Met de opgefriste Cayenne Turbo E-Hybrid win je elk stoplichtsprintje.
De Porsche Cayenne van de huidige generatie (de PO536) is nog niet zo heel lang geleden voorzien van een facelift. Porsche koos er voor om de SUV en de Coupé tegelijkertijd te voorzien van een nieuwe snoet.
Wel was het motorengamma beperkt, zeker omdat de gewone Cayenne (V6) en Cayenne S (V8) niet heel populair zullen zijn in Nederland. Iedereen gaat voor de e-Hybrid plug-in hybride. Want daarmee heb je natuurlijk een gunstigere BPM boete.
Nu is er een nieuw topmodel in de vorm van de opgefriste Cayenne Turbo E-Hybrid. Dat is de opvolger van de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Er nu (nog) geen S-model. Dat is eigenlijk ook niet heel erg nodig, want man-oh-man wat een lekkere specificaties heeft dit model.
Meer vermogen en koppel
Het is net als voorheen een combinatie tussen de bekende 4.0 V8 biturbomotor en een elektromotor. Die laatste is aanzienlijk sterker dan voorheen en levert nu precies 176 pk (130 kW). De achtcilinder is ook herzien en levert nu precies 599 pk. Het systeemvermogen is 739 pk en het maximale systeemkoppel bedraagt 950 Nm.
De prestaties zijn daardoor bijna komisch te noemen. De standaardsprint die niemand doet, maar waar iedereen over praat is in 3,7 seconden achter de rug. Die andere puur academische waarde – de topsnelheid – bedraagt 295 km/u.
Aan de andere kant is de auto milieuvriendelijker dan ooit. Niet alleen is de elektromotor krachtiger, ook de accu is groter. Deze heeft nu een capaciteit van 25,6 kWh.
Vroeger voldoende voor een BMW i3 of Renault Zoe, tegenwoordig dus de capaciteit van een performance-hybride. Rijd je enkel en alleen op de accu, dan is het mogelijk om 82 puur elektrische kilometers af te leggen.
Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT-pakket
Je kan de nieuwe Cayenne Turbo E-Hybrid bestellen als SUV en als Coupé. Als je voor de Coupé gaat, kun je optioneel kiezen voor het ‘GT-pakket’. In principe heb je dan de opvolger van de Cayenne GT Turbo te pakken. Alle hardware en software is sportiever afgesteld wanneer je het GT pakket kiest.
Ook ligt deze 10 millimeter dicht op de grond. Speciale 22 inch GT Design-velgen zijn standaard, evenals keramische remmen als PDDC én achterwielbesturing. Deze versie is ook fractioneel sneller. Van 0-100 km/u accelereren is gedaan in 3,6 tellen terwijl de topsnelheid 305 km/u bedraagt.
De Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-pakket kun je verder herkennen aan de neuspartij met zwarte accenten. Bijzonder woordje ‘neuspartij’, hier in de provincie is dat toch een coke-party maar dat terzijde.
Aan de andere kant zal de ambitieuze nachtapotheker items als zwarte wielkastverbreders, carbon spoiler en dak plus een titanium sportuitlaatsysteem wel kunnen waarderen.
Goed nieuws voor de liefhebbers van paardenkrachten, want Porsche gaat de Cayenne Turbo E-hybrid ook in Nederland leveren. In november van dit jaar is de marktintroductie. Prijzen worden te zijner tijd bekend gemaakt.
Waarschijnlijk zal het prijsverschil tussen de Cayenne S en deze Turbo E-Hybrid niet heel erg groot zijn, vanwege het bijzondere BPM-stelsel in Nederland. Zie het als een geste naar de echt rijke mensen van het land, zodat die nog eventjes kunnen genieten van een V8.
Check hieronder wat @wouter vindt van de opgefriste Cayenne:
Meer lezen? Dit zijn de gaafste Cayennes op een rij!
Johanneke zegt
Geen idee hoe porsche het doet, maar ze zijn loeisnel in hun klasse als het op de sprint aankomt. Kijk wel eens die 1/4 mijl tests op carwow en hagerty, de 911 turbo s kan ongelooflijk goed het vermogen op de weg krijgen want wordt enkel verslagen door auto’s die een stuk meer vermogen hebben. En die cayenne is ook het snelst van alle snelle crossovers.
Wel hylarisch aan deze auto: dan rijdt er 1 met 100 op de snelweg, en dan staat die spoiler omhoog. Dan denk ik: ja man absoluut, jij hebt echt meer downforce nodig in je 2300kilo crossover met 100km/uur. Was helemaal mis gegaan anders.
DeWitteCondor zegt
Die spoiler gaat denk ik automatisch. Dat was bij mijn 911 ook zo, bij 100kmh kwam ie omhoog. Handmatig kon overigens ook. Maakt het beeld bij zo’n SUV overigens niet minder grappig.
Johanneke zegt
Ik denk ook dat het automatisch gaat ja, want zag er een keer 1, zat een vrouw van rond de 50 in. Vind ik niet helemaal het type om het ding handmatig omhoog te zetten.
Stay Positive zegt
De spoiler gaat inderdaad automatisch omhoog. Bij mijn TT bij 120km/u (125 op de teller). Onder de 80km/u gaat de spoiler dan weer automatisch omlaag.
SimonMc zegt
Ik denk dat een groot deel te maken heeft met de positie van de motor. Ligt verder naar achter dan een middenmotor, bijna op de achteras. Bij het accelereren, drukt dit gewicht extra op de achterwielen, wat enorm helpt voor de tractie. ( *hilarisch, overigens )
PunicaOase zegt
Misschien wel de perfecte auto: hij kan alles.. en toch word ik er niet hebberig van..
rollingstoned zegt
“Hij kan alles…”
Veel succes dan met dit ;-)
https://m.youtube.com/watch?v=-WoudI3gGvk
PunicaOase zegt
Haha, oké bijna alles ;-)
kniesoor zegt
Als er hoger gezeten moet worden liever een Dacia Duster. Even onaantrekkelijk om naar te kijken maar een stuk goedkoper 🙂
ericc zegt
Na de Taycan is het wel stilgevallen wat EV betreft. De elektrische SUV laat wel lang op zich wachten. De “theekan” heeft al een facelift ondergaan.
mashell zegt
Die elektrische SUV deelt techniek met de Audi Q6, die heeft zijn eerste aankondiging al gehad. De Porsche zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten.
xahc zegt
Tuurlijk milieuvriendelijk want grote accu.. Succesvol gehersenspoeld..
audirs3 zegt
Op het moment dat je netjes al je woon-werk verkeer ritjes op de electromodus doet, is het alsnog veel zuiniger en efficiënter dan een vergelijkbare Cayenne met alleen een V8, die de brandstof voor 70% omzet in hitte en wrijving. Natuurlijk niet zo zuinig in elektrisch verbruik als een Model 3, maar dat is geen eerlijke vergelijking.
audirs3 zegt
Valt me toch tegen, een Lotus Eletre is veel sneller
MartijnGizmo zegt
400 kg zwaarder dan de Turbo GT (2700 nu!), maar gelukkig wel met optioneel carbon dak.