel via pijpleiding mogelijk) en dan moet diegene die het doet het met opzet doen, dat is wat Rusland tot 2 jaar geleden deed tot we erachter kwamen dat ze dat enkel deden om macht over ons te krijgen. Als jij wilt hopen dat Rusland dat volgend jaar opnieuw gaat doen (enigste die genoeg gas via pijpleiding kan sturen naar ons) en wilt hopen dat de EU zo stom is zich 2 keer te laten vangen, pas dan zal gas terug goedkoper worden om op te verwarmen.
waterisnat zegt
Er is natuurlijk nul logica in de verschillende belastingen op verzonnen problemen waar zelfbenoemde doelstellingen enkel middelen zijn tbv meer overheid. Echter dit “energieplafond” monster is een doos van pandora waar we nog jaren over zullen “klagen”. Omtzigt heeft al vele issues met dat systeem naar voren gebracht, maar het grootste issue is dat het enkel is opgezet om gedifferentieerde taxen per gebruik er door heen te drukken, zodat ze nog meer kunnen micro-managen en de overheid uitbreiden. Een simpele oplossing om de eerste levensbehoefte (energie) goedkoper te krijgen zou zijn om gewoon iets van de >80% taxen (ook nu nog) op energie te verlagen. Deze ongelofelijke red-tape die we nu opzetten gaat uiteindelijk enkel de energie nog duurder maken, want er moeten ook weer 20 duizend extra ambtenaren meeroven voor hun hypotheek/boterham.
flyerbunch zegt
Deze Tesla (headerfoto) hangt toevallig niet aan een lantaarnpaal? 😉
Habanero zegt
Stel dat je als overheid er echt op in zou zetten om tegen 2030 iedereen 100% elektrisch te laten rijden. Dan is de eerste stap toch: maak daarvoor een geloofwaardig masterplan. Waarvoor de strategie moet zijn dat elektrisch rijden fiscaal gunstig is, ook de garantie op tafel ligt dat dit ook op lange termijn zo blijft. Er moet voor de burger echt een serieuze deelname in de gerelateerde kost zijn voor deze transitie, om hem zonder veel schade de stap te laten zetten. Waarbij de misschien zelfs nog recente wagen vervangen wordt, definitief vernietigd wordt en niet nog 30 jaar lang in Afrika rondrijdt. Een volgend hoofdstuk is dat de volledige keten van energieleverancier tot bij de laadpaal betaalbaar moet blijven, liefst zelfs fors goedkoper moet wordt, ook de gerelateerde fiscaliteit, en dat er overal in de EU zonder beperking voldoende stroom beschikbaar is zonder afschakelplannen (daar zijn we nog lang niet, er is minstens 10 jaar nodig om dat doel te bereiken). Om de geloofwaardigheid te stimuleren neem ook de ecologische twijfels weg van bij de ontginning van alle grondstoffen, automobielindustrie tot bij de energieproducent zelf. Dat kan heel gemakkelijk door een eco-label toe te kennen aan auto’s. Stop daarin ook de humanitaire component, ontginning op humanitair onwaardige wijze of kinderarbeid willen we in de EU niet zien. En uiteraard moet in zo’n score ook vervat zitten wat de echte kost van transport is. Auto’s die vele duizenden km’s afgelegd hebben worden een heel stuk minder interessant en krijgen meteen een flinke fiscale eco-malus toebedeeld. Uiteraard gaat dit miljarden kosten. Maar nu ook en ik vrees dat die vanuit de EU heel vaak naar minder relevante doelstellingen gegooid worden. We staan in ieder geval heel ver van zo’n echt masterplan en zien alleen maar wat gerommel in de marge, terwijl BEV’s met de dag minder interessant worden, ook qua exploitatiekost en Jan met de Pet echt maar kan dromen van zo’n overstap, hij ligt momenteel van andere dingen wakker.
Habanero zegt
En eigenlijk is het idemdito voor verwarming. Met de kruimelpremies die hier en daar door overheden rondgestrooid worden en de technisch vooropgestelde manier om alleen nog te gaan verwarmen met electrische warmtepompen, heeft 90% van de woningen in de EU een quasi onbetaalbare ingreep nodig. Soms wordt afbraak zelfs goedkoper. Ofwel kan iets, ofwel kan het niet, maar wat onze politiek voortdurend doet is mensen in richtingen dwingen die totaal niet realistisch of betaalbaar zijn. En natuurlijk is dat een recept dat zal falen, zeker als je een geostrategisch totaal ontspoorde situatie van bevoorrading met torenhoge inflatie zo maar even met heel veel groen opportunisme wil gaan koppelen aan een versnelde ecologische transitie waarvan de einddatum nu al van de pot gerukt is. Deze totaal absurde koers varen we nu, die de EU-burger behoorlijk afkeer doet krijgen van Von der Leyen & co.
mashell zegt
Ik ga iets nieuws doen, ik ga het met je eens zijn. Een masterplan ontbreekt zowel op nationaal niveau als op Europees niveau. Nu mag je van Rutte geen visie of plannen verwachten, die man heeft geen visie en hangt alleen nog achterhaalde neoconservatieve dogma’s aan (liberalisme is hetzelfde als vrije markt en burgers betalen veel en bedrijven betalen weinig belasting) dat heeft hij de laatste jaren wel bewezen. Op Europees niveau zijn er wel plannen, Timmermans is echt wel goed bezig maar het ontbreekt vanuit de landjes aan draagvlak om echt wat te gaan doen.
fanboy zegt
@Habanero: Als men echt een visie had, en dan heb ik het over de afgelopen 10 a 20 jaar, had men massaal op groene energie en eventueel kernenergie in moeten zetten. Of andere vormen van energie die ons minder afhankelijk maken.
Massaal bruikbare goedkope en schone energie is de manier om alles te doen.
Kijk naar Noorwegen, gewoon in de sneeuw je huisje warmhouden met elektrische kachel. Lijkt gekkenwerk, maar wat boeit het als je goedkope en schone waterkracht energie hebt.
Dat gaan we hier niet krijgen natuurlijk, maar wat hebben we wel gedaan? Ons afhankelijker gemaakt van landen zoals Rusland. En voor diesel en benzine is het ook geen feestje met de OPEC. We hebben al het geluk van de wereld dat OPEC niet de productie verder verlaagd. Zo afhankelijk zijn we.
We hebben een economie gebouwd op goedkope energie, maar we hebben ons afhankelijk gemaakt voor die energie. Pure domheid.
Ik ga in ieder geval lekker door met de EV, want die kan ik op allerlei manieren voeden. Ik kan gelukkig lekker zonnepanelen leggen of zelfs een klein windmolentje. Ik kan de EV ook op goedkope uurtarieven gaan laden.
Mijn huis is ook al redelijk ver in zelfvoorzienendheid met accu. Daar ben ik al jaren mee bezig, om minder afhankelijk te zijn van een zootje figuren in de woestijn of in Rusland.
Dutchdriftking zegt
Ineens is mijn dieseltje zo gek niet meer… Ik neem overigens aan dat de meeste elektrische auto’s lease auto’s zijn die je persé thuis hoeft op te laden?
fanboy zegt
@Dutchdriftking: Voor de leaserijders kan ook een thuispaal die zijn eigen verbruik gewoon vergoed vanuit de lease.
Diesel is ook nog steeds niet echt goedkoop. Wel als je 70ct per kWh moet aftikken voor EV ja.
Maar ik kan zonnepanelen bij leggen. Of ben jij zelf algendiesel aan het maken? :)
Wat eigenlijk het mooist is (naast opladen op de zon), is om je auto op flexibele uurprijzen op te laden. Dan kan je hem soms gratis opladen, in de zomer kun je zelfs geld toe krijgen.
V8Vantage zegt
@fanboy, ja jij kan dat wel: leasen en bijleggen. Maar in Nederland wonen niet alleen Fanboys ;-)
fanboy zegt
@vantagev8: Ik heb helemaal geen lease auto, ik heb zelf een 2e hands EV gekocht.
V8Vantage zegt
Idd. 3x laden voor ongeveer dezelfde range als mijn diesel kost je op 40 ct /Kwh ~ €70,-. Zoveel betaal ik niet meer voor een volle tank. Dus de prikkel om elektrisch te gaan rijd niet zo groot meer. (En ja je kan natuurlijk zonnepanelen hebben maar het grootste deel van de Nederlanders kan (of mag) geen gebruik maken van zonnepanelen…..)
Habanero zegt
Het verhaal van die zonnepanelen heeft toch enige relativering nodig hoor. Ik zie zoveel mensen rond mij die beginnen ’te investeren in de toekomst’ met een beperkt aantal panelen, na een paar jaar ligt het hele dak vol. Dan komt ook nog de verplichte thuisbatterij. Om de zoveel jaar een omvormer, want die dingen geven regelmatig de geest. 15-25k€ is zo verdampt voor het hele verhaal rond is. Theoretisch allemaal heel mooi, maar dan komt de winter. We leven niet in Z-Spanje, dus rijm, sneeuw, erg donkere en korte dagen net als je het vermogen zo massief nodig hebt. Ik wil wel eens zien hoe je naast elektrisch koken, verwarmen, wassen en drogen, die huidige auto’s met megajoekels van batterijen (om nog een beetje redelijke range te hebben) nog ‘gratis’ gaat volladen in die periode. Dus niet. Ik zeg niet dat alles geen zin heeft, maar we zijn er absoluut niet om autonoom te gaan leven en voor heel veel mensen in onze maatschappij is er zelfs niet eens het begin van een discussie mogelijk. Ik vrees ook wanneer deze mensen die een stap gemaakt hebben naar alles ‘electrisch’ een streep onder het totaal trekken, alle kosten en baten in beschouwing nemen, inclusief al het geld dat ze naar bijkomende renovatie of nieuwbouw gegooid hebben (vele 10’en € zijn dat, ongetwijfeld), t.o.v. iemand die niets doet en de kat de boom uitkijkt met misschien een wat ouder huis, benzine of diesel, gas- of zelfs stookolie-verwarming het resultaat zelfs mét de huidige energieprijzen wel eens heel verrassend zou kunnen zijn. Natuurlijk ooit zal hij ook iets moeten doen, maar ik vraag me nog steeds af of het huidige klimaat en de huidige stand van technologie wel echt het moment creëert om dat op een gepaste manier te doen. Zeg maar, de komende 5 jaar gaat er echt nog heel veel veranderen en ik zie zelfs de hele groene hype dimmen wanneer blijkt dat ze op serieuze (electorale) weerstand stoot.
steephh zegt
@habanero
Is een thuisbatterij bij jullie in België verplicht voor het plaatsen van zonnepanelen? Hier in NL iig niet.
De meeste mensen hebben alleen maar positieve ervaringen met hun zonnepanelen, dat is ook dé reden dat ondanks dat subsidie voor zonnepanelen al bijna 10 jaar niet meer bestaat het aantal installaties groeit en het aantal Wp/inwoner het hoogst is:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i26284/de-harde-cijfers-nederland-heeft-in-europa-meeste-zonnepanelen-per-inwoner
Als het doemscenario wat jij schets werkelijk waar was, dan hadden we niet bijna tien jaar subsidieloze groei gekend van het aantal installaties. ;-) Terugverdientijd is op dit moment zo bizar kort, dat je om de paar jaar een nieuwe installatie aan zou kunnen leggen indien je dit zou willen.
Habanero zegt
Nee niet verplicht maar in de winter is het venster waarbinnen er vermogen opgewekt wordt heel smal.
poes zegt
De enige reden waarom zonnepanelen hier massaal worden geplaatst is de mogelijkheid om je opwek met je verbruik te mogen salderen. Vanaf 2025 wordt dit afgebouwd en dan zul je zien dat we met z’n allen veel te veel panelen hebben neergelegd.
Habanero zegt
Het is weer zo’n draai van overheden in Belgie en Nederland om de consument te laten opdraaien voor z’n eigen zonnepanelen in landen waar door de klimatologische omstandigheden de efficiënties daar op zich al redelijk beperkt voor zijn. Iedereen die kan wordt vooral gedwongen in de richting van vooral goedkope panelen en omvormers van oosterse makelij, risicovolle thuisbatterijen en soms heel belabberde installateurs. Vergeet de weggerukte daken niet bij de eerste windstoot, problemen met hagel. Een groot gedeelte van de mensen heeft er absoluut geen toegang toe. Als zonne-energie in onze contreien zo’n betrouwbare en rendabele bron was hadden de electriciteitsmaatschappijen er zelf massaal in geïnvesteerd om productie te verzekeren en misschien zelf goedkoper te maken. Dat is in het buitenland wél gebeurd, bv. Frankrijk en Spanje, waar je massale velden met panelen tegenkomt, op plekken waar het aantal uur zon echt wel het verschil maakt met hier. Sommige communes hebben zelf geïnvesteerd in dit en windenergie om bewoners, gemeente-infra, scholen en sporthallen zeer betaalbare energie te leveren. Op die manier kan je de efficiënties verbeteren, gekoppeld aan een professionele opslage-installatie doe je echt iets van betekenis. Ik mis hier vooral de inzet op warmtenetten. Vanuit de industrie is daar een geweldige opportuniteit om minder-CO2 neutrale producties toch neutraler te maken. Wat we daarrond zien blijft veel te veel hangen in wat geëxperimenteer terwijl dit op grote schaal opengetrokken zou moeten worden.
mlo zegt
En waarvan de leasemij cq werkgever de BTW gewoon kan aftrekken. En weer door.
V8Vantage zegt
En dat is het punt. Niet iedereen least / mag leasen…. Dus heel Holland elektrisch……
R82 zegt
Het zonnepaneeltjes verhaal is leuk, maar alles wat je in je auto stopt wordt niet gesaldeerd en betaal je dus eigenlijk toch. Dus met of zonder panelen, laden kost geld.
Mijn zonnepanelen leveren 6000 kw op op jaarbasis, maar deze gaan in mijn geval al helemaal op, dus daar zit geen ruimte om de auto nog te laden. Als ik iedere dag zou laden, dan heb ik zelf een jaarverbruik van iets meer dan 9.000 kw incl huishouden.
Zelf kies ik per keer of ik bezine tank of stroom zal laden. De laatste paar dagen betaal ik in de nacht 0,10 – 0,20 cent per kw/h (kaal tarief) en is het weer voordelig om te laden. Gaat de prijs naar de 0,50 cent (incl alle belastingen) dan tank ik weer benzine.
potver7 zegt
Als het BTW-tarief van 9% naar 21% gaat, wordt het belastingtarief dus 12%-punt verhoogd. Maar de prijs stijgt daardoor geen 12%, het prijsverschil is ietsje meer dan 11%.
wimbers zegt
goed dat mijn Hemi 5.7 bijna klaar is, straks gewoon 1 op 8 op benzine..
Wij hebben als 2e auto een elektrische auto em met zonnepanelen erbij blijf ik riant onder het plafond, Ik heb dan ook geen warmtepomp, maar een heel goed geïsoleerd huis, met vloerverwarming en een HR ketel.
Het is natuurlijk goed krom dat er een energietransitie gaande is die maximaal inzet op opwekmethoden die super weinig opleveren bij koud winterweer, en tegelijkertijd verbruikers die heel inefficient omgaan met energie in diezelfde periode, minimale opbrengst, maximaal verbruik.
arthur75 zegt
5 jaar geleden 36 panelen laten plaatsen, omdat het kon. Wel veel overcapaciteit, omdat er een warmtepomp zou komen. Dat uiteindelijk niet gedaan, maar wel een ev. Samen met de airco, boiler, pellet- en speksteenkachel zitten we er warmpjes bij. In februari 6 ton pellets gekocht, dus de komende 6 winters nog goedkoop stoken 😁
Rudy zegt
Zo is er toch geen aan zijn portemonnee denkende consument die de overstap naar elektrisch gaat maken?
HZW zegt
Zo lang de range zeer beperkt is ten aanzien van de benodigde stroom om de accu’s op te laden, is een EV niet interessant.
Op het moment dat er accu techniek komt die met de zelfde hoeveelheid stroom, 3x zo ver komt, gaat het een ander verhaal worden, omdat je dan je auto beduidend minder aan de laadpaal moet hangen.
potver7 zegt
Dat heeft toch helemaal niks met accutechniek te maken? Om een auto een afstand te laten rijden is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Ik denk dat je heel lang kunt wachten op een techniek die ervoor zorgt dat je op een kWh 3x zo ver komt, een EV is namelijk zo’n 80%-90% energie-efficient. Dus van de energie die in accu’s geladen is, wordt 10%-20% niet omgezet in beweging.
De enige manieren om EV’s zuiniger te maken
– kleinere auto’s
– lichtere auto’s (door auto’s kleiner te maken, maar ook door kleinere accu’s te monteren)
– kleiner frontaal oppervlak (lager, smaller, maar ook smallere banden)
– (nog) betere stroomlijn
Maar ook dan ga je niet met dezelfde hoeveelheid stroom 3x zo ver komen.
steephh zegt
@HZW
Als je daadwerkelijk zo efficiënt mogelijk wil rijden zou je eens naar de Lightyear One moeten kijken. Maar ook met een lompe kWh-verslindende auto ben je met een EV beter af. Dat komt omdat deze 80-90% efficiëntie haalt, in tegenstelling tot een brandstofauto die hooguit 25% haalt. Kijken we zelfs well-to-wheel, dan ziet het er voor de brandstofauto enorm slecht uit vanwege oliewinning, raffinage, etc.
evolutie zegt
Ik denk dat het gewoon tijd wordt dat we stoppen met de transitie naar rijden op schone energie om de wereld te redden, want dit is nu al gedoemd om te mislukken.
Elektrisch rijden is ondertussen duurder dan rijden op benzine en wanneer we wegenbelasting gaan betalen op basis van gewicht, dan zijn we helemaal de sigaar.
Ik heb 50.000 euro geïnvesteerd en ik kan hem nu nog goed verkopen en ga ik weer lekker rijden in een heerlijke lichte benzine auto.
Als we dat nou allemaal gaan doen, wellicht dat de overheid wakker wordt en dat stoppen met stimuleren het over en uit is.
arta zegt
Het wordt voor ons een combinatie van thuis laden en laden in het openbaar. PV levert niet genoeg op voor een combinatie van twee EV’s en huishouden.
In de loop van het jaar kijken wat de regeling voor 2023 wordt en aan de hand daarvan beslissen of een dynamisch contract zinvol is.
Als je nu een EV hebt kan een dynamisch energiecentract al voordelig zijn; zeker als je geen PV hebt.