De opgefriste BMW 3 Serie krijg een heel fraai interieur dat tech-liefhebbers zal aanspreken.
De tijd vliegt voorbij, dat blijkt wel weer. Ondanks dat – gevoelsmatig – de huidige BMW 3 Serie nog niet zo lang op de markt is, schijnt het alweer de hoogste tijd te zijn voor een facelift. Die wordt bij BMW steevast aangeduid met ‘LCI’, wat staat voor Life Cycle Impulse.
Om even je geheugen op te frissen, de BMW 3 Serie werd in 2018 onthuld op de Salon van Parijs. De eerste exemplaren kwamen in 2019 naar Nederland. Inmiddels zijn we drie jaar verder, dus op zich is het een redelijk goede timing.
Opgefriste BMW 3 Serie
Maar wat kunnen we verwachten van de G20-facelift? Het doorgaans uitstekend geïnformeerde BMWblog heeft daar antwoord op. De facelift zal uiteraard bestaan uit een paar visuele updates. Denk aan gewijzigde koplampen, een iets andere grille, nieuwe bumpers en dergelijke. Voor mensen die de 4 Serie-neus mooi vinden, die gaat er waarschijnlijk niet komen. De 3 Serie is nog altijd de best verkochte BMW en die moet dus niet al te gewaagd zijn.
In het interieur van de Neue Dreier kunnen we grotere wijzigingen verwachten. Ondanks dat het interieur keurig voor elkaar is, is duidelijk dat BMW een halve generatie lijkt achter te lopen op Mercedes-Benz, Volvo en Audi, om over Tesla maar te zwijgen. De opgefriste 3 Serie krijgt een compleet nieuw instrumentarium. Het bestaat uit twee enorme schermen.
Aandrijflijnen
Het instrumentarium van de opgefriste BMW 3 Serie zal gebogen zijn, zodat deze optimaal af te lezen zijn voor de bestuurders. Er is een 12,4 inch scherm voor je neus en een 14,9 inch-scherm daarnaast (het andere scherm, niet naast je neus). De schermen hebben een pixel-dichtheid van 200 pixels per inch. De computer achter de systemen draait op iDrive 8, uiteraard. Mocht je dit bekend voorkomen dan kan dat: de BMW i4 maakt er nu ook gebruik van.
In technisch opzicht qua aandrijflijnen verwachten we niet al te veel wijzigingen. Deze zijn nog behoorlijk up to date. Dat betekent benzine (318i, 320i, 330i & M340i), plug-in (320e & 330e) en diesel (316d, 318d, 320d, 330d, M340d). Een volledige elektrische 3 Serie staat nog niet op de planning, ondanks dat deze al rondrijdt in China als BMW i3 25 LE (G28). De opgefriste 3 Serie wordt verwacht over een paar maanden. De 3 Serie sedan (G20) moet het uitzingen tot 2025, de 3 Serie Touring zelfs tot 2026.
Via: BMWblog
Meer lezen? Dit zijn 11 goede alternatieven voor de nieuwe BMW 3 Serie!
berlinetta zegt
Jammer van dat scherm in het interieur. Ik vond het juist mooi om te zien dat BMW vasthield aan het oude concept. Ziet er misschien niet zo futuristisch uit, maar het werkt in de praktijk volgens mij wel een stuk fijner en ik vind het ook een stuk netter ogen. Die nieuwe interieurs met al die opgeplakte schermen zien er in mijn ogen wel futuristisch uit, maar vooral ook erg goedkoop.
karhengst zegt
Eens. Het scherm past qua vorm ook totaal niet bij de rest van het design. Het enige wat de 3-Serie nodig had was nieuwe schil voor de tellers, maar dat zou waarschijnlijk flink in de kosten lopen wanneer men het HUD dan niet meer noodgedwongen mee moet bestellen.
sollie1984 zegt
@berlinetta: helemaal mee eens. Jammer dat autoblog mee gaat in dat Sjonnie tuning wat de meeste merken tegenwoordig doen.
mashell zegt
Als de 3 serie het instrumentarium en infotainment van de i4 krijgt waarom zit er in de nieuwe 4 serie gran coupe (wat gewoon een i4 maar dan met stinkende aandrijflijn is) dan nog het oude spul?
sportabgasanlage zegt
Omdat de 4-serie onderhuids gewoon een 3-serie is, maar met een andere carosserie. De i4 is onderhuids een hele andere auto, maar deelt wel grotendeels de carosserie van de 4GC.
tinnemans zegt
Volgens reviews is de i4 scherm aanpak tov de (oude) 3 geen verbetering.
Ik ben wel een tech-liefhebber, maar dit lijkt meer een gadget, tech-om-de-tech. Daar ben ik geen liefhebber van.
@willeme; ik heb al 2, volledig transparante, schermen naast m’n neus. Het kan dus wel!
Robert zegt
Het oogt allemaal prachtig, maar in het gebruik prefereer ik toch nog steeds de ouderwetse knoppen. Ik heb in mijn bijna 15 jaar oude auto ook voorzien van een groot scherm met duizend-en-een (nieuwe) mogelijkheden, maar de bediening moet op zicht i.p.v. op tast. Hoogst irritant en soms nog gevaarlijk ook.
viezefreddyw zegt
Dat ziet er heel erg geknutseld uit. Lijkt wel aftermarket van ome Ali.
e1000bmw zegt
Het zou me ook helemaal niks verbazen als het van ome Ali komt. 😂
petroldrinker zegt
En de kosten van vervangen van het dashboard als het stuk is? Is het eersye waar ik aan denk bij dit soort dashboards
lekkerlinksrijden zegt
Nee hè, ook een meter scherm voor je snuffert zoals de MB. Vreselijk
lexis zegt
Hopelijk is de bouwkwaliteit wel beter dan in de i4. Zie recent filmpje over een eerste test wel in het frans. Zie ongeveer op 2 minuten. Ziet er toch allemaal niet formidabel uit de assemblage van de midden console.
https://youtu.be/cMXcS18KP98
mashell zegt
Jij ziet slechte kwaliteit, ik zie een kniesteun die bij een crash wat meegeeft.
560pk zegt
Dat noem ik nou een echte verslechtering. Maar ja, “de markt” (lees: “de Chinees”) vraagt erom. Ik rij liever in een auto dan in een iPhone op wielen. Waar is de tijd (het juiste inzicht) gebleven dat Saab auto’s maakte waarin uit veiligheid het gehele instrumentarium verduisterd kon worden ‘s nachts (ja, ja, ik weet het: Saab heeft het niet gered door niet naar de markt te luisteren).
Maar als oplossing voor “geen telefoonscherm gebruik tijdens het rijden” lijkt me “dan maken we van het hele dashboard een telefoonscherm” niet de ideale weg.
tmenges zegt
Vind die digitale Cockpits op zich wel gaaf maar man man , het ziet er vaak uit alsof het er later even halfbakken ingezet is. Ook hier weer bij de 2e interieur foto . Heel jammer.
bernoulli zegt
Grote schermen zijn best gaaf, maar zo’n ding met een paar bouwmarktsteunen boven op je dash schroeven oogt wel goedkoop. Hadden we eerst de fabrikanten die standaard een iPad boven de middenconsole monteerden, nu zie je steeds vaker dit soort constructies. Gelukkig laat Mercedes met de EQS zien dat een scherm ook te integreren is.
stephen zegt
je bent me net voor… :)
Pascal zegt
Yes precies dit, ik ben ook pro-grote schermen maar niet als ze er zo los bovenop gezet worden met van die rare steuntjes erachter; dat kan mooier. Zelfs de nieuwe Tesla Model S heeft de schermen mooier geïntegreerd zitten in het dashboard en dat zegt wat. Wel positief dat de iDrive controller met sneltoetsen nog steeds bestaat!
stephen zegt
Ik erger mij aan de steuntjes achter het scherm (IX heeft dit ook :() . Het lijkt net een iPad die je met het hoesje kan laten staan op je dashboard, niet echt premium gevoel. Integreer het scherm dan in je dashboard!
elemento zegt
Jammer vond oide juist mooier
jcjc zegt
Nee, nee, NEEEEEE
alfa147ti zegt
BMW had altijd het mooiste dashboard, maar bij sinds een paar jaar gaat het steeds minder mooi worden met al die schermen, wat is er mis met meters en knopen op een logische manier te plaatsen, of hoor je er dan niet meer bij, ik blijf nog wel even in mijn ouderwetse Giulia rijden.
kaeser zegt
Op de ‘steuntjes’ aan de achterzijde na ziet het er wel okee uit, nu nog dat lompe stuur aanpakken.
superman zegt
Volgens de verzekeringsmaatschappij is letterlijk ALLES beter dan de vag groep. De personen die navigaties nodig hebben zonder toestemming van de eigenaar heb 40 sec nodig. Nogmaals alleen bij de vag groep. En dan heb ik het heel netjes verwoord.
monsieurleloure zegt
@superman
Weet je hoeveel marge er zit op een RNS-systeem?
Daar worden VW en ome PON heel blij van.
Ze zullen wel gek zijn om het systeem knap te monteren zolang de verzekeringsmaatschappijen zonder al te veel te morren die VAGzooi blijven verzekeren.
Groetjes van een VW-liefhebber ,kus
saxoke zegt
@superman: dan is dat zo mss in Nederland, maar hier worden vooral BMWtjes opengebroken voor het complete dashboard eruit te slopen
e36thuglife zegt
Wtf is dit man nu moet ik me oogbal wassen met zeep.
Ik zweer het je straks hebben alle cheap waggi’s een LCD scherm en bij de premiums worden echte metertjes met echte wijzertjes een extra optie.
“Extended analogue & digital premium instrument cluster combo by BMW & TAG Heuer: + € 2799,-“
r3fl3x zegt
Had BMW niet een tijdje anologe tellers met in het midden een gekleurd infoschermpje? Dat lijkt me top. Dit ziet er inderdaad niet uit,
e36thuglife zegt
Ja op de F30 kon je kiezen:
-Normale cluster met kleine schermpje in de midden
-Extended cluster 6WA met grote schermpje midden en rechtsonder
-6WB digital cluster met alles schermpje
Kijk maar hoe dat ging met digitale klokkies. In de jaren snor en matje was je de bigi man met je LCD horloge want verse shit maar 5 jaar later kreeg je ze in een pak cornflakes. En nu wil iedereen juist weer mechanische horloge Rolex & Pattex Philips met echte wijzertjes dus ja.
r3fl3x zegt
Één meter scherm en waar vul je het voor de helft mee? De ienieminikaart, batterijstatus van je telefoon, een ‘personal assistant’ en een half weerbericht.
KiraLight zegt
En ruimte voor reclame ben je vergeten.
Wil je reclamevrij? Dan graag een abonnement!
rogerzz zegt
Haha “om over Tesla maar te zwijgen” – ja laten we alle knoppen weghalen en alles via touchscreen doen want ‘dat is met smartphones ook en dat was ook even wennen’ – is vast de redenatie. Leuk als je kinderen opgesloten Netflix willen kijken bij de supermarkt, maar ik ga niet naar de supermarkt en ik heb geen kinderen.
Schermen moeten een doel hebben. Nu zijn schermen een ‘middel’ voor marketing, groter is beter? Wat zet je er allemaal voor informatie op dan? Een 3/4 inch schermpje met een pijl voor de navigatie is uiteraard wat karig, maar een 6/7 inch scherm voor de navi is ruim voldoende. Een digitaal scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter met wat nice-to-have info (zoals wat eigenlijk?) kan ook nog wel. Dat lijkt mij echt ideaal. Zoals het precies in (mijn) huidige auto’s zit dus.
Tesla eigenaren kunnen misschien een Honda E overwegen waar je een aquarium kan instellen op die schermen als de unique selling point de schermen waren voor de auto-aankoop.
Pascal zegt
Je kunt zeggen wat je wil en ze bouwen misschien niet de beste auto’s, maar de software, de app, het infotainment en de user experience van Tesla zijn met afstand het beste in de business. Stap voor de gein maar eens van bijv. een VW in een Tesla, dan wordt het vanzelf duidelijk.
xjs678qr zegt
@Pascal: heb ik gedaan, daarna terug de id.3 in… De I’d.3 viel me zelfs niet tegen :-)
Pascal zegt
@xjs678qr in dat geval: veel plezier daarmee dan! :)
LaLancia zegt
Heb je net 8 uur zitten turen op je monitor op kantoor, zit je vervolgens in je auto ook weer de hele tijd naar een beeldscherm te turen. Enige winnaar is de opticien denk ik.
335istage1 zegt
Om vervolgens thuis de hele avond tv te kijken of op je telefoon te kijken?
Ik kijk in de auto toch meest naar buiten zeg maar, en af en toe naar hoe hard ik ga. Ik denk dat je werk de grootste boosdoener is hier, en daarna jijzelf.
racerx zegt
Ik vind de digitalisering van het gemiddelde interieur afschuwelijk. Wat is er mis met een paar tellers en knoppen? Dat je een fancy infotainment scherm in je dash wilt snap ik wel, maar laat het verder gewoon zoals het is. Ik vond BMW wat dat betreft altijd heerlijk conservatief, dan maar 0,5-1 generatie ‘achterlopen’. Achja, ik rijd tegenwoordig toch in ouwe bakken omdat een beetje occasion niet meer te betalen is (nu een Alfa 159 TBi, wel met een Android unit). Wat dat betreft duurt het met de huidige prijsontwikkeling nog wel 10-15 jaar voor ik er iets mee te maken krijg hahaha.
dolledries zegt
Zo dat is lelijk
Pascal zegt
BMW’s hoogtij dagen waren toch wel de E34/E36 interieurs. Gewoon knopjes, naar je toe gedraaid, echte klokken voor je neus met oranje verlichting, heerlijk. Dan maar navigatie via m’n telefoon.
alfa147ti zegt
@Pascal: en E30 naar tuurlijk niet te vergeten, wordt nu wel een heel hoog MB gehalte en dat is niet positief,maar er zullen vast wel weer mensen zijn die dit mooi vinden net als de 2 serie en X4 en X6.
Pascal zegt
Nog even opgezocht, de E30 was inderdaad ook een prachtig klassiek BMW interieur. Zoals hier elders al gezegd werd is het interieur van de F11 misschien wel het beste van beide werelden. Ruimte voor een vrij groot maar netjes ingebouwd scherm, en toch nog verder het typische BMW-dashboard en sfeertje met ook analoge klokken en knopjes.
civicfk3 zegt
Ik zie de exterieur verschillen niet of ligt het aan mij? Wat is de nieuwe en wat is de oude? Volgens mij is het allemaal oud op de foto’s?
De F10/F11 heeft nog het beste interieur, met 6WA heb je half digitaal met de naalden nog analoog en het idrive scherm IN het dashboard ipv zo’n tablet erop geplakt.
Bella Macchina zegt
Toch nog iemand die het begrijpt:
https://www.autoevolution.com/news/alfa-romeo-ceo-says-he-doesnt-sell-an-ipad-with-a-car-around-it-169911.html
Redrum zegt
Die verkopen dan ook nog amper iets.
EM zegt
Word dus lelijker.
M240i zegt
Ik snap dat geneuzel niet dat BMW “achter zou lopen op de rest”. Alleen omdat ze niet een bioscoopscherm in het interieur inbouwen?
Het dashboard moet gebruiksvriendelijk zijn. Mij boeit het geen reet hoe groot het scherm is. Alles op een touchscreen moeten bedienen terwijl je rijdt is veel onpraktischer en gevaarlijker.
superman zegt
@monsieurleloure saxoke , er zijn 400 dns systemen touchscreen in 1 maand uit gegeven door de importeur. Dat zegt genoeg.
Redrum zegt
Toch heerlijk om zien hoe de OEMs hun meuk krampachtig vullen, tegen elkaar op, met schermen.
Om er dan middelmatige soft op te kletsen. Gooi er ook nog liefst een overdaad aan kermis leds in en het is helemaal af. Goed bezig, zeer goed bezig
lexis zegt
Ik snapt de autofabrikanten toch niet hoor, aan de ene kant moet alles veiliger worden en dan gaat men de autos volstoppen met bioscoopshermen waarap allerlei onnodige zaken op geprojecteerd worden die de bestuurder kunnen afleiden. Stop aub uw tijd en geld in betere afwerking, en beter rijgedrag Meneer BMW dan pas zou ik je als een echt Premium merk aanzien. Gewoon apple carplay of de google tegenhanger en meer heb je niet nodig.
Tegenwoordig koopt men een i drive set met een wielen erond. Daar ligt echt de gemiddelde chauffeur niet wakker van ik durf zelfs te beweren dat particuliere bestuurders hun schermen in de auto amper gebruiken. Het wordt gewoon een gadget waarmee men kan uitpakken.
lexis zegt
En dan meteen met gesture control standard wat een gimmick!. Of zou dat door het chip tekort achterwege gelaten worden.