
Laadkabels zijn helaas niet veilig voor het dievengilde. In ieder geval niet op een koude winternacht.
Of je nu een groot voorstander bent van EV’s of niet, er zijn gewoon een aantal problemen die je wel bij een EV kunt hebben en niet bij een benzine- of dieselauto. Dat je laadkabel gestolen wordt bijvoorbeeld. Dat heb je met een benzineslang nu nooit.
Laten we verder niet flauw doen: diefstal van laadkabel is een serieus issue. De politie van Amsterdam-Zuid kreeg laatst bijvoorbeeld in twee weken tijd 21 meldingen binnen. Het waren vooral Tesla-rijders die de klos waren en de dieven sloegen bijna altijd ’s nachts toe. Dat laatste is niet heel verwonderlijk, maar daarover zo meteen meer. Niet alleen in Amsterdam-Zuid was het vaak raak, want volgens de politie gaat het om een landelijk probleem.
Het punt is wel dat het stelen van laadkabels eigenlijk niet zou moeten kunnen. De laadkabel wordt namelijk vergrendeld op het moment dat deze aan de laadpaal zit. Helaas blijkt dat in de praktijk dus geen al te grote hindernis voor laadkabel-dieven.
Naast het feit dat de vergrendeling niet bijzonder moeilijk los te krijgen is, meldt het AD dat er nog een andere oorzaak is. Dat heeft alles te maken met nachtvorst. Als de accu vol is gaat de vergrendeling er bij Model 3’s namelijk af het kwik onder de 5 graden komt. Dit is om te voorkomen dat de boel vastvriest. Naast het feit dat dieven in het donker ongezien hun slag kunnen slaan hebben ze dus nog een reden om specifiek ’s nachts de laadkabels te jatten.
Bron: AD
Foto: Model 3 en Model S gebroederlijk aan de oplader, gespot door @john0129





Vorige week mijn stuur gestolen van mijn C klasse. Ik was die dag nummer 11 in de stad waar ik woon…. stond ook in het AD. Tijd dat producenten hier iets tegen gaan doen, aangezien dit al 10 jaar ‘in de mode is’.
@denx: die oplossing is er. Een stuurslot.
@rutgerg: reeds aangeschaft. Mercedes heeft een aantal jaar besloten diverse onderdelen meer te standaardiseren. Zo past een stuur met flippers op elke C, A, E enz…. deze maatregel terugdraaien zou een betere optie zijn.
@denx: Ja, laten we elke auto unieke delen geven en op elkaar laten programmeren. Zodat je over 10 jaar met je 2e handsje naar de dealer moet om daar ter plaatse 450 euro te lappen voor het hercalibreren van een ruitenwissermotortje a 300 euro.
@faalhaas: ik denk niet dat een ruitenwissermotortje een gewillig onderdeel is bij het dievengilde….. ik snap wat je zegt, maar ik denk niet dat jij mijn punt begrijpt. Mercedes had voorheen unieke sturen, airbags enz voor elk model…
Goede tip 👍🏻 Wat levert dat op tweedehands?
Wat kost zo’n kabel nieuw, 300 a 400 Euro? Dure tankbeurt
Voor 150 euro kan je je eigen gejatte kabel terugkopen. Even op marktplaats kijken voor je lokale verkooppunt.
Verder tips voor de Tesla rijders : Niet op een laadpek zetten cq opladen als dat niet nodig is en gebruik de vertrek opties om te zorgen dat de auto niet om middernacht al klaar is met laden. En als je het echt niet vertrouwd : parkeer met 1 wiel op de kabel.
@rwdftw: ja ik zag dat ergens ook staan, maar is dat niet funest voor de kabel? Oké oké als die gejat word heb je helemaal geen kabel
@pindakoning Liever een kapotte kabel dan iemand die eraan kan verdienen.
Wat @jack_abarth voorstelt is misschien een goed idee : een soort gootje.
Ik geef toe dat het niet heel fijn is voor de kabel en dat je dit ook niet dagelijks moet doen. Maar als je een keer in Amsterdam moet zijn en toch moet laden….. Pleur de Tesla maar met een wiel op de kabel. En zet Sentry mode aan om de dief te pakken.
@rwdftw: Slim!
Desnoods iets van een kabel gootje met een open bovenkant fixen en er dan met je wiel op parkeren. Dieven die de kabel willen verkopen heb je dan al flink tuk, koperdieven helaas nog niet.
Het idee van dat gootje zou wel eens een hele goede kunnen zijn! Zal vast wel wat voor komen via iets als Tesland.
Ik denk dat koperdieven voorzichtig zullen zijn, in het ergste geval staat er 3 fase krachtstroom op en dat is niet zo gezond.
Daarnaast levert dat ding veel meer op in werkende toestand dan in gesloopte. Dus je zou zeggen dat ze dan doorlopen naar de volgende laadpaal.
@lekkerlinksrijden: B2B groothandelsprijs inkoop, type T2-T2 no-name +/- 150 netto ex btw. Afhankelijk vd lengte.
Zonder je druppel er tegenaan te houden gaat die niet los. Tenminste zeker niet vanaf de paal. Misschien knippen ze die kabels voor koper?
@eirmakk: dit is de oplossing voor het dievengilde! Doorknippen. Opgeruimd staat netjes.
@eirmakk: dat staat toch in het verhaal? Kouder als 5 graden laat de vergrendeling los.. wellicht daardoor ook op de paal, de kabel doorknippen terwijl er spanning op kan staan lijkt me geen fijn plan.
@blo3to3t: nou ik je vertellen dat bij mijn egolf niks los gaat. Ik moet echt de auto ontgrendelen om de kabel los te koppelen.
@eirmakk: vooral bij Tesla laten dingen los, niet alleen laadkabels
De kabel doorknippen terwijl er spanning op staat lijkt me een perfect plan als je het idee toch al had om kabels te gaan jatten.
Wacht maar tot Apple straks met die auto komt. Zijn die kabels helemaal niet aan te slepen
@posthumus: Apple komt met iets revolutionairs, de auto zal geen kabel meer nodig hebben en is niet afhankelijk van een laadpunt. De auto is volledig zelfvoorzienend.
Te laat. De Aptera heeft dat al ……
@potjak: een 6-in-lijn benzinemotor!
@560pk: lekker!
Dat gaat natuurlijk gewoon op z’n Apple met een lighting kabeltje ;-)
@mout: die kabels zijn binnen de maand al versleten dus
@posthumus: dan word de auto zonder oplaad kabel geleverd. Die kun je dan voor 250 euro er los bij kopen ivm met het milieu
@rob5nismo: en niet te vergeten. Je moet eerst je auto onderste boven leggen, voordat de kabel er in kan.
https://reddit.com/r/teslamotors/comments/kig2sz/if_apple_owned_tesla_rendered_by_me/
Krijg je geen melding op je app als de kabel wordt losgekoppeld?
Mensen moeten gewoon met hun handen van je spullen afblijven! Apple komt pas over 5 jaar wellicht met een auto en de vraag is of je wel een auto wilt van een techfabrikant…. een auto bestaat uit meer dan een accu en software… zie ook Tesla. Er komt nu zoveel op EV gebied van bestaande en kwalitatief hoogwaardige autofabrikanten met decennia jarenlange ervaring in het bouwen van superfijne auto’s dat je je af moet vragen , wil ik wel zo een techfabrikantauto ? Ik niet igg…😜
Met hoe vaak jij in herhaling valt, moet jij echt een topper op verjaardagen zijn. Iedere keer hetzelfde verhaal. We snappen het: je hebt liever Duitse merken. Prima! En nu weer zinnige comments.
@quincy: ik geef hem groot gelijk.
En nu weer zinnige reacties. 😘
Ik ook… als in dat ik het fijn vindt dat hij een eigen mening heeft. Maar hij post het meerdere malen onder EV artikelen. Het begint saai en eentonig te worden en zorgt dat echt interessante en inhoudelijke comments lastig te vinden zijn.
Maar de afgelopen jaren is de comments sectie van Autoblog meer afgezakt naar het niveau dat het vooral bashing of fanboy is. Elkaar laten genieten van je eigen keuze is er niet meer bij.
Ik ben het wel met je eens. De commentsectie is er de afgelopen jaren niet leuker op geworden bij AB. Komt deels door de reaguurders die erbij zijn gekomen (of juist weg zijn gegaan), maar ook deels door AB zelf. Sinds de laatste update is het een stuk minder fijn geworden.
@quincy: ik geef hem zeker ook gelijk
Ver gevallen C Taycan.
Hoop voor die gasten dat die kabels wel iets opleveren. Heb zelf nog een partijtje panelgaps die van de vrachtauto gevallen zijn, maar die raak ik aan de straatstenen niet kwijt.
1 ding waarvan ik vrees dat je het sowieso niet aan de straatstenen kwijt kan is je gevoel voor ‘humor’, man man man….
Humor is leuk inderdaad! Het 80-duizendste cliché panelgap-grapje onder het zoveelste Tesla artikel? Mwah, it’s getting old. Toch fijn om te zien dat er nog steeds mensen van genieten.
Ik heb nog wat achterbumpers in de garage liggen …. En dakjes / dakramen.
Zijn die van Volkswagen, Mercedes, BMW of Tesla? Hebben allemaal deze problemen gehad namelijk…
@frank2b: wat is je laagste prijs?
Inderdaad….. gewoon van andermans spullen afblijven is helaas moeilijk voor sommigen.
Toch niet helemaal de schuld van de automerken maar meer van de ‘toeristen’ in ons land vanuit het oostblok. Als je een oude gebruikte katalysator met een verkoopwaarde van 50 euro steelt dan zegt dat meer over het tuig dan de auto.
Het is de schuld van de Finnen!
@frank2b: Ik denk niet dat Finnen voor €50 die risico nemen.
Gewoon lekker thuis opladen of bij de supercharger.
Pairing software toevoegen aan kabelstekkers zoals met Bluetooth en koptelefoons. Een kabel is gepaired aan 1 auto en is alleen bruikbaar met die auto. Wil je de kabel gebruiken met een andere auto kan die alleen ontpaired worden op de oorspronkelijke auto. €8,- aan hardware en een stukje software met beveiliging. Zodra een gestolen kabel ergens ongeauthoriseerd gebruikt wordt gaat de GPS/MAC-adres tracker werken. Datum + tijdstip = matching videobeelden…… Oom/Tante Agent gaan op visite bij de kentekenhouder.
@iphonistvongates: Maar straks wel raar kijken dat je op je 10 jaar oude auto verplicht 400 euro moet dokken bij de dealer om wat te pairen.
@iphonistvongates: de kabels complexer, storingsgevoeliger en nog duurder maken is geen echte oplossing.
Denk eens de andere kant op, als de kabels voor een tientje bij de action liggen dan worden ze ook niet meer gestolen. Of we maken ze vast maken aan het laadstation, zoals bij de snelladers.
Los van warmte in de kabel kn het wel beter, soort idee van een stofzuiger, waardoor je nooit meer dit soort taferelen hebt..
Of misschien kan Tesla de laadkabel voortaan onder stroom zetten, problem solved!
3×16 of 3x32A kabels laten zich niet erg makkelijk oprollen. Dan heb je een flinke haspel nodig onder in de auto met de diameter van een autoband.
Kijk, dit vind ik dan nog wel grappig. Dat sturen en interieurs gepikt worden kan er bij mij niet in, maar laadkabels die zomaar losjes over voetpaden hangen, waar je als wandelaar over kan vallen (ouderen bvb die niet goed meer te been zijn) die mogen ze van mij allemaal weghalen. Het is wachten op de eerste dode die valt over iemand zijn verlengkabel van de voordeur naar de auto over de stoep ..
Al die kabels die over voetpaden hangen, waar zie je dat? Ik zie niet anders dan laadkabels die gewoon van een laadpaal rechtstreeks naar een auto lopen; die lopen dus niet over een stoep. Je moet als voetganger dan heel speciaal tussen een auto en een laadpaal door gaan lopen om erover te kunnen vallen, daar moet je dan wel heel erg je best voor doen. Volgens mij is ’t dus niet een erg veelvoorkomend probleem wat je beschrijft.
@Pascal: zo is het aan laadpalen maar bij thuisladen is het anders. Auto langs de straat , kabeltje naar de wallbox in de inkomhal (of eender welke ruimte in huis)
@saxoke: die dode betreuren we wel maar statistisch strepen we die meteen weg tegen één van de vele doden die te betreuren zijn door de uitlaatgassen.
@mashell: laten we de stroom voor onze auto’s dan nog maar wat uit niet groene energie halen….
Dan nog heeft die ev maar aan fractie van de uitstoot, well-to-wheel.
En laat die EV’s nou vooral aan de wielen heel vervuilend zijn ;) Fijnstof is een serieus probleem bij alle auto’s, maar bij zware EV’s speelt het nog meer.
@saxoke: omdat de efficiëntie van elektrische auto’s zoveel hoger is dan van verbrandingsmotoren is dat ook helemaal niet nodig om een positieve impact op de milieu belasting te hebben. Maar het kan natuurlijk wel!
@Pjoes: Gewoon geen dertien in een dozijn auto kopen… opgelost!
“Als de accu vol is gaat de vergrendeling er bij Model 3’s namelijk af het kwik onder de 5 graden komt. ”
WAT? En men is verwonderd dat er kabels gestolen worden? Uiteraard is het dan heel gemakkelijk, trek de kabel uit de auto, wacht 15 seconden en de laadpaal geeft de kabel AUTOMATISCH vrij omdat communicatie met de wagen verbroken is. Dat is hoe ik altijd mijn laadkabel los haal, auto los, laadkabel uit de auto, koffer open, laadkabel is ondertussen los aan de laadpaal, kabel uit de laadpaal en hop de koffer in. Ik ontgrendel nooit de paal met mijn rfid, dat gaat automatisch als hij de auto niet meer ziet.
Rekening houdende dat die kabels een paar honderd euro kosten, er moet immers 400V door op hoge laadstromen waarbij het consumenten proof, hufter proof en weer en wind proof moest zijn, dat hadden ze nu echt niet kunnen bedenken op voorhand?
Grootste probleem is dat diefstal een ziekte is en dieven gelegenheid zien en niet over consequenties denken. Sentry mode?
Al zijn de straffen nog zo hoog dieven gaan door. Het enige wat hoge straffen doen is kosten voor de staat en minder dieven op straat. Zelfs in usa waar 3x gepakt = levenslang wordt veel gestolen
@realhustler: In de VS word de 3 strike rule echt niet toegepast op diefstal he. Dat gebruiken ze bij zware misdrijven. En vaak moet minimaal 1 van die zware misdrijven ook gewelddadig zijn. Bijv. Moord of verkrachting. Je krijgt echt niet levenslang als je 3x veroordeeld word voor oa diefstal.
Volgens mij heeft de 2021 Model 3 een verwarmd oplaadpoort. Dan zou dit geen issue meer hoeven te zijn, en kan deze ook gewoon bij lage tempraturen vergrendelen, aangezien de oplaadpoort toch verwarmd is. Dan kan ontgrendelen ook altijd. Dan is nog wel de vraag, is deze bij de laadpaal ook verwarmd?
Als in de armere delen van Europa laadpalen aangelegd moeten worden zul je zien dat deze ook gaan “verdwijnen”. Misschien kunnen de gemeentes kleinere garages aanleggen om op te laden.