Het kwik gaat de komende dagen stijgen, maar dat betekent niet dat alle winterse verrassingen intussen zijn overgewaaid.
Met name in het Groningen kan dat nare gevolgen hebben voor de ochtendspits. Volgens de weermevrouw van RTL gaat het ergens in de middag vanuit het zuidwesten regenen. In noordoost Nederland (ligt het aan ons of vallen daar tegenwoordig altijd de klappen?) is het echter nog wat kouder en kan het dus gaan ijzelen.
Overigens was het op verschillende plekjes in het land ook al glad tijdens de ochtendspits. Verder kunnen we gelukkig melden dat het vanaf dit weekend weer stukken warmer wordt en dat de kans op gladheid dientengevolge afneemt. Sta je dan, met je winterbanden.
Foto: een behoorlijk zeldzame Saab, via Autojunk
granlusso zegt
Vind m toch gaaf, zo’n 9-3X
nelissaab zegt
@granlusso: Ook een heerlijke combinatie met die smeuïge TTID er in. Al is die Trionic 8 toch ook nog wel leuk te kietelen..
rossi46audi zegt
@nelissaab: is dat zo 1.9?
nelissaab zegt
@rossi46audi: Exact! De Twin Turbo Fiat 1.9 diesel; in mijn ogen een van de meest fijne dieselblokjes. Best jammer dat de 2.4 diesels van Fiat niet geleverd zijn, had ook best leuk kunnen zijn.
rossi46audi zegt
@nelissaab: zeer fijne motor. Lekker koppel en 1 van de beste diesels die er bestaat
uselessblogger zegt
@granlusso: waarom kocht je hem dan niet? door mensen zoals jou ging Saab failliet FAILLIET LEES JE
gtwillem zegt
@uselessblogger: Saab is net als Rover, Lancia, Alfa Romeo en ga zo maar door.
Iedereen vind het leuk, maar als puntje bij paaltje komt koopt men vaak toch wat anders.
Zelfde geldt voor Porsche, iedereen heeft het over de briljante 993. Maar in de jaren 90 had Porsche de grootste moeite die verouderde modellen te slijten. Dankzij de Boxster, 996 en Cayenne bestaat Porsche nog.
Niemand wilde in 2010 een verouderde Opel Vectra, op een handjevol liefhebbers na. En ook zij moesten toegeven dat het wel erg verouderd was ten opzichte van de superieure Duitsers.
saabhirsch zegt
@granlusso: mooi he! Ze hebben mijn uploadfoto gebruikt haha
93ss zegt
@granlusso: Mijn 9-3 TTID Aero ( http://oi68.tinypic.com/rm62x3.jpg ) gaat nogsteeds lekker, prachtwagen. M’n volgende wordt deze 9-3x waarschijnlijk: http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201504162666985/sort/default/usedcars/dealer/411410/page/2/advert-type/dealer-stock?logcode=dsp
v60polestar zegt
Sta ik dan zonder winterwielen!
VeniVidiVici zegt
@v60polestar: Winterwielen bestaan niet ?
gtwillem zegt
@venividivici: tuurlijk wel, als jij aparte velgen voor je winterband kun je die combinatie ‘winterwiel’ noemen ;-).
v60polestar zegt
@gtwillem: precies!
rossi46audi zegt
Als de temperatuur boven 0 grdn blijft gaan bij mij die nare winter slofjes eraf.
keeper1 zegt
@rossi46audi: ook net boven het vriespunt hebben ze nut. Zijn van een ander rubber gemaakt en krimpen daardoor minder door de kou. Hierdoor heb je meer contact met het wegdek, dus meer grip.
Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Gewoon een advies van een mede Blogger
parker zegt
@keeper1: lekker iedereen aan het nakakelen? Op droog wegdek is je remweg altijd een flink stuk langer met winterbanden, ongeacht de temperatuur!! Zie recente tests van l’Argus, Auto Express en Autobild waarin eindelijk eens zomer, winter en 4 seizoensbanden tegelijk worden getest onder winterse omstandigheden.
keeper1 zegt
@parker: hoezo nou weer nakakelen. Ik kom uit een land waar ik niets anders gewend ben dan dat winterbanden verplicht zijn. Is misschien wel commercieel gelul, maar heb het gewoon zo meegekregen
lambo4all zegt
@parker: tuurlijk, onder ideale onstandigheden zijn zomerbandjes beter, maar hoe vaak hebben we nou echt droog wegdek in nederland? Bovendien heb je liever dat een band onder alle omstandigeden hetzelfde presteert dan dat je remweg bij koud en nat ineens 2 keer zo lang is. Ik hoef je natuurlijk ook niet te vertellen dat het overgrote gedeelte van de ongelukken niet gebeuren op een zonnig dagje met droog wegdek.
parker zegt
@lambo4all: onzin, gemiddeld hebben we in Nederland per jaar maar 7% van de tijd neerslag (bron: KNMI). Het aantal gortdroge en warme winterdagen dat heel Nederland op winterbanden rijdt is vele malen groter dan de dagen waarop die banden daadwerkelijk voordeel bieden. En toch is het bandenindustrie gelukt iedereen hier aan de wintahbanden te krijgen.. Knap hè..?!
keeper1 zegt
@parker: als het niet regent kan de weg nog steeds nat zijn. Na een regenbui, ochtend douw etc
rossi46audi zegt
@keeper1: dat is commercieel gelul. Ja klopt het rubber is van een zachtere kwaliteit. Een goed set A merk zomerbanden met voldoende profiel en de juiste banden spanning maakt het verschil een stuk kleiner. Op een droge weg of op ijs heb je aan winterbanden net zo veel of weinig als zomer banden. Onder nul bij hevige regen cq sneeuw heb je aan winterbanden meer. En dan wel tot maximaal 4mm van dan is er weer een andere rubber kwaliteit. Maar toch bedankt voor je tip.
keeper1 zegt
@rossi46audi: dat wist ik dan weer niet. Maar in Duitsland etc. Zijn die dingen toch verplicht? Ook als het niet sneeuwt?
rossi46audi zegt
@keeper1: ja volgens mij gewoon als het winter is is het verplicht zover ik weet.
parker zegt
@rossi46audi: NEEN. Alléén onder winterse omstandigheden!
rossi46audi zegt
@parker: wist niet dat je boos werd.
theyoungsaablover zegt
Hier, dikke saab! Zijn best zeldzaam
Dutchdriftking zegt
Gelukkig, het laffe winterweer vertrekt weer even. Ik vind het zo driemaal niets!
baasbas zegt
:-|
Zit ik net in Groningen. . Just my luck
norge zegt
@parker
https://youtu.be/j32vXbe-JBk
parker zegt
@norge: dank, dit is nou bij uitstek een heel erg leuk voorbeeld van industrie propaganda: dit is een filmpje van Bridgestone waarin ze opzettelijk de grootste zwakte van winterbanden niet tonen: de remweg op droog wegdek. Het verschil is in de regel rond de 10(!) meter met zomerbanden. Dat is een verschil van leven of dood in een ongunstig scenario (achterop een stilstaande trailer bijvoorbeeld..).
bomsko zegt
Zomerbanden met regenprofiel, beste voor nl (denk ik)