Als je je banden hebt opgerookt en op zoek moet naar nieuwe banden, krijg je binnenkort een gloednieuw bandenlabel te zien. Je bent gewaarschuwd.
Een nieuwe band kiezen zal niet voor iedereen even makkelijk zijn. Bij de keuze voor een auto hebben de meeste mensen wel een (sterke) voorkeur, maar dat is bij een band doorgaans wat minder het geval. Er zijn er ook zoveel dat je al snel door de banden het bos niet meer ziet.
Om wat meer duidelijkheid te verschaffen is er sinds 2012 een verplicht Europees bandenlabel. Daarop kunnen klanten in één oogopslag zien hoe veilig, zuinig en stil de band in kwestie is. Reuze handig, nietwaar?
Voor degenen die zo’n label niet meteen voor de geest kunnen halen: de zuinigheid wordt aangegeven met een energielabel van A tot G. Dat werkt dus hetzelfde als bij complete auto’s. De veiligheid (meer specifiek: de remweg op een nat wegdek) is ook aangegeven met een letter van A tot G. Tot slot is er nog het geluid: dat is gewoon weergegeven in decibels.
Dit is hoe een bandenlabel er momenteel uitziet, maarrr… niet lang meer. De EU gaat het helemaal anders doen. Of in ieder geval, een beetje anders. Het wordt om te beginnen iets overzichtelijker. Het aantal letters is teruggebracht tot vijf. Iedereen die een beetje thuis is in het alfabet weet dus dat de labels nu van A tot en met E lopen. Dat geldt voor zowel het energielabel als het veiligheidslabel.
Decibel blijft gewoon decibel, maar aan het geluid is nu ook een letter gekoppeld. Dat is een A, een B of een C. Er zijn nog wat kleine aanvullingen. Er staat bijvoorbeeld ook op of het een winterband is of zelfs een ‘ijsband’. Er zit verder een QR-code op het label, waarmee je nóg meer te weten kunt komen over de band.
Het nieuwe label wordt met ingang van 1 mei ingevoerd bij alle nieuwe banden. De veranderingen zijn door Goodyear overzichtelijk op een rijtje gezet in de onderstaande video:
Winactie
Mocht je zelf toe zijn aan nieuwe Goodyear-banden: als je op de website van Goodyear je gegevens invult kun je na aankoop tot €40 cashback terugkrijgen (of het nu SUV-/4×4-banden zijn of niet). Als je je vervolgens op Autoblog aanmeldt via het Goodyear formulier maak je ook kans op een Land Rover Driving Experience. Ook Autobloglezers die geen Goodyear-banden hebben gekocht dingen mee naar deze leuke prijs.
baserace zegt
Heel goed dat er een nieuw label komt: mijn buurman heeft net een 3 jaar oude 530i Touring geïmporteerd uit Duitsland met gloednieuw hokitoki rubber eronder: Tristar Sportpower 2 banden… even wat testen opgezocht: remweg bij nat: 8 meter langer!!! (Bron: https://www.autobandentest.eu/autobild/zomer/2020/245-45-r18/stopping-distance/ )
BerlingoHdi zegt
@baserace: Ik blijf me verbazen over dat soort auto’s met c/d merk banden, dealers naaien je ook waar je bij staat, maar online kan je alle A merk banden krijgen voor een paar tientjes meer voor vier banden, het monteren en een nieuw ventiel zijn altijd dezelfde prijs.
87sandyd zegt
@berlingohdi: de combi namaak-velgen en houtje touwtje banden maakt het nóg erger.
Richmond zegt
@berlingohdi: dealers kunnen nooit zo goedkoop als een Kwikfit of online aanbieden omdat ze minder hoeveelheden inkopen. Plus her hele pand en dealership moet ook terug verdiend worden
BerlingoHdi zegt
Snap best dat montage kosten hoger zijn, maar scheelt soms 70 á 100 euro voor vier banden als je om korting vraagt, bij de kwikfit kom ik niet, zelfs niet voor bandjes.
vreekfonk zegt
@benja01: Klopt, de winst per band ligt tussen €15&€25. Het is meer een onestopshop service artikel.
wimof zegt
Tesla zou daar heel blij mee zijn.
Robert zegt
@baserace: als de vorige eigenaar en/of de verkoper dit soort bezuinigingen heeft doorgevoerd, mag je er gevoelsmatig wel van uit gaan dat de rest van het onderhoud ook met geknepen portemonnee is uitgevoerd. Of domweg achterwege is gelaten.
Ik heb er zelf één keer auto bij een merkdealer gekocht, van wie de importeur nota bene ook importeur van A-merk banden is, en die stuurde me ook met zulke Chinese budget banden de weg op. Tijdens de eerste regenbui schoof ik bij de eerste de beste rotonde haaks op de rijrichting de weg af. En ik reed niet harder dan 20 km/u, maar had toch schade aan de voorwielophanging. Tijdens het schadeherstel bleek dus ook veel beloofd (groot) onderhoud niet te zijn uitgevoerd, terwijl men dit wél in het serviceboekje had afgestempeld. Sindsdien heb ik dus een rechtsbijstandverzekering.
knapzuur zegt
Staat ie toch even mooi sneller stil dan de fameuze Michelin Pilot Sport Vierrrr.. dit gaat er allemaal vanuit dat je buurman überhaupt snel reageert.. zelfs de beste band red de gemiddelde instavlogger niet, HO SHIT… daarom hebben we nu allemaal verplichte onzin zoals automatisch remmen en adaptive cruise control en lane assist lekker allemaal niet opletten..
Een maat van mij durft tegenwoordig in grote steden te rijden.. levensgevaarlijk die gek.. mja gelukkig rijd de ID3 tegenwoordig voor het grootste deel.
moveyourmind zegt
Je hebt tegenwoordig zoveel labels en ze veranderen allemaal zo vaak dat je de bomen niet meer door het bos ziet en alles door elkaar haalt.
En de verkopers weten het zelf volgens mij ook niet meer. Zo stond de lingerieverkoopster me laatst ook heel dom aan te kijken toen ik vroeg of ze als kado voor mijn vrouw een mooie en duurzame vrijeuitloop BH hadden met dubbel FF energielabel en beterleven keurmerk.
baserace zegt
@moveyourmind: 🥴🤣
Roskampies zegt
@moveyourmind: ;)
wimof zegt
Volgens mij haal je een paar dingen door mekaar.
Zowat in de aard van wat vandaag in HLN verscheen.
3 mannen hebben een leuke nacht samen en hij begrijpt niet waarom hij een blondine niet mag nafluiten.
allesmetturbo zegt
@moveyourmind: haha