Shell introduceert blokkeerkosten na 4 uur opladen. Ja, je leest het goed.
Er was een tijd dat ondergetekende groot fan was van de Shell Recharge pas. Op vakantie naar Zuid-Frankrijk was er geen oplaadpunt die weigerde met die pas en ergens een paar weken later kreeg ik dan een nette factuur met een overzicht van laadsessies. Die betaalde ik dan en daarmee was de kous af.
Maar het afgelopen jaar is er wel wat veranderd. Ik heb jullie tot vervelens toe al vermoeid met het feit dat ik sinds de zomer in een Autoblog Garage Plug-in hybride Lynk&Co rij en ja, die laad ik vaak op.
Overal in NL zelfde prijs met Shell Recharge pas
De openbare laadpaal in Berkel en Rodenrijs waar ‘mijn’ Lynk & Co 01 de buren staat te frustreren heeft een OK laadtarief van 31 cent per kWh. Tenminste, wanneer je daar oplaadt met de juiste laadpas.
Waar slaat dat dan weer op? Waarom maakt het uit met welke laadpas je hier op wilt laden. Voor iedereen moet het tarief toch gelijk zijn? Ja, inderdaad, maar dat is het niet! Met mijn trouwe Shell Recharge laadpas betaal ik 55 cent per kWh. Met een startfee van 35 cent.
Dit komt doordat Shell overal in Nederland dezelfde tarieven hanteert voor openbaar laden: die 55 cent per kWh dus. Klinkt heel erg transparant. Maar is in de praktijk vooral heel erg duur.
We rekenen hem maar even voor je uit voor een EV die veel door particulieren wordt gekocht. Met een Peugeot e-2008 met een batterij van 50 kWh kan een laadsessie bij deze laadpaal dus 31 cent * 50 kWh = € 15,5 kosten of met de Shell Recharge pas 55 cent * 50 kWh + 35 cent startfee = € 27,85 . Dat is groter dan het verschil tussen tanken langs de snelweg en bij de lokale pomp.
Sinds kort laat deze jongen dus zijn Shell Recharge pas lekker in de middenconsole liggen en gebruikt hij een Tango laadpas ( #notsponsored ;-) )
Shell Recharge pas wordt nog duurder
Vandaag valt er een ronkend persbericht in de mailbox waarin staat dat het nog duurder en onvriendelijker wordt om je auto op te laden met de Shell Recharge pas. Wat is namelijk het geval. Shell introduceert ‘blokkeerkosten’. Lees hieronder de letterlijke quote
Vanaf 21/12/2023 introduceren we blokkeerkosten op alle Road- en EVBox-laadpunten in ons roamingnetwerk. De blokkeerkosten worden na 240 minuten (4 uur) opladen in rekening gebracht en kosten €0,05 per minuut, met een maximum van €12 per laadsessie. Je kunt na 240 minuten nog steeds je EV opladen, maar je betaalt dan dus blokkeerkosten bovenop de reguliere laadkosten.
Shell Recharge wil dat je voor 22.00 uur ’s avonds nog even je auto weghaalt.
Maar om het maar even concreet te maken. Er zijn momenten dat de traag ladende Lynk niet binnen 4 uur vol is. Om over auto’s met een veel grotere accu maar niet eens te spreken. Een boete op het moment dat je klaar bent met laden is nog tot daar aan toe. Maar een boete terwijl je gewoon nog aan het laden bent. Op zijn minst opmerkelijk toch?
Het feit dat het alleen geldt voor een beperkt aantal palen in het roamingnetwerk maakt het juist weer minder transparant. “Kijk even in je app voordat je gaat laden naar het tarief” is een advies van Shell. Als mensen in de app zouden kijken dan kozen ze wel een andere laadpas Shell!
We gaan maar eens op zoek naar een schaar. En tijd voor een nieuwe Top 3 van laadpassen…
Robert zegt
Nóg een reden om als particulier nog maar eens héél goed na te denken of je écht wel elektrisch wil rijden… Het is toch te triest voor woorden dat je in dit verder totaal overgereguleerde landje gewoon niet bij elke laadpaal kunt zien wat de daadwerkelijke laadkosten per kWh zijn. En dat de politiek klaarblijkelijk de oren nog steeds laad hangen naar de lobbyisten van de energiemaatschappijen (hoi, Cora!) die deze onzekerheid zo lang als mogelijk willen uitbuiten…
fanboy zegt
@Robert: Ja als je niet thuis kan laden zijn dit soort zaken belangrijk.
Als je thuis op eigen oprit kan laden zit je sowieso wel goed.
Maar aan de andere kant, je kan ook gewoon ouderwets tanken bij Tesla (met iedere EV) en dat is dus vaak goedkoper dan die langzame publieke laadpalen, goedkoper dan deze 55 cent.
michaelras zegt
klopt, maar PHEV’s kunnen niet snelladen, dus dan moet je verplicht wel blijven slapen in je auto of in dat vd Valk hotel ;-)
stekkerkoning zegt
Het leuke is dat het Europese programma Fit for 55 wel eist dat die duidelijkheid er komt en dat zijn klimaatmaatregelen gericht op het jaar 2030. Beleid dat de komende jaren uitgevoerd moet gaan worden. Niet alleen moet er langs hoofdwegen iedere 60 kilometer een snellader te vinden zijn (hiep hoi), ook onderweg kunnen opladen met gewone betaalpassen is de bedoeling (is inderdaad al steeds vaker mogelijk) én vooraf inzicht geven in de laadkosten. Waar Shell (voorheen NewMotion) eerst een behoorlijk duidelijke tariefstructuur had, wordt het nu met de maand onduidelijker en steeds een beetje duurder. Prijsdifferentiatie bij Shell is stijging van de prijzen. Er gebeurt weinig positiefs bij een van ’s lands grootste olieverkopers.
RutgerK zegt
Ik zag laatste een YT fimpje van Werner Budding. Die ging de te testen EV ook bij Shell Recharge opladen met een mooie reclamepraatje. Je zag nog net in beeld dat de laadprijs 72 cent per kWh was!!
Ik mag hopen dat er vanuit de overheid een verbod komt op woekerprijzen. Geen afnemer in Nederland die zo’n hoge energieprijs betaalt als de EV rijder.
michaelras zegt
Het tarief voor snelladen is over het algemeen hoger he. Onlangs deden we natuurlijk de Snellaadtest en dat varieerde van 30-35 cent bij Tesla Supercharger in daluren tot 1,05 bij Total Energies. 72 Is zeker niet goedkoop om snel te laden, maar helaas is het niet het gekste wat we toen zagen.
RutgerK zegt
Ik heb het wel eens eerder gezegd. Het is vergelijkbaar met twee benzinestations binnen 30 kilometer waarbij de ene 1,90 euro per liter euro95 vraagt en de andere 3,80 per liter en toch een bestaansrecht zou hebben. Bonkers!
dare2think zegt
Elektrisch laden is meer dan ooit een potentiele geldmachine. Traag ladende auto’s met een geautomatiseerd betaalsysteem: de markt kan niet wachten totdat 90% van de automobilist hiervan afhankelijk is, dan kan er eenvoudig aan de knop omhoog gedraaid worden.
Elektriciteit als geheel lijkt allang een geldmachine; verhoudingsgewijs zit er nu meer belasting op dan op fossiele sappen en de prijs per kWh stijgt alleen maar (ondanks dat 20% van onze stroom helemaal gratis uit de zon komt). Dat we minder gaan betalen met z’n allen is een fabeltje, want tegen de tijd dat de techniek zo goedkoop is dat de mainstream kan profiteren, zijn de inhalige overheid en markt allang klaar met het implementeren van prijssystemen die het voordeel weer wegnemen. Cynisch hè..
Hier is weinig aan te doen, behalve zorgen dat je bij de ‘early adopters’ gaat horen, die (een oprit hebben en) in 2011 een Volvo v60 D5 plugin leasten, in 2016 een Tesla Model S, in 2021 een Tesla Model 3 en in 2026? Een BMW 330e…
fanboy zegt
@dare2think: Goh, en met benzine en diesel is het zeker fantastisch?
We zaten al jaaaren in een wereld waar een paar figuren in de woestijn bepalen hoe hard ze de benzine kraan open draaien en daarmee onze prijs bepalen. En daar maken wij graag 400 miljard euro per jaar naar over als Europa.
En als daar die zee maar enigzins openblijft anders hebben we helemaal geen olie meer, want uit overige gebieden komt volgens mij toch echt te weinig.
EV laden is nog wat onstabiel, en te weinig gereguleerd als je het mij vraagt (je zou overal een prijs moeten zien, niet al die verschillende prijzen). Maar ga nou niet doen alsof het beter is met benzine of diesel, dat is 1 van de grootste geldmachines ter wereld en op heel veel vlakken zeer bepalend (economisch en politiek)
Als je niet thuis of op werk betaalbaar kunt laden, dan is het EV verhaal behoorlijk anders.
Maar als je dat wel kan, dan zie je dat het juist wel goedkoper aan het worden is. Je koopt tegenwoordig voor 60 euro zonnepanelen van 400 Watt, en ook met flexibele uurprijs contracten kun je erg betaalbaar laden.
werf76 zegt
Jank niet. Hij geeft alleen maar aan dat het met de EV geen ruk beter is.
Rokende Wielen zegt
Hoe kun je nu dan nog bij de early adopters gaan horen? Volgens mij ben je het beste af met een eigen oprit/laadpaal thuis of op je werk?
Wordt nog leuk als Shell straks meer en meer palen en laders opkoopt die nu nog goedkoper zijn waardoor de nu nog goedkopere palen/passen gaan verdwijnen. Shell heeft diepe zakken om dat te bekostigen hoor. En dan kan Shell ook na het verdwijnen van fossiele brandstoffen recordwinsten blijven schrijven…
minimoke1984 zegt
Zoals de schrijven al aangeeft. Doe je huiswerk goed en je kan flink besparen. Maar eigenlijk is t simpel. SHELL gewoon (ook langs snelweg niet aantrekkelijk) niet gebruiken… Dan komen ze vanzelf er achter dat hun “systeem” niet werkt.. Genoeg goedkopere opties. IONITY abbonement als je ULTRA snel wil laden.. Fastnet of Tesla of ander snellaadnetwerk abbonement, Shell bied dit niet aan en een andere pas voor de locale laadpalen indien nodig. Ben je stukken voordeliger uit dan Shell.
Robert zegt
Nou, ‘doe je huiswerk’, dat klinkt leuk, maar juist die totale ondoorzichtigheid van tarieven, al dan niet bijkomende kosten en ‘piek- en daltarieven’ maken van het opladen een loterij voor de (particuliere) EV-rijder.
fanboy zegt
@minimoke1984: Als je niet teveel huiswerk wil doen of abbo’s wil hebben, dan is het qua snelladen gewoon bij Tesla Superchargers laden als het even kan.
Als je thuis kan laden, dan wil je geen abbo’s voor het snelladen, want zo vaak heb je dat niet nodig.
stekkerkoning zegt
Gewoon Shell boycotten. Dan is het snel goedkoper. De oliereus heeft de prijzen wel verhoogd tijdens energiecrisis en verlaagt de kilowattuurprijzen mondjesmaat. Alles en iedereen is aan het zakken met de kilowattuurtarieven. Dat betekent in Nederland gewoon publiek opladen voor 30 à 50 cent per kilowattuur en dat is maar ietsje meer of zelfs gelijk aan de prijzen van een jaar of 3 à 4 geleden. Gaat allemaal prima. Een enkele uitschieter daar gelaten.
Bij snelladen is Tesla goedkoop (maar niet de snelste en niet storingsvrij voor Hyundai’s en Kia’s met 800v-architectuur) en doet Ionity aan flexibele prijzen waardoor het daar ook betaalbaar kan. Bij veel snelladen is het handig om een abonnement af te sluiten. Maar de meeste elektrische rijders hoeven in principe niet vaak bij een snellader te zijn.
Joris24 zegt
Twee jaar terug, toen we onze gasloze woning ontwierpen met 30 panelen op het dak, hoopten we dat de salderingsregeling nog even zou doorlopen en dan zou een e-auto best gunstig kunnen zijn. We wonen er nu een halfjaar. Met de huidige inzichten zie ik het helemaal niet meer zo zitten om elektrisch te gaan rijden. Ik kan best beargumenteren waarom je niet meer mag salderen (want als iedereen teruglevert zit niemand erop te wachten en vice versa), maar als ik dan een elektrische auto zou aanschaffen staat ‘ie onder werktijd dus niet thuis. Moet ik gaan laden als de zon onder gaat/is. Met de huidige benzineprijzen en een verbruik van 1:13 in onze volledig afgeschreven daily verwacht ik niet dat elektrisch rijden over een jaar of 4 per saldo voordeliger gaat zijn dan nu, afschrijving daargelaten, al helemaal niet met de steeds oplopende laadprijzen.
gregorius zegt
Kortom: je moet een lekker grote batterij in huis zetten. Overdag laadt de batterij op, ’s nachts laadt je over op je EV.
En een sticker kopen: ik rijd 100% op zonne-energie.
nautique206 zegt
Ja laten we accu’s in onze kelders / garage gaan zetten. Bij brand kan gelijk de hele straat op zoek naar nieuwe woonruimte…
timdawg zegt
@Joris, ik rijd nu 4 jaar EV, nog één jaar en dan moet ‘ie uit de lease. Ondanks dat het elektrisch rijden me enorm goed bevalt is het nog geen uitgemaakte zaak dat ik weer in een EV ga rijden. Mijn schoonvader (75 is ‘ie) heeft een private lease EV en die zit de hele dag op de bank te F5’en totdat zijn stroom gratis is en dan laadt hij de auto op 230V op totdat hij weer moet aftikken. Dan zet hij het opladen stop en zo doet hij dat dag in dag uit. Voor de lui die nog een beetje meedoen in de maatschappij is dit geen haalbare kaart natuurlijk.
Ik heb 14 panelen liggen, eigen oprit, laadpaal en ik kan alles declareren, maar als die saldering er straks af gaat (als), hebben die dingen nauwelijks nut meer. Een particulier gaat dan echt niet snel meer een EV kopen. Die overheid hier heeft nul consequent beleid en dan krijg je dit.
On topic: ik laad alleen onderweg bij Tesla, andere aanbieders zijn schandalig duur
mattr zegt
Prima regel, die laadpaalhangers zijn bloedje irritant (vd week weer 3 vd 4 laadpalen bezet door auto’s met volle accu’s) en als 4 uur laden niet genoeg is kan je beter naar een snellader gaan
michaelras zegt
als 4 uur niet lang genoeg is, dan heb je misschien een PHEV of als particulier een oudere EV, of wellicht als particulier een goedkopere EV. Daar helpt geen snellader aan (met vaak hogere tarieven). Dus nee dank je. 4 Uur is simpelweg de grens net even te scherp vastgesteld.
Wanneer je zou willen voorkomen dat mensen denken: ik parkeer hem hier voor de avond en ik kijk morgenochtend wel weer. Dan zou 8 uur realistischer zijn of simpelweg een boetetarief wanneer de auto 100% vol is.
Dit is niet echt een SMART manier om het af te dwingen.
mashell zegt
Helemaal mee eens. 70kW laden in de nacht aan helemaal niks mis mee.
stekkerkoning zegt
Heb je eindelijk die ev gekocht met een grote accu en lekker veel rijbereik. Om die ene keer per jaar als een dolle stier door te trappen naar Zuid-Spanje. Kun je in de praktijk de helft gebruiken vanwege een onnozele laadlimiet, of moet je telkens extra lappen voor een volle accu. Nee dank je. Met een beetje ev sta je zomaar 6 tot 10 uur te laden. Prima, want parkeertijd.
Die plugins met die miezerige accu’s. Die staan inderdaad laadpalen meer bezet te houden dan dat opgeladen wordt (hallo michael ;) ). Ook omdat altijd en overal opgeladen moet worden om elektrisch te rijden. Dat probleem heb je niet met een volledig elektrische auto. Die moet gewoon eens in de zoveel dagen helemaal vol en dat kost nu eenmaal tijd.
minimoke1984 zegt
4 uur niet genoeg? Meeste boordladers zijn 11kwh. Ofwel als je 4 uur laadt kan je er max 44kwh laden. Als je dus een 50-100kwh accu hebt dan kan je m dus nooit volladen in 4 uur aan een laadpaal. Ontzettend domme actie dus van Shell.
smeck zegt
Ik vraag me af of iemand hier echt verbaasd over is.
In Nederland hanteren ze, zeker op het gebied van de grootste melkkoe, al sinds mensenheugenis drugsdealer praktijken. Goedkoop verslaafd maken en dan keiharde prijzen rekenen.
Diesel is zuinig! koop er vooral een!….en nu gaan we de MRB enorm verhogen, roetfilter toeslag etc.
Koop EV’s want die zijn goedkoper qua verbruik en geen MRB!…..en nu gaan we alsnog MRB invoeren en de kosten per kwh gaan we ook lekker verhogen.
Zonnepanelen zijn groene energie, iedereen leg ze nu neer!…en nu ga we salderen afbouwen en geld in rekening brengen als je teruglevert.
In mijn omgeving gaan ook bijna alle EV’s er volgend jaar uit en komen er gewoon weer ICE auto’s voor terug.
michaelras zegt
Neuh, het is meer dat je eerst een periode ergens voordeel van kunt hebben en dat het daarna weer terugkeert naar hoe het er voor was. Ik denk echt wel dat er zakelijke leaserijders huilend bij hun manager staan als ze hun 0% bijtellingsauto moeten inleveren en weer terug moeten naar 22%.
Net als de PHEV Volvo/Outlander rijders hiervoor en de 14% bluemotion dieselrijders daarvoor.
Gewoon niet klagen en dankbaar zijn dat er ooit een voordeeltje was.
Het mooie van die voordeeltjesverslaving is dat je er snel weer van genezen bent na de eerstvolgende loonstrook met volle bijtelling ;-).
Dat is bij een drugsverslaving net even anders hoor ik wel eens….
fanboy zegt
@smeck: Ik zou het niet echt drugsdealer praktijken noemen, maar meer regeren zonder lange termijn visie.
Overigens hoop ik voor de mensen die teruggaan van EV naar benzine, dat ze niet terug moeten naar zo’n klein motorblokje en een hoop geschakel.
Ik kan thuis laden met zonnepanelen en accu’s etc, maar zelfs zonder dat had ik niet graag teruggewild, want het rijdt zo heerlijk soepel.
marcomanta zegt
Leuk EV rijden, maar nog steeds is benzine rijden en zijn alle autokosten goedkoper. Neem een nieuw Kona op benzine of EV en reken dan alle kosten eens door, aanschaf onderhoud verzekering belasting tankkosten enafschrijving. Juist.
maotje zegt
Kun je die berekening hier plaatsen? Ik neem aan dat je die berekening hebt gedaan voordat je tot deze conclusie bent gekomen.
Ben wel benieuwd hoe dat berekend is.
marcomanta zegt
@maotje: Kona nieuwste model benzine kost 34.000 euro, rijdt 1 op 15 en kost wegenbelasting 165 euro per 3 maanden.
Kona EV nieuwste model kost 48.000 euro, rijdt 147 watt per km en gaat in 2026 295 euro per 3 maanden aan wegenbelasting betalen. Verzekering van een EV is meer.
Onderhoudskosten EV is een stuk lager uiteraard, maar het verschil van 14.000 euro, daarvoor kun je heel wat kilometers maken en onderhoud voor doen, tevens als je thuis niet kunt laden, dan betaal je ook nog behoorlijk wat energiekosten, starttarief 65 cent plus 38 cent of meer per KWh.
maotje zegt
@marcomanta.
Dit zegt mij nog niet zoveel. Hoeveel
Ben je kwijt op jaarbasis aan benzine en aan elektra even uitgaande van 15.000 km per jaar.
Is het al 100% zeker dat een ev de volle 100% aan mrb gaat betalen?
marcomanta zegt
@maotje: 15.000 km benzine kost 1800 euro. Aan stroom kost het ongeveer 600 euro. MRB is in 2025 kwarttarief en daarna volle mep, tenzij de nieuwe regering weer andere maatregelen gaat verzinnen.
mashell zegt
Voor je weet prijs je jezelf uit de markt…
Lijkt er op dat Shell van de laadpassen business af wil. Jammer want hun roaming is erg goed en tarieven waren tot nu toe best acceptabel. Maar dit parkeergeld na vier uur is gewoon belachelijk, er is geen dusdanig tekort aan laadpalen dat dit noodzakelijk is.
arta zegt
Ik snap niet dat ze dit als MSP doen. Dat de exploitant (CPO) van een laadpaal het nou doet kan ik nog begrijpen, maar een MSP heeft helemaal niks te maken met de bezetting van een laadpaal.
Klinkt als enkel een verdienmodel. Helemaal omdat het niks met bezettingsgraad of laadvermogen doet, maar enkel op tijd gebaseerd is.
Slecht verhaal.
stefan00 zegt
Ik kreeg ook de mail. Wat mij betreft een rede om meteen te stoppen met die pas. Ik ben lui, wat is het beste alternatief?
Marf zegt
Ik ken geen enkele ev die binnen 4 uur volledig geladen is met een laadsnelheid van 11kW. Dus wat shell hier doet is totaal onbegrijpelijk.
Maar goed het hele laden met zijn tarieven is verrot
Het is te gek voor woorden dat je bij 1 laadpaal verschillende tarieven kunt hebben die meer dan 100% kunnen verschillen.
En het is allemaal zo duur. Ik dacht dat er een stroomoverschot was met al die zonnepanelen tegenwoordig.
marcomanta zegt
11kw wordt amper gehaald, je mag blij zijn als er 7kw wordt geleverd bij een buurtpaal.
fastshifter zegt
Dan zet ik voortaan de laadsnelheid gewoon op minimaal zodat ik de hele nacht nodig heb om em vol te gooien.
Jurgen Tas zegt
Shell gewoon boycotten. Hebben leuk bedrijf (NewMotion) overgenomen om het uit de markt te halen; doen ze met met heel veel goede start-ups. Ze willen gewoon zo lang mogelijk aan olie blijven verdienen, voor de rest alleen mooie praatjes en marketing.