De opgefriste Audi Q2 kan er zo weer een tijdje tegenaan.
De Audi Q2 is een slimme zet geweest van Audi. De auto is gebaseerd op het MQB-platform en combineert precies de eigenschappen die de consument winst: een hip voorkomen, hoge instap, S-Line sportpakketten en een hoop mogelijke opties.
Bijna 5.400 Q2’s
Alleen in Nederland zijn er dit jaar bijna 5.400 van verkocht. Daarmee is één generatie Q2 populairder gebeleken dan alle generatie TT’s. En met één generatie Q2 overdrijven we ook nog eens, want het huidige model is namelijk net voorzien van een facelift.
Vrij subtiel
Zoals wel vaker met facelifts bij het merk met de vier ringen, is de opgefriste Audi Q2 vrij subtiel aangepakt. Dat is een bewuste keuze, het uiterlijk valt kennelijk in de smaak bij de leasende Henk & Ingrids met een euro meer in de portemonnee.
Iets gegroeid
De nieuwe Audi Q2 is iets gegroeid, maar die millimeters komen enkel en alleen door de nieuwe bumpers de auto iets groter maken. Audi rept over de opnwaarschijnlijk lage Cw-waarde van 0,31, maar dat is slechts een coefficient, je moet nog wel de opperlvakte meerekenen. Daarbij is de Cw-waarde van een gelijkwaardige hatchback aanzienlijk lager. Zie het als iemand die best slank is voor een professioneel frikandelleneter.
Matrix-LED
Maar de opgefriste Audi Q2 koop je niet omdat je een lage luchtweerstand wil hebben. Je koopt ‘m omdat je het een kek ding vindt. Daarom zitten er nu standaard LED-koplampen op, Matrix-LED lampen (met die geinige clignoteurs) zijn optioneel. De verdere wijzigingen: ja, ze zijn er, maar wereldschokkend is het niet. Je kan nu kiezen uit een paar nieuwe kleuren en een een aantal tinten (grijs, zwart, zilver) voor de C-stijl. Ook verschillend van kleur zijn de strips aan de zijkant. Deze zijn standaard zwart, maar zilver bij de luxere modellen en in carrosseriekleur bij de S-Line.
Interieur
In interieur van de opgefriste Audi Q2 zien we nog niet veel wijzigingen ten opzichte van het oude model. Dat is jammer, want daar viel wel wat te winnen. Met name de harde plastic deurpanelen en het ietwat grof afgewerkte dashboard (naar Audi-maatstaven) konden wel een ‘verfijnbeurt’ gebruiken. Wellicht dat het in het echt wel is aangepast. Standaard heb je ‘echte’ analoge meters in de Audi Q2, optioneel is een Virtual Cockpit mogelijk.
In motorisch opzicht zijn er geen grote verrassingen. Aanvankelijk wordt alleen de 1.5 TFSI geleverd, die 150 pk levert. Mede dankzij cilinderuitschakeling is een gunstig verbruik mogelijk. Audi kondigt aan dat er nog twee benzinemotoren en een paar varianten van de TDI zullen verschijnen. Standaard mag je handmatig roeren met een zesbak, sommige luxere uitvoeringen hebben een S Tronic automaat. Ook vierwielaandrijving zal op sommige modellen leverbaar worden. Een SQ2 is niet bevestigd, maar lijkt aannemelijk.
aarsgewei zegt
Eindelijk, kon echt niet wachten..
ukbob zegt
@aarsgewei: booh, inderdaad! Kon al nachten niet slapen.. maar weet nu waarom! Eindelijk rust.
harrie zegt
Stijlvol premium stickerpakketje ook hoor.
JamesBond007 zegt
Had ‘m dan compleet opnieuw gemaakt, hij lijkt nog steeds 5 jaar oud
Dutchdriftking zegt
Tja, ik zou toch gewoon voor een A3 gaan.
leefvrij zegt
Ah de nieuwe Audi Cactus. Mooie demonstratie van hoe een auto drie keer zo duur kan zijn door betere kwaliteit te bieden.
Pordon zegt
De auto is niet mijn ding maar goed dat ze het interieur niet volledig overhoop hebben gehaald om het in lijn te trekken met de meest recente modellen. Dit ziet er toch nog een stuk beter uit dan het interieur van de nieuwe A3.
toyotafortuner zegt
Zo op t eerste gezicht nog steeds ielige looks
monsieurleloure zegt
Wat een tijd om een Audi te zijn ..
bernoulli zegt
Van binnen top, van buiten flop.
grasvreter zegt
Nog net zo lelijk, nog steeds allemaal zwarte plastic vlakjes zonder nut die het extra goedkoop over doen komen. Echt wie koopt zoiets…
De skoda en seat varianten zien er echt veel beter uit. En de japanse / koreaanse varianten ook.
bernoulli zegt
Skoda en SEAT hebben hier geeen variant van. Alleen VW met de T-ROC.
Carguy88 zegt
Wa is een Kamiq dan?
bernoulli zegt
Een Kamiq is MQB A0: Polo-platform. Q2 is MQB: Golf-platform.
sanderp zegt
@Carguy88: Meer een arona of t-cross
fastforward zegt
Dit is toch de premium geprijsde T-Roc?
Ilquadrifoglio zegt
Valt zo’n Q2 in het B- of C segment? Dit is de SUV versie van de A1? De Q3 van de A3? Q5 van de A4?
bernoulli zegt
Het is de X2 van de X1. Of de T-ROC tov de oude Golf.
mrmark1337 zegt
“Alleen in Nederland zijn er dit jaar bijna 5.400 van verkocht.”
I call B$ :-). Bedoelt men niet dat er 5400 stuks sinds de introductie zijn verkocht?
arias zegt
Alleen al dit jaar 5400 verkocht? Dat klopt niet. Er zijn tot augustus dit jaar 754 stuks verkocht. En sinds de introductie in Nederland in 2016 zijn er 5.496 stuks verkocht. Overigens is de Q2 helemaal niet succesvol. Topjaar was 2017 met 1.843 stuks. Audi zou constant rond 2.500-3.000 stuks per jaar moeten verkopen om zich succesvol te noemen.
LaLancia zegt
Oh ja, dat ding hadden ze ook nog.
jensoffbutton zegt
Zou handig zijn als autoblog eens before/after’s gebruikt bij hun facelift posts.
En voor de rest: Overpriced spul. Ziet er iets minder cheap en oud uit aan de buitenkant dan de vorige. De vorige zag er eerder anno 2010 uit.