Eindelijk kunnen we kijken naar de opgefriste Renault Trafic.
Kijk, busjes zijn leuk om mee te werken, maar niet om te ontwerpen. Het nadeel voor een designer is dat je er als designer zo weinig mee kan. Deze zit behoorlijk vast aan het eisenpakket van de afnemers (in dit geval vaak ook aannemers, maar dat terzijde).
Veel bedrijfswagens zijn buitengewoon functioneel vormgegeven. Sowieso, vanaf de B-stijl moet het vooral recht en vierkant zijn. Een bedrijfswagen is een beetje het tegenovergestelde van Oh, Oh Cherso. Inhoud is verreweg het meest belangrijke.
Opgefriste Renault Trafic
Een grote verrassing was de Renault Trafic van de X83-generatie (linksboven). Deze werd in 2001 onthuld. Het bijzondere was de neus en de bijzondere bobbel tussen A- en B-stijl. Het feit dat de auto in het geel werd onthuld, hielp bij aan de feestvreugde. De X83-generatie van de Trafic liep mee tot 2014. Sindsdien staat de Trafic (X82, rechtsboven) in de showrooms te schitteren. Deze is iets conventioneler vormgegeven. Gelukkig is de opgefriste Trafic hier weer om de boel op te fleuren.
Nieuw front
Dat doen ze met een nieuw front. Dat is een behoorlijk aangepakt bij de opgefriste Renault Trafic. Check de verleidelijke welvingen in de motorkap! De koplampen zijn platter en de grille is groter. Daarbij zien we dat er iets meer chroom is gebruikt. Op de afbeeldingen zien we ook een nieuwe kleur: ‘Rouge Carmin’. Of deze kleur iets met de Porsche GTS-kleur (Carmine Red) te maken heeft, is logisch: karmijn is een rode kleurstof.
Combi en Spaceclass
In dit hele specifieke geval gaat het om de Renault Trafic Combi en Spaceclass. Dit zijn de personenuitvoeringen van de bestelbusjes. De SpaceClass is specifiek bedoeld voor ‘business class’-klanten, aldus Renault. Voor de mensen die luxe boven alles wensen. Hotels gebruiken dit soort busjes als luxe shuttle vervoer.
Het interieur van de opgefriste Renault Trafic is heel veelzijdig en kan voor diverse toepassingen gebruikt worden. Met name Franse tradities kunnen goed worden voortgezet in de Renault Trafic, zoals het eten van kaas, drinken van wijn (wel met chauffeur!) of het nuttigen van een buitenechtelijke relatie. Het kan allemaal in de nieuwe Trafic.
De Trafic Combi is juist voor de lagere klasses. Dit soort busjes zie je vaker bij nachtelijke taxivervoerders, vaak met inzittenden die vechten tegen de antiperistaltiek.
Motoren opgefriste Renault Trafic
Er zijn drie motoren leverbaar voor de opgefriste Renault Trafic. De instapper is een 110 pk sterke diesel, standaard gekoppeld aan een handbak. Nieuw is de 150 pk sterke dCi 150. Hierbij kun je kiezen uit een handbak of EDC-automaat. Het topmodel is de dCi170 (inderdaad, met 170 pk). Deze heeft altijd de automaat tot zijn beschikking.
Renault zal meer details van de opgefriste Trafic delen met ons begin volgend jaar. Daardoor moet het mogelijk zijn om een glimp van de achterzijde op te kunnen vangen. Goed nieuws voor de ondernemers onder ons: dan wordt ook alle nieuwe bestelwagen varianten onthuld.
sntial zegt
Mooi ! Behalve die Renault-badge op de neus en op het stuur.
vondick zegt
Das juist een pluspunt. Mooi Europees bedrijf waar we trots op horen te zijn.
mrmark1337 zegt
rouge Carmin was ook al leverbaar op de Megane III, zo’n 10 jaar geleden. Is dus zeker geen nieuwe kleur in het Renault-palet.
Verder goede upgrade!
mashell zegt
Complimenten @Willeme, het is een busje en toch heb je er een leuk artikel van gemaakt.
Dutchdriftking zegt
De huisstijl is weer mooi doorgevoerd met deze. Niks mis mee.
henkp1 zegt
Het is gewoon een mooie bus!
En nog een goede ook!
rotarypowah zegt
De foto’s zijn niet opklikbaar.
Niet heel erg, ’t blijft een busje tenslotte, maar dacht meld ’t toch maar ff.
O plaat zegt
Mijn problemen met mijn Renault traffics van de zaak
2016 model
20k km: uitlaat er vanonder gevallen
70k km: turbo opgeblazen
80k km: Slang radiator gesprongen
120k km: Slang turbo gesprongen
140k km: alle 4 shockdempers vervangen
180k km: elektrisch probleem radio
2020 model
3k km: stang van pook naar versnellingsbak afgebroken
Echt betrouwbaar kan ik ze niet noemen en alle problemen komen louter door kwalitief slechte onderdelen.
E34M5Touring zegt
Maatje van me werkt bij een groot installatiebedrijf, die hebben nu Transits. Maar bij hen in ieder geval ook 1 bak ellende. Veel turbo’s en electronica.
Wij hebben Iveco’s lopen, interieur valt na 10k uit elkaar, maar technisch 0 problemen. Ook een 2tal MAN Crafters en die lopen ook mooi door. Feitelijk gewoon een VW met een ander logo maar toch.
vaakbenjetebang zegt
@E34M5Touring: Ja, dat heb je met Iveco’s, dat was ruim 20 jaar geleden ook al zo. Er viel wel eens iets onbelangrijks als een spiegel, hoofdsteun of een stuk deurbekleding vanaf of zo, of het dashboard gaf dingen aan die fysiek niet waar konden zijn, maar rijden deed het altijd. Warm, koud, droog, nat, van die dingen kon je op aan. De laatste nieuwe Daily waar ik in heb gereden (een jaartje of 3 geleden) voelde ook al meteen aan alsof er ieder moment iets los zou breken uit het interieur. Niks leek goed vast te zitten, maar toch voelde het meteen weer vertrouwd: dit ding gaat me hoe dan ook thuis brengen.
Stijnson zegt
@shiva: dat is gek. Bij mij op werk hebben we Talento’s rijden en die worden goed bereden. Enige wat echt opvalt is dat de bodemplaat vaak los hangt en uiteraard de voorbumper die los laat