De opgefriste Suzuki Jimny blijft dicht bij zichzelf staan.
De afgelopen jaren zien we dat terreinauto’s telkens luxer, fraaier, geavanceerder en verfijnder worden. Maar is dat ook leuker? Nee, niet bepaald. Maar fabrikanten kunnen er zo beter aan verdienen. Daarbij wil de consument geen leuke, puristische auto. Ze willen de uitstraling ervan, maar met alle luxe van een moderne auto.
Gelukkig is de Suzuki Jimny níet zo’n auto. Voor het komende modeljaar heeft Suzuki zijn kleine terreinreus iets opgefrist. Het gaat (veel) te ver om te zeggen dat het een keiharde facelift is. Dat is het eigenlijk niet. Maar elke reden om het even over de Jimmny te hebben, pakken we maar al te graag. Kijk eens hoe stoer de opgefriste Suzuki Jimny is!
JDM
De wijzigingen gelden alleen voor de Japanse Jimny en Jimny Sierra-modellen. Als je een automaat bestelt, krijg je voortaan een start-stop functie mee op de opgefriste Suzuki Jimny. Het is niet een moderne automaat met dubbele koppeling en 9 verzetten plus een 48V-generator, maar een ouderwetse slushbox met vier versnellingen. Dat is wel hilarisch.
Die start-stop functie werkt overigens alleen als je premium achterwielaandrijving hebt geslecteerd. Als je vierwielaandrijving hebt ingeschakeld, gaat de auto ervan uit dat je tractie (en aandrijving) nodig hebt. Wel handig als je in de blubber staat. Iets dat je daadwerkelijk kunt doen met deze Giant Suzuki.
Opgefriste Suzuki Jimny
Verdere wijzigingen betreffen de koplampen. Deze zullen nu automatisch ontsteken middels een lichtsensor. Superhandig en zeer vooruitstrevend voor de auto. Dan is er nog zoiets als een cover voor het reservewiel. Die was er eerder niet. En nu dus wel! Qua motoren is er verder niets bekend qua nieuws. De Jimny heeft de 0,66 liter turbo en de Jimny Sierra de 1.5 liter zonder blaasinstrument.
De opgefriste Suzuki Jimny staat 20 oktober in de Japanse Suzuki-showrooms. In Europa is de auto alleen als bedrijfswagen leverbaar.
pjotr zegt
Niet meer leverbaar met canvasdak?Of alleen niet in NL?
harrie zegt
Dit model is nooit met canvas dak geleverd, wel two tone met zwart gespoten dak.
tinnemans zegt
RWD is niet premium @willeme, RWD moet je zien als ESP, ABS en airbags . Onder normale omstandigheden nergens goed voor, maar oh zo fijn als je in de problemen dreigt te komen.
Het is dus een veiligheidsmaatregel. :)
willeme zegt
@tinnemans:
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Running%20gag
@jaapiyo weet. @jaapiyo is wijs. RWD = premium.
;-)
tinnemans zegt
@willeme; het was deze keer niet eens een running gag, ik vind RWD echt voorspelbaarder, en dus veiliger, doordat de neus in elk geval de goede kant opgaat en ESP en ABS de achterkant dan vaak wel meekrijgen. Ik ben een keer in Kroatie met de voorwielen op de rand van de afgrond stil komen te staan, en met FWD was me dat heel waarschijnlijk niet gelukt.
Of @jaapiyo wijs is, daar heb ik dan weer geen kennis van.
harrie zegt
De Jimmy zonder spatbordverbreders en met het 660cc motortje valt in Japan onder de Kei car regelgeving.
autopetje zegt
Waarom geen 4 drs ? Zou m denk ik wel goed staan.
Kvgorp zegt
@autopetje: komt er ook aan. Maa vast niet naar Europa
autopetje zegt
@kvgorp: das goed nieuws! Niet dat ik m zal kopen maar ik denk dat het m goed staat
Radjin zegt
Ik heb ‘m nu als huurauto in Griekenland. Erg leuke auto. Je wordt er blij van. De koplampen en reservewiel optie heeft deze al. Lijkt me dus geen onderdeel van de facelift.
Kvgorp zegt
Jammer dat ze zo ontiegelijk duur zijn.