Vanaf vrijdag wordt het doffe ellende op de A7, dus als even kan: blijf er ver vandaan.
We hebben vorige week allemaal kunnen zien wat er gebeurt als een brug in elkaar dondert. Dat moeten we natuurlijk niet hebben. Ook in Nederland zijn er bruggen die niet meer in optimale conditie verkeren. Best wel veel zelfs.
Een van de krakkemikkige bruggen is de brug over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend, waar de A7 overheen loopt. Op dit moment mogen er geen vrachtwagens van boven de 30 ton overheen. Rijkswaterstaat gaat daarom verstevigingen aanbrengen aan deze brug.
De werkzaamheden starten aanstaande vrijdag en dat is waarschijnlijk het begin van een maandenlange verkeerschaos. Er worden namelijk twee opritten en een afrit van de A7 afgesloten én de rijstroken op de brug worden versmald. Een sluiproute pakken is er ook niet bij, want tijdens de spits worden er omliggende wegen afgesloten.
Volgens Transport en Logistiek Nederland was dit allemaal niet nodig geweest, als er gewoon goed onderhoud was uitgevoerd. En dat geldt niet alleen voor deze brug. “Voor onderhoud en beheer wordt al jaren structureel te weinig uitgetrokken. Er gaat nu elk jaar 2,1 miljard euro te weinig naar onderhoud en beheer,” aldus de bestuursvoorzitter van TLN tegenover de Telegraaf.
Enfin, daar is nu niks maar aan te doen. De brug moet eraan geloven. Als je regelmatig over de A7 moet zit je nog tot en met september in de penarie. Dan zijn de werkzaamheden pas afgerond. Op z’n vroegst.
Alle details kun je lezen op de website van Rijkswaterstaat.
Foto: een Bentayga met een duur vrachtje op de A7, gespot door @marcvaneendenburg
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat er ook in het geval van de A7 bruikbare alternatieven zijn. Op het risico af, dat ik de goden verzoek, valt het me op, dat het alhier (= rond de Parel aan de Maas) doorgaans wel meevalt qua verkeerschaos als er eens iets (bijvoorbeeld een tunnelbuis van de Benelux- danwel Botlektunnel) afgesloten is, je kunt vaak aardig ‘om de problemen heenrijden’. Dwz, als je je vooraf even inleest in de beschikbare alternatieven en qua timing van de rit rekening houdt met momenten waarop de verkeersintensiteit wat geringer is.
renaultcliors14 zegt
Nooit iets aannemen, want het klopt echt totaal niet wat je zegt (en ik weet het, want ik rij er dagelijks). Als je kijkt op de kaart zie je dat Noord-Holland volledig afhankelijk is van de A7 (vanaf Hoorn tot Amsterdam) en de A9 (vanaf Alkmaar tot Amsterdam). Gebruikers van de A7 kunnen zeer moeilijk uitwijken tot de A9, want Hoorn-Alkmaar is een vrij grote afstand en bovendien loopt de A9 al dagelijks helemaal vast. Gebruikers van de A7 kunnen ook geen sluiproutes gebruiken, want ook die zijn er bijna niet én staan al dagelijks vast (bijv. provinciale weg Volendam-Amsterdam). Bovendien, als je het goed hebt gelezen, worden vanaf volgende week de alternatieve routes ook geblokkeerd door de overheid omdat alleen bewoners van die dorpen een ontheffing kunnen krijgen en ze gaan controleren op kentekens. En als klap op de vuurpijl laat de overheid ook geen extra treinen rijden tussen Hoorn-Amsterdam. Het is dus geen kwestie van “vooraf even inlezen” zoals je zegt. Wellicht zijn alternatieve werktijden een optie, maar zelfs dan is de kans zeer groot dat je alsnog vast staat en niet iedereen heeft die mogelijkheid.
kniesoor zegt
Mmm, dan komen wij er in de Rijnmond regio dus kennelijk beter vanaf. Ben ik dankbaar voor. Veel sterkte gewenst dan maar !
mashell zegt
“Er gaat nu elk jaar 2,1 miljard euro te weinig naar onderhoud en beheer, aldus de bestuursvoorzitter van TLN”
Is dat niet ook ongeveer het bedrag dat TLN leden besparen aan loonbelasting door goedkope oostblok chauffeurs te laten rijden?
Stay Positive zegt
De A7 is nogal lang, dus de opmerking ‘blijf weg van de A7’ omdat bij Purmerend een brug verstevigd moet worden is voor veel mensen niet relevant.