Flits, flits. Op heel veel plekken in Europa is het oppassen in verband met een flitsmarathon.
Het goede nieuws, voor de doorrijders onder jullie, is dat Nederland niet deelneemt aan een dergelijke marathon. Bij ons flitsen ze het hele jaar door. In andere landen worden er specifieke dagen uitgekozen om op strategisch gekozen plekken veelvuldig te flitsen. De term flitsmarathon is niet zomaar een ludiek woord, het Europese politienetwerk ROADPOL gebruikt tevens deze term.
Die afkorting staat overigens voor het European Roads Policing Network. Momenteel loopt er een Europese campagne onder de naam Operation Speed, van 21 tot en met 27 maart. ROADPOL zegt dat de flitsmarathon in Europa morgen op 24 maart van start gaat en 24 uur duurt. In ieder geval Duitsland en België doen mee aan het fenomeen. Dus mocht je de grens overmoeten, pas op!
Flitsmarathon 2021
Het is de negende keer dat er een flitsmarathon op deze schaal wordt georganiseerd. Vorig jaar namen 16 landen deel aan het event. In totaal werden toen 12.418 politieagenten ingezet. Meer dan 2 miljoen automobilisten werden gecontroleerd op hun snelheid met in totaal 7.971 controlepunten. Zijn dit nou het type statistieken waar flitsagenten bij de koffie helemaal lekker op gaan? Uiteindelijk kregen 45.655 automobilisten een boete op de post. De grootste overtreder begaf zich in België: geflitst met 262 km/u op een traject waar 120 km/u is toegestaan.
Robert zegt
Ik zou liever zien dat men wat meer controleert op telefoongebruik achter het stuur. Volgens mij is dat veel gevaarlijker dan 110 rijden waar 100 is toegestaan.
ghost zegt
@RRRobert: eens of sowieso allerlei andere dingen doen dan gewoon bij de les zijn. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat wanneer je harder rijdt dan toegestaan (in normale condities), men beter oplet dan 100km/u in de trajectcontrole of soortgelijke situaties. Maar goed, ik heb geen veiligheidskunde gestudeerd dus zal het wel niet weten verder.
Stefje zegt
@ghost: je ziet het goed. De conclusie van de Nederlandse politiebond was dat met 130 minder ongelukken gebeuren omdat mensen meer op de weg moeten letten.
Probeer op de Autobahn maar eens op je tel te kijken. Dat laat je echt wel uit je hoofd.
potver7 zegt
Voor mensen die incidenteel te hard rijden geldt dat misschien, maar mensen die structureel te hard rijden letten heus niet beter op dan wanneer ze zich keurig aan de regeltjes zouden houden – behalve dat ze zich groen en geel ergeren als ze eens keurig 100 moeten rijden.
Overigens gaat het niet alleen om de oplettendheid van de hardrijdende bestuurder. Het overige verkeer is er niet altijd zo alert dat een hardrijder tijdig opgemerkt wordt, snelheidsverschillen worden groter (dus ongevallen worden heftiger). En vaak genoeg is verkeersveiligheid niet eens de primaire reden van een snelheidsbeperking, maar (geluids)overlast voor de omgeving.
autogeak zegt
Ze flitsen om geld binnen te harken, niet om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Turbo S zegt
@RRRobert: gaat niet om de veiligheid maar om jou en mij geld af te troggelen.
Robert zegt
@mercedesbenze350cdi: @autogeak: dat is het makkelijkste excuus om je niet aan de regels te houden?
Toegegeven, die 100 kmh op onze snelwegen overdag zou prima omhoog kunnen, maar dat is dan ook een milieu maatregel, geen veiligheids issue.
Maar zelfs met 130 kmh zie ik dagelijks nog legio bestuurders rondrijden met de telefoon op de knie, of in de hand. Of pontificaal in het zichtsveld tegen de voorruit geplakt. Dáár moet gewoon de pakkans omhoog, want deze vorm van afleiding is de voornaamste reden waarom de gestage daling van verkeersslachtoffers enkele jaren geleden alweer is omgebogen naar een geleidelijke stijging.
autogeak zegt
Dat is het hele punt. Wat jij benoemt is een groter gevaar voor de verkeersveiligheid en daar zou de kans idd verhoogt op moeten worden echter is de verkeersveiligheid geen factor in dit soort flitsacties. Ze willen makkelijk geld verdienen niet de verkeersveiligheid verbeteren.
Turbo S zegt
@RRRobert: dus wij stellen dat flits controles om het geld gaan en niet om de veiligheid en jouw conclusie is dan dat wij ons niet aan de regels houden. Vervolgens begin je weer over veiligheid en ik snap je punt maar aangezien het om het geld gaat en niet de veiligheid is het veel makkelijker om tig duizenden op de bon te slingeren voor een overtreding van niets, dan mensen die achter het stuur met de telefoon bezig zijn op te sporen.
thomassnelweg zegt
@mercedesbenze350cdi: Haha ja zo denken zoveel mensen… Je zegt 1 ding, vervolgens doen ze allerlei aannames die maar weinig basis hebben en ben je veroordeeld
3246cm252kw zegt
@RRRobert: maar het is toch wel duidelijk dat het alleen om geld gaat en niet om de veiligheid…
ttr6 zegt
Geflitst worden met 262 km/u……..dan heb je wat te vertellen op verjaardagfeestjes.
alpina007 zegt
@ttr6: valt wel mee 🤣
dawwg zegt
Nou, ik reed toevallig gisteren nog 240 waar je 100 mocht …jammer popo, gemiste kans !
maarteno zegt
maar wat vonden ze op de verjaardag daar dan van?
slickrick zegt
@dawwg: dat is dus niet slim van je, breng je andere mensen onnodig in gevaar
bikevscar zegt
@dawwg: mischien dat je de boete nog gaat ontvangen op de deurmat! Paar jaar geleden toen ik motor reed was telkens in afwachting of ik een bekeuring op de mat kon ontvangen… tegenwoordig felle hatchback waarbij mijn rijbewijs langer houdbaar is.
Arno's zegt
Mij hebben ze ooit eens 30km lang achterna gezeten zonder dat ik het wist, ik reed tussen de 250-270km/u. Toen ik mijn maat op de andere motor kwijt was en 100 ging rijden kwam hij uiteindelijk aan rijden met de politie achter hem. Beiden aan de kant met de vraag ”hoe hard ik wel niet gereden had” want ”ze konden me niet bijhouden”. Ik dacht als ik zeg dat ik 200 gereden heb da hang ik voor 200. Dus ik had niet op de teller gekeken meneer agent. ”ik zal er 150 van maken” zei hij, 50km te hard toentertijd. Dat was wel een meevaller maar het werd nog mooier. Zo laks als ik toen was werd deze boete niet betaald en ook de aanmaning met verhoging belandde in de la van de kast. Totdat ik een brief uit Weert kreeg, ik weet niet of dat van de rechtbank of vanuit de rijkspolitie gestuurd werd. Hierin stond dat wanneer ik nu betaalde, ik slechts voor 30km ipv 50km beboet zou worden. Dit als een soort van tegemoetkomer omdat de max snelheid intussen van 100 naar 120 was gegaan. Heb hem toen maar gauw betaald.
ouwedibbes83 zegt
@Arno‘s: ze waren wel heel lief destijds, dikke meevaller
Arno's zegt
Zeker weten
alloallo zegt
In Belgie kunnen ze zich de moeite besparen!! Alleen maar filerijden hedenochtend.
robinvand zegt
“Speeding is the main cause of about 25.000 fatal road collisions in Europe” zegt Operational Working Group Secretary Henk Jansen of the National Police of the Netherlands……
Moet je voor de grap eens opzoeken hoeveel verkeersdoden er überhaupt in Europa zijn.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20190410STO36615/aantal-verkeersdoden-in-de-eu-infografiek
potver7 zegt
De EU is niet hetzelfde als Europa, hè?
Roadpol is geen EU-organisatie, er zitten veel non-EU landen bij (met name in ’t oostblok) en een aantal EU-lidstaten is geen lid van Roadpol. Dus vermoedelijk heeft meneer Jansen het over het aantal verkeersdoden in de Roadpol-lidstaten.
kniesoor zegt
Oooooo, Nederlandje doet niet mee ! Da’s mooi, dan kan de fiets nog een versnellinkje hoger gezet worden.
kevertje zegt
De meeste zwarte ongelukken doen zich niet zozeer voor door overdreven snelheid, maar de quasi onhoudbare magazijnen-race van vrachtwagens en camionettes op onze wegen (annex onze mega-webcultuur). De gevolgen van zo’n dwaze ongevallen zijn haast nooit te overzien en gaan ook voorbij aan deze marathon. Er zijn ook nog steeds een massa’s fietsers en voetgangers die sneuvelen in absurde dode-hoekongevallen, verschrikkelijk leed dat de wetgever met de verplichting van een weinig extra aan technologie kan vermijden. Voor de rest het is intriest om te zien hoe al die politiemacht wel voortdurend op het verkeer focust, maar het heel wat minder goed doet in de effectieve aanpak van kleine en grote misdaad. Die tiert weelderig in bepaalde wijken. Het is zo erg dat ik in een vorige actie met veel bravoure al dat blauw bezig zag staan aan een grote as door een gemeente, terwijl op een paar tientallen meter verder het drug-dealen zoals elke dag z’n gewone gangetje ging, ondank het veelvuldig klagen van de buurtbewoners. Ik vraag me af waaraan het meest aantal mensen sterven, of een zeer grote ellende veroorzaken in hun omgeving… We zwijgen dan nog over de massa inbraken in bepaalde wijken, diefstallen alom in auto’s, van fietsen, scooters enz., handtassen, in winkels en de overmaat aan zinloos vandalisme in onze maatschappij – geen mortaliteit daar, maar wel heel veel trieste gevoelens – de appetijt om daar gerichte acties tegen op te zetten lijkt wel een stuk minder dan dit media-toneel.
VeniVidiVici zegt
Flitsmeister aan en gaaaaan!