Omdat het CBR de boel niet op orde heeft ben je na twee keer zakken de pineut.
Het is voor de velen toch even een stressmomentje: je praktijkexamen. Er staat namelijk wel wat op het spel. Als je zakt moet je langer wachten op je rijbewijs en tot overmaat van ramp ben je nóg meer geld kwijt. En je moet aan iedereen vertellen dat je gefaald hebt. Als je vervolgens herexamen moet doen wordt de druk alleen maar hoger.
Het CBR voert de druk nog wat extra op bij de arme examenkandidaten. Ze komen namelijk met nieuwe maatregelen om de dramatische wachttijden in te perken. Vooral degenen die twee keer zakken voor hun rijexamen zijn nu de klos.
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z’n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
Ook als je één keer gezakt bent voert het CBR een minimale wachttijd in. Dan moet je 4 weken wachten voordat je herexamen mag doen. Met de huidige wachttijden zal dit trouwens veel langer zijn, dus je mag heel blij zijn als je al na 4 weken weer op mag.
Het CBR geeft aan dat de kandidaten hiermee meer voorbereidingstijd krijgen. Daar moet dan natuurlijk wel gebruik van gemaakt worden. Extra lessen kosten ook weer geld, zeker als je 15 weken lang bij wilt blijven.
Overigens heeft het CBR nog drastischere maatregelen overwogen, maar daar zien ze vanaf. Dat is goed nieuws voor alle 17-jarigen en faalangstigen. De examenleeftijd wordt namelijk niet verhoogd naar 18 en ook blijft het CBR doorgaan met faalangstexamens.
Bron: Bovag
Foto: een lesauto met badgetuning, via Autoblog Spots
katoenboer zegt
Pff gelukkig ervoor gekozen om op mn 17e gelijk af te rijden, een jaar voor corona. Na eerste keer gezakt 2 weken later een herexamen kunnen plannen.
DaveB zegt
Gelukkig me A, B en C in dienst gehaald. Geen cent betaald en alles in 1 gehaald. Geen centje pijn en geen pijn aan de centjes hahaha.
sanki zegt
Dat is wel belachelijk hoor. Wachtlijst is wachtlijst… gewoon weer onderaan waarom een ‘straf’ van 15 weken
mashell zegt
De rationale daarachter is natuurlijk dat die mensen die telkens examens doen terwijl ze er niet klaar voor zijn (mede) voor die lange wachtlijsten zorgen.
flutterby zegt
Niets rationeel aan 15 weken, 4 weken is wel prima maar sneller kom je toch niet aan de beurt.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Beter is na 5 keer proberen een 10 jarige ban.
Peter zegt
De laatste jaren heeft het CBR ook niet toegelaten dat er instructeurs meerijden tijden de tussentijdse toets en het examen. Ook verbied het CBR om tijdens deze toets momenten een Dash cam of het leerling camsysteem actief te hebben (dit is een systeem wat meerdere camera’s omvat en behalve de omgeving ook de ogen van de leerling registreert) bijzonder vreemd, dan kan je namelijk een bepaalde situatie die de examinator benoemd nog eens terughalen.
Vanzelfsprekend zijn er slechte rijinstructeurs en rijscholen, situaties dat leerlingen geheel geen uitleg krijgen, tijdens het lessen boodschappen doen of de hele les met de telefoon zitten. Echter spreek die rijscholen aan, nog beter. Spreek ze aan of schors het aanvragen van het examen, daar beginnen ze nu trouwens eindelijk wel aan.
Grootste uitdaging, de jeugd zelf. Aantal problemen, deel is geheel niet gemotiveerd, krijgen het van de ouders en ach is makkelijk als ze een auto willen huren op vakantie. Het 15e plaats medaille syndroom, iedereen is een winnaar, het rijbewijs is een geboorte recht. Inzet, grootste deel van de leerlingen, minimale inzet, theorie met een cursusje door altijd geslaagd een paar uur voor het examen. Plaatjes worden geleerd, geen kennis. Laatste, men is geen snelheid meer gewend, dus men fietst met telefoon zonder te kijken om zich heen rond op stoepen en tegen verkeer. In 40 uur moet je dit als instructeur overwinnen en mensen aanleren.
Wat ik mij afvraag, het CBR traint zijn eigen examinators, deze mensen moeten mavo hebben en een rijbewijs, hebben nooit het scholings traject doorgemaakt van een leerling. Ook na het examen al dan niet geslaagd vraagt men nimmer om het aantal uren dat de leerling les heeft gehad. Hoe kan men dan een inschatting maken dat het gemiddelde aantal uren 40 is dat men nodig heeft? Of heeft Pechtold een glazen bol, wat is de ervaring van Roemer (SP) dat hij hier de autoriteit voor heeft om dit resultaat wat op zijn onderzoek gebaseerd is.
Is het niet werkelijk zo dat ook bij het CBR gewoon een bende is en dat de examinators uitgaan van het gemiddelde op de betreffende examen locatie en aan de hand daarvan leerlingen laten slagen? Als je ongeveer de helft laat zakken zit je goed, maar wat als je nu 8 sterke kandidaten hebt, laat je die dan allemaal slagen of keur je de helft alsnog af om niet een afwijkend aantal geslaagde te hebben. Het antwoord weet iedereen die ooit zijn kop boven het maaiveld heeft gestoken?
mashell zegt
Natuurlijk zijn die camera systemen verboden. Dat ondermijnt de autoriteit van de examinator en lokt uit dat een gezakte met de hele familie verhaal komt halen. En uiteraard laat een examinator zich leiden door hoe de rit gaat er niet door de statistiek.
Robert zegt
In de tijd dat ik bezig was met m’n rijbewijs (1988-1989) was een wachttijd van ca. 15 weken voor een herexamen heel normaal…
sportabgasanlage zegt
Argumentum ad antiquitatem. Het feit dat iets in het verleden ook gebeurde, maakt het niet normaal. Het CBR moet, samen met de rijscholen, orde op zaken stellen.
Robert zegt
Volledig mee eens. Het is ook diep triest dat het CBR dit in dik dertig jaar nog steeds niet onder controle heeft gekregen.
Jagris zegt
Het is al jaren een ongelofelijk zootje bij het CBR. Het CBR heeft als bestuursorgaan het monopolie heeft op het uitgeven van rijbewijzen, dus zou alles gewoon goed geregeld moeten zijn. Mensen hebben dat bewijs nodig om naar werk te gaan etc. Dat nu ook nog eens leerlingen benadeeld worden die 2 keer gezakt zijn en nu 15 weken moeten wachten en niet gewoon op de normale wachtlijst komen is helemaal absurd.
Tijd dat Pechtold daar eens orde op zaken gaat stellen, maar tot nu toe is er vrij weinig veranderd.
sportabgasanlage zegt
Vergeet niet de rol van de cowboy-rijscholen die leerlingen laten afrijden die er totaal niet klaar voor zijn. Ik zou de straf bij hen leggen en niet bij de leerling.
sollie1984 zegt
Klopt deels wat je zegt. Maar er zijn helaas ook veel leerlingen die zelf graag willen afrijden na een paar lessen omdat ze denken dat ze klaar zijn voor het examen.
shicomm zegt
Dan zijn er dus maar weinig kansen om bij het BNOR terecht te kunnen…
Helemaal als je verkeerde examinatoren treft…
drijver zegt
Het eerste examen heb je als je nog wat keuze in de tijd wilt hebben een wachtrij van 4 maanden. Maar laten we beginnen tellen na 1e faal Na 1 x falen wachttijd ongeveer 4 weken (is een andere wachtrij). Dan krijg je na de tweede de 15 weken. Is dus 53 weken voor je een Bnor zou kunnen aanvragen. Ik gok dat er nog zijn die dat gaat lukken ook. Het herexamens beperken gaat dan ook wel wat aan capaciteit bij het CBR opleveren. Ik zou ook voorstellen om de tussentijdse toets zo in te richten dan de vrijstelling bewaard blijft, maar als een leerling de sterren van de hemel rijd. Er gewoon gezegd wordt gefeliciteerd hier is je rijbewijs!