Onze zuiderburen gaan meer hardrijders een boete geven.
Rijden in België heeft zo zijn voor- en nadelen. Je rijdt misschien niet over een biljartlaken, maar je kunt wel goedkoper tanken onderweg. En je mag gewoon harder dan 100 km/u. Vanaf nu moet je wel extra alert zijn op flitsers. Het zou natuurlijk zonde zijn als je het geld dat je bespaard hebt met tanken uit moet geven aan een boete.
Wat er aan de hand is: de Belgische overheid heeft besloten dat de pakkans voor hardrijders vergroot moet worden. In het kader van verkeersveiligheid uiteraard. Bijkomend voordeel is dat de staatskas gespekt wordt.
Om de pakkans te vergroten hebben de Belgen geen extra flitsers geïnstalleerd, maar de flitsers die ze hebben zijn nu wel altijd actief. Dat was voorheen niet het geval. Camera’s stonden vaak de helft van de tijd niet aan. Te hard rijden was dus een beetje Russisch roulette spelen.
Een andere belangrijke wijziging is dat de Belgen nu altijd vanaf 129 km/u flitsen. Voorheen was je soms pas bij 147 km/u de sjaak. Nu geldt er dus een marge van 9 km/u op plekken waar je 120 mag. Dan weet je dat.
Daarmee is de marge alsnog ruimer dan bij ons in Nederland. Als je hier 129 km/u rijdt waar je 120 mag krijg je gewoon een boete op de mat. Boven de 100 km/u per geldt namelijk een meetcorrectie van 3%. Je kunt dus hooguit 124 km/u rijden als je geen boete wilt riskeren.
Terug naar België: het aantal verkeersboetes zal daar ongetwijfeld flink stijgen. Om alle bekeuringen te kunnen verwerken heeft het OM daarom speciaal extra personeel in dienst genomen. Je bent bij deze gewaarschuwd.
Via: VRT
Foto: Ferrari 612 Scaglietti en BMW M6 Gran Coupé op de Belgische snelweg, gespot door @thomcarspotter
sportabgasanlage zegt
Aanvulling (in NL): Er geldt sowieso een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd, dus ongeacht correctie. Daarnaast hebben de meeste snelheidsmeters een afwijking van enkele km’s, dus op je teller zal je harder dan 4km/u te hard rijden. NB. vertrouw nooit je GPS-snelheid. Ook commericiële GPS heeft een afwijking tot 10% vanwege beperkte nauwkeurigheid (in een open veld 3-5m wanneer je stilstaat.
mashell zegt
Met 100 km/h leg je in 10s 270m af. Dan is een afwijking van 5m niet zo veel, komt nog bij dat afwijking bij opeenvolgende metingen nagenoeg gelijk zal zijn, daarom kun je met een GPS juist behoorlijk precies je snelheid bepalen.
Ot92 zegt
@mashell 277,77m om precies te zijn
audicoupe84 zegt
België is toch wel een top vakantie land, waarom zou je de Franse grens over steken om in dat land van de chauvinistische chagrijnige betweterige alleen Frans sprekende, denkende dat iedereen Frans moeten kunnen spreken, vakantie met je Nederlandse buren te vieren? Natuurlijk kun je nog doorrijden om de grens van Spanje over te gaan. Ik moet de eerste vriendelijke Fransoos(M/V) nog tegen komen!
kniesoor zegt
Goede timing, zo bij de start van de zomervakantie 😶 Dat gaat de nodige ‘Ollanders op weg naar Frankrijk etc extra centjes kosten.
audicoupe84 zegt
Was er niet onlangs een item dat Belgen hun verkeer boete niet betaalden er er mee wegkwamen?
boriske zegt
We hebben hier een trajectconrole waar iedereen netjes 90km/h rijdt behalve de “Ollanders” en de Fransen. Snap dat op zich niet zo goed, als ik in het buitenland rijd en ik zie iedereen zich netjes aan de snelheid houden dan gaat er bij mij toch een belletje rinkelen.
mashell zegt
Hoezo heeft er ooit een Belg bij de politie/justitie/regering kunnen denken “Allez, den limiet hier is 120 maar alles onder 147 is ook wel goed.”?
Joris24 zegt
Afwijking van 22% vind ik best netjes voor een Belgisch product.
crashingduke zegt
Is in goed overleg met het syndicaat gebeurd. De godfather reed altijd 146.
sprankel zegt
Dat was maar voor ongeveer 25% van de flitspalen in een bepaald landsdeel van België waar de lokale overheid niet graag flitspalen zet en nog minder graag veel werk heeft dus dan was het handig als het ding pas boven de 147 flitst en het ding uitstond als er een verlengd weekend zat aan te komen.
Voor de overige 75% van de flitspalen, die flitsen van het moment je 1 km/uur te snel rijd boven de wettelijke correctie welke 6 km/h bedraagt onder de 100 km/uur of 6% boven de 100 km/uur afgerond naar boven. Dat wilt zeggen dat een flitspaal je aan 128 gaat flitsen om je een boete te geven op de snelheid van 121, de teller in de auto heeft ook nog wat correctie dus laat ons zeggen 130 op de teller geraak je mee weg.
Als je dus op de ring van Antwerpen rijd is er dus helemaal niets veranderd, voor andere landsdelen heeft de federale overheid nu beslist waarop er extra mankracht is voorzien want daar vrezen ze nu te verzuipen in al het extra werk. Maar omdat het desbetreffende landsdeel zich niet geviseerd wilt voelen blijven we over België spreken.
mashell zegt
Haha. Hier moet ik om huilen en lachen tegelijk, huilen omdat ik bang ben dat het helemaal accuraat is en lachen omdat je het zo prachtig verwoord hebt.
Brol zegt
En ik mag veronderstellen dat je het over het Waals landgedeelte hebt ?
Wel, ik moet daar regelmatig rijden. Flitspalen zijn daar niet al te talrijk maar de mobiele flitséénheden wel, en die worden daar zeer goed verstopt. Uiterst efficient, tenzij je met een Coyote rijdt.
Vaste flitspalen zorgen vooral voor vertragende bestuurders, al reden ze voordien maar 120km/u. Irritant en gevaarlijk.
Brol zegt
Toch even nagekeken: 60% van de ongevallen gebeuren in Vlaanderen, slechts 30% in Wallonië en 10% in Brussel.
coupedriver zegt
Er is ook helemaal geen woon werk verkeer en veel minder dicht bevolkt, dat scheelt.
bmwe46m3balling zegt
Ohhh zo zit het dus. Het verbaasde mij dat als ik op limt reed (125km/126km is dan 120 na correctie zoals in Nederland) er belgen zijn die mij voorbij gaan met 130 of zelfs 140, ik begon zelfs te geloven dat die trajectcontroles nep waren. Het is wel heftig dat in belgie het helemaal volgepropt zit met flitsers en trajectcontroles. Zelfs 50km en 30km trajectcontroles dat doet Nederland zelfs niet.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gerwin420 zegt
Waar is de delen knop in de ios app gebleven?
Brol zegt
Ik dacht dat de snelheid op autosnelweg niet de oorzaak van ongevallen was, maar alcohol, drugs en vermoeidheid. Och ja, ik vergat: ook linksrijdende nederlanders hahaha.
Een te lage maximum snelheid zorgt voor kortere afstanden tussen de auto’s, omdat er te weinig snelheidsverschil is tussen de rijen. Lijkt mij gevaarlijker.
Die maximum snelheid van 147 km/u zal zeker bevorderend geweest zijn voor het verkeer en stukken minder slaapverwekkend. En ikke braaf tuffen met cruise-control op 127 km/u.
Maar we hebben nu eenmaal slechte statistieken in België. En wat doen we dan: inkomsten verhogen door strenger te flitsen. Echte statistieken bijhouden en analyseren, daar is geen geld voor.
Er is zoveel meer te doen voor de veiligheid dan enkel de snelheid op autosnelwegen.
We zijn echter met onze lintbebouwing bijzonder slecht begonnen. Los dat maar op …
Variomatic zegt
Valt mij juist altijd op dat belgen zulke notoire linksplakkers zijn, echt enorm irritant..
Brol zegt
Klopt !
flyerbunch zegt
Beetje raar.. staat haaks op de tip die ik jullie begin van de week stuurde:
Belgische politie moet bezuinigen: ‘s avonds in het weekend geen controles meer op snelheid en alcohol
https://www.ad.nl/auto/belgische-politie-moet-bezuinigen-s-avonds-in-het-weekend-geen-controles-meer-op-snelheid-en-alcohol~ab2ce4ab/
SimonMc zegt
Reeds teruggedraaid: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/13/alcoholcontroles-snelheidscontroles/
Maarten123 zegt
Dit is echt weer zo’n amateuristische vakantiekreet, in de ether geslingerd in de hoop de toerist nog even angst aan te jagen. Ieder jaar komen er dit soort kreten, vergelijkbaar met de ‘Franse camera’s die vanaf twee kilometer afstand meten’.
Ons ambtenarenapparaat is ronduit professioneel vergeleken met onze zuiderburen. Die weten echt maar half wat ze aan het doen zijn. Dit soort verplichtingen worden per parket/stad verdeeld en iedereen wijst naar elkaar. Al zouden ze aanstaan, ze zouden geen idee hebben hoe ze het moeten innen.
Gedragen in het buitenland is altijd raadzaam, maar dit bericht heeft daar niks mee van doen.