De nieuwe bolide van Max moet de bekende technische problemen in de kiem smoeren en Verstappen over het circuit doen vliegen.
Voor de aanstaande Grand Prix in Spanje heeft Red Bull Racing een joker getrokken. Max Verstappen zal plaatsnemen in een nieuwe auto. Een lid op het Verstappen-forum heeft via een bron uit Milton Keynes interessante info gedeeld. RC Escoire, zoals de gebruiker heet, wist naar eigen zeggen ook als eerste destijds te melden dat de 19-jarige coureur bij Red Bull had getekend.
Volgens RC Escoire gaat het niet om een update van de bestaande auto, maar om een compleet nieuw model. Het forumlid zegt dat Red Bull Racing de auto dan ook RB14 gaat noemen. Onder andere zijn de ophanging, de neus en de rake aangepast. De luchtstroom moet zijn verbeterd en Max zou in de simulator bijna 1,3 á 1,5 seconden sneller zijn met de nieuwe auto.
Of het nieuws daadwerkelijk blijkt te kloppen is afwachten. De eerste vrije trainingen worden aanstaande vrijdag verreden. De race is zondag op het Circuit de Catalunya in Barcelona om 14:00.
UPDATE: de nieuwe auto zal waarschijnlijk NIET de naam RB14 krijgen.
Met dank aan Sweder voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Nu de motor nog…. maar als het op Monaco voor winst zorgt zou heel gaaf zijn. Daar heeft Max nu tenslotte alleen maar ellende.
Joost zegt
@dutchdriftking: en juist die motor is in Monaco het ‘minste’ van belang.
Laten we hopen dat de RB14 de 13 snel doet vergeten.
Dutchdriftking zegt
@ijoost: Dat is ook de reden waarom ik duim voor winst op Monaco. De nieuwe motor komt op zijn vroegst namelijk pas in Canada.
Joost zegt
@dutchdriftking: Winst voor Max zou mooi zijn in Monaco. Maar gun Ricciardo eigenlijk nog meer zijn revanche…
Dutchdriftking zegt
@iJoost: Die Pitstop van vorig jaar zal hij niet snel vergeten…. Maar Max is nog nooit gefinished op Monaco… ach een 1-2 is ze sowieso gegund!
wildbeest zegt
@dutchdriftking: max is te wild voor monaco.. duidelijk ziin zwakke punt
arjontje zegt
Ja en eind vorig jaar zeiden ze dat de auto 4 a 5 seconde sneller was. Ze komen niet verder dan 1,5 seconde. Dus bij deze calculatie is die maar een paar tiende sneller.
Eerst zien en dan geloven dus.
Al hoop ik zeker dat de Bulls dichterbij komen. Lang geleden dat 3 teams streden om de titel.
banaan7 zegt
@arjontje: bedoelen ze niet 1.5 seconden ten opzichte van RB13?
wif1 zegt
@arjontje: En op het verstappen forum zitten de echte insiders…
Rick-dos zegt
Vraag me af of het verbieden van de ’trick suspension” net voor het seizoen toch een grotere impact heeft gehad op de RBR dan wat men heeft doen willen laten geloven. Wellicht dat men terug naar de tekentafel is gegaan of dat dit plan B was in het geval dat de trick suspension inderdaad verboden zou worden.
Ik hoop in ieder geval dat de RBR’s zich op z’n minst in de strijd kunnen gaan mengen. Zou mooi zijn als Max een jaar na z’n eerste overwinning weer een overwinning pakt in Barcelona. :)
jack_abarth zegt
“Opgefriste bolide van Max Verstappen is compleet nieuw”
Klinkt als VAG tijdens de introductie van de Golf VI…
phrank zegt
Lijkt me stug, dit zou bv ook nieuwe botsproeven e.d. betekenen en dan nog maar niet te spreken van het feit dat de ontwikkeling van een auto normaliter een jaar vergt. Daarnaast een gp gaan rijden met een compleet ongeteste auto lijkt me niet echt voor de hand liggend.
berlinetta zegt
@phrank: Ik denk dat het wel meevalt. De auto is niet compleet nieuw. Er zijn gewoon veel onderdelen aangepast en dat hoeft niet per se iets te betekenen voor de veiligheid. Daarnaast kan alles uitvoerig worden getest in de simulator en kunnen ze vrijdag nog in het echt trainen.
phrank zegt
@berlinetta: Denk dat daarom om te spreken van een geheel nieuw auto met een nieuwe aanduiding te veel is. Volgens mij noemen ze het zelf ook een B-spec van de RB13
Joost zegt
@phrank: vorig jaar in Barcelona had Verstappen ook nog niet veel gereden met de auto. En dat pakte toch leuk uit..
phrank zegt
@ijoost: Probleem is ook niet Verstappen, maar de auto natuurlijk, hoe zit het met de betrouwbaarheid, krijgen ze hem goed afgesteld bijvoorbeeld.
Joost zegt
@phrank: De vraag is natuurlijk: ‘nieuw’ of ‘opgefrist’. Oftewel, inhoud van het artikel en de titel spreken elkaar beetje tegen.
Echt nieuw (als in vanaf de grond af opnieuw ontworpen) zal het niet zijn. Dat lukt nl nooit in zo’n korte tijd. Of RB13 was een mule (iets aangepaste RB12) en ze hebben meer tijd nodig gehad voor de ontwikkeling van wat eigenlijk de RB13 had moeten zijn….
Volg je me nog? :)
bartteeuwen zegt
@iJoost: Die optie heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.. de RB13 lijkt van alle auto’s dit jaar wel nog het meest op die van vorig jaar. Ik verwacht niet dat ze nu met een “mule” rijden, maar het zou wel een stunt zijn (mits de auto daadwerkelijk sneller wordt).
viezefreddyw zegt
Ik ben heel benieuwd. Ik kan me niet voorstellen dat Red Bull door alleen een nieuwe update aan de auto gelijk mee gaat doen om de overwinningen. De motor is daarbij minstens zo belangrijk. We gaan het meemaken. Met Spanje hebben we in ieder geval een fraai circuit waar vaak gekke dingen gebeuren.
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Het zal me eerlijk gezegd niet verbazen dat de nieuwe auto wel mee kan doen voor de top. Ik denk dat RB af heeft gewacht hoe sterk Mercedes en Ferrari waren en de auto daarop heeft aangepast. Red Bull is een grote constructeur, het lijkt me toch logisch dat je dan een paar troeven achter de hand houdt. Misschien is het valse hoop….
berlinetta zegt
@dieselkameel: Ik kan me niet voorstellen waarom ze zoiets zouden doen. Ze hebben nu al een enorme achterstand opgelopen. Zoiets overbruggen ze niet zomaar. En troeven achter de hand houden, doe je alleen maar als je een comfortabele voorsprong hebt zoals Mercedes de afgelopen jaren. Red Bull heeft momenteel een oncomfortabele achterstand.
Edge zegt
@dieselkameel: Die logica ontgaat mij een beetje. Dat je je tijdens de tests inhoudt en niet het achterste van je tong laat zien, oké, dat kennen we inmiddels wel. Maar vier hele raceweekenden afwachten en aftasten wat de concurrentie doet? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. In het constructeurskampioenschap bedraagt de achterstand op Mercedes al 79 punten en Max (RBR coureur met de meeste punten) staat zelf 51 punten achter op kampioenschapsleider Vettel. Dat laat je echt niet gebeuren als je weet dat je beter kunt. Ik neig zelf dan ook meer naar de lezing die @rick-dos al gaf.
Rice09 zegt
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Bronnen uit de fabriek en op het Verstappen forum lieten in de winter ook doorschemeren dat de resultaten van de RB13 in de simulator boven verwachting waren en de RB13 heel snel zou zijn. We weten allemaal hoe die resultaten er op de baan uitzagen.
Newey heeft toegegeven dat hij met zijn neus met het gat erin de plank heeft misgeslagen en heeft hiervoor een nieuw concept gemaakt. Maar lijkt me sterk dat ie binnen een paar races plotseling een compleet nieuw concept heeft bedacht terwijl ze voor het vorige concept een complete winter nodig hadden.
Overigens laten jullie een belangrijke regel weg uit zijn reactie. In de realiteit met de vooruitgang van de concurrentie en de het daadwerkelijke circuit moet een volle seconde winst mogelijk zijn.
Daarnaast komt Mercedes met een flinke lading updates waaronder een compleet nieuwe ophanging waarmee ze hopen beter met de banden om te kunnen gaan. Ook heeft de auto een afslankkuur gekregen waardoor deze 5 kilo lichter is geworden. Hou er dus maar rekening mee dat die ook een paar tienden tot halve seconde sneller zijn. Ook Ferrari brengt traditiegetrouw een update mee naar Barcelona.
berlinetta zegt
@rice09: Lauda omschreef het wel mooi. Hij zei dat Ferrari in Spanje een nieuwe stap zal maken. Mercedes moet er daarom 2 maken en Red Bull 3. We zullen het zien. Vooralsnog denk ik dat de rangorde hetzelfde zal blijven.
pomoek zegt
@rice09: Ik las daar zo net op het forum ook even over. Ik kreeg er niet helemaal de vinger achter wat nu precies het probleem is met die inlaat in de neus en hoe ze het nu gaan oplossen.
Het is duidelijk dat RB achter loopt op Ferrari en Mercedes. Daar staat dan weer tegenover dat RB nog steeds een enorme voorsprong heeft op teams als Force India en Williams. Bijna meer nog dan dat ik hoop op een competitieve RB14 hoop ik op meer competitie van de rest van het veld. Het zou toch prachtig zijn als 5 of 6 teams in staat zijn om een GP te winnen?
berlinetta zegt
@pomoek: Ik zou het niet een enorme voorsprong op Williams en Force India noemen. Perez heeft evenveel punten als Ricciardo en Massa volgt vlak daarna. Alleen in het constructeurskampioenschap staan ze er wat beter voor.
pomoek zegt
@berlinetta: Als ik dan jouw nuancering mag nuanceren ;-) : Massa en Perez zijn de best scorende rijders van hun teams en Ricciardo is de slechtst scorende RB rijder. Ik heb even gekeken naar de wk stand in 2016 na 4 races. Wat ik daar uit opmaak is dat Mercedes Benz dit jaar minder goed presteert (#open deur), Ferrari het ruimschoots beter doet dan vorig jaar, net als Force India dat vorig jaar rond deze tijd pas 8 puntjes had en nu 51, Williams veel slechter presteert dit jaar (18 punten nu en 51 punten vorig jaar). De enige constante in dit verhaal is dat Red Bull op dit moment even veel punten heeft als vorig jaar. Dat was voor RB een teken om in te grijpen. En dat doen ze dit jaar dus weer. Toen gooide ze een nieuwe coureur in de auto, nu gooien ze een nieuwe auto onder de coureur.
berlinetta zegt
@pomoek: Maar dat gaat over vorig jaar. Toen waren er andere auto’s en andere regels. Ik heb het nu alleen over dit jaar.
pomoek zegt
@berlinetta: ja dat klopt, heb je gelijk in. Maar vond het wel interessant.
boksbeugel zegt
@berlinetta: ricciardo heeft dan ook de nodige technische problemen gehad
berlinetta zegt
@boksbeugel: Des te meer reden voor Red Bull om harder aan het werk te gaan. Het geeft aan dat ze hun betrouwbaarheid niet op orde hebben. Max heeft ook al problemen gehad met zijn auto.
w0o0dy zegt
De kat uit de boom kijken is op zich een goed strategie, maar dan zijn ze wel erg laat. Nu is de achterstand in de kampioenschappen nu echt wel groot.
Het is niet ondenkbaar dat men wist dat ze niet met Mercedes mee zouden kunnen begin van het jaar onder andere vanwege de motor van Renault en het verbod op de slimme ophanging. Als dat zo is dan kun je misschien wachten.. je redt het niet met je nieuwe chassis alleen dus draai je de eerste paar GP’s zo goed als mogelijk mee en probeer je de schade beperkt te houden (uitvallen hadden ze misschien niet mee gerekend?) en je slijpt je nieuwe chassis fijn aan de hand van de informatie over de eerste races en de concurrentie…
Het gerucht dat het ding een seconde sneller is gonst al een tijd, maar zoals Marko het zegt.. we oordelen of huigen pas als we op de baan rijden en de stopwatch het uitwijst.
sracert zegt
Ja hoor natuurlijk, eerst zien dan geloven. Wat mij is opgevallen dat de mainstream media helemaal niet in de gaten heeft gehad waarom Hamilton in Rusland relaxed 4de werd: Hij had duidelijk geen zin om handen te schudden op het podium met bepaalde figuren!. Dat kon je vorige grand prix duidelijk zien toch?.
str8six zegt
Eerst zien, dan geloven. In Maranello en Brackley zitten ze ook niet op hun handen.
opgooier zegt
De kat uit de boom kijken lijkt mij een dramatische strategie voor een team als RBR. Als je wilt strijden om de titel en je een godsvermogen investeert in een team moet je naar mijn mening altijd uitgaan van eigen kracht.
De kat uit de boom kijken is wellicht interessant voor kleinere teams omdat men op die manier de auto efficiënter kan ontwikkelen door gebruik te maken van de kennis van de grotere teams. Op die manier kan men dan de ontwikkelingskosten eventueel drukken.
Dat men met een redelijk basic auto is gekomen aan het begin van het seizoen is voor mij erg tegenvallend aangezien Newey een behoorlijke naam heeft op het gebied van ontwerpen…
Ze zullen nu wel inlopen op Ferrari en MB, maar het is natuurlijk niet zo dat men daar op vakantie is… Kortom het gat naar de subtop zal groeien en verder verwacht ik dat de rangorde in de top nog hetzelfde zal zijn…
mrrallycross zegt
De 2017 autos zouden ook 5 seconden sneller zijn dan die uit 2016
basjaski zegt
Ik kijk al wat langer dan vandaag F1. Hoe vaak is het gebeurt dat Ferrari een langzame start had gemaakt in het begin van het seizoen, om vervolgens met de B-spec auto als nog te kunnen strijden voor het kampioenschap?
Neem 1998 bijvoorbeeld, Ferrari verloor de eerste races met meer dan een minuut achterstand, won in argentinie maar duurde daarna tot en met Canada voordat ze weer voor overwinningen vochten. Tot op de laatste race vocht Schumacher voor de titel, helaas door een overhitte koppeling was het bij de herstart al over.
Met Ferrari en Mercedes die van elkaar punten afsnoepen, ALS we er van uit gaan dat Red Bull zich met die 2 kan mengen nu (en kan strijden voor overwinningen met de nieuwe motor), maken ze een goeie kans.
Als dit chassis niet een grote verbetering is, dan moeten ze zich inderdaad concentreren op 2018 want dan is het wel een verloren jaar.
rickthestig zegt
@basjaski: Prima voorbeeld. Recenter
voorbeeld, Force India. Laatste 2 jaar ook slecht gestart en toch een grote sprong gemaakt. Daar heb ik mijn hoop op gezet. Na zondag weten we meer.
harrie zegt
De leercurve is gigantisch dit jaar door de nieuwe regelgeving, dus dat ze een grote stap kunnen maken geloof ik wel.
Het gigantische kwalificatie gat dichten zal nog wel een brug te ver zijn, maar qua racepace was het verschil al een stuk kleiner.
Zou mooi zijn als ze zich in de strijd kunnen mengen.
goodolddays zegt
Koffiedik kijken, Mercedes en Ferrari zullen ook wel niet stil zitten. Maar we geven niet op!
realhustler zegt
Wat is nieuw? Er zijn keuzes gemaakt, en de andere teams hebben andere keuzes gemaakt. Door de nieuwe regels was het afwachten. Ik denk dat Ferrari een aantal dingen, bv met de hoge side pods, heel slim bedacht heeft. Red Bull kwam down force te kort, low drag was blijkbaar niet voldoende om de anderen bij te houden. Dus nu gooien ze het roer om, en gaan minder voor low drag.
Vergeet niet, er zitten maxima aan windtunnel uren en windtunnel snelheid en ook aan cfd. Dus sommige dingen kan je alleen in praktijk testen. Misschien door de hogere grip en lagere top is low drag minder belangrijk dan vorig seizoen. En zijn ze sinds de wintertest al bezig met het RB14 concept.
arnoud_vanhouwelingen zegt
Kan helemaal geen nieuwe auto zijn .. dit nieuws is totaal onzin. Bij een nieuwe auto zou er ook sprake moeten zijn van een nieuwe crashtest bij de FIA en als dat het geval zou zijn hadden we het allang gehoord!