Een opsomming van het leukste motornieuws van afgelopen week: van Royal Enfield tot de Ducati Multistrada V4 en de MotoGP kalender voor 2021.
Want ook voor de motorfietsen dit jaar natuurlijk geen grote beurs. Dus al het motornieuws wat normaal gesproken in november in 1 keer wordt gepresenteerd druppelt nu dagelijks binnen. Na vorige week de nieuwe Triumph Trident 660 was het deze week de beurt aan Yamaha, Ducati en Royal Enfield.
Bij Ducati zijn ze overigens van plan om de komende weken, elke week 1 nieuwtje te gaan droppen. Het wordt een lange herfst..
Motornieuws Yamaha: (ver)nieuw(d)e MT-07
Yamaha kwam deze week met een (ver)nieuw(d) model van de best verkochte motor in het naked segment. Opvallend is de nieuwe LED-koplamp, deze is net als het kuipwerk erg futuristisch. Hiermee is de MT-07 volledig in lijn met het nieuwe MT-DNA. Het nieuwe zadel, bredere conische stuur en de nieuwe tank bijdragen aan het comfort en de rechte zitpositie. De nieuwe uitstekende luchtinlaten aan de zijkant van de 14-liter grootte tank moeten het MT-DNA benadrukken. Ook de Y-vormige contourverlichting benadrukt de familieband met zijn grotere broertje, de nieuwe MT-09. Op het vernieuwde LCD instrumentenpaneel van de MT-07 is informatie als het toerental en de versnellingsindicatie af te lezen. Ook de 2-in-1 uitlaat is volledig nieuw met een zilverkleurige pijp en nieuwe dempers en beschermers.
Het nieuwste CP2-motorblok is een 690 cc tweecilinder en heeft een vernieuwd luchtinlaatkanaal, nieuwe instellingen voor de injector en een nieuwe ECU. De 67 Nm koppel is al bij 6.500 toeren aanwezig en het blok is goed voor 73,4 pk. Het motorblok is met de 270 graden krukas gericht op een lineaire afgifte van het koppel en is daarmee heel toegankelijk. Afremmen doet de MT-07 met een krachtiger remsysteem door de grotere schijven voor. De nieuwste telg van de MT-familie is vanaf januari te verkrijgen in de kleuren Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. De prijs zal later volgen.
Royal Enfield Meteor 350
Motornieuws uit India. Royal Enfield komt met de nieuwe Meteor 350 met een luchtgekoelde 349 eencilinder. Het blok is goed voor 20,2 pk. Het blok moet volgens Royal Enfield veel koppel geven in het lage toerenbereik en stabiel zijn in het middengebied. De Meteor heeft naast de doodnormale teller een Tripper.
Dit ‘navigatiesysteem’ maakt gebruik van de kaarten van Google Maps via de smartphone. Leuk is dat deze moderne feature ook gehuld is in een retro tellerbehuizing en zo eer doet aan het klassieke ontwerp. Ook de led-verlichting is in stijl.
Binnen het Make It Yours concept van Royal Enfield heb je voor de Meteor genoeg mogelijkheden tot het customizen en is ook de accessoirelijst behoorlijk. Het Indische merk komt met drie uitvoeringen van de Meteor: de Fireball, de Stellar en de Supernova. De kleurkeuze is ruim en gaat van babyblauw tot bruin. Wanneer de motor naar Nederland komt is toekomstig motornieuws, in India rijdt hij al rond.
Motornieuws van Ducati: de Multistrada V4
In 2003 geïntroduceerd en inmiddels alweer onthuld in de vorm van een vierde generatie. De alleskunner van Ducati. Of vier motorfietsen in één zoals het merk het zelf noemt: Sport, Travel, Enduro en Urban. De 170 pk van de nieuwe V4 Granturismo die passen bij sportief rijgedrag.
De bijna primeur (BMW was de Italianen helaas net een stapje voor) met adaptieve cruise control op een motorfiets voor de lange stukken bij ‘Travel’. Toch wisten ze overigens wel een klein beetje een primeur in het motornieuws te pakken met een dodehoek detectie. Dit is net als de cruise control een samenwerking met Bosch is.
De navigatie op het dashboard (V4 S) maakt de eigenschappen voor ‘Travel’ af. De typische hoge bodemvrijheid van 220 mm, kenmerkend voor de Multistrada, en de elektronische vering (V4 S) dekken de lading van het woordje ‘Enduro’. Last but not least, staat ‘Urban’ voor de geschiktheid voor de dagelijkse ritjes.
Door over te stappen op een V4-blok hoeft de klepspeling pas bij 60.000 kilometer gecontroleerd te worden, ook dat is een primeur. Niet alleen het motorblok is compleet nieuw voor de Multistrada. Hij is ook voorzien van moderne technieken met zijn radar voor en achter, connectiviteit met de telefoon en de bochtenverlichting.
De Multistrada is standaard alleen verkrijgbaar in Ducati Red (22.390 euro). De V4 S kun je ook kiezen in Aviator Grey (met een tikkeltje Ducati rood op de wielen) voor 25.590 euro. Bij de V4 S Sport krijg je standaard een Performance pakket met Akrapovič-uitlaat en carbon voorspatbord.
Motornieuws voor 2021: MotoGP kalender
Leuk motornieuws vanuit de MotoGP, de voorlopige kalender voor 2021. Voordat we de hele agenda van de organisatie hier neerzetten bekijken we hem even kritisch. Het seizoen start op 28 maart traditiegetrouw in Qatar. Wat opvalt: op de KymiRing in Finland mag, als corona niet wederom roet in het eten gooit, voor het eerst gereden gaan worden. In ons kikkerlandje zal de MotoGP op 27 juni voor de negentigste keer neerstrijken. Op de voorlopige kalender ontbreekt dit jaar Brno voor het eerst. De organisatie eist nieuw asfalt en dat zijn de autoriteiten Tsjechië niet van plan. Hierdoor is er een op te vullen gat tussen 11 juli en 15 augustus.
28 Maart – GP Qatar* – Losail International Circuit
11 April – GP República Argentina – Termas de Río Hondo
18 April – GP Americas – Circuit of the Americas
02 Mei – GP Spanje – Circuito de Jerez
16 Mei – GP Frankrijk – Le Mans
30 Mei – GP Italië – Autodromo del Mugello
06 Juni – GP Catalunya Barcelona – Catalunya
20 Juni – GP Duitsland – Sachsenring
27 Juni – GP Nederland – TT Circuit Assen
11 Juli – GP Finland – KymiRing
15 Augustus – GP Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
29 Augustus – GP Groot Britanië – Silverstone Circuit
12 September – GP Aragón – MotorLand Aragón
19 September – GP San Marino e della Riviera di Rimini – Misano World Circuit Marco Simoncelli
03 Oktober – GP Japan – Twin Ring Motegi
10 Oktober – GP Thailand – Chang International Circuit
24 Oktober – GP Australia – Phillip Island
31 Oktober – GP Maleisië – Sepang International Circuit
14 November – GP Comunitat Valenciana – Circuit Ricardo Tormo
sleepyj zegt
Wat is het een smalle fiets zo op de foto die mt-07. Vooral voor het vermogen. Lijkt wel een A1 fiets.
snorrie zegt
Zo’n Multistrada is een leuke fiets. De sport zou mijn inziens een Termignoni uitlaat moeten hebben ipv een Akrapovic.
Dizono zegt
“Door over te stappen op een V4-blok hoeft de klepspeling pas bij 60.000 kilometer gecontroleerd te worden, ook dat is een primeur.”
Door na waterkoeling nu ook over te stappen op viercilinder met een distributieketting en geen desmodromische kleppenbediening. Dit is een soort Italiaanse Honda VFR1200X geworden… :(
supertjeduc zegt
@Dizono: ja kan een ouwe lul worden maar een duc moet een droge koppeling, luchtkoeling en desmo hebben
Maar hij zal best lekker rijden
kennone zegt
@supertjeduc: Die V4 schijnt wel echt als een 2cilinder te rijden maar ben het wel met je eens dat een Luchtgekoelde Desmo 2 pitter hoort te zijn. Echter loop ik binnenkort dan zelf wel tegen een probleem. De 900ss 1992 gaat plaats maken voor een 1100s Monster. Maar wat daarna? Word sowieso een watergekoelde 2 cilinder om een stap hoger te gaan qua vermogen. Uit eindelijk word het dus ook een V4?
triplexs zegt
Honda maakte destijds een knikje naar Ducati door met hun impressie van een racey V-twin te komen (VTR), Ducati doet met de watergekoelde V4 nu het omgekeerde naar Honda als eerbetoon aan de VFR…
Dom dat Honda met de VFR is gestopt, zo’n allrounder verdient voortzetting.
Gulli zegt
Ik ben wel benieuwd of er in het kielzog van de MT07 ook een nieuwe XSR700 komt. Motorisch gezien is er niet heel veel veranderd eerlijk gezegd dus ik vraag me af of het de moeite is.
tortuga zegt
Die MT-07 ziet er een fijne uit voor de nu en dannekes te toeren of snel even ergens naar toe, die Ducati zou ik wel uitkiezen voor de langere ritjes door Europa, lijkt wel een geslaagde GS rivaal
Dutchdriftking zegt
Tja, er is een nieuwe GS (40 years edition) meer hoef ik niet te weten :P