Zo’n brave auto als deze opgefriste GLA45 AMG sprint sneller dan jouw Subaru Impreza!
Het is een van de leukste crossovers: de Mercedes GLA in AMG-uitdossing. Waar de A45 ‘oversubtiel’ is qua uitstraling, is de GLA45 een iets minder opvallende verschijning. Zeker omdat het in basis een vrij brave compacte crossover is. Nou ja, crossover. De zitpositie in de GLA is ietsje hoger en het gewicht scheelt een tiental kilo’s ten opzichte van de hatchback. Zie het als een A voor mensen die vaak over drempels moeten rijden. De GLA is een halfjaartje geleden voorzien van facelift (Modelpflege), maar de ’45’ was er nog van verstoken. Tot nu, want dit is de opgefriste GLA45 AMG!
We zeggen wel opgefriste GLA45 AMG, maar officieel luidt de naam ‘Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+’. Mercedes lijkt een beetje te zitten met het BMW ///M probleem. Iedereen kiest bij een BMW M-product voor de Competition, dus gaan ze binnenkort geen normale modellen leveren.
Bij Mercedes zien we ook telkens minder vaak een ‘non-S’ model. Wel vreemd: in de Verenigde Staten kun je alleen de non-S krijgen en niet de ‘S’.
Wijzigingen
De wijzigingen aan de opgefriste GLA45 AMG zijn vrij bescheiden. Dat was natuurlijk ook al het geval met de gewone GLA. Het front is iets strakgetrokken en er zijn nieuwe luchtinlaten. Ook de koplampen zijn nieuw, de LED-units hebben een iets andere indeling.
Optioneel kun je zelfs Multibeam LED-koplampen krijgen. Een andere wijziging is dat je nu een AMG-logo op de neus krijgt, boven de Mercedes-ster in de grille. Aan de achterzijde zijn er eveneens nieuwe LED-lampen.
Standaard rolt de opgefriste GLA45 AMG op 19 inch lichtmetaal, 20 inch is ook mogelijk. De 21 inch wielen die je op de foto’s ziet zijn uiteraard eveneens optioneel. In het interieur zien we het nieuwste AMG sportstuurwiel en een nieuwere versie van het MBUX-systeem. Qua bekleding is er keuze uit kunstleer en echt leer.
Motor opgefriste GLA45 AMG
De motor – de M139 – is onaangeroerd gebleven. Dat houdt in dat de 2.0 viercilinder met TURBO goed is voor 421 pk bij 6.750 toeren. Het maximum draaimoment is 500 Nm, dat tussen 5.000 en 5.250 paraat staat.
Er is maar één transmissie: een achttraps automaat met dubbele koppeling. Daarmee knal je in 4,3 seconden naar de 100 km/u. De begrensde topsnelheid is 90 km/u hoger dan elke nieuwe Volvo, voluit loopt deze 270! Benieuwd wat ‘ie doet zonder begrenzer.
Of deze opgefriste Mercedes GLA45 AMG ook naar Nederland komt, is niet bekend. Het zal wel een enorm duur snoepje gaan worden, zoals wel meer modellen van deze generatie GLA (H246 voor intimi), want de reguliere GLA35 AMG (met 306 pk) kost tegenwoordig ook al 100.603 euro.
Bij de A-Klasse is de A45S bijna 23 mille duurder dan de A35, dus als de GLA45 zou komen, dan zal de prijs rond de 125 mille komen te liggen. Slik.
Meer lezen? Deze 12 crossovers zijn wel leuk!
Johanneke zegt
100k voor de GLA35. holy moly. Dat is echt bizar. In andere markten vast de helft.
Edit:
Snelle google search: vanaf 58k in Duitsland. auw.
kniesoor zegt
Voor nektassiërs met heupproblemen.
Overigens : max koppel slechts tussen 5000 en 5250 toeren ? Dat lijkt me stug, zeker turbomotoren hebben vaak een vrij brede max-koppel-‘tafel’.
Verder : mijn oto doet de 0-100 in 4,1 sec !!!1elf!!
#piemelmetenFTW
willeme zegt
@kniesoor:
Ik vind het een leuke auto en heb geen heuptas. Beetje generaliserend, vind je niet? ;-). Daarbij moet je nooit een auto niet kopen omdat er iemand in rijdt die je niet mooi vindt.
Betreft het koppel: dat is een flinke tafelberg in plaats van koppelkromme.
Wel is het zo dat de oude motor (de M133) vroeger zijn maximale koppel had. Sterker nog, bij 2.000 toeren had je meer koppel voorhanden dan deze M139. Tussen de 2.500 en 4.500 toeren heb je al dik 450 Nm tot je beschikking.
Er kunnen meerdere reden voor zijn. Ik sluit de volgende vier niet uit:
1. Meer atmosferisch karakter in plaats van ‘de turbokraan gelijk helemaal open’ (iets dat Ferrari doet, die begrenzen het koppel per versnelling én laten het gelijkmatig oplopen).
2. Het is een kleine motor, slechts 2 liter en er zijn zelfs zat 2.0 dieselmotoren die geen 500 Nm halen.
3. Efficiency en WLTP: op deze wijze is de motor rustiger en docieler (en schoner) tijdens deellast en normale omstandigheden.
4. Levensduur: ondanks dat het een ijzersterk blok is, is 500 Nm idioot veel. Op deze manier ontzie je de techniek een beetje.
kniesoor zegt
Vwb het koppel : ah, dat zou een verklaring kunnen zijn, dan is m’n blikveld wat dat aangaat wellicht wat te beperkt. Ik liet me leiden door de koppeltafel van m’n eigen oto, die is zo plat als een dubbeltje tussen 1800 en – ik meen – 5000 toeren.
Qua ‘beetje generaliserend’ : in de Parel aan de Maas rijdt er vrijwel alleen (voor)oordeelbevestigend publiek in 45 AMG’s. Vandaar. Dat laat overigens onverlet, dat je er rustig één aan kan schaffen als je ‘m mooi/leuk/fijn vindt, daar zou mijn redelijk gekleurde (ha!) mening geen invloed op moeten hebben 🙂
werf76 zegt
Helemaal niet generaliserend. Het zijn voornamelijk de doelgroepers die in krachtwijken binnen de bebouwde kom hun tekortkomingen moeten compenseren. Vrijwel altijd met buitenlandse kentekenplaten. En ze werken bijna allemaal in de “zorg”. Uhuh.
Jozo zegt
Zoveel geld, voor zo’n hok.
Smaken verschillen, maar 125K voor een Mercedes Captur AMG?
anthwan zegt
Wat is de exacte reden dat ze in de VS alleen de non “S” krijgen?