Met de opgefriste Volkswagen ID3 het je weer dat oude VW-gevoel.
De Volkswagen ID3 is nooit echt het succes geworden dat de Wolfsburgers voor ogen hadden. De naam ‘ID3’ slaat op de derde wereldauto na de Kever en de Golf. Dat zijn niet alleen de twee meest legendarische Volkswagens, maar ook qua auto’s in het algemeen. Nu was het een compleet nieuwe auto voor het merk en is VW constant bezig om de modellen beter te maken.
Een grote inhaalslag kunnen we aanstaande maart verwachten, aldus het Britse Autocar. Volgens hen staat de opgefriste volkswagen ID3 op stapel en hebben de Wolfsburgers grootste plannen met deze auto. Om meteen met het design te beginnen: dat zal grotendeels intact blijven. Het zal een bescheiden facelift zijn. Denk dus aan een licht aangepaste set bumpers, lampen, kleurtjes en wielen. Collega @michel kon jullie een tijdje geleden al bijpraten, nu laat Volkswagen wat via hun LinkedIn-pagina zien.
Belangrijke wijzigingen
De opgefriste volkswagen ID3 krijgt een paar andere wijzigingen die veel belangrijker zijn. Zo moet het interieur van een (veel) hogere kwaliteit zijn. In de jaren ’90 nam Volkswagen een zichtbare stap ten opzichte van de concurrentie. Anno 2023 is die voorsprong er niet meer en in de ID3 viel het zelfs een tikkeltje tegen. Het zag er aardig uit, maar deed nogal plastiekerig en goedkoop aan. Dat is niet zoals het hoort met een Volkswagen.
De nieuwe ID3 zal tevens een nieuw infotainmentssysteem krijgen. Daar valt nogal wat winst te halen, want dat deed VW nog niet al te best de laatste jaren. Het nieuwe dashboard vervolgens zal voorzien zijn van een nieuw infotainmentscherm (nu 12 inch!) dat gebruik maakt van nieuwe software.
Komst opgefriste Volkswagen ID3
Dit moet de ambiance aan boord enorm verbeteren. Ook de gebruikte materialen zullen van een hogere kwaliteit zijn. De Golf 7.5-rijder is toch behoorlijk verwend geraakt en zal niet groot een stap terug willen doen met de Golf 8, wellicht dat de opgefriste ID3 dan wél aanspreekt.
Wat overigens nog niet zeker is, is de komst van fysieke knoppen op het stuurwiel. Veel automerken werken namelijk graag met schermen en haptische feedback ‘velden’. Het is immers veel goedkoper en je kan het later nog anders indelen.
Echter, Volkswagen zegt terug te stappen op fysieke knoppen die op een vaste plaats zullen zitten. Zeker voor de functies die je veel gebruikt is dat veel fijner dan dat je door menu’s moet scrollen.
Mocht je geen geduld meer hebben, dan hebben we goed nieuws voor jullie! De opgefriste volkswagen ID3 verwachten namelijk we op 1 maart aanstaande.
Meer lezen? Deze serieuze gezinsauto’s kun je lease voor 35k!
Johanneke zegt
Ik rij via mijn werk geregeld een ID3. Rijdt helemaal prima, maar het interieur is echt zwaar onder de maat. Het infotainment is slecht, er is geen achteruitrijcamera, en de knoppen op het stuur zijn super cheap plastic, en drukken gewoon niet fijn in. Misschien ook omdat ze haptic zijn ofzo. Maar echt, het stuurwiel van mijn 2006 nissan primera is veel beter qua knoppen, dat is toch niet best.
Hopelijk geven ze de auto de interieurkwaliteit die het verdient, want qua rijden, ruimte en actieradius vind ik het echt een fijne wagen.
kennone zegt
Wat denkje van een upgrade voor het uiterlijk? Veel lelijker dan dit word het niet snel meer.
Johanneke zegt
Mwoa, heel mooi is ie niet nee, maar ik heb er wel vrede mee gesloten dat EV’s een ander uiterlijk hebben. Geen grille enzo. En een praktisch design spreekt mij altijd wel aan. Vrijwel geen enkele MPV achtige auto is mooi, maar ze zijn wel super ruim voor het formaat.
donjunior zegt
Geen achteruitrij camera? Dan heb je van je werk de goedkoopste versie gehad ‘ID.3 Life’ die mist sowieso een hoop comfort.
Mijn ID.3 Business heeft deze zaken wel en rijdt inderdaad prima. Ik vind het echt een fijne auto om mee te rijden. Mijn Golf 7.5 Highline was qua interieur inderdaad wel beter, sowieso op audio gebeid alleen al. De ID.3 heeft geen speakers in de achterdeuren.. dat is echt ruk.. zeker als je van een VW Dynaudio setup afkomt.
flyerbunch zegt
Mja het was te verwachten dat er Nietvelt van in huis ging komen van de concept tekeningen. De bumper is wat gewijzigd, maar de koplampen hebben een eyeliner make-over gekregen? Grootse verschil zal hem in het interieur zitten idd, maar zie geen fysieke knoppen op het stuur zitten. Het infotainment scherm is dan wel gegroeid, maar wat ook wel fijn zou zijn is dat ze de schuifregelaars onder het scherm verlichten? Benieuwd wat er dan zo veranderd is aan het hele systeem.
pindakoning zegt
Jammer zeg dat er geen grote uiterlijke wijzigingen komen. Ik ga hem steeds lelijker vinden
Habanero zegt
Wij hebben nogal wat VW’s gehad in de familie. Op zich relatief weinig technische issues, maar het waren allemaal nogal saaie, erg plastiekerige aanvoelende auto’s die ook behoorlijk fors in de onderhoudskost gingen zitten. Het woord infotainment aan boord was een overdrijving van jewelste. In die ID3 herken ik echt niets van die genetica, buiten een verdere roetsjbaan naar beneden. Het interieur van het oorspronkelijke exemplaar lijkt zo afgekeken van een gemiddelde office printer qua displays en materialen. Of het met dit nieuwbakken lijntjesgetrek meer terug als een leuke auto gaat aanvoelen, betwijfel ik. Het wordt dringend tijd dat VW echt designers gaat aantrekken, of misschien moeten ze die lenen van de toch wel originelere Cupra-broeder. Waarom dit extra merk met wel ambitie overigens nodig was, daar snap ik niets van, stop die vipe in VW-modellen om ze sexier te maken voor de markt.
Marf zegt
Ik rij ook een id3, qua uiterlijk vind ik de achterkant fraai maar de voorkant is te zachtaardig. Hij mocht wel wat agressiever.
Van binnen is het echter geen feestje. Het is echt enorm cheap en zelfs voor vw begrippen oogt het super saai. Het scherm lijkt op iets uit eind jaren 90 met die dikke randen. En bijna alles is van hard plastic.
Daarnaast heb je ook te maken met het verschrikkelijke software beleid van vw. Ze lopen echt mijlenver achter. Ik heb de auto sinds 2020 en ze beloven geloof ik al een jaar dat ik software 3.0 krijg. Hierin zouden veel verbeteringen zitten met name in de app, die nu heel beperkt is. Je kunt alleen laad toestand en klimatiseren op afstand. En sinds ik de wagen bezit is er geen functionaliteit bijgekomen.