In oktober vorig jaar kondigden we het al aan, en inmiddels zijn de eerste Mégane RS modellen gearriveerd bij de Franse snelwegpolitie.
De vloot met Subaru Impreza’s wordt vervangen door -wederom- een product van eigen bodem. In totaal heeft de Franse overheid 70 stuks van deze rappe Renault besteld. Uiteraard zijn ze aan de binnenkant aangepast aan de wensen van de politie, maar ook onder de kap hebben deze politiewagens een stukje extra pit meegekregen. Hierdoor halen ze een topsnelheid van 255 km/u (standaard: 250) en stuiven ze in 5,8 tellen naar de honderd (standaard: 6,1). Tja, probeer dan deze Franse cops maar eens voor te blijven met je begrensde Duitser.
Gelukkig voor de agenten die erin mogen rijden is de aanbesteder zo slim geweest om de Mégane RS met het Cup-chassis uit te rusten. Dat stuurt toch net even wat strakker, ook op hoge snelheden. Daarnaast beschikken de met zwaailichten getooide Renaults over 18 inch wielen. FOTO’S!
UPDATE: Gendarmerie promotievideo (inclusief achtervolgin, w00t!) staat op Autojunk.
Met dank aan Guido voor de tip!
Stopwearingpants zegt
vet hoor, en maarliefst 255 ipv 250! het moet niet veel gekker worden!
Megakix zegt
@Stopwearingpants: ghi…zo las ik het ook..een gewelige wagen, maar NIEMAND gunt deze belastingauto’s toch aan de Quo le Spaetjes van Frankrijk ?
E34M5Touring zegt
Jammer mijne is nog onbegrenst 270km/h net ietsje sneller
OT wel leuker dan de VW Golf plus TDI van onze petten
mco zegt
Blijft een mooie wagen. Nu nog met 4wiel aandrijving en de 3.5 liter V6 van nissan er lepelen. Dan kun je in het gat springen wat er valt door het verdwijnen van de golf r32.
JamesBond007 zegt
@mco:
Dat heb je toch nooit nodig man. Dit is snel genoeg en een stuk zuiniger.
mco zegt
@JamesBond007: Dan kunnen ze net zo goed een versie bestellen met een 1.5 dci. Nog zuiniger en die haalt ook wel de 200. Duurt alleen even. Het is toch mooi als dat zou kunnen, een atmosferische motor met meer dan 300 pk in een megane lijkt me geweldig! En renault heeft trouwens eerder wel een 3.0 benzineblok gehad met biturbo in de saffraan destijds. Wat een brute bak was dat zeg..
Donder zegt
@mco: Bestaat al?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/02/heel-heftig-renault-megane-trophy
mco zegt
@Donder: die kende ik niet! Zoiets bedoelde ik dus!
maxx1 zegt
@Donder: maar die gaat 0-100 in 6 seconden? koop dan een normale rs en chiptune hem ofzoiets..
JamesBond007 zegt
@mco:
Nee dat is weer te overdreven. Kijk zo’n V6 is hartstikke leuk maar uiteindelijk gebruik je zoveel vermogen bijna nooit. De motor die in deze Megane zit is relatief zuinig en heeft meer dan genoeg vermogen.
jzaero zegt
@mco: 90% van de auto’s haalt het toch niet bij deze snelheid, ook niet als je een snellere auto hebt dan de achtervolger. Het verkeer houdt je op en uiteindelijk gaat het bij dit soort auto’s om het ‘in het zicht houden van je target’ en meer niet. Een 3.5 V6 is leuk, maar dit is dus al voldoende.
Jipp zegt
leuk speeltje, maar ik dacht dat er een of andere europese regel was, dat iedere politiewagen 5 deurs moest zijn….
Echter leuk voor de fransen, die het altijd doen met een klein zwaailichtje etc.
Captain zegt
@Jipp:
in italie hebben ze toch die gallardo’s en bij ons rijden ze met smartjes :)
Er zijn trouwens ook combi’s met maar 4 deuren (rechtse schuifdeur en één achterklep) dus denk niet dat er zoveel waar is van die regel
Jipp zegt
@Captain: die gallardo word niet alleen voor politiewerk gebruikt…. het gaat voornamelijk over dat ze makkelijk de achterbank kunnen bereiken, wat met een schuifdeur al helemaal makkelijk word. Een stadswacht zal er niet onder vallen.
Citrofiel zegt
Helaas komt die begrensde Duitser waarschijnlijk sneller bij de 250 dan jij, één keertje moeten remmen en hij loopt weer flink op je uit. Maar goed, ik denk eigenlijk niet dat veel achtervolgingen de 250 km/h halen. Leuk dat ze weer terug zijn bij het eigen product. :)
lowlow zegt
@Citrofiel: Niet iedereen heeft het instinct om wanneer er een flik je aanmaant te stoppen er zo snel mogelijk van door te gaan;) (ook al heb een snellere wagen) Er bestaat zoiets als zwaardere straffen voor zoiets. Daarnaast komen die péages nogal hard aan tijdens je vluchtpoging.
OT: heerlijke bakjes en wat moeten ze heerlijk rijden
Citrofiel zegt
@lowlow: Die 255 km/h zullen ze ook vast niet gedaan hebben om die begrensde auto’s in te halen. ;) Gewoon een kleine vermogensupgrade voor snellere tussensprintjes, altijd prettig.
Jipp zegt
@Citrofiel: In frankrijk zijn ze nog slim, producten van eigen bodem nemen, net als in duitsland en italie. Een europese wet die voorschrijft dat alle auto’s die in europa in gebruik zijn door het rijk, van europese merken zouden moeten zijn, is niet verkeerd, zo denken ze ook in andere werelddelen….
Citrofiel zegt
@Jipp: Volgens mij valt het hier wel mee met de Aziatische auto’s (want daar zal je vooral op doelen) in overheidsfuncties. Maar cumulatief zal het best wat zijn inderdaad… Toch maar een Spyker voor de NL politie dan? En een lading Saabs? ;)
Jipp zegt
@Citrofiel: bijvoobeeld de priussen bij rws, die overigens alweer worden vervangen, maar ik doelde over het gehele overheidsapparaat. Daarmee steunen ze, zonder extra geld uit te geven de europese economie. Want waarom een japanse pick up, als er in duitsland ook een word gemaakt?
Citrofiel zegt
@Jipp: Die Duitse pick-up wordt pas sinds kort gemaakt dus ze hebben de kans nog niet gehad die aan te schaffen, eerst moeten de Mitsu’s afgeschreven zijn. Ik heb niets met VW maar ook ik vind het logischer om zulke dingen binnen de EU te regelen. Dus kom maar op met die Amarok.
Jipp zegt
@Citrofiel: overigens zou, het niet slecht zijn als men in zweden saab gaat rijden ipv volvo…
piebepost zegt
@Jipp: Hmm, waarom zou dat dan zijn? Kan me zo even geen handige reden verzinnen. In Zweden rijden ze voornamelijk met V70’s en XC70’s. Beiden betrouwbaar, ruim en ruime keus uit motorisering.
Jipp zegt
@piebepost: Omdat volvo een goed draaiend merk is, en nu toch van de chinzen is, saab is bezig met de wederopbouw en kan wel wat extra afzet gebruiken.
piebepost zegt
@Jipp: Mja daar zit wel wat in, al is Saab natuurlijk evenmin Zweeds als Volvo in die zin.
Jipp zegt
@piebepost: echter, is saab nog wel europees te noemen, volvo duidelijk niet.
T16 zegt
@Citrofiel: Zeker leuk, vroeger reden ze met de Peugeot 405 T16, ook geen stakker op de snelweg.
Toen wel met 4×4 aandrijving, net als de Subaru’s. In middels is de T16 een heel zeldzame auto, en ja, ik heb er een.
Jipp zegt
@T16: toch leuk om weer te zien, dat je alleen al aan het kenteken kunt zien dat het een wagen van de politie is…!
Citrofiel zegt
@T16: En ze reden ook Alpines en Renault 21 Turbo. Gave bak, zo’n T16! Destijds een echte supersporter, nu nog steeds serieus snel.
KEVV zegt
Als ze in zulke auto’s rijden mag er wat mij betreft meer blauw op straat!
gregorius zegt
En dit is natuurlijk netjes Europees aanbesteed!
mrbones zegt
@gregorius: +1
desjonnies zegt
Die kleuren he van de Gendarmerie, altijd super cool, zo waren hun Impreza’s net effe een ander metallic blauw dan de standaard en is deze Megane ook weer geslaagd voor de mannen met de uitgeschoren nekkies.
Mag ze trouwens wel, rij je op een rustig stuk Peage zo’n 10 kilometer te hard, komen ze naast je rijden, kijken je streng aan. Steek je hand op en knik ja en ga vanje gas af, gegarandeerd dat ze je niet staande houden.
Jipp zegt
@desjonnies: die impreza’s waren gewoon een subaru kleur blauw, net als in engeland de evo’s een mitsu blauwe kleur hebben…
desjonnies zegt
@Jipp:
Nietus !
Heb zelf een ‘mc Rae’ blauwe STI R coupe uit Engeland gehaald en via Frankrijk terug gereden.
‘Les Flics Subaru’ kwamen poolshoogte nemen van onze Britse Bolide en hun kleurtje was net ff wat lichter blauw.
Jipp zegt
@desjonnies: dat kan ook andere redenen hebben…. veel wassen bijvoorbeeld.
Citrofiel zegt
@Jipp: Ik geloof niet dat dat bij metallic kleuren veel uitmaakt hoor. Eigenlijk heb ik sowieso niet eerder gehoord van verkleuring van blauwe auto’s. Plat rode wel natuurlijk.
Jipp zegt
@Citrofiel: Wij hadden een buurman, die een zwarte auto iedere 2 weken poetste, todat er ineens een grijs plekje kwam…. al ruilde hij zn auto’s om t jaar in, en rijdt nu in een a8 w12 onder andere.
Citrofiel zegt
@Jipp: Gepoetst tot de grijze grondlaag te voorschijn kwam? Zwarte lak maak je niet opeens grijs…
Jipp zegt
@Citrofiel: wel als je het doet met een slijptol poets apparaat…!
Citrofiel zegt
@Jipp: Wat doet dat dan? Allang harde lak opeens weer zacht maken en vermengen met lichtere elementen van bijvoorbeeld het poetsmiddel? Ik blijf erbij dat hij op een andere laag moet zijn gestuit, zwarte lak verkleurt niet ‘zomaar onder het poetsen’.
Jipp zegt
@Citrofiel: sorry, ik snapte je verkeerd, ja hij kwam op de laag er onder, zo’n apparaat is handig, en bespraart je spierpijn, maar even een praatje maken en dat ding niet bewegen, is niet echt slim, lak was weggebrand!
Overigens, bij veelvuldig poetsen, kan de lak wel minder glanzen, dus een andere tint krijgen!
marbre zegt
Prima keuze van de Franse overheid, dit zijn zeker snelle auto’s, met nog eens een goede prijs ook!
911GT2 zegt
Zwaailichten zijn netjes weggewerkt, niks grote pak op het dak… gewoon 1 klein pitje en twee achter de ruiten. Chapeau!
barney zegt
KLPD heeft toch ook van die “speciale” patrouille auto’s? Waren dat niet Evo’s?
Jipp zegt
@barney: in engeland ja, in nederland rijd de klpd niet met aziaten, muv de beredenen, maar die worden ook vervangen, gelukkig.
jzaero zegt
@barney: KLPD rijdt met Volvo T5, VW R32 en Focus ST (Regio Utrecht). Daarnaast nog wat andere opgevoerde camo auto’s waaronder wat Audi’s, Passats en Ford Mondeo’s.
willemseles zegt
Wat sommigen blijkbaar niet snappen : al rijd je 400 km/u ,ze pakken je toch. Waarom ? Simpel, langs elke tolsnelweg staan hekken en greppels,maar bovenal alle afritten hebben tolpassages en daar loop je uiteindelijk vast vroeg of laat.
Je kan gemideld 130km/u rijden van toppoort naar tolpoort, als je een tijdje wil gassen moet je ergens halverweg een pauze op rustparkeerplaats (aires) inlassen om zodoende niet boven dat gemiddelde te komen. Bij afrekenen tol berekent men autom. die gemidd.snelheid.
desjonnies zegt
@willemseles:
Dat laatste is een broodje aap.
Vroegâh deden ze dat met controles op de Peage, je moest je bonnetje dan afgeven.
Woeien dan massaal weg bij Fransen…………….
In Frankrijk moest je tot een jaar of drie geleden werkelijk staande gehouden worden ivm snelheidsovertredingen, de snelheidscamera is er een relatief nieuw fenomeen.
Dit heeft alles met ene Napoleon Bonaparte’s wetgeving te maken.
Jipp zegt
@desjonnies: dat laatste in onmogelijk, je staat altijd in de rij bij het betalen, file’s ed.
desjonnies zegt
@Jipp:
Alleen op de A1 bij Senlis en zo, maar geloof me, Westwaarts richting Amiens, om naar Rouen Le Havre of Dieppe te gaan sta je nooit in de file voor de tol. Behalve als half nederland met sleurhut naar Normandië toe gaat.
Nu is het daar prima toeven op de peage.
Jipp zegt
@desjonnies: overdag wel, maar zodra het beetje spits, word, is het direct druk. Daarbij beginnen de vakanties deze weken weer, dus is het weer ieder weekend lekker druk bij de poorten. Overigens is er een truc om de file te omzeilen, zo ver mogelijk naar rechts…
willemseles zegt
Achter alle grote tolpassages staat wel degelijk politie.
Dat staande houden is inderdaad na flitsen en abnormale snelheden (rijbewijsinvordering). Zoals een paar geleden een Formule 1 coureur die met zijn prive ferrari voor Cannes werd gepakt bij 270+ .Vooral op afdalingen staan die flitsapparaten in lage bakken.Ps: als iemand dat kaartje verliest betaal je het max.tarief over het hele traject, al reed je er maar 10 km op. Niemand is zo stom.
Jipp zegt
@willemseles: ze staan er niet altijd, soms ook alleen omverdachte voertuigen aan te houden, maar niet voor de snelheidscontrole’s tenzij ze daadwerkelijk iets hebben gezien. Vaak staat er Douane ipv gendarme’s. Daarbij maken ze in frankrijk nog niet veel gebruik van de flistkasten, en staan ze zeker niet alleen in de lage bakken, maar ook aan de achterkant van de grote informatieborden.
As_long_as_it_is_fast zegt
Zo wordt een job bij de politie toch nog interessant. ;)
Ik vind hem er heerlijk uitzien. Dat blauw kleurtje is echt mijn ding. Dat zwaailicht mag er ook op, enkel die sticker op de voorbumper/motorkap moet eraf. Leuke wagen lijkt me!
willemseles zegt
Heb me rot zitten googlen. Hamilton en ik meen Arnoux werden voor een raceweekend gesnapt tussen Frejus en Cannes. En deze voetballers : http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/87445/snelheidsduivel-rothen-is-rijbewijs-kwijt/
Maar nog even: mooie meganes hoor. Graag in het wit.
audiotrash zegt
De Belgische politie heeft laatst ook een update gedaan. ze rijden nu met anonieme BMW 325 rond. Niet slecht als je het mij vraagt.
SLR zegt
Ja en Nederland moet het maar doen met die Opel Astra 1.4 Diesel:lol:
jzaero zegt
@SLR: Even een copy paste van mijn eerdere reactie:
KLPD rijdt met Volvo T5, VW R32 en Focus ST (Regio Utrecht). Daarnaast nog wat andere opgevoerde camo auto’s waaronder wat Audi’s, Passats en Ford Mondeo’s.
Homer55 zegt
Leuke wagen.
Overdreven filmpje.
autoblogamateur zegt
wat een bakken zeg:O
ik vind die zooo geweldig!
viking_aero zegt
wat een gedrocht….zum kotzen
MichaelvdBroek zegt
opzich wel vet, maar gelukkig hebben die franse hokken vaak storing, scheeld als je met 200 voorbij komt :) dut die het nieee.
Dimglor zegt
Dat zijn nog eens politiewagens… Die Rs’en van Renault zijn sowieso al potente en goeie wagens.. Zit dus wel snor
dieter2301 zegt
Ik heb er eentje gespot vorige week, zag er wel strak uit :p