Vorsprung durch Technik.
Een van Tesla’s krachtigste eigenschappen is dat het een geheel eigen netwerk heeft van snelladers. Eigenaren kunnen hier tegen een milde prijs of zelfs helemaal gratis bijtanken. Hoewel er de nodige ophef kwam toen Tesla besloot de prijzen te verhogen – de prijzen zijn inmiddels iets bijgesteld – was het nog altijd niet écht duur om gebruik te maken van een van de vele Superchargers.
Bij Audi zal dit wel anders zijn, zo blijkt nu. De Duitse fabrikant, die met de introductie van zijn volledig nieuwe e-tron zijn eerste EV op de markt heeft gebracht, heeft deze week bekendgemaakt hoeveel klanten dienen te betalen voor zijn laadservice.
De Duitse autofabrikant heeft medegedeeld dat laden via de zogenaamde Audi e-tron Charging Service kan op twee verschillende manieren. Men kan kiezen tussen het City-tarief en het Transit-tarief. Het voornaamste verschil is op te maken uit de naam: City (4,95 euro p/m) richt zich vooral op mensen die in en om de stad zullen rijden, terwijl Transit (17,95 euro p/m) juist bedoeld is voor klanten die langere afstanden afleggen. Hieronder bekijk je de verschillende tarieven:
Opmerkelijk is dat Audi gekozen heeft voor een enkele prijs per laadbeurt. In plaats van per kWh te betalen, betaal je bij Audi vrijwel iedere laadbeurt de volle mep, ongeacht hoeveel stroom je bijlaadt. De langzaamste optie (22 kW) kost in beide gevallen 7,95 euro per laadbeurt, terwijl de snellere variant (50 kW) 9,95 euro kost. Wie van plan is gebruik te maken van ‘IONITY‘, de nieuwe snellaadservice van de BMW Group, Ford Motor Company en VAG, kan met een snelheid van ongeveer 150 kW laden, maar is hier per keer wel tenminste 8 euro voor kwijt – en dan mag er ook nog 33 cent per kWh betaald worden. Dat is flink meer dan bij Tesla, waar 25 cent en geen voortarief de norm zijn.
De Audi e-tron Charging Service wordt aanvankelijk in tien markten uitgerold, waaronder naar verwachting Nederland, en komt later in het eerste kwartaal in zes andere Europese markten terecht. In de loop van het jaar zal Audi de service ook het groene licht geven in acht Oost-Europese markt. Hiermee krijgen Audi-eigenaren toegang tot ongeveer 72.000 stations die door 220 leveranciers worden verzorgd.
Meer lezen over de Audi e-tron? Bekijk HIER onze rijtest.
Met dank aan Pantarhei voor de tip!
janmetdelangeachternaam zegt
Nog steeds stukker goedkoper dan oli… ik laat mezelf wel uit
dutchneon zegt
@janmetdelangeachternaam: Lijkt me logisch, thuis laad je voor 20ct. om te kunnen superchargen is een aardige investering nodig, dus dat moet de prijs reflecteren…..
pramm zegt
@dutchneon: thuis inderdaad voor 20 CT. Grootverbruikers zoals een laadstation betalen minder dan 10ct
wimof zegt
@dutchneon: Ik denk niet dat je bij je netwerkbeheerder met zo’n vraag moet afkomen.
Tenzij je naast een cabine (verdeelpunt) woont en veel geld op tafel legt.
barrier zegt
@dutchneon: voor welk bedrag denk je dat de stroom ingekocht wordt? 5 cent?
Jochen zegt
@barrier: marge op energie waren 2-3% jaren geleden, jouw gok lijkt mij daardoor ver uit de richting te zitten
barrier zegt
@jochen: https://www.mainenergie.nl/onze-energie/tarieven 8 cent zonder onderhandelen zakelijk tarief.
Jochen zegt
@barrier: heel goed, maar dan wel de rest van de pagina ook lezen. Daar komt dus nog een hele zwik aan kosten bovenop, energie belasting (EB), opslag duurzame energie (ODE) en BTW. Dan wordt die 8 cent ineens 22 cent
Dutchdriftking zegt
@janmetdelangeachternaam: Een volle tank voor een tientje is top!
berlinetta zegt
Is natuurlijk wel premium stroom. Dat mag wat kosten.
jeroenwz zegt
@berlinetta: kijk! Jij begrijpt ‘m helemaal!
koeberg zegt
Maar.. waarom? Audi maakt al jaren brandstofauto’s en heeft bij mijn weten nooit een netwerk van benzinestations uitgerold.
hotze zegt
@koeberg: tja, waarom kun je geen stroom tanken bij een benzinepomp zou ik dan vragen?
mashell zegt
@koeberg: ik denk dat ze er flink spijt van hebben dat ze het verdienmodel aan de energie niet in handen hebben. Dat laten ze geen tweede keer gebeuren.
tjorque zegt
Voorsprong door afrip! ?
harrie zegt
Dat wordt zuinig omspringen met de stroom dan.
Misschien de richtingaanwijzers zo min mogelijk gebruiken en superdicht achter andere auto’s slipstreamen?
SimonMc zegt
@harrie: I see what you did there.
torsen zegt
@harrie: Toch een dilemma voor de E-tron rijders denk ik. Of geld besparen door niet te knipperen of laten zien dat je voor een paar honderd euro de dynamische Knight Rider knipperlichten aangevinkt hebt op de optielijst.
wimof zegt
@torsen: Ze zijn standaard, zoals heel veel op deze wagen.
dunhozzie zegt
@wimof: helaas heeft een korte blik op de optielijst tijdens mijn proefrit geleerd dat bijna alles een optie is
torsen zegt
@wimof: De prijslijst zegt anders:
8G9 LED koplampen << Standaard
PX6 Matrix LED koplampen € 1.447 € 1.751 << Optie
– inclusief dynamisch knipperlicht voor en achter
– inclusief coming en leaving home lichtanimatie
torsen zegt
@wimof: De prijslijst zegt anders:
8G9 LED koplampen << Standaard
PX6 Matrix LED koplampen € 1.447 € 1.751 << Optie
– inclusief dynamisch knipperlicht voor en achter
– inclusief coming en leaving home lichtanimatie
raoufff zegt
@harrie: richtingaanwijzers zijn de duurste optie bij een Audi plus de bijtelling gaat omhoog indien deze optie wordt besteld op de auto.
wimof zegt
@raoufff: Heb je de standaard uitrusting al eens bekeken?
dick1980 zegt
Holy shit… Audi maakt elektriciteit duurder dan brandstof! Ik zou dat abonnementje lekker overslaan…
sidelo zegt
Als jij met je auto op brandstof met 10 euro das ongeveer 6 liter 400 km ver komt vind ik knap.
hotze zegt
@sidelo: met de VW XL1 wellicht.
dreetje zegt
@sidelo:
Waar staat precies dat die Audi met 10 euro 400 km ver komt?
kareljansen zegt
Ok ok, 431 dan..
dick1980 zegt
@sidelo: stopje bij de Ionity: 90KWh = 30 euro + 8 euro = 38 euro. Rij-afstand: 350km. Tel uit je ‘winst’.
bierbuik zegt
@dick1980: geen beste deal, ik rijd voor grofweg 10 cent de kilometer op brandstof..
dick1980 zegt
@bierbuik: precies mijn punt!
opelturbo zegt
@dick1980: beter thuis laden, €18,- met 0,20 gerekend..
narcotic zegt
@sidelo: Ik denk dat jij niet zo heel goed bent in wiskunde, toch?
De Audi etron heeft een batterij van 95kWh.
95kWh opladen aan €0,33/ kWh = €31,35
Tel daar den €8 fee bij en je hebt €39,35. Om amper 400 km ver te kunnen bollen.
In m’n Audi A6 tank ik 73l diesel en raak ik 1100 km+ ver. Die 73 l kost me vandaag 1,339/l dus €97,747 voor 1 volle bak diesel.
Reken even om en je ziet dat m’n diesel verder geraakt per Euro dan de etron. Niet echt de bedoeling van elektrisch rijden veronderstel ik.
Als je daarnaast de nieuwwaarde nog eens vergelijkt zit je met een verschil van 30% dat de etron duurder uitkomt.
het is een knap ding, maar ik pas voorlopig.
De Q7 etron daarentegen….. Maar dat wordt vanaf dit jaar ook een benzine dus minder interessant.
wimof zegt
@narcotic: Maar dat is diesel vergelijken met een nieuwe E-tron.
Iedereen weet dat je een Audi tank niet volledig mag vullen daar ze nijging hebben om voller te komen.
flutterby zegt
@narcotic: dan ga je er alleen wel van uit sta je auto elke keer van 0% tot 100% laad. Spoilalert: praktisch onmogelijk.
kennone zegt
@sidelo: als je je uurloon mee rekend die kwijt bent voor het opladen word het wel een heel ander bedrag hoor?
e36thuglife zegt
Gewoon aftappen die stroom bij de buurman z’n wiethok.
jeroenwz zegt
@e36thuglife: je bedoelt die buurman die een E36 rijdt? ;-)
HZW zegt
Ik blijf het zeggen, auto’s met een stekker hebben geen toekomst.
hotze zegt
@HZW: ze willen eerst de stekkerkoe leegmelken voordat ze op waterstof over gaan.
roadster1976 zegt
@hotze: waarom stappen ze nu dan niet gelijk over?
fanboy zegt
@roadster1976: Omdat het nog veel te duur, complex en efficient is.
Dit artikel gaat over snelladen, maar iedere elektrische auto kun je thuis al opladen.
mashell zegt
@fanboy: verheug je niet teveel op dat thuis opladen. Gezien het formaat accu’s en de beperkte stroom die je huisinstallatie kan leveren krijg je zin batterij in een nachtje niet vol.
fanboy zegt
@mashell: Wat de gemiddelde Nederlander dagelijks aflegt kun je prima op een thuisaansluiting laden hoor. Met 3 fase al helemaal makkelijk.
tjorque zegt
@mashell: maak ik me niet zo’n zorgen over hoor. Ik zou hier vlotjes aan 33kW kunnen laden zonder de rest van het huis zonder stroom te zetten. En dat heeft eenmalig +- 280€ gekost.
Op 3u zou daarmee een model S P100 vol zijn.
Joerek zegt
@mashell: Hoe kom je daar nou bij. Met een gemiddelde huisaansluiting (3fase) laad je thuis met 11kW = 50km/h of 60km/h voor de model 3. In theorie kun je een accu met 130kWh elke dag van leeg naar vol krijgen en dus elke dag 600km rijden.
wimof zegt
@mashell: Audi stelt zelf 24 uur voor.
hotze zegt
@wimof: dat kan net als je er nog een auto bij hebt. Of om de dag thuiswerken of met de trein als je daar zin in hebt.
maxhunter zegt
@mashell: na 220km enkele reis naar huis is mijn accu via de thuis laadpaal in een uurtje of 6 weer vol. Werkt uitstekend.
wimof zegt
@roadster1976: Omdat de koe nog niet leeg is.
hotze zegt
@wimof: het kalf is net geboren ?
pomoek zegt
@hotze: “ze” weer….
hotze zegt
@pomoek: de samenzwerende grabbelaars…
pomoek zegt
@hzw: net ontwaakt uit een coma van 10 jaar denk ik?
moveyourmind zegt
Klinkt logisch, gewoon de volle mep betalen bij iedere tankbeurt.
Bij de luchtpomp betaal je ook gewoon een Euro voor het oppompen van de banden. Of je er nou één of alle vier de banden plus het reservewiel en de banden van de caravan oppompt. En het is net zo duur om er drie bar bij te gooien dan helemaal niets omdat de bandenspanning precies klopt.
Sterker nog, iedereen vind het ook heel normaal dat je geen geld toe krijgt uit de bandenpomp als de spanning te hoog is en de pomp er lucht uit laat lopen.
moveyourmind zegt
@moveyourmind: *laadbeurt
arvanhas zegt
Ook handig. Ieder merk zijn eigen laadsysteem. Kosten noch moeite worden gespaard om elektrisch rijden tegen te gaan. Lijkt wel generaal motors eind negentiger jaren vorige eeuw met de ev1 in een modern jasje. https://youtu.be/l3OnYjP4FTk
ghost zegt
We trappen er allemaal in, het is een open deur van jewelste. Nu is het allemaal nog betaalbaar en dergelijke maar als straks iedereen mega veel stroom nodig heeft worden de tarieven onbetaalbaar en begint het vechten om een laadpaal..dat laatste is nu soms al gaande..
pomoek zegt
@ghost: Euh, tren eerste, wie zijn we, ten tweedst, het verhaal is hier nu juist dat Audistroom duurder is dan Teslastroom, wat je voorspelling de definitie van een koe in de kont kijken maakt, derdst, waarom zouden we gaan vechten om onbetaalbare stroom en vierdst, hoe kom je erbij dat er daadwerkelijk gevechten (stompen slaan schoppen?) plaatsvinden bij laadpalen? Daar heb ik nog nooit van gehoord?
ghost zegt
@pomoek: ik ben je al kwijt na ten eerste. Nooit van interpunctie gehoord?
pomoek zegt
@ghost: wat begrijp je niet aan komma’s? Tweedts: wat begrijp je niet aan inhoudelijk reageren? Waar vinden die vechtpartijen plaats?!,.
kareljansen zegt
@pomoek: eh, 6x een komma in een zin is niet heel gebruikelijk..
pomoek zegt
@kareljansen: maar, is, niet, verboden, toch,,?
ghost zegt
@pomoek: vechten om een laadpaal, ja dat zeg ik, maar ik zeg niks over slaan of schoppen. In de volksmond spreekt men wel eens van “ergens om vechten” als het er druk is of als er veel discussie over gaande is.
Overigens is het; “ten eerste”, “ten tweede”, “ten derde”, en “ten vierde” of mooier nog “ten slotte” in dit geval.
Er bestaat overigens niet zoiets als “Audistroom” of “Teslastroom”. Er bestaat slechts stroom. En net als met brandstof dachten wij mensen ooit dat het niet op kon, waardoor prijzen laag waren. Tot de vraag ongekend was en de vraag hoog.
Het enige wat ik zeg is dat dat met stroom ook gaat gebeuren. Ongeacht welke autofabrikant het aanbiedt.
pomoek zegt
@ghost: grappig, eerst beginnen over “in de volksmond” en daar dan een lesje “correct” Nederlands op laten volgen. Het was overigens niet het enige wat u zei. Maar goed. Er wordt dus niet gevochten om laadpalen maar er vinden wel discussies plaats. Volgens mij, als iemand met een volksmond, toch iets heel anders dan een gevecht. Maar dan nog. Als het al gebeurt, ik kan er niets over vinden, is het sporadisch en incidenteel. Paniek om niets dus. Ga lekker slapen.
ghost zegt
@pomoek: ik zal je even helpen, gezien je het niet kan vinden. Gewoon hier op Autoblog he, dichterbij dan je denkt.
https://www.autoblog.nl/nieuws/publieke-laadpalen-leiden-tot-ruzie-105544
Neem het in je op, en ga dan met een gerust hart slapen. Truste!
pomoek zegt
@ghost: dank je voor de link. Grappig dat iemand die lesjes Nederlands geeft niet de moeite neemt om te lezen. Iemand vindt het niet leuk dat er een laadpaal voor zijn deur staat en uit in de media zijn ongenoegen daarover. Niets over elektrische auto eigenaren die ruzie maken over het gebruik over laadpalen. Wat uw punt was. Misschien nog even goed zoeken? En lezen dus.
ghost zegt
@pomoek: Ik neem spreekwoordelijk mijn verlies.
mashell zegt
@ghost: tja brandstof wordt ook steeds duurder. De mannen in de jurken willen steeds meer hebben voor ruwe olie, de mannen in de pakken bij de olie bedrijven willen we steeds meer van bonus scoren en ook voor de mannen in de pakken op de ministeries van financiën willen steeds meer acijns binnen harken.
ghost zegt
@mashell: nu kan het, want hoogconjunctuur. Straks wordt het weer huilen met zn allen, want crisis. Verder helemaal met je eens hoor!
monsieurleloure zegt
Wat is het toch een infantiel bedrijf, maar Audirijders slikken alles. Dat heeft het verleden wel uitgewezen.
wimof zegt
@monsieurleloure: Maar ze moeten er ten opzichte van Tesla veel minder voor betalen. 82500€ in België
Werkelijk full option 115000€
En is beperkt tot max 200 km/h en in 6.6 sec tikt hij de honderd aan, wat voldoende snel is, cfr Boef.
En niet te vergeten, dit alles in de alom gekende Audi afwerking, wie kan daartegen op?
crepito zegt
@wimof: Als afwerking en dure opties je ding is, oké. Maar wat betreft efficiëntie en prestaties is het echt niet high-end.
wimof zegt
@crepito: Een auto moet niet sneller zijn dat dit.
En ja voor een afwerking zoals we bij Audi gewoon zijn, valt mijn mond open.
Van respect.
hotze zegt
@wimof: de Mission E, dat is een porker.
tjorque zegt
110 octaan-equivalent electronen ftw/ftu (met de u van understeer)
kroon zegt
Inderdaad, wat een poeha van Audi weer. Echt een geweldige Tesla killer, maar dan premium werd beloofd. Dus netjes afgewerkt.
Wat brengen ze op de markt? Een loodzware te grote auto van maar liefst 2700kg!…
Natuurlijk komt zo’n auto niet zover. Daarom mogen journalisten in Afrika en Dubai hun testritjes maken en reviews schrijven. Want in een koude winter kom je net 200 of minder km ver. Als je dan maar niet constant 130 km/u rijdt, want dan haal je wat minder km dan 200…
Een Audi heeft een grote bek, dus ook deze. Ook al is het een elektro-auto, Audi schroeft er evengoed een enorme grille op. Voor het grootste deel dicht, maar dat doen ze wel vaker. Met uitlaten bijvoorbeeld.
Al met al een enorme marketing nep-auto.
Echt vernieuwend zou een lichte ruime auto zijn geweest.Van koolstof i.p.v. metaal. Met een mooie range en toch kwaliteit.
Helaas. Het is alweer mislukt. Na Mercedes met de EQ bakt ook Audi er niks van.
Moeten we het toch nog doen met de Amerikaanse Tesla “kwaliteit”. En dat is jammer.
wimof zegt
@kroon: VW zal aan uw wensen voldoen.
hotze zegt
@kroon: jij bent vast een fan van BMW.
wimof zegt
@kroon: Nu een Model X is 150 kg minder zwaar , ook geen lichtgewicht.
morph zegt
Wat een onzin. Je laadt namelijk nooit de auto volledig vol voor je terug vertrekt, het meest efficient is wanneer je zo goed als leeg aankomt bij een paal, en je bijlaadt om net de volgende paal te halen. De Audi houdt z’n laadsnelheid weliswaar langer vast dan een Tesla, maar dat is nog niet getest met 150kW laders. Tesla’s met gratis laden gaan nog goud waard worden. ‘k Heb al spijt dat ik de mijne verkocht heb als ik dergelijke artikels lees…
Joerek zegt
@morph: Heb hem ook verkocht (2013 model), maar geen spijt. Superchargen deed ik praktisch nooit. Enkele lange trips gemaakt door het buitenland, maar dat nooit meer. Althans, als er meer superchargers op de routes zijn misschien. Moest teveel omrijden en teveel puzzelen om bepaalde routes mogelijk te maken.
morph zegt
@joerek: Ik heb toch Zuid Spanje, Zuid Italië en Kroätie gedaan ermee.. En ik had “maar” een S70.. Buiten de verre reizen gebruikte ik ook bijna geen superchargers..
fanboy zegt
@mashell: Wat de gemiddelde Nederlander dagelijks aflegt kun je prima op een thuisaansluiting laden hoor. Met 3 fase al helemaal makkelijk.
johnwaters zegt
Ik had het voorspeld, de elektriciteitsprijzen zullen stijgen door de EV’s.
wimof zegt
@johnwaters: Kan ik je compleet in volgen.
De maatschappijen zien de kans schoon en zullen het benutten.
Wat is in Nederland het gemiddeld toegekend vermogen.
In België heb ik 40A
Toen ik mijn zaak had was dat 180A 400V en daar moest heel wat voor op tafel gelegd worden, vraag me geen bedragen wat het dateert van 2010.
johnwaters zegt
@wimof: de huishoudens zullen de rekening betalen van de EV rijders.
baklava zegt
Waarom betaal je aan de autofrabrikant? De laadpalen zijn toch van de overheid?
wimof zegt
@baklava: We gaan ze niet op ideeën brengen, maar op “brandstof” betaal je toch accijnzen.
johnwaters zegt
@baklava: de autofabrikanten zullen samen met de elektriciteitsmaffia hun eigen ecosysteem uitbouwen en de klant zal betalen, veel betalen, geheel volgens de werkwijze van drugsdealers. Het eerste shot is gratis, tot je niet meer terug kunt, daarna word je uitgeperst.
bmohnee zegt
@johnwaters: zoals de mensheid eerder voor gezwicht is in de vorm van fossiele brandstof. Totaal afhankelijk – of rij jij op zelf geproduceerde koolzaadolie?
Ik denk om de energie netwerken te vergroten we niet volledig moeten vertrouwen op de staat – de open markt is daar voor nodig, en dat ze daar munt uit slaan en producten van maken is evident.
johnwaters zegt
@bmohnee: vind jij het normaal dat een autofabrikant de prijs van de brandstof bepaalt? Geef eens een voorbeeld waarbij een autofabrikant de prijs van fossiele brandstof bepaald heeft, dus letterlijk een prijskaartje gemaakt heeft voor diesel of benzine.
w0o0dy zegt
De plaats waar je de stekker in moet pluggen is dom gekozen waardoor er bij menig oplaadpunt schade aan de voorkant dreigt omdat de kabel anders te kort is en de parkeersensoren al een flatline signaal geven…
Verder verbruikt de e-tron 32,0 kw en is daarmee helemaal niet efficiënt met stroom.
Je kunt het laadsnoer niet verwijderen als de verwarming aan staat tijdens het laden.
Audi is duidelijk niet op ieder vlak echt top. En voor een EV is efficiënt met de stroom om gaan toch wel erg belangrijk.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: her verbruik klopt niet maar goed.. 320 wh per kilometer steekt niet echt goed af tegenover de 295 wh per mijl!! voor de Tesla Model S