Voor grote doch niet al te zware items is de opgewaardeerde Mercedes eVito perfect.
Naast personenwagens zijn er natuurlijk ook bedrijfswagens die moeten verduurzamen. In principe valt er veel meer te winnen bij busjes en bedrijfsauto’s als ze elektrisch worden. Een elektromotor is prettiger om te rijden dan een oude viercilinder rouwdouwer. Daarbij rijden busjes veel vaker (ook in bebouwde omgevingen) en laten we eerlijk zijn: voor de emotie koop je geen bedrijfswagen met dieselmotor, toch?
Maar er kleeft wel een enorm nadeel aan: je komt niet zover met een EV-bus. Waar we bij personenauto’s actieradiussen van 300 tot 400 km vrij normaal vinden, zijn er zat elektrische bedrijfsauto’s die niet eens de 200 km halen volgens de WLTP. Daarmee wordt de doelgroep ernstig verkleind. Met zo’n bus moet gewoon gewerkt worden en wil je niet 2-3 uur per dag onderweg laden.
Opgewaardeerde Mercedes eVito
Gelukkig heeft Mercedes de eVito flink aangepast. Qua uiterlijk zie je niets. De drie foto’s die Daimler ons stuurde laten geen verschil zijn met het uitgaande model. De wijzigingen bevinden zich dan ook onderhuids. De accu is vernieuwd en heeft een bruikbare capaciteit van 60 kWh. De accu is dus ietsje groter, maar je kunt die 60 kWh altijd gebruiken. Dat is 70% meer dan voorheen!
Dat zorgt ervoor dat de actieradius flink is toegenomen. Afhankelijk van de uitvoering is een range van 242 tot 314 kilometer mogelijk volgens de WLTP. Laden gaat nu ook sneller. 50 kW is standaard mogelijk, optioneel zelfs 80 kW.
Recupereren
In het beste geval kun je van 10 naar 80% laden in 35 minuutjes. Dan moet je wel zorgen dat je de opgewaardeerde Mercedes eVito in Drive Auto hebt staan, zodat ‘ie maximaal op de motor kan afremmen en energie kan recupereren. De motor levert 116 pk piekvermogen en een maximum koppel van 360 Nm. Met name dat laatste is erg prettig, omdat dat direct paraat staat.
Er is keuze uit een korte (5,14 meter) of lange (5,37 meter) versie. In die eerste kun je 6 kuub meenemen, in de tweede 6,6 kubieke meter. Qua gewicht moet je wel even opletten, want in de korte eVito is 888 kilogram het maximum laadvermogen. De lange versie mag niet meer dan 853 kilogram meenemen.
Meer lezen? Lees hier ons bedrijfswagen vergelijk: elektrisch, benzine of diesel!
cheatah zegt
Het verschil tussen de twee versies is dan weer dat je denkt, maak een variant minder Mercedes, wat maken 23cm nou uit (that’s what she said)
flutterby zegt
@cheatah: nou blijkbaar gaat het ook ten koste van het laadvermogen en waarschijnlijk is de verlenging identiek aan de brandstofbroer.
arta zegt
Valt me na de Stellantis voertuigen toch wat tegen. Die doen 75kWh en 100kW snelladen.
Het had mooi geweest als MB nu een volgende stap naar 90 of 100kWh had kunnen zetten. Met de aandrijflijn uit de EQE/EQS hebben ze laten zien dat ze die techniek wel beheersen.
fanboy zegt
@arta: Joh ze hebben ook gewoon een personenwagen versie hiervan met 100kWh en snelladen. Dus die techniek hebben ze allang.
De eSprinter is nog veel erger, daar moet ook een versie van komen met veel groter accu pakket.
tortuga zegt
@fanboy: het ding is met zon transportbusjes, dat de techniek die jullie hier graag in wille zien er voor zorgt dat ze te zwaar worden. En dan is het laadvermogen te klein🤷♂️. Of ze moeten allemaal een C rijbewijs gaan halen en rij en rust tijden gaan respecteren. Wat tegen 2026 ook gaat veranderen naar 2,7 ton ipv vanaf 3,5 ton
fanboy zegt
@tortuga: Ja het laadvermogen komt in Europa zeker in het geding met ons type busjes en de regelgeving op de grotere bussen.
Maar als je ziet waar de Amerikanen nu mee bezig zijn, dan is dat geen half werk. Gewoon grote bus met flink wat rijbereik, daar kan iedereen mee uit.
Robert zegt
Is dat WLTP bereik nou bepaald met 100% van het laadvermogen benut?
SimonMc zegt
@RRRobert: Dat lijkt me sterk.
Stijnson zegt
@RRRobert: Op mijn werk hebben we een aantal EQV’s rijden. Kwa bereik wat op het dashboard wordt aangegeven komt erg overeen met de echte kilometers die ermee gereden kunnen worden
mashell zegt
Waarom moet de wagen in Drive Auto staan om te kunnen snelladen? Dat lijkt me niet logisch.
JanJansen zegt
Wat is de verwachte prijs?
Lijkt me prima voor mijn bedrijf en mijn gezin.