De opgefriste Bentayga Hybrid spat je scherm op!
Het is een van de meest waanzinnige corpulente auto’s van de laatste jaren: de Bentley Bentayga. De enorme SUV gaat verder daar waar de Range Rover stopt. Niet zozeer qua formaat, wel qua motor. De Bentayga kan namelijk met een heuse twaalfcilinder besteld worden.
Maar sinds de facelift is dat model in Nederland niet meer verkrijgbaar. Zo’n motor is toch een beetje overkill. En ondanks dat zelfs de rijkere klanten de CO2-boete zonder problemen ophoesten, is het zonde geld. Geef je een klein vermogen aan moedertje staat uit voor de privilege om een twaalfcilinder op kenteken te mogen zetten, mag je niet harder dan 100 km/u. De vernieuwde Bentayga Hybrid is dan wellicht een betere optie.
Zo’n organisatie moet je gewoon van binnenuit aanpakken en dat doe je het beste met een plug-in hybride. Die kunnen namelijk kortstondig elektrisch rijden, waardoor het officiële verbruikscijfer onrealistisch laag (en gunstig) is. Op die manier heeft de Nederlandse leaserijder jarenlang dikke SUV’s kunnen rijden. Nu zijn de betere volkszangers, voetballers en vloggers aan de beurt.
Opgefriste Bentayga Hybrid
Bij de vernieuwde Bentayga Hybrid moet je er niet te veel bij voorstellen. De Britten communiceren namelijk 50 kilometer aan elektrische range voor de dikke PHEV. Dat is dat wel volgens de NEDC, die we al jaren niet meer gebruiken (behalve als de range tegenvalt). De elektromotor wordt bijgestaan door een 3.0 V6 van Audi-origine. Het systeemvermogen bedraagt 449 pk en het systeemkoppel is 700 Nm.
Actieradius
De totale actieradius van de gafeclifte Bentayga Hybrid bedraagt 862 km, alhoewel dat óók weer volgens de verouderde NEDC-methode is. Volgens de WLTP is het elektrische rijbereik van de corpulente Bentley 39 kilometer en de totale actieradius 750 km, maar ook dan moet je rustig aan doen. Het is immers een enorm zware auto en gewicht in beweging brengen kost nu eenmaal veel energie. Volgens Bentley kun je 1 op 30 halen, maar dat lijkt ons ernstig optimistisch. Als die accu leeg is, moet de eenvoudige V6 meer dan 2.500 kilo aan auto meezeulen.
Prijs vernieuwde Bentayga Hybrid
Volgas kun je in 5,5 tellen naar de 100 snellen. De topsnelheid is 254 km/u. Prijzen zijn nog niet bekend. Voor de facelift was de Hybrid de goedkoopste manier om een nieuwe Bentley aan te schaffen: 182.473 euro.
De opgefriste Bentley Bentayga is slechts een beginnetje voor de Britten, die in een paar jaar tijd volledig elektrische aandrijflijnen willen (lees: moeten) gaan gebruiken. De daadwerkelijke nieuwprijzen zullen te zijner tijd volgen.
erce zegt
Goed, waar lees ik nou dat het alsnog een erg dorstig varkentje is?
berlinetta zegt
De auto haalt volgens Bentley 1 op 30, volgens de NEDC wel te verstaan. In de praktijk zal dit het verbruik een stuk hoger liggen, zeker als de accu leeg is en de V6 aan het werk moet.
dalmore zegt
Nog steeds vind ik het een mislukte fusie van verschillende modellen .. past nergens thuis. Jammer want hij zal voortreffelijk rijden
pindakoning zegt
Grappig dat Apple CarPlay: zit iemand in een Bentley naar hetzelfde scherm te kijken als iemand in een Dacia. Toont mijn inziens aan hoe fijn CarPlay is
henk123456 zegt
Ik heb het vrij snel weer uitgeschakeld. Werkt minder fijn dan de iDrive. Heb het sindsdien ook niet gemist
galverink zegt
Aan de rechterzijde wijzen de schoepjes in het wiel naar voren, aan de linkerzijde naar achteren. Triest dat zo’n duur merk niet de moeite neemt om dat goed te doen zeg.
escort77 zegt
@galverink: “directionele velgen” is wat je bedoelt. Als er voor en achter ook nog verschil is in breedte komen er dan 4 verschillende velgen op 1 auto. Lastig en duur maar maakt een dure auto wel af.
imaginenl zegt
Smart doet levert al jaren verschillende velgen (voor en achter) dus met dat lastig en duur zal het wel meevallen
bierbuik zegt
@escort77: de Mercedes SLR had dit ook, elke hoek een andere velg. Kan je ze links/rechts eventueel nog omruilen als je je lolbroek aanhebt
BerlingoHdi zegt
Enige voordeel van deze PHEV is dat je dicht bij de ingang van de McDonald’s mag parkeren.
Pallas zegt
Blijft een lelijk ding, bah
Dutchdriftking zegt
Geen W12? Nog een reden om voor de Flying Spur te gaan. Een V8 of V6 is voor het gepeupel.
intimrasiert zegt
Ik zou hem voor de NL markt de ‘’Ben-tayga BPM’ noemen. En de W12 Ben-voor.
piebepost zegt
Ik moest 3 keer lezen maar heb toch een beetje gegniffeld.
vaakbenjetebang zegt
Op die headerfoto heeft Bentley wel knap met het perspectief gespeeld om de auto wat minder monsterlijk groot te laten lijken.
Maarten123 zegt
En toch zal het menig soccermom lukken om 90% van de tijd elektrisch te rijden.
Ook heeft stekkeren veel voordeel met standverwarming en -koeling.
De Gooische mama’s kregen vroeger veel commentaar als ze met de Range Rover de kids naar school brachten of naar de kapper gingen. Die lui kunnen ze nu de bek snoeren. Zo’n stekkerauto heeft links oordelend Nederland nl nog steeds geen antwoord op. Komt inderdaad bij dat je overal vooraan mag parkeren. Ideaal.
Variomatic zegt
@maarten123: en je betaalt er geen monsterbedrag aan bpm over!!
remco zegt
Waarom adverteren ze bij nieuwe auto’s nog steeds met die NEDC cijfers? Ik dacht dat daar al lang niet meer mee werd getest?
piebepost zegt
Zoals brschreven in het artikel: Voor als de WLTP tegenvalt.
herve11f zegt
Veel geld voor een 2014 Q7 hybrid